خانه » جدیدترین » دره در برزخ

دره در برزخ

سه شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۹   شماره ۱۳۸۳

آخرین وضعیت پروژه گردشگری دره گردو اراک

دره در برزخ

مریم رسولی

کلان شهر اراک از جمله شهرهای صنعتی کشور است و به همین دلیل همواره شهری مهاجرپذیر بوده است، اما با این وجود اراک از مناطق و جاذبه های گردشگری بسیار کمی برخوردار است.
برای حل این مشکل باید نهادهایی چون شهرداری، اقداماتی را جهت ایجاد مناطق گردشگری و تفریحی انجام دهند، که تاثیرگذاری آن مستلزم انجام مطالعات و ایجاد زیرساخت ها و بسترسازی به دست طراحان متخصص و مجرب در این زمینه است.
در این میان دره گردو واقع در جنوب شهر یکی از معدود مناطق گردشگری و تفریحی اراک، با وسعت ۱۰۰ هکتار سالیان بسیاری است که مورد توجه طبیعت‌گردان، ورزشکاران و کوهنوردان قرار گرفته است. این منطقه هم از لحاظ گردشگری و تفریحی و هم از لحاظ جغرافیایی ظرفیت خوبی را داراست، چرا که علاوه بر ساکنان شهر، پذیرای مسافرانی که از جاده کمربندی در نزدیکی این منطقه عبور می کنند هم خواهد بود.
نزدیک به ۱۵ سال از روزی که هیات وزیران دره گردو اراک را، به عنوان منطقه نمونه گردشگری اعلام کرد، می گذرد، با این حال طی این مدت اقدامی در رابطه با این مصوبه در این منطقه انجام نگرفته و همچنان این ظرفیت عظیم گردشگری بلاتکلیف باقی مانده است. از سویی دیگر با توجه به ابلاغ طرح جامع منطقه گردشگری دره گردو، شهرداری اراک موظف به تامین زیرساخت‌های لازم در منطقه است.
در این منطقه می توان پروژه ‌های تجاری و تفریحی، خدمات رفاهی نظیر هتل، رستوران، سالن های ورزشی، شهربازی های مختلف، ویلاسازی، پیست های تفریحی و دریاچه مصنوعی همراه با قایقرانی، کتابخانه و کلوپ رایانه ای و مجموعه بازی کودکان و امکانات ورزشی، پیست موتورسواری، دوچرخه‌سواری، آفرود (زمین مسابقات موتور کراس و خودورهای شاسی بلند)، کانون گردهمایی ورزش همگانی و مجموعه پذیرایی ایجاد کرد، اما بنا به دلایل و مشکلات مختلف، با وجود گذشت سالیان زیادی از تصویب این طرح، عملا اقدام خاصی در این منطقه صورت نگرفته است و اجرای پروژه دره گردو در بلاتکلیفی بسر می برد.
داوود پرچمی کارشناس معماری و شهرسازی و دبیر هیات مدیره نظام مهندسی استان مرکزی در این باره گفت: دره گردو و فضاهای پیرامون دره در مالکیت اشخاص حقیقی بوده که با توجه به تصرف این منطقه توسط سازمان دولتی و شکایت مالک در این خصوص باعث شد ساخت و ساز و کارگاه ساختمانی پروژه گردشگری در این منطقه گردو بصورت نیمه تمام باقی بماند و طرح شرکت مشاور بدلایل بالا مدتی تعطیل شده و بصورت نیمه کاره رها گردد.
پرچمی درخصوص واگذاری پروژه های گردشگری به بخش خصوصی اظهار کرد: بهتر است اینگونـه پروژه ها به بخش خصوصی واگذار شوند چراکه به دلیل هزینه های بالا نهادهای دولتی در اکثر مواقع از عهده مدیریت آن برنیامده و پس از چندی به ناچار پروژه کوچکتر شده و یا ناقص باقی خواهد ماند.
وی تصریح کرد: به هر حال استفاده از امکانات رفاهی و گردشگری در کنار استفاده از طبیعت این منطقه هزینه های خود را دارد، به طور مثال در شهرهایی مثل همدان و تهران و مکان های تفریحی چون آبعلی و شمشک که همه آنها در دامنه کوه ها واقع شده اند، امکاناتی همچون خوابگاه و مسجد و رستوران و… موجود است که هزینه های دریافتی از گردشگران صرف مدیریت این مجموعه ها خواهد شد.
این کارشناس معماری و شهرسازی با اشاره به پتانسیل بالای دره گردو در زمینه گردشگری افزود: این پروژه درصورت اجرا تاثیرات مثبتی در گردشگری خواهد داشت، ولی یکی از موضوعات قابل توجه این است که نماهای این پروژه باید متناسب با کوهستان و بوم آور باشد، به طور مثال می توان از لاشه سنگ های خود کوه برای نماهای ساختمان ها استفاده شده و نیز برای بناهایی که مقرر است در سایت گردو طراحی و ساخته شوند، می توان از سقف های مسطح استفاده کرده و در ساخت سقف شیب دار با ورق های آهنی و رنگی ممنوعیت ایجاد گردد.
وی اظهار کرد: در واقع دره گردو قابلیت اجرای بهترین طراحی ها را برای تبدیل شدن به یکی از بهترین مکان های گردشگری در ایران را داراست، بشرط آنکه مطالعات خوبی انجام گرفته و کار به دست یک مجری با تجربه سپرده شود و نظارت و کنترل دقیقی نیز روی روند پروژه اعمال گردد.
وی افزود: بهتر است پروژه قبل از اجرا در کمیته مشورتی سیما و منظر شهرداری که بر گرفته از کارشناسان اهل فن هستند مورد بررسی و مشاوره قرار گیرد.
دبیر هیات مدیره نظام مهندسی استان مرکزی با اشاره به فاکتورهای یک منطقه گردشگری برای جذب گردشگر، گفت: براساس مطالعات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی که برای این منطقه درنظر گرفته شده است، می توان فضاهایی نظیر پارک و رستوران و… در آن پیش بینی کرد، پارک جمشیدیه که جزو بهترین پارک های ایران است، مثال خوبی در این زمینـــه می باشد، این مجموعه دارای رستوران های متنوع با معماری های مختلف از تمامی اقلیم های سنتی ایران بطور دقیق و زیبا با جزییات کامل و حرفه ای است که طی سال های قبل طراحی و اجرا شده و پذیرای گردشگران و مردم می باشد.
وی تصریح کرد: در این مکان هم می توان روی جزییات به خوبی کار کرد تا با تبدیل این منطقه به یک قطب گردشگری، به غیر از شهروندان اراکی، گردشگرانی را نیز از دیگر استان ها جذب نموده تا این مساله در گردش اقتصادی استان نیز موثر واقع گردد.
وی افزود: در خصوص برگزاری و اجرای مراسم در فضای باز، می توانیم مراسم های شاد ومذهبی و سنتی مانند چهارشنبه سوری را به عنوان جشن های ملی برگزار کنیم و یا اینکه پیست دوچرخه هـای حرفه ای و آماتور را در برنامه های این منطقه قرار دهیم در حال حاضر هم چون، شهر اراک فاقد منطقه تفریحی است، اگر این پروژه گردشگری به سرانجام برسد علاوه بر اینکه باعث سرسبز شدن منطقه می شود مورد استقبال عموم هم قرار خواهد گرفت.
وی گفت: شهروندان نیازمند طبیعت هستند، منطقه دره گردو چون فضای بازی دارد، مردم می توانند از ورزش هایی چون صخره نوردی و پاراگلایدر هم استفاده کنند و از جمله مشکلاتی که در این منطقه وجود دارد، موتور سواران می باشند که بهتر است منطقه و فضایی جداگانه برای این ورزشکاران درنظر گرفته شود.
داوود پرچمی در پایان با اشاره امنیت این منطقه گفت: مردم زمانی از یک منطقه استقبال خوبی به عمل می آورند که امنیت لازم در آن فضا حاکم باشد، چون نیمی از جمعیت ما بانوان هستند و با توجه به شرایطی که در جامعه حاکم است و نیاز جامعه هم به ورزش پاک و بی هزینه خوب خواهد بود، قسمتی از مسیر گردو از روشنایی کافی که از نور خورشید بهره می برند استفاده گردد تا در مواقع عصر و شب نیز بتوان از آن محیط برای پیاده روی استفاده کرد و با ایجاد آمفی تاتر رو باز بر روی شیب طبیعی کوه و نیز برگزار کردن فستیوال و مراسم موسیقی در دره گردو و نیز حتی ترکیب نور و موزیک با لیزر در مراسم ها و استفاده از صخره ایی به عنوان پرده ی فیلم و برگزاری سینما، در دره گردو که بسیار جذاب خواهد بود.
مهدی زندیه وکیلی معاونت عمرانی استاندار مرکزی در این باره به خبرنگار وقایع استان گفت: محدوده طرح دره گردو در مالکیت دولت است، البته با واگذاری بخشی از آن که متعلق به راه و شهر سازی است موافقت شده تا از طریق شهرداری پیگیری های لازم صورت گیرد و در حال حاضر مانعی در این خصوص وجود ندارد.
زندیه وکیلی در خصوص سرمایه گذاری در این پروژه گفت: مقرر شده با سرمایه گذاری شهرداری در یک پهنه رودکنار و یک پهنه فضای سبز بیشتر فضاهای تفریحی و ورزشی، مجموعه های رفاهی و فرهنگی و تعدادی هم رستوران ایجاد شود که شهرداری می تواند قسمت هایی از این پروژه را به بخش خصوصی محول کند ولی فعلا مبنای کار برسرمایه گذاری شهرداری قرار داده شده است.
معاون عمرانی استانداری در پایان گفت: این منطقه به دلیل پتانسیل هایی که در آن وجود دارد، منطقه نمونه گردشگری شناخته شده، بنابراین زمانی که در آن سرمایه گذاری شود، از جاذبه های که در این منطقه موجود است، می توان استفاده کرد، به عنوان مثال، اقداماتی که در چند سال اخیر انجام شده با استقبال زیاد مردم مواجه شده است و قطعا اگر این پروژه هم به اتمام برسد، مورد توجه شهروندان قرار خواهد گرفت.
محمد عسگری معاون خدمات شهری نیز در این خصوص به وقایع استان بیان کرد: پروژه گردشگری دره گردو به شهرداری واگذار شده و نقشه آن هم آماده بهره برداری می باشد، این پروژه، توسط شهرداری و با هماهنگی امور عمرانی استانداری، حدود یک سال است که شروع به کار کرده و تقریبا هــرهفته، جلساتی در این منطقه، با حضور استاندار مرکزی برگزار می شود.
معاون خدمات شهری گفت: شهرداری کارهای زیرساختی این منطقه را انجام می دهد، در حال حاضر هم زیرساخت های مربوط به رودکنار در حال انجام است و به محض اینکه زیرساخت هایی از جمله آب و برق و جاده انجام شود به سرمایه گذار، واگذار خواهد شد.
وی افزود: در حال حاضر این منطقه شرایط ورود سرمایه گذار را ندارد و باید شهرداری به کمک سایر دستگاه ها، جاده و برق و آب را مهیا کرده و بــه سرمایه گذار واگذار نماید.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.