خانه » جدیدترین » دومین هفته قرآن و عترت استان مرکزی به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی برگزار می‌شود

دومین هفته قرآن و عترت استان مرکزی به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی برگزار می‌شود

سه شنبه ۸ بهمن ۱۳۹۸  شماره ۱۲۲۳

دومین هفته قرآن و عترت استان مرکزی به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی برگزار می‌شود

دومین هفته قرآن و عترت استان مرکزی در بخش‌ها و رشته‌های هنرهای تجسمی، صنایع‌دستی، هنرهای نمایشی، هنرهای سینمایی، نمایشگاه‌ها، همایش بر کرانه خورشید، نشست‌های تخصصی با موضوع بیانیه گام دوم انقلاب، دومین یادواره سوره‌های سرخ، تولید و رونمایی از آثار موشن‌گرافی، تکریم پیشکسوتان قرآنی، محافل تلاوت قرآن کریم، مسابقه کتاب‌خوانی، آوا و نغمات دینی، شعر و داستان‌های قرآنی به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی برگزار می‌شود.
علیرضا حاج علی بیگی، معاون فرهنگی اداره کل ارشاد استان مرکزی در خصوص این برنامه‌ها اظهار کرد: دومین هفته قرآن و عترت استان مرکزی در ۵ بخش شعر و داستان‌های قرآنی، عکس، هنرهای تجسمی، هنرهای دستی و سنتی و هنرهای نمایشی برگزار می‌شود.
وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری که فرمودند: «شعر و هنر، زیبا‌ترین قالب برای همه‌ پیام‌های نوین و مایه گسترش و نفوذ این پیام‌ها تا همه جای خطه‌ وسیع دل‌ها و جان‌های انسانی است و شاعران و سخن‌سرایان آگاه همیشه توانسته‌اند والاترین معارف انسانی را در کتیبه‌ روزگار با نقشی جاودانه، به نسل‌های بعد از خود بنمایانند»، گفت: شعر و داستان از رشته‌های این هفته است که باهدف شکوفایی استعدادهای نهفته در حوزه‌ شعر و داستان با نگاه ویژه به حوزه قرآن و عترت(ع‌) به‌منظور تقویت ادبیات قرآنی متعهد در فضای رقابتی برگزار می‌شود.
معاون فرهنگی اداره کل ارشاد استان مرکزی دیگر اهداف این بخش را در دومین دوره هفته قرآن و عترت استان مرکزی، تبلیغ و ترویج قرآن و عترت(ع) در حوزه‌های شعر و ادبیات داستانی، معرفی دستاوردها و توانمندی‌های شاعران و داستان‌سرایان استان درحوزه‌ قرآن و عترت(ع)، ارتقای سطح کیفی و کمی فعالیت‌های قرآنی و عترت‌(ع) با بهره‌گیری از ظرفیت شعر و داستان دانست.
حاج علی بیگی با اشاره به اینکه رشته‌ شعر جشنواره در قالب‌های سنتی و نو با مضامین قرآن و عترت(ع) برگزار می شود، گفت: در داستان کوتاه موضوعات مورد تأکید همدلی و هم‌زبانی، نقش مساجد در تحکیم پایه‌های دین، مقاومت و پایداری اسلامی، صلح و دوستی زندگی و سیره‌ حضرت رسول(ص) و سایر انبیاء الهی و ائمه اطهار(ع)، احسان به والدین، تعاون و همکاری، نماز، ولایت، مهدویت، سبک زندگی اسلامی، تحکیم بنیان خانواده و سنت حسنه‌ی ازدواج است.
وی دبیر اجرایی جشنواره را حامد رفعت جو معرفی و تصریح کرد: جوایز این رشته در دو بخش شعر و داستان بزرگسالان و بخش شعر و داستان دانش‌آموزی اهدا می‌شود.
حاج علی بیگی ادامه داد: عکس از دیگر رشته‌های دومین هفته قرآن و عترت استان مرکزی است که باهدف ثبت لحظات پیرامونی که به‌نوعی تجلی‌گر مفاهیم و مضامین قرآن کریم و نیز سیره و سخنان اهل‌بیت(ع) و سوق دادن نگاه هنرمندان رشته عکاسی به زاویه جدیدی از هستی از منظر قرآن و اهل‌بیت(ع) برگزار می‌شود.
معاون فرهنگی اداره کل ارشاد استان مرکزی ادامه داد: محورهای جشنواره سبک زندگی قرآنی (ثبت لحظاتی از پیرامون وزندگی مردم که قرآن و اهل‌بیت علیهم‌السلام بر آن‌ها سفارش و یا از آن نهی کرده‌اند)، امربه‌معروف و نهی از منکرها، نماز (جماعت، نماز عامل جلوگیری از منکرات و فحشا و…)، کمک به همنوع و مسئولیت‌های اجتماعی مردم، عدالت اجتماعی و اقتصادی عنوان‌شده است.
وی، دبیر اجرایی بخش عکس این هفته را سعید عبدالحمیدی معرفی کرد و گفت: به هنرمندانی که آثار‌شان به نمایشگاه راه یابد گواهی شرکت در جشنواره اعطا می‌شود، تصمیم‌گیری درباره موارد پیش‌بینی‌نشده بر عهده دبیرخانه جشنواره است و ارسال آثار به معنی پذیرش تمامی مقررات این جشنواره است.

حاج علی بیگی هنرهای تجسمی را از دیگر رشته‌‌های این جشنواره دانست که در بخش‌های حضوری‌ به‌صورت کارگاهی و طراحی پوستر و غیرحضوری در رشته‌های خوشنویسی و نقاشی‌خط و موضوعات آیات قرآن کریم، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه و احادیث اهل‌بیت(ع)، روایات و مضامین متناسب باقابلیت‌های عملیاتی شدن و محدودیت‌های عملی هرکدام از رشته‌ها برای خلق آن موضوع و مضمون برگزار می‌شود،‌ پذیرش آثار تا اواسط بهمن‌ماه سال جاری و داوری آثار نیمه اواخر بهمن‌ماه و زمان اعلام برندگان و برگزاری نمایشگاه و مراسم اختتامیه نیمه اول اسفندماه سال جاری است.
معاون فرهنگی اداره کل ارشاد استان مرکزی، دبیر اجرایی بخش هنرهای تجسمی را محمد حمزه معرفی و عنوان کرد: آثار تولید شده در جشنواره به انتخاب هیات‌داوران به بخش نمایشگاهی راه خواهند یافت و به صاحبان ۹ اثر برتر در هر بخش با نظر هیات‌داوران جوایزی اهدا می‌شود.
حاج علی بیگی هنرهای دستی و سنتی را از دیگر رشته‌های دومین هفته قرآن و عترت استان مرکزی دانست و در ادامه گفت: خلق آثار هنری ایرانی اسلامی با رویکرد مفاهیم، مضامین و جلوه‌های قرآن و عترت‌(ع) آشنایی هنرمندان با ظرفیت عظیم معارف قرآن و اهل‌بیت‌ (ع) برای خلق آثار هنری حمایت و تقویت هنرهای سنتی و بومی ایرانی و اسلامی هدف از برگزاری این رشته است.
معاون فرهنگی اداره کل ارشاد استان مرکزی رشته‌های جشنواره را قلم‌زنی مس و منبت با موضوعات آیات قرآن کریم، احادیث اهل‌بیت (ع) و یا نقوش ایرانی و اسلامی دانست و گفت: نوآوری و خلاقیت و ارائه اثر با موضوعات مذکور و تلفیق آن با رشته‌های زیرمجموعه و همگون آن در جشنواره به‌منظور خلق آثار بدیع به‌عنوان یکی از ویژگی‌های مهم جشنواره مد‌نظر هیات انتخاب و داوران جشنواره است.
وی دبیر اجرایی این بخش را پوران نو شیر معرفی و در ادامه بیان کرد : هنرهای نمایشی از دیگر رشته‌های این هفته است که در دو بخش خیابانی و صحنه و باهدف ترویج معارف قرآنی در قالب هنر نمایش، تقویت بنیه نمایش‌ با رویکرد آیینی در استان اجرا می‌شود.
حاج علی بیگی بابیان اینکه موضوعات به‌صورت کلی و با همه مضامین و ارزش‌های مورد سفارش قرآن کریم و اهل‌بیت(ع) موردنظر است، افزود: موضوعاتی چون نهی از رذیلت‌های اخلاقی، سفارش و امر به فضیلت‌های اخلاقی، سبک زندگی قرآنی، موضوع نماز و… در اولویت است و اجرای نمایش‌هایی با مضامین فوق‌الذکر و در قالب طنز فاخر در اولویت قرار دارد.
وی بیان کرد: داوری‌ها در بخش‌های بازیگری مرد و زن، نویسندگی و کارگردانی صورت خواهد گرفت همچنین گروه‌هایی که برای شرکت در جشنواره پذیرفته می‌شوند، حداکثر دو اجرا خواهند داشت، نمایش‌های جدید و غیر‌تکراری دارای امتیاز ویژه در داوری‌هاست، به گروه‌های راه‌یافته به بخش خیابانی تا سقف یک میلیون ریال و در بخش صحنه‌ای تا سقف ۱۲ میلیون ریال همراه با لوح تقدیر و تندیس جشنواره اهدا خواهد شد؛ همچنین به گروه‌های برتر در بخش‌های برترین بازیگری مرد و زن، نویسندگی و کارگردانی جوایز نقدی، لوح تقدیر و تندیس جشنواره اهدا می‌شود.
معاون فرهنگی اداره کل ارشاد استان مرکزی درپایان با اشاره به بخش مقاله هفته قرآن و عترت، گفت: این بخش برای اولین بار به محورهای هفته قرآن و عترت اضافه شده و قرار است محور مقالات با موضوع آیت الله ضیا الدین عراقی که در نجف مدفون است، باشد که فراخوان مقالات اول بهمن‌ماه شروع و داوری آن اواسط اسفندماه صورت می گیرد. همچنین مراسم تقدیر در مقالات برتر در قالب همایش تخصصی اردیبهشت ماه سال آینده برگزار خواهد شد.
گفتنی است علاقمندان برای ارسال آثار در بخش عکس تا ۲۵ بهمن‌ماه، بخش نمایش ۲۰ بهمن‌ماه، شعر و داستان ۱۵ بهمن‌ماه، صنایع دستی تا ۱۰ بهمن‌ماه فرصت دارند آثار خود را به نشانی دبیرخانه هفته قرآن و عترت واقع در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی ارسال کنند.
لازم به ذکر است این برنامه به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی و با همکاری معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن های فرهنگی و هنری و موسسات فرهنگی و قرآن و عترت استان مرکزی استان برگزار می شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.