خانه » جدیدترین » در گفتگو با رییس هیئت ورزش های ناشنوایان استان مرکزی/ورزش نـاشنوایان در سکوت سنگین بی توجهی

در گفتگو با رییس هیئت ورزش های ناشنوایان استان مرکزی/ورزش نـاشنوایان در سکوت سنگین بی توجهی

شنبه ۷ آذر ۱۳۹۴     شماره ۳۱۸

گروه ورزش:
ورزش همیشه سرچشمه سلامتی ونشاط بوده است، بنابراین توجه به آن و تلاش برای عمومی شدن آن حرکتی برای اعتلای سلامت جسم وروان جامعه است؛ ولی معمولا وقتی صحبت از ورزش به میان می آیدکمتر به ورزش معلولین و چالش های پیش روی آن توجه می شود، این در حالی است که معمولا بهترین مدال ها و افتخارات ورزشی در مسابقات پارالمپیک نصیب کشورمان شده است.
افتخارآفرینی معلولان کشوردرمسابقات برون مرزی و جهانی، المپیک و پارالمپیک وکسب رده های بالای جهانی نشان از عزم و اهمیت ورزش برای این قشرخاص دارد؛ اما متاسفانه دیده می شود که هیئت های ورزشی مختلف معلولین با چالش های متعددی دست و پنجه نرم می کنند، مشکلاتی که واقعا ابتدایی ترین نیازها برای انجام ورزش حرفه ای است و بی شک فقط وفقط این تحرک و ادامه تلاش برای ورزش نشانه عشق و همتی است که این قشرخاص جامعه در ارائه توانایی خود دارند.
هیئت ورزشهای ناشنوایان استان مرکزی یکی ازهمین هیئت های پرافتخار ورزش معلولان در استان مرکزی است. هیئتی که نزدیک به نوزده سال است تاسیس شده است و هر سال افتخارات متعددی به کارنامه خود اضافه می کند.
رئیس هیئت ورزشهای ناشنوایان استان مرکزی درخصوص فعالیت هیئت ورزشهای ناشنوایان استان مرکزی گفت: اقدامات اولیه و پیشنهاد راه اندازی این هیئت درسال ۱۳۷۵ داده شد، درآن زمان من مسئول انجمن ناشنوایان استان مرکزی بودم و در بین بچه های ناشنوا، تعدادی به فعالیت ورزشی مشغول بودند.
غلامعباس کزازی افزود: با توجه به توانایی تعدادی از بچه ها به خصوص در رشته کشتی فرنگی تصمیم گرفتیم تا درسال ۷۵ درمسابقات کشوری ناشنوایان شرکت کنیم، هرچند حضور ما طبق آئین نامه درست نبود، ولی بدون داشتن هیئت و امکانات آن توانستیم در آن مسابقات دو مدال برنزکسب کنیم.
وی ادامه داد: در همان مسابقات رئیس وقت فدراسیون ورزشهای ناشنوایان، آقای حاج داودی پیشنهاد تاسیس هیئت ورزشهای ناشنوایان در استان را داد.
کزازی اظهارکرد: پس از بازگشت از مسابقات هیئت را افتتاح کردیم و دانش آموزان ناشنوا و اعضای انجمن اولین عضوهای این هیئت بودند.
وی با بیان اینکه هیئت کار خود را با تیم پنج نفری کشتی فرنگی آغاز کرد، افزود: شطرنج بانوان اولین رشته رسمی راه اندازی شده در هیئت بود و بعد از آن رشته کشتی فرنگی و آزاد، والیبال بانوان و تنیس راه اندازی شد و هم اکنون پس از ۱۹سال فعالیت این هیئت در ۱۹ رشته ورزشی چون فوتبال، فوتسال، دوومیدانی، شطرنج آقایان، شنا و… فعالیت دارد.
کزازی گفت: هم اکنون نزدیک به ۲۰۰ ورزشکار ناشنوای مرد و۱۰۰ ورزشکار زن در این هیئت در رشته های مختلف فعالیت دارند.
وی با بیان اینکه ورزشهای ناشنوایان به اندازه یک اداره تربیت بدنی دغدغه وفعالیت دارد، اظهار کرد: این هیئت هم اکنون در حالی به فعالیت خود ادامه می دهد که در تامین اعتبارات مشکل دارد و حتی در دریافت وقت مناسب در سالن و پیست مناسب در مضیقه هستیم.
کزازی ادامه داد: فدراسیون ورزش های ناشنوایان و اداره ی ورزش و جوانان آن گونه که ابراز می کنند در وضعیت بسیار نامناسب تخصیص اعتبارات قرار دارند بنابراین هیئت ما نیز از این قائده مستثنا نیست و بودجه ای به حساب هیئت برای هزینه هایی که می شود واریز نمی شود.
وی تاکید کرد: پرسه واریز اعتبارات اداره ورزش به این هیئت از ابتدای سال تا کنون با این همه اعزام به مسابقات و هزینه ها بسیار ناچیز بوده است.
رییس هیئت ورزش های ناشنوایان استان در خصوص همکاری اداره بهزیستی با این هیئت گفت: حوزه ورزش بهزیستی به طور کامل از ورزش، ورزشکاران و هیئت های ورزشی مرتبط با معلولین خصوصا ناشنوایان کاملا جداست و سرفصل هزینه ای در این خصوص در اعتبارات ساختاری خود ندارد؛ اما گاهی به طور قانونمند حمایت مدیران بهزیستی شامل حال ورزش معلولین می شود.
کزازی با بیان اینکه ورزشکاران با کمترین امکانات و در شرایط سخت به فعالیت ادامه می دهند، افزود: ورزشکاران ناشنوا در کمترین امکانات و سخت ترین شرایط چون عدم وجود پیست متعارف و مناسب تارتان دوومیدانی، نداشتن یک سالن استاندارد برای انجام تمرینهایشان به طوریکه هرکدام از رشته ها فقط در ساعت های مشخصی برای تمرین به سالن های موجود درسطح شهر می روند، هنوز به کار خود ادامه می دهند.
وی شرایط نامساوی را از دیگر مشکلات ناشنوایان عنوان و گفت: شرایط حضور در بین افراد شنوا و عدم القا تکنیک و آموزش به دلیل مسلط نبودن به زبان اشاره از دیگر مشکلاتی است که پیش روی آن هاست.
کزازی ادامه داد: با وجود امکانات کم و نبود اعتبار این ورزشکاران همیشه افتخار آفرین بوده و در این نوزده سال در عرصه های مختلف جهانی و بین المللی افتخار آفرینی کرده است و اولین مدال های المپیک تاریخ ورزش استان را به ارمغان آورده است
وی اضافه کرد: از جمله چهار سال پس از افتتاح هیئت یعنی در بازی های المپیک ۲۰۰۱ رُم آقای مهدی صفری با کسب مدال نقره به میهن بازگشت این روند کسب مدال در مسابقات المپیک توسط ورزشکاران این هیئت هر چهار سال یکبار ادامه داشت.
کزازی گفت: آخرین قهرمان ورزشکاران هیئت در ۲۰۱۳ در مسابقات المپیک جهانی ورزش های ناشنوایان توسطجوان ترین ورزشکار ناشنوای صاحب مقام المپیک آقای حسین الله کریمی (۱۸ ساله) با کسب دو مدال برنز اتفاق افتاد و آخرین دستاورد این ورزشکاران با اعزام سه ورزکار به مسابقات بزرگ آسیایی اقیانوسیه که درچین تایپه اتفاق افتاد ، مهرماه ۱۳۹۴، سه مدال طلا نقره و برنز در رشته های فوتبال، دوومیدانی و جودو می باشد.
رئیس هیئت ورزشهای ناشنوایان درخصوص حمایتها وکمک هایی که می توان از این قشرداشت، اضافه کرد: معمولا خیرین و مردم به ناشنوایان نسبت به سایر معلولان کمتر کمک می کنند، ازجاییکه ناشنوایان ظاهری سالم دارندکمتر موردتوجه قرارمی گیرند، درحالیکه مشکلات این گروه نیز بسیاراست، این افراد دراولین ارتباط گیری های خود دچار مشکل هستند.
کزازی ادامه داد: برخی از این ورزشکاران حتی هزینه ر فت وآمد و پرداخت بیمه ورزشی خود را ندارند و سالم بودن ظاهری جسم آنها دلیل بر بی نیازی آن ها در اشتغالزایی و تامین هزینه ها نیست.
وی افزود: هیئت ورزش های ناشنوایان استان مرکزی در کلیه امور اجتماعی ورزشکاران از جمله اشتغال، ازدواج تحصیلات، مشاوره ها مسائل حقوقی و .. مداخله کرده است هیچ توقعی از مسئولین ندارم.
کزازی توضیح داد: ورزشکاران ناشنوا حتی در یافتن شغل نیز با مشکل روبه رو هستند، مواردی هم داشتیم که ورزشکار به دلیل حضور در مسابقات جهانی با وجود آوردن مدال از طرف صاحبکار به دلیل حاضر نبودن در محیط کار اخراج شده است و پیگری های ما نیز نتیجه نداشته است، به طوریکه ورزشکار غم از دست دادن شغلش را نتوانسته با شادی آوردن مدال رفع کند.
وی اضافه کرد: متاسفانه گروه مدال آوران بازیهای المپیک و جهانی با وجود کسب تعداد مدال بالا با استقبال خوبی از سوی مردم و مسئولین روبرو نیم شوند و این نشان از مظلومیت و تنهایی ورزشکاران استان است در حالیکه استان های دیگر برای تنها یک مدال کارناول شادی راه می اندازند.
کزازی گفت: البته تربیت بدنی نیز باید بیشتر از قبل به این ورزشکاران توجه کند، زیرا کسب مدال توسط آن ها امتیاز مناسبی برای تربیت بدنی محسوب می شود و می توانند با سرمایه گذاری روی این گروه ورزشکاران برای استان افتخار آفرینی کنند.
وی ادامه داد: امیدواریم تربیت بدنی شرایط بهتر و بیشتری را برای تمرین و آمادگی این ورزشکاران فراهم آورد.کزازی تصریح کرد: مطلب دیگر این که وزارت ورزش برای هیئت هایی از این دست چند رشته ای که ورزش آن ها برون مرزی و حرفه ای شده است تمهیدی در راستای اعتبارات برای اداره کل ورزش ها بیندیشد.
رئیس هیئت ورزشهای ناشنوایان گفت: باتمام مشکلات موجود این امید و اتکا به خداوند است که این هیئت را سرپا نگاه داشته است، موضوع مهم این است که کار با این بچه ها در عین تمام سختیها، پر از لحظه های عاطفی است.
ورزش ناشنوایان در سکوت سنگین بی اعتنایی ها وکمبودها مسیر پیشرفت خود را طی می کند، امید که با حمایت از این بخش شاهد شکوفایی ورزش این قشر باشیم نه اینکه شرایط را برای یاس و انزوای آنها مهیاترکنیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.