خانه » جدیدترین » «در مدت معلوم» عبوری پر سر و صدا از خط قرمز

«در مدت معلوم» عبوری پر سر و صدا از خط قرمز

شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۴      شماره ۳۲۲

گروه فرهنگی- وقایع استان

«فیلم جسورانه ایه با طنزی برجسته… بنظرم غافلگیر می شوید. فیلم مال آدمهای باهوشه. اونایی که تا «ف» می گی تا «فرحزاد» می روند. فقط یک نکته ای هست: اگه با خودتون رودربایستی دارید یا آدم محافظه کاری هستید ممکنه فیلم در مدت اذیتتون کنه… با اینحال باید آماده باشید خودتان را آزاد کنید و از اول تا آخر فیلم بخندید.»
این نظر یکی از مخاطبان فیلم «در مدت معلوم» است، فیلمی به کارگردانی وحید امیرخانی و نویسندگی مهدی علی میرزایی که این روزها بر پرده سینمای فرهنگ اراک است، فیلمی که به نظر می آید در دل خود جسارتی نو دارد و می خواهد به یک خط قرمز همیشگی در جامعه ما بپردازد، خط قرمزی که به واسطه ذهنیت و عرف جامعه همیشه پنهان بوده است همچون آتشی زیرخاکستر داغ بوده؛ ولی پنهان.
داستان فیلم در مدت معلوم درباره جوانی است به نام میثم ( جواد عزتی) که به دنبال گرفتن مجوز چاپ کتابش است؛ کتابی که میخواهد معضلات بلوغ و جنسی دختران و پسران را حل کند.
این فیلم به زندگی جوانان ایرانی اشاره دارد که از سن بلوغ تا رسیدن به سن ازدواج بخاطر غرایز نفسانی دچار چالشها و مشکلات دینی واعتقادی می شود این فیلم با نگاه به موضوع صیغه به بررسی معضلات جوانان از سن بلوغ تا رسیدن به سن ازدواج می‌پردازد و هشداری به مراجع رسمی و غیر رسمی میدهد تا راه حل مناسب براساس دین ، نظام و فرهنگ برای این گروه سنی ترسیم کنند و…
این فیلم در واقع یک فیلم شخصیت محور است و بر اساس تضادها و درگیری های شخصیت اصلی فیلم میثم جلو می رود تناقض هایی که این جوان با آن ها روبه رو است. میثم که در یک شهرستان نزدیک به تهران به همراه سعید هم خانه اش بصورت مجردی زندگی می کند کتابی نوشته درباره مسائل جنسی جوانان که شخصی بنام بدعتی در اداره ای دولتی به آن مجوز چاپ نداده است . عدم مجوز چاپ کتاب او سبب شده تا از حالت طبیعی در آید و هرجا می رسد و در هر محفلی وارد می شود مساله جنسی جوانان صحبت کند. میثم که در یک دبیرستان دو ساعت در هفته ریاضیات درس می دهد معتقد است چشم و گوش بچه های نوجوان باز شده و محافظه کاری و لاپوشانی اولیای امر تنها یک نوع فریب دادن خود است و به جای آنکه صورت مساله را پاک کنند باید بطور صریح مساله را با نوجوانان در میان بگذارند و راه حلی قطعی به آنها بدهند. به نظر می رسد این فلیم یک نقد جامعه شناسانه به دنیای امروز و وضعیت کنونی جامعه ما باشد، در یک جامعه مدرن که بر مبنای عقلانیت امور خود را پیش می برد برای هر مساله و نیازی از نیازهای شهروندان از قبل فکر و برنامه ریزی شده است اما به نظر می رسد در جامعه ما که هنوز در مرحله گذار از سنت به مدرنیته است نگاه به نیاز های جنسی آنقدر در سکوت است که بیشترین آسیب ها از همین ناحیه خورده می شود؛ همان نکته ای است که میثم ، شخصیت اصلی فیلم به آن واقف شده و مبنای اعتراض او همین جاست: چرا متولیان فرهنگ و جامعه و سیاست در این باره سکوت کرده اند ؟
نگاه سنتی و سکوت در مورد این مسئله در ارائه روشهای سلبی در فیلم “در مدت معلوم در کلام یکی از مسئولین دردیالوگ معروف فیلم خلاصه می شود : سرکه بخور! دیده می شود سرکه خوردن یعنی پاک کردن صورت مساله! ندیدن مساله و انکار مساله . اما چرا این مساله دیده نمی شود؟ این سئوالی است که فیلم در مدت معلوم به دنبال آن است در حلیکه ما گرسنگی شکم را به رسمیت می شناسیم و برای آن برنامه ریزی های کلان اقتصادی می کنیم ولی…
به هر حال این فیلم سعی کرده است نگاهی انتقادی به یکی از مسائل مهم اجتماعی که می تواند زیرلایه های بسیاری از آسیب ها باشد پرداخته است.
در این فیلم بازیگرانی چون جواد عزتی، اکبر عبدی، ویشکا آسایش، هومن سیدی و شهره قمر حضور دارند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.