خانه » جدیدترین » در کالاهای اساسی هیچ کمبودی نداریم

در کالاهای اساسی هیچ کمبودی نداریم

پنجشنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۲  شماره ۱۷۹۸

گفت و گوی وقایع استان با رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی

فاطمه چاپاری: تنها یک ماه به آغاز سال نو و کمتر از ۳۰ روز به ماه رمضان باقی مانده است و موضوع تأمین کالاهای اساسی دوباره به میان آمده است، شرایط دشوار اقتصادی و گرانی و افزایش تقاضا مشکلاتی است که مسئولان برای کنترل آن راهکارهایی چون تنظیم بازار را در پیش گرفته اند، متاسفانه با آنکه هر ساله اعلام می‌شود با کمبودی در این حوزه مواجه نیستیم اما باز هم شاهد صف های طولانی خرید هستیم در این میان هم عده‌ای از مردم بیش از حد نیاز خریداری می‌کنند که خود عامل مهمی در بی نظمی توزیع است.
در شب عید بحث تامین میوه از دیگر موارد پررنگ تر است، دولت از سال ۸۵ نسبت به بحث ذخیره‌سازی میوه شب عید ورود کرد و در طی این سال ها بسیاری از فعالان این حوزه معتقد بودند بدلیل شرایط مساعد تولید، نیازی به ذخیره‌سازی نبوده است و با رویه دولت مخالف بودند، اما به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی از دو سال پیش که دولت یارانه این حوزه را برداشته کار با هماهنگی بخش خصوصی انجام می شود و مشکل تا حدودی برطرف شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی دراینباره می گوید: ما رقیب بخش خصوصی نیستیم و کاسبی که در طول سال کار می کند باید شب عید هم حق عرضه میوه را داشته باشد ما معمولا چون در شب عید با افزایش قیمت روبرو هستیم برای کنترل قیمت ها ورود می کنیم اما ما تامین کننده میوه نیستیم علاوه بر اینکه دو سال اخیر دولت یارانه ای در این زمینه پرداخت نمی کند و ما تنها هماهنگ کننده بخش خصوصی هستیم و ما می توانیم تسهیلات بانکی در اختیار دوستان قرار دهیم تا با حجم بالا خرید کنند.
علی صفری اظهار می کند: برنامه ریزی لازم برای تامین کالاهای اساسی از جمله گوشت مرغ، گوشت قرمز، برنج تنظیم بازار خارجی و همچنین تخم مرغ انجام شده، انشاالله برای ماه مبارک رمضان و هم شب عید مشکلی در تامین کالا نخواهیم داشت. وی می افزاید: از جمله تامین گوشت مرغ است که در سه ماه گذشته جوجه ریزی در استان مناسب بوده و متوسط بیش از ۳ میلیون قطعه در ماه های گذشته یعنی بهمن، دی و آذر انجام شده که الان در حال حاضر مازاد مرغ داریم یعنی با توجه به افزایش جوجه ریزی بازار کششی ندارد و ما در این زمینه انشاالله مشکلی نخواهیم داشت البته دو روز مانده به شب عید صف تشکیل شود نشان دهنده کمبود نیست بلکه نشان دهنده خرید مردم است و حجم خرید وقتی بالا می رود، و از آن جا که فاصله بین جوجه ریزی و فرستادن مرغ به بازار ۳۰ روز طول می کشد و ممکن است برای یک روز محدودیت جوجه ریزی باشد اما برای کل ماه مشکلی نداریم. شب عید جلوی آجیل فروشی ها و میوه فروشی ها هم صف ایجاد می شود اما این نشان دهنده کمبود نیست لذا ما در زمینه گوشت مرغ و گوشت قرمز هیچ کمبودی نداریم و تدارک دیده ایم که انشا الله مقداری گوشت منجمد به بازار تزریق کنیم تا به بازار کمک شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی اضافه می کند: در زمینه تخم مرغ هم الان و هم شب عید مازاد داریم و حتی در حال صادرکردن این کالا هم هستیم در تامین شکر نیز مشکلی نداریم، با توجه به اینکه قیمت برنج ایرانی افت کرده شاید خرید برنج خارجی شاید یک مقدار کمتر شده باشد اما آن جا هم برای خانوار پیش بینی کرده ایم که در ایام شب عید تزریق داشته باشیم علاوه بر اینکه با بخش خصوصی هم هماهنگی هایی انجام شده تا برنج تنظیم بازاری را وارد بازار کند.
صفری توضیح می دهد: در بحث گندم ما بهترین ذخیره استراتژیک را داریم و با مشکلی در این زمینه روبرو نیستیم، از معدود سال هایی است که ذخیره گندم ما بسیار بالا است و در تامین آرد در نانوایی ها هم مشکلی نداریم.
وی می افزاید: بازار تنظیم بازار میوه شب عید هم قرار است که چند روز مانده به سال جدید اگر ببینیم که قیمت نامتعارف است وارد بازار می شویم، ما تامین کننده میوه نیستیم فقط می خواهیم در بازار رقابت ایجاد کنیم تا قیمت ها کمی کنترل شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی می گوید: به همین منظور ۲۰۰ تن سیب خریداری کردیم که در سردخانه ها موجود است، ۳۵۰ تن پرتقال خرید کردیم و با توجه به نزدیکی ایام مبارک رمضان ۲۰ تن هم خرما از طرف اتحادیه تعاون روستایی خرید شده که توزیع خواهد شد.
صفری می افزاید: در سطح استان به ویژه اراک نقاطی برای توزیع میوه شب عید مشخص شده و هر جا امکان آن وجود داشته باشد توزیع کالاهای اساسی را هم خواهیم داشت.
وی در پایان اشاره کرد: نکته دیگر اینکه ما نظارت های خود را در ایام شب عید حتما افزایش خواهیم داد و در واقع با تخلفاتی چون گرانفروشی، کم فروشی و عدم درج قیمت برخورد خواهیم کرد و در سطح نانوایی ها هم از سامانه نامینو در حال پیگیری هستیم و با تخلف یابی کار در حال انجام است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.