خانه » جدیدترین » درد فوتبال اراک، بی سندی است

درد فوتبال اراک، بی سندی است

شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸  شماره ۱۰۸۴

وعده های دوباره مسئولان برای حل مشکلات کوی امام علی (ع) اراک

درد فوتبال اراک، بی سندی است

معاون استاندار: اشکال در کار مدیران است که در مقابل سند دار شدن زمین های فوتبال مقاومت می شود

الهه فراهانی

چندین دهه است که کشمکشی پنهان میان دولت و مردم بر سر مالکیت اراضی کوی امام علی ادامه دارد. اوایل دولت یازدهم و با پیگیری‌های محمدحسین مقیمی استاندار وقت، وزیر راه و شهرسازی دستورالعملی در رابطه با نحوه واگذاری اراضی تصرفی دولت ابلاغ و مقرر شد اداره کل راه و شهرسازی براساس ساز و کار تعریف‌شده اقدام به واگذاری اراضی موصوف به متصرفان کند.کوی امام علی یا همان منطقه فوتبال یکی از مناطق حاشیه نشین شهر اراک است که منازل آن شبانه و بدون مجوز قانونی ساخته شد. ماهیت اراضی این منطقه اسکان موقت برای مهاجران بود اما متاسفانه آن دسته از افرادی که به منظور شهرنشینی و یا اشتغال به اراک مهاجرت کرده بوده اند این منطقه را برای زندگی انتخاب کرده اند و اکنون چند دهه از این موضوع می گذرد و در سال های اخیر چیزی جز وعده و وعید برای ساکنین این منطقه باقی نمانده است.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی اخیرا در جریان بازدید از کوی امام علی(ع) و مرکز توسعه محله بر سنددار شدن منازل مسکونی کوی امام علی(ع) در کوتاه‌مدت تاکید کرد.
بهروز اکرمی با اشاره به اینکه این منطقه، منطقه‌ای محروم نیست و باید این عنوان از این کوی برداشته شود، بیان کرد: در حوزه سند دار شدن منازل این منطقه باید اطلاع‌رسانی، گفت‌وگو و تبیین این طرح انجام شود، هیچ کس از سنددار شدن منازل خود ناراحت نیست، اگر مقاومتی در آن صورت می‌گیرد، حتما اشکال در کار ما مدیران است به همین دلیل شهرداری اراک، نماینده ساکنان، راه و شهرسازی و اداره ثبت اسناد +در کوتاه‌مدت با مسئولیت مستقیم فرماندار اراک انجام شود، هر ماه باید گزارش آن ارسال شود و مسئولان استان نیز هر سه ماه یکبار از منطقه بازدید خواهند داشت.
وی بر لزوم جای گرفتن این کوی در یکی از مناطق ۲ یا ۳ شهرداری اراک و اجرای طرح تفضیلی تاکید کرد و گفت: سالن ورزشی موجود در منطقه با هر نوع مالکیتی(آموزش و پرورش و یا ورزش و جوانان) باید به صورت رایگان در اختیار شهروندان منطقه قرار گیرد.
اکرمی در خصوص ایجاد بازار روز کوی که ۱۰ سال است بلاساخت باقی مانده است، افزود: باید فرمانداری با کمک شهرداری و اوقاف وضعیت این بازار روز را باید در کوتاه‌ترین زمان تعیین تکلیف کند، همچنین باید وضعیت درمانگاه و پایگاه سلامت منطقه ساماندهی و یک پزشک از ۴ عصر تا ۱۰ شب نسبت به ویزیت اهالی منطقه بکارگیری شود.
وی با بیان اینکه در بحث توسعه فضای سبز و پارک نیز شهردار منطقه بررسی خواهد کرد تا تصمیمات لازم اتخاذ شود، گفت: برای حفظ امنیت منطقه استقرار کانکس انتظامی لازم است به همین دلیل موضوع به شورای تامین شهرستان ارجاع می‌شود.
معاون استاندار بر برگزاری آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در منطقه تاکید کرد تا اهالی به دیگر مناطق نروند، افزود: برای جذب مشارکت مردم و اهالی منطقه در امور باید سمن‌ها را فعال کرد، متاسفانه تاکنون جذب مشارکت در منطقه صورت نگرفته است و باید اساسنامه ثبت سمن در منطقه تهیه و کار انجام گیرد.
اکرمی تصریح کرد: فرماندار اراک ۲۵ خردادماه با نمایندگان ادارات ذیربط تصمیمات اتخاذ شده امروز را بررسی و ارزیابی کنند، اما کاری مهم که باید در منطقه صورت گیرد توسعه فعالیت‌های اجتماعی و جذب مشارکت مردم است باید شرایطی ایجاد شود که مردم نسبت به امور و سرنوشت خود احساس مسئولیت کنند، باید اعتماد به یکدیگر را افزایش داد که این امر قطعا به تحقق اهداف و برنامه‌ها کمک می‌کند.
فرماندار اراک نیز با اشاره به جمعیت این منطقه کم برخوردار شهر اراک بیان کرد: این منطقه جمعیتی بین ۳۵ تا ۵۰ هزار نفر دارد و با توجه به جمعیت شناور منطقه تعداد ساکنان منطقه به صورت دقیق برآورد نشده است، اما به نظر می‌رسد جمعیتی معادل ۲ شهرستان استان مرکزی در این منطقه سکنی گزیده‌اند.
دکتر بختیاری عمده خواسته مردم این منطقه را سنددار شدن اراضی و منازل مسکونی دانست و گفت: این زمین‌ها سال‌های سال دست به دست شده است و اخیرا تصمیم بر این شد که افراد با پرداخت مبلغ ناچیزی سند اراضی خود را دریافت کنند که زمینه کار برای صدور سند زمین‌های دولتی فراهم شده است.
وی با اشاره به کمبود فضای ورزشی، آموزشی بهداشتی، درمانی و انتظامی با توجه به جمعیت ساکن در این کوی اظهار کرد: در این منطقه تنها یک کلانتری در ابتدای کوی و یک درمانگاه دوشیفته وجود دارد. به دلیل اینکه منطقه کم‌برخوردار است، شاهد برخی آسیب‌های اجتماعی و ناهنجاری‌ها هستیم و برای مقابله با این شرایط باید اماکن ورزشی، تفریحی و فضایی برای تخلیه جوانان ایجاد شود و توسعه یابد.
فرماندار اراک تصریح کرد: در ستاد بازآفرینی شهری بخش عمده‌ای از مصوبات ویژه عمران و آبادانی منطقه مدنظر قرار گرفته و مرکز توسعه محله نیز یکی از مصوبات این ستاد بوده است تا با هدف جذب مشارکت مردم، نیازهای عمرانی، فرهنگی و اجتماعی رفع شود.
***
البته پیش از این ها، علی اکبر کریمی نماینده مردم اراک، خنداب وکمیجان درمجلس درباره پیگیری وضعیت زمین های این منطقه اظهار داشته بود: پیگیری رفع مشکل صدور سند مالکیت برای ساکنان کوی امام علی(ع) اراک دردستورکار بوده و مقرراست در این زمینه ساز وکاری تسهیل کننده اندیشیده شود.
علی اکبر کریمی افزوده بود: در ادامه روند پیگیری مشکلات ساکنان منطقه کوی امام علی(ع) اراک در ارتباط با موضوع صدور اسناد مالکیت و برخورداری از مزایای قانونی مالکیت، نشستی در این ارتباط با مسئولان مربوطه شهرداری و ثبت اسناد برگزار و مقرر شده در اسرع وقت تهیه و صدور اسناد پلاک های کلی که به نام دولت است برای تهیه محدوده دقیق این پلاک ها انجام شود.
باید دید با اظهارنظرهای جدید معاون سیاسی امنیتی استانداری مرکزی و فرماندار اراک که به گفته خودشان به طور جد پیگیر توسعه و سند دار کردن اراضی کوی امام علی هستند سرانجام گره کور این منطقه باز خواهد شد و یا مانند گذشته در حد حرف باقی خواهد ماند؟

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.