خانه » پیشنهاد سردبیر » برگزاری همایش تشکل های کارگری و هیئت اجرایی خانه کارگر اراک/وحدت کارگران راه رهایی از مشکلات

برگزاری همایش تشکل های کارگری و هیئت اجرایی خانه کارگر اراک/وحدت کارگران راه رهایی از مشکلات

شنبه ۷ آذر ۱۳۹۴     شماره ۳۱۸

گروه اجتماعی-وقایع استان:
مشکلات اقتصادی حال حاضر کشور شرایطی را ایجاد کرده که فشار بسیار بالایی را هم بر بخش تولید و هم بر قشر کارگری وارد کرده است.
مشکلات بیمه و تامین اجتماعی، دستمزدهای ناعادلانه، قراردادهای سفید امضا و در واقع نبود امنیت شغلی مشکلاتی است که این روزها کارگران کشور از جمله کارگران استان مرکزی با آن روبه رو هستند. از آنجایی که استان مرکزی یک استان صنعتی است و بیش از ۲۷۰۰ واحد صنعتی و تولیدی و بیشتر جمعیت جوان و میانسال این استان در شرکت های مختلف در این استان کار می کنند، بنابراین رسیدگی به خواست و مشکلات این قشر مهم خواهد بود.
هم اکنون قراردادهای موقت و سفید امضا یکی از معضلات جامعه کارگری است، مسئله ای که امنیت شغلی این قشر را پایین آورده است
بسیاری از کارگران برای امرار معاش مجبور به بستن قراردادهای سفید می شوند.یکی از مهمترین وعده های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سال گذشته حذف قراردادهای سفید امضاء بود و این در حالی است که براساس آمار‌ها بیش از ۵۵ درصد قراردادهای کارگران سفید امضاست.
در واقع برخی از کارفرمایان با بستن قرارداد سفید امضاء با کارگران این امکان را به خود می‌دهند که افزون بر بیمه نکردن، هر زمان که خواستند آنان را اخراج کنند و این در حالی است که چنین قراردادهایی که هیچ پایه قانونی ندارد. بازنشستگی کارگران سخت و زیان آور از دیگر مشکلات پیش روی کارگران است.
از طرفی حداقل دستمزد کارگران در مقابل سنگینی و سختی کارشان است. کارگر وقتی مشاهده می‌کند هزینه زندگی را باید روزانه پرداخت کند، نمی‌تواند در انتظار دستمزد پایان ماه بماند، آن‌هم اگر مزدی دریافت کند! اگر معیشت کارگر در یک‌شیفت‌کاری تامین نشود، مجبور به کار در دو تا سه‌شیفت اضافه‌تر است که این امر باعث می‌شود اشتغال افراد دیگر جامعه به خطر بیفتد.
در کنار این مشکلات نبود مدیران کارآمد و دلسوز و افزایش مدیران غیربومی و گرفتن فرصت از کارگران بومی همه و همه مسائلی بود که باعث شد پس از مدت ها همایش تشکل های کارگری و هیئت اجرایی خانه کارگر اراک به مناسبت روز تصویب قانون کار در خانه کارگر اراک برگزار شود. ۲۹ آبانماه روز تصویب قانون کار بهانه ای بود تا نمایندگان بخش های مختلف کارگری استان مرکزی در خانه کارگر اراک کنار یکدیگر جمع شوند و به بررسی مشکلات و چالش های پیش روی جامعه کارگری استان که این روزها همچون کلافی سردرگم شده اند بپردازند. فرصتی که بستر همدلی و اتحاد کارگران برای رفع مشکلات خود به دست خودشان را فارهم کنند.
برای تصمیم گیری های جامعه کارگری افرادی از همین قشر انتخاب شوند
در این همایش یادگاری عضو هیئت اجرایی خانه کاگر نیز در این مراسم گفت: خانه کارگر بعنوان یک تشکل کارگری تا کنون هیچ تجمع و گردهمایی نداشته است و امیدواریم این جمع مستمر باشد و بهانه ای برای ایجاد اتحاد و همدلی میان کارگران و نمایندگان آن ها برای حل مشکلات و چالش های پیش روی کارگران است.
وی ادامه داد: اگر مجموعه تشکل های کارگری افزایش پیدا کند زمینه حرکات اجتماعی و کارگری بیشتر می شود و بهتر می توانند مسائل و مشکلات خود را به گوش مسئولین برسانند.یادگاری تصریح کرد: بهتر است افرادی برای تصمیم گیری های جامعه کارگری انتخاب شوند که خود از این قشر بوده و مسائل را درک کرده باشند تا نتیجه بهتر بگیریم.
وی با بیان اینکه کارگران باید دانش و بینش قانونی خود را بالا ببرند، اظهار کرد: هم اکنون مشکلاتی چون قراردادهای سفید امضا موجب بهره کشی از کارگران شده است، کارگران نیز به دلیل نیاز مالی و ترس از دست ندادن کار هیچ اعتراضی نمی کنند.
به دلیل کمبود نقدینگی هم اکنون بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور به تاخیر افتاده است همین طفره رفتن هزینه ای را برای کارگر، خانواده و کارفرماها ایجاد می کند.
شعار بس است کاری برای کارگران بکنیم
دبیر اجرایی سابق خانه کارگر نیز در این همایش گفت: هم اکنون کارگران امنیت شغلی ندارند بیش از ۹۰ درصد نیروی کار قراردادی و خیلی ها هم با قراردادهای سفید امضا مشغول به کار هستند.حسین بیات ادامه داد: جالب است که حداقل دستمزد کارگر که ۷۵۰ هزار تومان است نسبت به کاری که انجام می دهد یک چهارم درآمد عنوان شده از سوی اقتصاد دانان بعنوان خط فقر است.
وی به نزول رتبه صنعت استان از چهار به ده اشاره کرد و ادامه داد: با ایجاد مشکل در صنعت اولین قشری که آسیب می بیند کارگر است، اینکه در یک شرکت صنعتی ناگهان ۱۲۰ کارگر اخراج می شوند نشان از عدم امنیت شغلی و مظلومیت قشر کارگر دارد.
بیات با بیان اینکه دیگر شعار کافی است و باید کاری برای کارگران انجام داد، افزود: متولیان امور کارگری امروز برای این قشر دل نمی سوزانند، مدیران ناکارآمد هر روز بیشتر می شود و میز خدمت متاسفانه تبدیل به میز قدرت شده است. وی با بیان اینکه اداره کار و تامین اجتماعی و کانون شوراهای اسلامی کار استان هر سه از بخش‌های مهم برای رسیدگی به مسایل و مشکلات کارگری هستند، اظهار کرد: متاسفانه این سه بخش دارای ضعف عملکردی هستند و انگار هیچ دل مشغولی برای حل این مشکلات وجود ندارد.
بیات با اشاره به بی توجهی مسئولین ادامه داد: متاسفانه امروز شوراهای اسلامی کار نیمه تعطیل است و تشکل های کارگری فعال نیستند، بنابراین هیچ تریبونی برای بیان مشکلات و دغدغه های جامعه کارگری نیست.
وی افزود: وقتی کارگر نگران قطع شدن درآمدش باشد قطعا هیچ اعتراضی نخواهد کرد و این بهره کشی ادامه خواهد داشت هرچند من معتقدم هر چه میزان پرسشگری و حق خواهی جامعه کارگری بیشتر باشد قطعا به تغییر و احقاق حق خود نزدیک خواهیم شد ما انتخاب کرده‌ایم که مسئولیت پذیر باشیم بنابراین هر اندازه هم که هزینه داشته باشد باید ایستاد و مقاومت کرد.
بیات ادامه داد: ما امیدواریم نابرابری برای کارگران ایرانی پایان یابد و آن هایی که فقط آمار و ارقام برایشان مهم است و برای یکبار خواسته های کارگران را اجابت کنند.
وی افزود: دیگر خواسته جامعه کارگری استفاده از مدیران بومی است نه اینکه به ناگاه مدیری غیربومی وارد شود و افرادی غیربومی به جای جوانان بومی فرصت های شغلی را به دست بیاورند.
قوانین بیمه تامین اجتماعی کارگران منصفانه نیست
رئیس هیئت مدیره کانون بازنشستگان اراک در خصوص مشکلات بازنشستگی و بیمه کارگران گفت: یکی از مشکلات کارگران و بازنشستگان مسئله بیمه تامین اجتماعی آنهاست قوانین مجلس در خصوص بیمه تامین اجتماعی برای کارگران منصفانه نیست.
شهبازی افزود: کارگران سال ها سال حق بیمه خود را پرداخت کرده اند ولی هم اکنون به دلیل عدم تناسب در ارایه خدمات درمانی به دلیل یارانه دولت در پرداخت حق بیمه به برخی از مشاغل چون قالی بافی و …، حق کارگران ضایع شده است.
وی با بیان اینکه در ارایه خدمات بیمه اجتماعی و حق بیمه تبعیض وجود دارد، افزود: ما معتقدیم یا دولت باید سهم حق بیمه کارگران را کاهش دهد یا مابه التفاوت آن با کارمندان را پرداخت کند و یا خدمات درمانی تکمیلی مناسبی به کارگران ارایه شود.
وی با بیان این سوال که چرا باید مدیریت سازمان تامین اجتماعی که با سرمایه کارگران اداره می‌شود در اختیار دولت باشد، افزود: اگر بناست تصمیمی گرفته شود باید عادلانه و با در نظر گرفتن حقوق طرفین باشد نه اینکه بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از سرمایه سازمان تامین اجتماعی سال‌ها بلوکه شده و در اختیار دولت باشد و باعث شود این سازمان در ارایه خدمات مناسب به کارگران و بازنشستگان با مشکلات جدی مواجه شود.
اولین نشست کارگران و بازنشستگان اراک در خانه کارگر شاید نقطه امیدی بود برای اعلام مشکلات و دغدغه های کارگرانی که هر روز با یک مشکل جدید روبه رو می شوند و امیدواری از این جهت که شاید بتوانند صدای خود را به گوش آن ها که مسئول هستند برسانند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.