خانه » پیشنهاد سردبیر » در پی حادثه تلخ برخورد دوقطار در سمنان/ایستگاه خونین استعفا

در پی حادثه تلخ برخورد دوقطار در سمنان/ایستگاه خونین استعفا

یکشنبه ۷ آذر ۹۵ شماره ۴۷۲

عباس لعل بار
وقایع استان

در روزهای گذشته وقوع دو اتفاق ناگوار مردم ایران را در سوگ فرو برد. ساعتی پس از منتشر شدن خبر حمله انتحاری در عراق و کشته شدن تعداد زیادی از هموطنان مان خبر رسید که برخورد دو قطار در سمنان منجر به کشته و مجروح شدن بیش از ۱۳۰ نفر از هموطنانمان شده است. فرمانده نیروی انتظامی سمنان اعلام کرده است در این حادثه که ساعت ۷:۵۰ جمعه پنجم آذر رخ داد، دو رام قطار مسافربری تبریز و سمنان که هر دو به سمت مشهد در حرکت بودند با هم برخورد کردند و هشت واگن از ریل خارج و دچار حریق شد. پس از برخورد قطارها وزیر راه و شهرسازی با لغو سفر خود به کشور ترکمنستان به سمنان رفت و در جلسه مدیریت بحران این استان شرکت نمود.
مدیرعامل راه آهن هم بعد از وقوع حادثه در خصوص علت آن اعلام کرد: قطار مشهد- تبریز به دلیل سرمای هوا و یخ زدگی سیستم ترمز در مسیر متوقف شده بود که نقص فنی به سیستم سی تی سی شاهرود به عنوان مرکز کنترل، اطلاع داده می شود، در همین زمان به قطار مشهد-سمنان که در این مسیر حرکت می کرد دستور توقف داده شد.
وی در ادامه افزود: متاسفانه در این زمان به دلیل تغییر شیفت مسئول کنترل؛ فرد جایگزین از سابقه و دلیل قرمز شدن چراغ بی اطلاع بوده و وقتی رییس قطار مشهد- سمنان مجددا کسب تکلیف می کند به وی گفته می شود که مسیر باز است و مشکلی نیست شاید چراغ به دلیل برودت هوا قرمز مانده است لذا به وی تلگراف می شود که حرکت کند.
به گفته مدیرعامل راه آهن، دراین لحظه قطار مشهد- تبریز در پشت یک قوس متوقف شده بود که قطار مشهد- سمنان وقتی با قطار پیش رو مواجه می شود به شدت با کوپه های انتهایی قطار مشهد تبریز برخورد می کند و سانحه رخ می دهد.
البته وی افزود: نظر نهایی و دقیق در خصوص بروز سانحه پس از بررسی کمیسیون عالی سوانح اعلام خواهد شد. روز گذشته نیز خبر رسید که دادستان سمنان اعلام نموده پیرو دستور ریاست قوه قضائیه و دادستان کل کشور در رابطه با پیگیری حادثه ۲ قطار مسافربری سه نفر از عاملین شامل مسئول مرکز کنترل فرماندهی راه آهن شمال شرق کشور که در شاهرود مستقر است، مسئول مرکز کنترل خطوط و مسئول شیفت مرکز کنترل بازداشت شدند.
رییس جمهور روحانی به دنبال این حادثه در پیامی خواهان بررسی و اعلام دلایل وقوع این حادثه تلخ و معرفی مقصرین احتمالی و بکارگیری تمام اقدامات لازم برای درمان سریعتر مصدومان شد. روحانی در این پیام اعلام کرده است لازم است فوراً دستگاه‌های مسئول، به‌ویژه وزارت راه و شهرسازی نسبت به بررسی و اعلام دلایل وقوع این حادثه تلخ و معرفی مقصرین احتمالی اقدام نمایند و تمام اقدامات و تمهیدات فنی و مدیریتی را برای جلوگیری از تکرار چنین حوادث دلخراشی پیش‌بینی و اجرا نمایند.
متاسفانه مانند بسیاری از مواقع مسئولان کشور بجای اینکه بدنبال مقصرین اصلی این حوادث باشند با معرفی چند کارمند یا مسئول دون پایه قصد سلب مسئولیت از خود دارند. اکبر منتجبی یکی از روزنامه نگاران با سابقه در خصوص این اتفاق مطلبی را در فضای مجازی منتشر کرده است که سخن بسیاری از مردم است، وی می گوید: «صرف نظر از اینکه چه کسانی قرار است در خصوص این سانحه به عنوان مقصر به مردم معرفی شوند بهتر است که وزیر راه و شهرسازی به عنوان بالاترین مقام دستگاه عریض و طویل استعفا دهد.
در این حادثه بیش از چهل نفر از هموطنان مان در آتش سوختند و جان دادند، پس آقای آخوندی، وزیر راه و شهرسازی شما دنبال مقصر نگردید. همیشه دو سه نفری قربانی پیدا می شود. از آنها بگذرید زیرا با تمام علاقه ای که به شما دارم فکر می کنم همیشه مقصر را در راس باید جستجو کرد نه در میان چهار کارمند دون پایه. استعفا بدهید و خود را مقصر اصلی این حادثه اعلام کنید.
به تبع شما تمام مدیران مربوطه نیز اگر دلبسته جاه و مقام خود نباشند باید از مقام خود کنار بروند. » منتجی به نکته ی جالب دیگری هم اشاره می کند و می گوید هیچ کس بجز روحانی در ۲۴ ساعت اول حادثه غم مردم را ندید و پیام تسلیت نداد!
پیش تر یکی از کویرشناسان برجسته کشور در خصوص امکان چنین اتفاقی در این منطقه از سمنان هشدار داده بود. پروفسور پرویزکردوانی کویرشناس برجسته کشورمان مهر ماه جاری درباره قطار سریع السیر تهران-مشهد گفته بود:الان هشدار می دهم؛ به این دلیل که دشت تهران، ورامین، سمنان، شاهرود، سبزوار، نیشابور و مشهد نشست پیدا کرده اند امکان دارد سرعت قطار سریع‌السیر منجر شود که کمر راه آهن بشکند.
بعد از حادثه تصادف دو قطار در منطقه «هفت خوان شاهرود» خبرنگار قانون دیدگاه این استاد دانشگاه را درباره این حادثه جویا شده است؛. دکتر کردوانی در این رابطه اظهار داشت: متاسفانه بسیاری از مسیر خط آهن تهران- مشهد فرونشست دارد ، بطوریکه در مناطق دشت مشهد و دشت نیشابور فرونشست هایی بیشتر از ۳ متر گزارش شده است. بر این اساس این منطقه برای عبور قطار بسیار خطرناک است و اقدام وزارت راه و شهرسازی نیز کارگشا نیست.
استاد دانشگاه تهران اضافه کرد: وزارت راه و شهرسازی در صدد است که مناطقی که فرونشست مشاهده می شود را با سیمان پر کند. در حالیکه این کار جواب نمی دهد. اتفاقا همین سیمان به لایه های پائین زمین نفوذ می کند و باعث افزایش شکاف می شود ، بنابراین بهترین کار این است که به فاصله یک کیلومتر از شمال خط آهن تا یک کیلومتر در جنوب آن هرگونه حفر چاه ممنوع اعلام شود و چاههای موجود هم پر شود. تنها راه ممکن برای نجات خط آهن از حادثه این است.
وی درباره اینکه حادثه جمعه آیا بدلیل فرونشست بوده یا نه ؟ گفت : گرچه منطقه هفت خوان از مناطقی است که فرونشست زیادی دارد ولی آنطور که بنظر می رسد قطار انحراف نداشته است. بنابراین می توان گفت این حادثه به فرونشست ارتباطی ندارد. اما اگر در بررسی های بیشتر مشخص شد که قطار متوقف شده انحراف داشته و از ریل خارج شده بود ، آنوقت می توان گفت که حادثه به فرونشست ارتباط دارد.
بی توجهی مدیران به نظرات کارشناسان بار دیگر باعث یک رویداد تلخ شد. پس مدیر محترم، أقای وزیر، لطفا بابت این بی توجهی استعفا دهید تا کمی درد مردم التیام یابد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.