خانه » جدیدترین » درباره ضرورت های مشاوره پیش از ازدواج

درباره ضرورت های مشاوره پیش از ازدواج

شنبه ۵ مهر ۱۳۹۹   شماره ۱۳۲۶

درباره ضرورت های مشاوره پیش از ازدواج

میلاد قمی

اگر به چند دهه قبل برگردیم، احتمالاً نه خبری از مشاوره پیش از ازدواج خواهد بود و نه ضرورتی مانند آنچه در دنیای مدرن حس می‌کنیم، بیابیم. در دنیای سنتی‌ای که پدر و مادرهای بسیاری از ما مطابق با اصول آن ازدواج‌کرده‌اند، بسیاری از هنجارها و بایدها و نبایدهای جامعه، مسیر تصمیم‌های هویت‌ساز فرد، ازجمله ازدواج را از پیش تعیین می‌کرد و افراد فقط باید منتظر می‌بودند تا به آن مرحله از زندگی برسند! درواقع در دنیای سنتی انتخاب بسیاری از افراد جامعه محدود و مشخص بود و فرد با چالش چندانی برای تصمیم‌گیری مواجه نبود؛ چراکه انتخابی وجود نداشت؛ و این جامعه، خانواده و سنت‌ها و ارزش‌ها بودند که برای فرد انتخاب می‌کردند.
برخلاف دنیای سنتی که دنیایی مبتنی بر ارزش‌های جمعی و هنجارهای اجتماعی بود، در دنیای مدرن فردگرایی محور تصمیم‌گیری است. در این جهان‌بینی فرد مانند گذشته اعتنایی به ارزش‌های خانوادگی، اجتماعی، هنجارها و سنت‌ها ندارد و تنها بر اساس آنچه خود می‌پندارد صحیح است تصمیم می‌گیرد.
این موضوع و ورود به دنیای مدرن مسئله ازدواج که یکی از تصمیم‌های اساسی هر شخصی است را نیز دچار تغییر و تحولی اساسی کرده است. درصورتی‌که درگذشته تا حد بسیار زیادی مشخص بود که فرد با چه کسی از چه فرهنگی با چه سن و شغل و تحصیلاتی و با چه وضعیت خانوادگی و … ازدواج خواهد کرد؛ در دنیای مدرن اهمیت همه‌ی این فاکتورها به مقدار زیادی در تصمیم‌گیری‌ها کمرنگ شده و همه این عوامل زیر سایه علاقه که یکی از ارکان فردگرایی می‌باشد قرار گرفته است.
ازآنجایی‌که بسیاری از علاقه‌مندی‌های طرفین بر پایه شناخت که لزوم عشقی واقعی است نمی‌باشد و همچنین بسیاری از افراد شیفتگی را که مهیج و گذراست با عشق اصیل که پایدار و رضایت‌بخش است اشتباه گرفته و ازدواج می‌کنند، ماندگاری ازدواج‌های فعلی با چالش روبه‌رو شده و ضرورت مشاوره پیش از ازدواج در دوران حاضر را برجسته می‌نماید.
در شرایط فعلی شخصی برای اطمینان از اینکه درگیر هیجان‌های زودگذر نشده و ازدواجش ازدواجی پرخطر نخواهد بود باید به متخصص مراجعه کند. مسلماً هزینه‌های مشاوره پیش از ازدواج از هزینه‌های عاطفی، روانی و مالی جدایی و شکست بسیار کمتر خواهد بود. به همین دلیل و با توجه اهمیت موضوع بر آن شدیم در این مقاله و چند مقاله دیگر به مرور مفاهیم و نشانه‌هایی که می‌تواند احتمال موفقیت ازدواج را افزایش دهد بپردازیم. پیش از پرداختن به این موارد یادآور می‌شویم که این اطلاعات هرگز نمی‌تواند جایگزین ملاقات با متخصص را بگیرد. علاوه بر این در خصوص انتخاب مشاور مناسب در این حوزه باید دقت ویژه‌ای به خرج دهید؛ چراکه به دلیل جذابیت این حوزه کاری و چالش‌های کمتر آن نسبت به برخی دیگر از حوزه‌ها، بسیاری از افراد غیرمتخصص به خود این اجازه را داده‌اند که در این رسته فعالیت کنند، موضوعی که می‌تواند آسیب‌های جدی به مراجعان و حرفه مشاوره بزند. سعی خواهیم کرد در مقاله‌ای جداگانه به بررسی مواردی که می‌تواند شما را در شناسایی مشاور صلاحیت‌دار در حوزه پیش از ازدواج یاری کند بپردازیم. و اما آگاهی ضروری پیش از ازدواج:
۱٫ در دوره آشنایی، خود افشایی کامل در خصوص سلامت جسم و روان ضروری است: برخی از افراد به دلایل مختلفی ازجمله ترس از دست دادن طرف مقابل از خود افشایی در خصوص مشکلات جسمی و روانی که داشته یا دارند اجتناب می‌کنند. درحالی‌که باید به خاطر داشت که ازدواج ســـالم در گرو صداقت کامل طرفین است و موضوعات مهم این‌چنینی قطعاً روزی برملا خواهند شد؛ پس بهتر و ضروری است که خود فرد نسبت به بیان آنها اقدام کرده و از وقوع هرگونه تنش احتمالی در آینده جلوگیری کند.
۲٫ احتیاط در ازدواج با افرادی که مقروض بوده و مشکلات مالی دارند: قبل از هر چیز به خاطر داشته باشید که اگر درگیر مشکلات جدی مالی هستید، فعلاً زمان مناسبی برای ازدواج شما نیست و ابتدا باید مسائل مالی خود را حل‌وفصل نمایید. علاوه بر این آگاهی نسبت به این موضوع ضروری است که در ازدواج با افرادی که مقروض بوده و مشکلات مالی دارند باید احتیاط و دقت بیشتری به خرج دهید. چراکه این موضوع به فراخور شرایط نشانه عدم مسئولیت‌پذیری و ناتوانی در به تعویق انداختن کامروایی است. مسئله‌ای که می‌تواند زندگی مشترک را با چالش‌هایی جدی موجه سازد.
۳٫ بیان مسائل و درگیری‌های قانونی: یکی دیگر از مواردی که برخی از افراد از بیان آن هراس دارند بیان درگیری و چالش‌های قانونی خود در شرایط فعلی و گذشته است. اصل اساسی و اولیه را فراموش نکنید که هیچ چیزی بهتر از صداقت نیست و تنها مسیر صداقت است که می‌تواند شما را به ازدواجی موفق رهنمون سازد.
۴٫ هرگز به امید تغییر کردن و تغییر دادن طرف مقابلتان ازدواج نکنید: زمانی که پای صحبت‌های بسیاری از زوجین می‌نشینیم، می‌شنویم که نسبت به چالش‌هایی که در حال حاضر درگیر آن هستند، پیش از ازدواج هم آگاهی داشته‌اند اما چون خیال می‌کرده‌اند درست می‌شود،به آن توجهی نکرده‌اند! فراموش نکنید تصور تغییر دادن و تغییر کردن طرف مقابلتان تصوری باطل و شکست خورده است. نشانه‌ها را جدی بگیرید.
۵٫ اگر در دوران آشنایی کابوس می‌بینید به متخصص مراجعه کنید: درصورتی‌که دچار مسئله دیگری نبوده‌ و پس از آشنایی مکرراً کابوس می‌بینید، باید نزد متخصص رفته و کمک حرفه‌ای دریافت کنید. این کابوس‌ها می‌تواند ناشی از عدم آمادگی شما برای ازدواج باشد.
۶٫ بهترین راه ارزیابی شخصیت طرف مقابل ارزیابی آن در شرایط واقعی است: شاید دیده یا شنیده باشید که برخی پس از چند ماه آشنایی در فضای مجازی تصمیم به ازدواج گرفته‌اند! آنها در این روش ارتباطی به این نتیجه رسیده‌اند که طرف مقابلشان همان شخص ایده آلی است که دنبالش می‌گشته‌اند! مسلماً خطر چنین ازدواج‌هایی بسیار بالاست و برای اینکه بتوانیم به تشخیص درستی از شخصیت طرف مقابلمان برسیم باید آن را در دنیای واقعی و موقعیت‌های واقعی مورد ارزیابی قرار دهیم.
۷٫ مراقب به تغییر شغل‌های مکرر باشید: اگر کسی که می‌خواهید با او ازدواج کنید، دائماً تغییر شغل داده و از شغل‌هایی که داشته احساس نارضایتی می‌کند؛ ممکن است از بی‌ثباتی هیجانی رنج برده و آمادگی برای متعهد شدن به انسانی دیگر را نداشته باشد. چنین موضوعی نیازمند بررسی جدی دارد و یکی از نشانه‌هایی است که باید به آن توجه نمایید. هرچند اگر این تغییر شغل‌های مکرر با بهبود شرایط همراه باشد، می‌تواند نشانه‌ی مثبتی از میل به رشد و بالندگی باشد.
۸٫ داشتن دوستی‌های بلندمدت: یکی از نشانه‌های مثبت برای شناخت شخصی که قصد آشنایی و ازدواج با او را دارید، حفظ دوستی‌های مثبت بلندمدت است. توانایی در حفظ دوستی بلندمدت دوستی‌ها یا داشتن دوستان قدیمی نشان از قدرت سازگاری و ارتباط فرد با دیگران دارد و می‌تواند نشانه‌های مثبتی از احتمال موفقیت ازدواج در آینده باشد.
۹٫ معتبر بودن یکی دیگر از نشانه‌های مثبت است: اگر شخصی که می‌خواهید با او ازدواج کنید نزد دیگران اعتبار و پذیرش دارد، می‌توان با اطمینان خاطر بیشتری او را انتخاب کرد. اما اگر دوستان و خانواده وی چندان روی او حساب نکرده و وجهه و اعتباری نزد آنها ندارد، باید احتیاط بیشتری به خرج داده و دلایل آن را بررسی نمایید.
۱۰٫ مسئولیت پذیری یا مقصر دانستن دیگران: یکی دیگر از نشانه های مثبت و قابل اعتماد و اتکا بودن نفر مقابل برای ازدواج، مسئولیت پذیری وی در اتفاقاتی است که در زندگی برایش رخ داده. در مقابل اگر او فردی است که دائما دیگران را برای سرنوشتش سرزنش می کند باید بررسی ها بیشتری صورت دهید.
در مقالات بعدی تلاش خواهیم کرد با ارائه اطلاعات بیشتر خوانندگان محترم را در تصمیم‌گیری بهتر و آگاهی بیشتر یاری رسانیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.