خانه » پیشنهاد سردبیر » در آستانه سال نو مصرف خانگی آب به اوج خود می رسد/عزای آبی

در آستانه سال نو مصرف خانگی آب به اوج خود می رسد/عزای آبی

شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ شماره ۸۰۲

***

وقایع استان

سحر یاری

***

شلنگ را بر روی فرش گرفته و آب آرام آرام در حال نفوذ در تار و پود فرش است. همانطور رهایش می کند و پودر را بر روی فرش می ریزد و شروع به فرچه کشیدن می کند. آب همچنان در حال رفتن است. شلنگ آب را تا آخرین حد باز کرده و آن را بر روی بدنه ماشینش گرفته است تمام زور خود را می زند تا شتک جا مانده از فضله پرنده را که بر روی شیشه عقب ماشین مانده با فشار آب پاک کند. شلنگ آب را باز کرده بر چارچوب پنجه گرفته است قطره های شفاف آب از روی شیشه پنجره به پـایین شــره می کند. برای یک عدد پیراهن ماشین لباسشویی را و برای چند بشقاب و لیوان ماشین ظرفشویی را روشن کرده است. این ها نمونه هایی از مصرف نادرست آب در خانه است که با رسیدن به هفته های آخر اسفند و فصل خانه تکانی به اوج خود می رسد. زیرا آب یکی از عناصر مهم پاک کنندگی به حساب می آیند. پاک کردن خانه و وسایل آن در روزهای انتهایی سال یک رسم است؛ ولی گاه نگاه و رویکرد اشتباه به یک سنت ممکن است هزینه های جبران ناپذیری را به بار آورد. در این روزها شاهد خانه تکانی و شستشو در تمامی خانه های ایرانی هستیم و همین باعث شده که حجم زیادی از آب شرب و بهداشتی صرف شستشوهای غیرضروری شود و در این میان حتی مقداری نیز به دلیل روش مصرف اشتباه به هدر رود. با توجه به بالا رفتن مصرف آب در استان در روزهای منتهی به نوروز شاهد اطلاعیه ها از سوی آبفای استان مرکزی هستیم که از مردم می خواهد که با رعایت روشهای صحیح مصرف آب و پرهیز از مصارف بالا بویژه در ساعات اوج مصرف ضمن توجه به حفظ منابع آبی، امکان برخورداری از آب را برای سایر همشهریان فراهم سازند و برای مواجه نشدن با کمبود فشار و یا قطع آب در مصرف آب صرفه جویی و هنگام نظافت منزل در روزهای پایانی سال به مصرف بهینه آب توجه نموده و از مصارف غیر ضروری همچون شستشوی فرش ، اتومبیل ، حیاط و پیاده روهای مقابل مغازه ها و منازل و… خودداری نمایند
در حالی که این روزها شاهد بارندگی کم در کشور هستیم و خشکسالی همچنان بعنوان یک تهدید جدی وجود دارد بنابراین استفاده بهینه از آب یک ضرورت است. تصاویر و اخباری که از دریاچه ها و رودخانه های مختلف کشور چون ارومیه، هامون، زاینده رود و … می بینیم و می شنویم همه بیانگر شرایط بحرانی آب در کشور ما هستند که مسئله مدیریت صحیح و بهینه مصرف آب را ضروری می کند. البته برخی معتقدند که مصارف خانگی تاثیر بسیاری در کاهش هدررفت آب ندارد زیرا بیشترین چالش و مصرف کشور ما در بخش کشاورزی است، این درست است که بخش کشاورزی بزرگترین و مهم‌ترین مصرف‌کننده آب در کشور ما به شمار می‌رود و بیش از ۸۰ درصد اتلاف منابع آب به دلیل استفاده نکردن از فناوری‌های پیشرفته آبیاری در این بخش به هدر می‌رود؛ اما این به منزله این نیست که بتوان در فاز خانگی هر طور خواستیم با آب برخورد کنیم زیرا کمبود هر میلی متر مکعب آن می تواند در آینده و زندگی خود ما تاثیر منفی داشته باشد. هم اکنون در تمام دنیا معضل کم آبی مطرح است؛ ولی بدون شک در کشور ما با توجه به کاهش بارندگی ها، مدیریت و سیاست گذاری های غلط در هدایت و نگهداری آب های جاری و از بین رفتن منابع زیرزمینی آب …این بحران شکل جدی تر و مخاطره آمیزتری دارد؛ استان مرکزی نیز یکی از استان هایی است که در معرض کم آبی قرار دارد و با تنش آبی رو به رو است. برخی تصور می کنند با بارش باران ها در روزها و ماه های اخیر مشکل کمبود آب تا حدودی رفع شده است این در حالی است که همین یک ماه پیش مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای مرکزی به ایسنا گفته بود: همچنان از لحاظ میزان بارش ها با کمبود مواجه هستیم.
عزت‌اله آمره‌ای ادامه داده بود: بارش ها هنوز نتوانسته است جبران کسری و کمبود حدود ۸۰ درصدی میزان بارش‌ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته و درازمدت را جبران کند.
وی تصریح کرد: با وجود گذشت چهار ماه از آغاز سال آبی ۹۷-۹۶ متاسفانه این میزان کاهش‌ها طی نیم قرن اخیر در استان مرکزی بی سابقه بوده است و استان مرکزی در رتبه‌بندی کشوری بین پنج استان بحرانی از لحاط میزان بارندگی ها تا این مقطع قرار دارد.
آمره ای تاکید کرد: پیش بینی ما این است که میزان عقب ماندگی ۸۰ درصدی استان مرکزی از مقدار بارش ها نسبت به سال گذشته در ماه‌های آینده حتی در فصل بهار هم جبران نخواهد شد چرا که میزان کاهش بارندگی ها بسیار فراتر از حد انتظار است.
وی عنوان کرد: همچنان وضعیت بارندگی ها و میزان ذخایر منابع آبی استان در خط قرمز و در مرز هشدار قرار دارد و توصیه می شود که مردم در مصرف آب صرفه‌جویی کرده و میزان مصرف را مدیریت کنند تا بتوانیم از این مقطع بحرانی بدون مشکل عبور کنیم.
آمره ای همچنین با تاکید بر اینکه به کشاورزان استان بویژه کشاورزان شهرستان‌های ساوه و زرندیه که بیشترین میزان بارش های اخیر در این دو شهرستان بوده است توصیه می‌کنیم که فریب این میزان بارش برف را نخورده و همچنان مدیریت در مصرف آب را در اولویت قرار دهند.
وی تصریح کرد: از کشاورزان درخواست می‌شود که از روشن کردن چاه‌های کشاورزی به جد خودداری و از کشت بهاره با توجه به وضعیت شکننده بارندگی‌ها اجتناب کنند.
البته چندی پیش مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی هم از تلاش ها برای صرفه جویی آب در حوزه کشاورزی خبر داده و گفته بود: با اجرای سیستم آبیاری نوین در اراضی کشاورزی استان مرکزی بالغ بر ۲۶۴ میلیون متر مکعب در مصرف آب صرفه جویی شد.
عباس صالحی با اشاره به وجود ۳۱۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی در استان که ۱۶۰ هزار هکتار آن قابلیت اجرای سیستم آبیاری نوین را داراست، اظهار کرد: در حال حاضر افزون بر ۶۰ هزار هکتار از اراضی این استان به سامانه آبیاری نوین تجهیز شده است و سالانه هفت هزار و ۵۰۰ هکتار نیز برای تحت پوشش قرار دادن اراضی به سیستم آبیاری نوین هدفگذاری شده است.
وی با اشاره به بحران کم آبی در کشور، اجرای سیستم آبیاری نوین را گامی موثر در جهت مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی دانست و عنوان کرد: بابت اجرای هر هکتار آبیاری تحت فشار به طور متوسط چهار هزار و ۴۰۰ متر مکعب صرفه ‌ جویی در مصرف آب بعمل می ‌ آید.
اما چرا با وجود اینکه بخش کشاورزی بیشترین میزان مصرف را دارد باز هم تاکید بر کاهش و مدیریت مصرف آب خانگی است. بغیر از کمبود منابع آبی، رسیدن آب شرب و بهداشتی به لوله های خانه ها پروسه طولانی و هزینه بری است و اینکه در مسئله کمبود آب اولین آسیب را انسان به دلیل نیاز مستقیم و غیرمستقیمش به آب خواهد دید. عبارت مدیریت مصرف آب را بارها و بارها شنیده ایم؛ اما آیا می دانیم مدیریت مصرف آب چیست. این یک عبارت کلی است؛ ولی اگر بخواهیم به آن توجه کنیم از کوچکترین تغییر در رفتارهای عادتی و روزمره مان می توانیم به آن برسیم در ادامه چند نکته کلیدی در خصوص مدیریت و کاهش مصــرف آب را یادآور می شویم تا در مصارف خانگی مورد توجه قرار بگیرند. استفاده از ماشین لباسشویی و ظرفشویی با ظرفیت کامل برخی از بررسی ها،نشان داده انجام این توصیه می تواند ۴۴۵۰ لیتر در ماه صرفه جویی پذیرد؛ کوتاه کردن زمان دوش گرفتن بعضی از بررسی ها نشان می دهد با کاهش یک دقیقه دوش گرفتن موجب ۶۸۰ لیتر کاهش ‏مصرف در ماه می شود؛ نصب دوش های خوب و کارآ (کم مصرف)‏؛ خیساندن ظروف کثیف هنگام شستشو ،باز نگذاشتن آب موقع شستن؛ استفاده از یک تشت برای شستشوی میوه ها و سبزیجات؛ جارو کردن زمین به جای شستن آن؛ استفاده از استخر سر پوشیده برای جلوگیری از تبخیرآب؛ دقت در عدم وجود نشتی از لوله ها و شیر آلات؛ بستن آب به هنگام مسواک زدن، وضو گرفتن‏مطالعات نشان می دهد با انجام این کار هر ماه ۱۲۰لیتر آب صرفه جویی می شود؛ شستن لباسهای تیره با آب سرد، استفاده از وسایل خانگی جدید کم مصرف از جمله این موارد است. البته به نظر می رسد استان مرکزی در این مسیر توانسته است تا حدودی موفق باشد زیرا طبق آمار اعلام شده استان مرکزی در ۳۰ سال گذشته در خصوص کاهش میزان مصرف آب مقام اول را در بین استان‌های کشور کسب کرده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.