خانه » پیشنهاد سردبیر » دو دستگی در شورا بر سر اصلاح یا پافشاری بر بودجه مصوب/از رویای شیرین تا واقعیت تلخ

دو دستگی در شورا بر سر اصلاح یا پافشاری بر بودجه مصوب/از رویای شیرین تا واقعیت تلخ

شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۴   شماره ۳۱۵

گروه اجتماعی- پروانه کاوسی
پس از تصویب بودجه هزار و ۲۱ میلیاردی شهرداری اراک در واپسین روزهای سال گذشته و شادی و شوری که از این بودجه میلیاردی در بین کرسی نشینان پارلمان ایجاد شد و شعفی که رویای شیرینی شهری آباد را زمینه ساز بود،چندی نگذشت که زمزمه های توهمی بودن، محال بودن ، رویایی بودن بودجه مصوب به گوش رسید و کارشناسان هر یک در گوشه و کنار با نقد این رقم و غیر قابل تحقق شدن آن بر سرنای نقد خود دمیدند تا اینکه کم کم اعضای شورای شهر با گذشت ماه های متوالی و محقق نشدن بودجه و نبود هیچ مسیر امیدوارکننده ای برای تحقق این بودجه غرورآفرین و اینکه نکند واقعا این بودجه تو زرد از آب درآمده باشد، احساس نگرانی کردند و تذکراتی را به شهردار و مجموعه شهرداری جهت پیگیری و تلاش برای این مهم دادند تا جــایی کــه این هفته های اخیر در ابتدای هر نشست صحن علنی، اعضای شورا به صورت تک به تک در نطق های پیش از دستور خود به روند محقق نشدن بودجه اعتراض کردند و از شهرداری دلایل این کم کاری ها را خواستند، شهرداری نیز در پاسخ به مطالبه اعضاء بر برگی از اوراق اداری در چند خط خلاصه آب پاکی را بر دستان شورایی ها ریخت.
شهرداری اراک در نامه ای چند خطی با شرح مصایب و مشکلات اخذ تسهیلات نوشت که به دلیل مصوبه سه ماه پیش بانک مرکزی مبنی بر عدم پرداخت تسهیلات به شهرداری ها و سازمانهای تابعه شهرداری در دریافت تسهیلات و تحقق بخشی از بودجه ناکام مانده است و با پیگیری های انجام شده با توجه به نبود شرایط لازم در نظام بانکی برای موارد تسهیلات، مقررشده تنها بانک شهر اجازه یابد که به شهرداری و سازمانهای وابسته به آن تسهیلات پرداخت کندکه این امر نیز به هفته های آتی موکول شده است.
بودجه ای که با چند خط نامه هوا شد
با قرائت این نامه شهرداری با تاسف و اعتراض اعضای شورا مواجه شد، تا جایی که سخنگوی شورای کلانشهر اراک در بانگی اعتراضی گفت: به حال خودم تاسف می خورم که شهرداری پس از گذشت هشت ماه از سال با یک نامه و نوشتن چند خط بودجه هزار و ۲۱ میلیاردی را هوا کرد.
عباس آجر لو افزود: شهرداری بر اساس وظایف قانونی خود باید- در صورتی که مصوبه شورا، مشکل قـانونی دارد یا امکان اجرایی مصوبه ای برای شهرداری وجود ندارد – با اعتراض کتبی به شورا اعلام کند.
وی با تاکید بر اینکه شهرداری می بایست اعتراض به رقم بودجه یا عدم تحقق آن را در اردیبهشت ماه به صورت کتبی به شورا اعلام می کرد افزود: هم اکنون اعضای شورا در برابر اذهان عمومی باید پاسخگو باشند و اینکه چگونه باید به مردم دلایل محقق نشدن بودجه را پاسخ دهند.
گفته بودیم که محقق نمی شود
عضو دیگر شورا در ادامه این نشست گفت: در زمان تصویب بودجه از تجربیات دو عضو در دور سوم شورا در مورد محقق نشدن ۳۷ میلیارد تومان اوراق مشارکت استفاده نکردید.
منوچهر کاظمی با بیان اینکه از روز اول گفته بودیم که این بودجه محقق نمـی شود افزود: حق واقعی شهردار بر این بود که اگـــر نمی تواند بودجه را محقق کند اعتراض نمایند ولی با امضاء بودجه آن را تایید کردند و اکنون پس از ۸ ماه چنین نامه ای نوشته اند.
وی افزود: شهردار و اعضایی که رای مثبت به بودجه دادند چه پاسخی برای مردم دارند که بودجه را اینقدر سنگین مصوب کردند که تحقق نمی یابد.
واقعیت تلخ بودجه غیر واقعی را باید پذیرفت
عضو دیگر شورا نیز در ادامه با بیان اینکه نباید بیشتر از این بر این اشتباه اصرار شود گفت: اعضا باید بپذیرند که می بایست هر چه زودتر در واقعیت برای بودجه تصمیمی صحیح بگیرند.
اشرف بهادری با تاکید بر اینکه شهرداری باید هر چه سریعتراصلاحیه خود را به شورا ارسال کند تا با استفاده از مشاوران و کارشناسان در این فرصت باقی مانده از سال، بودجه اصلاح شود گفت: باید شهامت پذیرفتن اشتباه را داشته باشیم و نباید خود را به خواب بزنیم.
وی ادامه داد: اگر چه واقعیت تلخ است ولی باید پذیرفت که بودجه مصوب واقعی نبوده است و برنامه ریزی جهت اصلاح آن باید هر چه سریعتر انجام شود.
بهادری افزود: دو شرکت جهان و مهان که برای تملک و اوراق مشارکت با شهرداری قرار است همکاری کنند در واقع می خواهند چوب حراج به شهر بزنند و چندین برابر قیمت تملکها را برای شهرداری انجام دهند.
شهرداری باید بودجه را محقق کند
رییس کمیسیون فنی و عمران شورای کلانشهر اراک نیز در ادامه با گلایه از عملکرد شهرداری در عدم تحقق بودجه گفت: اعضای شورا می بایست بر روی اهدافشان ایستادگی کنند و شهرداری نیز باید بودجه مصوب را پیگیری و محقق کند.
مهندس علیرضا نوربهشت با بیان اینکه هیچ کس بدون وام خانه دار نشده است و شهرداری هم بدون تسهیلات نمی تواند توسعه عمران شهری را با موفقیت انجام دهد گفت: تحقق بودجه نیازمند صبر و فراهم کردن زمینه های اجرایی شدن فروش اوراق مشارکت و صکوک و دریافت تسهیلات است.
شورا در تصویب بودجه اشتباه نکرده است
جمشید زند دیگر عضو شورا با تاکید بر اینکه شورا در تصویب بودجه هیچ اشتباهی نکرده است و به شخصه تا آخرین لحظه از این بودجه دفاع خواهم کرد گفت: اگر مجموعه شهرداری همت کنند حداقل ۷۰ درصد بودجه در بخشهای اوراق صکوک و تملک محقق می شود.
وی ادامه داد: عدم پیگیری و اعتقاد شهرداری باعث عدم تحقق بودجه شده است و اگر پیگیری های لازم انجام شود بخشی از این بودجه محقق می شود
شهرداری باید ریسک‌پذیر باشد
رئیس شورای شهر اراک نیز در ادامه با تاکید بر ضرورت تحقق بودجه یک‌هزار میلیاردی شهرداری گفت: شهرداری باید ریسک‌پذیر باشد.
اسماعیل تاج‌آباد تصریح کرد: بودجه تصویب شده برای شورای شهر اشتباه این شورا نبود و اعضای شورا باید بر تحقق بودجه به عنوان تصمیم جمعی تاکید کنند.
وی اظهار کرد: تصویب بودجه یک‌هزار و ۲۱ میلیاردی برای سال جاری شهرداری ضرری برای شهر نداشته و می‌تواند دریچه‌ای به روی موفقیت باشد.
رئیس شورای کلانشهر اراک ادامه داد: شهرداری باید در راستای تحقق بودجه و پیگیری برای تسهیلات و اوراق مشارکت تلاش ویژه داشته باشد.
تاج‌آباد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اختصاص بیش از ۵ میلیارد تومان اعتبارات استانی به شهرداری در حوزه‌های سلامت از جمله انتقال آب، پساب و روان سازی ترافیک بیان کرد: شهرداری جهت مبادله و مبایعه‌نامه به منظور دریافت این اعتبار هر چه سریع‌تر اقدامات لازم را انجام دهد.
وی همچنین از اختصاص قطعه زمینی مناسب برای احداث پایانه باربری در ورودی کنار گذر شمالی شهر (جنب ملک‌آباد) خبر داد و افزود: مقرر است با همکاری بخش خصوصی پایانه باربری و مرکز فروش قطعات و عرضه خدمات برای ماشین‌های سنگین احداث شود.
مسئول مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای شهر اراک نیز در این نشست با تشریح عملکرد دو ساله این مرکز گفت: در این مرکز ۳۴ فعالیت عمده پژوهشی و مطالعاتی انجام شده است.
علیرضا فقیهی تصریح کرد: تدوین برنامه راهبردی ۵ ساله، تدوین ساختار سازمانی شهرداری اراک، ادغام کمیسیون‌ها و تشکیل کارگروه‌ها، بررسی ایجاد دفاتر پیشخوان و واگذاری برخی امور صدور پروانه به این دفاتر، بررسی احداث دانشگاه علمی کاربردی به منظور آموزش نیروهای شهرداری از جمله طرح‌های مطالعاتی این مرکز بوده است.
وی در ادامه با بیان اینکه تهیه مجموعه ۱۰ جلدی اطلاعات ساختاری و شرح وظایف و مصوبات شورا مربوط به ۴۰ نهاد و سازمان در دستور کار این مرکز است از ایجاد بانک اطلاعات تخصصی در زمینه‌های اطلاعات شهری، شهرداری و سازمان‌های وابسته توسط این مرکز خبر داد.
چهارمین تصفیه‌خانه فاضلاب شهر اراک احداث می‌شود
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی نیز میهمان این هفته اعضای شورای شهر بود که در این نشست از احداث چهارمین تصفیه‌خانه فاضلاب شهر اراک با ظرفیت ۱۵۰ هزار نفر خبر داد.
عبدالرضا خلیلی اظهار کرد: مزایده اجرای چهارمین تصفیه‌خانه فاضلاب شهر اراک تا پایان سال جاری انجام و عملیات اجرایی آن قبل از آغاز سال ۹۵ شروع خواهد شد.
وی با تاکید به اینکه تا پایان سال ۹۵ اجرای شبکه جمع‌آوری فاضلاب شهر اراک به اتمام می‌رسد، افزود: هم‌اکنون بیش از ۸۵ درصد جمعیت این شهر تحت پوشش شبکه فاضلاب شهری هستند.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی ادامه داد: با راه‌اندازی چهارمین تصفیه‌خانه فاضلاب شهر اراک، این شهر تا ۱۰ سال دیگر نیاز به تصفیه‌خانه ندارد و این تصفیه‌خانه‌ها تمامی جمعیت شهر را تحت پوشش قرار می‌دهند.
خلیلی تصریح کرد: هم‌اکنون برای اجرای طرح فاضلاب در شمال شهر کلانشهر اراک قراردادی به مبلغ بیش از ۱۱ میلیارد تومان با پیمانکار منعقد و حدود سه تا چهار کیلومتر عملیات اجرایی آن انجام شده است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر به طور متوسط یک هزار و ۲۰۰ لیتر بر ثانیه فاضلاب جمع‌آوری و تصفیه می‌شود، گفت: این رقم برای رفع نیاز فضای سبز و صنعت باید به ۲ هزار لیتر افزایش یابد.
وی با اشاره به اینکه اعتبارات عمرانی شرکت در بحث احداث تصفیه خانه‌ها کفایت نمی‌کند و نمی‌توان با اعتبارات دولتی شبکه‌های فاضلاب را اجرایی کرد بر ضرورت تصویب افزایش بهای ناشی از تبصره ۳ قانون توسعه طرح‌های فاضلاب تاکید کرد.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی با تاکید بر اینکه اتمام شبکه فاضلاب اراک با اعتبارات دولتی ۴ یا ۵ سال دیگر زمان می‌برد، بیان کرد: درآمد حاصل از افزایش قیمت از یک‌صد هزار تومان به ۵۰۰ هزار تومان صرف طرح توسعه شبکه فاضلاب اراک می‌شود.
وی ادامه داد: هفت هزار مشترک از سال گذشته تا کنون بر تعداد مشترکین فاضلاب اراک افزوده شده است که پنج هزار و ۴۰۰ مشترک آن در منطقه‌های کرهرود و سنجان قرار دارد.
در این نشست با حداکثر آرا علیرضا فقیهی در سمت مسئول مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای شهر اراک ابقا شد، همچنین تصویب پیشنهاد شرکت آب و فاضلاب شهری مبنی بر افزایش درآمد بهای ناشی از تبصره ۳ قانون ایجاد تسهیلات برای توسعه طرح‌های فاضلاب و بازسازی شبکه‌های آب شهری تنها مصوبه این جلسه شورا بود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.