خانه » پیشنهاد سردبیر » درآمدزایی به قیمت سلب آسایش/مزاحمت های مخابراتی

درآمدزایی به قیمت سلب آسایش/مزاحمت های مخابراتی

شنبه ۹ آبان ۱۳۹۴     شماره ۳۱۴

گروه اجتماعی-هورا نورمحمدی:
متولد کدوم فصلی عدد فصل تولدت رو بفرست به … تا هر روز با فال سرنوشت غافلگیرت کنم هر پیام صد تومان، خودت را به چی تشبیه میکنی باران، دریا یا جنگل بگو تا راز رفتارتو بگم ارسال به … هر پیام صد تومان، بلد نیستی پوستت را لایه برداری کنی نمیدونی جای جوشها و چروکهای صورتت چطور میره عددد ۴۲۰ را به … ارسال کن هر پیام صد تومان، می دونستی اگه باهوش تر باشی توی رابطه زناشویی کمتر دچار مشکل میشی ارسال به … هر پیام پنجاه تومان، چطور همسر خود را عاشق تر کنیم، آیا میدانید همسر تان هم اکنون کجاست ارسال به …. هر پیام صد تومان، فال امروزت را میخواهی از سعدی بپرسی ارسال به … ، تناسب اندام، پوست بدون چروک با خنده درمانی هر پیام ۵۰ تومان آیا فرم ابروها و یا جوشهای صورت اذیتتان می کند ارسال به … هر پیام یکصد و پنجاه تومان، چگونه کودکی آرام و شاد داشته باشیم؟ هر پیام ۱۰۰ تومان، ورود خانم ها ممنوع اینجا همه چی مخصوص آقایونه، بخونید و زندگیتون رو سالم تر و شاداب تر کنید و… اینها بخش بسیار کوچکی از مزاحمت‌های‌ گاه و بی‌گاهی است که نام پیامکهای تبلیغاتی با عنوان ارزش افزوده گرفته و تقریبا تمام ما بارها و بارها نمونه آن را دریافت کرده‌ایم.
این نوع پیام ها که توسط سرویس های خدمات ارزش افزوده تلفن همراه جهت خدمات و اطلاع رسانی بهتر ارسال می شود مشترکین را تشویق به ارسال کد و شرکت در سرویسهایی می کند که مخابرات با ایده درآمد زایی ارائه می کند، این نوع سروبس ها جدیدترین پارامترهای نوین صنعت مخابرات می‌باشد که علاوه بر درآمدزایی فراوان برای اپراتورهای تلفن همراه قدرت و پتانسیل بالایی برای ایجاد کسب و کار در تمامی زمینه‌ها را دارا است که البته این درآمد زایی اشکالی ندارد تا زمانی که این پیامکها به صورت اعصاب خردکن، بدون در نظر گرفتن زمان مناسب و گرفتن اجازه از مشترکین برایشان ارسال شود.
و به نظر میرسد در سایه بی توجهی دستگاه های نظارتی بر محتوای هجو و بیهوده پیامک‌های تبلیغاتی که فقط از جانب خود اپراتور ها ارسال شده و نه شرکت های تبلیغاتی ، باید شاهد مواردی عجیب تراز این نیز باشیم
تاخت و تاز پیامکها به حریم خصوصی
سیل پیامک‌های گوناگون به تلفن همراه، از آن دست مشکلاتی است که بیشتر مردم، کم و زیاد با آن آشنا هستند؛ پیامک‌هایی که بیشتر جنبه تبلیغاتی دارند و با گذشت مد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ت زیاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی از ابلاغ مصوبه ممنوعیت ارسال پیامک‌های تبلیغاتی بد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ون موافقت مشترکان، همچنان روزانه تعد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بی‌شماری از این دست پیامک‌ها را د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ریافت می‌کنند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.
اما این روزها با نگاهی گذرا به محتوای پیام های تبلیغاتی در می یابیم که مسئله گسترش و رواج خرافات در قالب پیام های طالع بینی، فالگیری و… توسط اپراتورها بسیار مشهود بوده و ارسال پیامک تبلیغاتی حاوی مطالب خرافی و ورود به حریم خصوصی افراد در سایه بسیاری از بی توجهی ها با سرعت زیادی تاخت تاز می کند.
تعرض شبانه روزی پیامک ها و تبلیغات صد تومانی به حقوق مشترکین در حالی روی می دهد که مشتری مداری آوازه ای دارد شاید آن هم فقط در حد تبلیغات و شعارهایی برای رعایت حقوق مشتری سرداده می شود ولی این پیامکها همچنان موجبات مزاحمت برای مشترکان را ایجاد می کندو بلای جانشان شده تا جایی که برای رفع این مزاحمت فرد مجبور می‌شود به طور کلی پیامک‌های تبلیغاتی خود را مسدود کند.
شیوه ارسال پیامک های تبلیغاتی به تلفن های همراه مشترکان و افزایش روزافزون تعداد این پیامک ها بدون اجازه مشترکان در تمامی ساعات شبانه روز و حتی نیمه های شب، مورد انتقاد بسیاری از مشترکان است وبسیاری از مشترکین ازاینکه از د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ریافت پیامک تبلیغی انصراف د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه اند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ولی همچنان پیامک‌هایی حاوی مطالب فال گیری، مسابقه و …برایشاننن در حال ارسال است ناراضی بوده و از این تعرض های شبانه نوروزی ناراضی هستند
درآمد زایی حق شرکتهای تجاری است
مدیر بازاریابی شرکت مخابرات استان مرکزی در این باره به خبرنگار وقایع استان گفت: شرکت مخابرات یک شرکت خدماتی، تجاری است که دارای سهامداران خصوصی بود و از آنجا که درآمد زایی حق یک شرکت تجاری است و مطالعاتی توسط کارشناسان انجام شده و به منظور درآمدزایی بیشتر سیستم ارائه خدمات پیامک های ارزش افزوده راه اندازی شده است و مشترکین تا زمانی که کد فعال سازی این سیستم را ارسال نکنند هیچ درآمدی برای مخابرات ندارد و از سوی دیگر هزینه ای هم از مشترک کسر نمی شود.
علیرضا فرهادی افزود: مشترکین تلفن همراه در صورت فعال سازی هریک از سیستم های دریافت پیامکهای ارزش افزوده به ازای دریافت هر پیامک که حاوی اطلاعات، اخبار و دانش ویژه از جمله قیمت روزانه ارز، رژیم هــای لاغری و .. است هزینه ای از اعتبار آنها کسر می شود.
وی در مورد نظارت و مسئولیت بر محتوای پیامکهای تبلیغاتی گفت: محتوای آن بخش از پیامکها که توسط سامانه ارزش افزوده ارسال می شود توسط حراست شرکت ارتباطات سیار نظارت انجام می شود.
مدیر بازاریابی شرکت مخابرات استان مرکزی با بیان اینکه بخشی از پیامکها توسط پنلهای تبلیغاتی ارسال می شود و نظارت بر این پنل های تبلیغاتی بر عهده حراست شرکت ارتباطات سیار است تاکید کرد: پیامکهای ارزش افزوده توسط سامانه پیامکی که طرف قرارداد شرکت ارتباط سیار کشور است ارسال می شود و شرکتهای مخابراتی استانها هیچ نقشی در ارسال و محتوای آنها ندارند و تنها مرجع رسیدگی به شکایت ها هستند.
مشترکان حق شکایت دارند
مدیر بازاریابی شرکت مخابرات استان مرکزی با اشاره به اینکه رسیدگی به شکایتها و درخواستهای مشترکین از وظایف شرکت است گفت: شکایت از اپراتورها درباره مزاحمت پیامک های تبلیغاتی حق مسلم مشترکان است و در صورتی که مشترکین درخواست ممنوعیت ارسال پیامکهای تبلیغاتی را فعال سازی کنند و باز هم پیامک تبلیغاتی دریافت کنند می توانند شکایت خود را در این زمینه به صورت مکتوب به اداره کل ارزش افزوده و یا امور مشترکین اعلام کنندتا شرکت مخابرات بنا به وظیفه رسیدگی به شکایات بررسی های لازم را انجام دهد.
تنهــا راه حل، غیر فعالسازی تک تک سامانه ها
فرهادی با تاکید بر اینکه کارشناسان شرکت مخابرات استان مرکزی در راستای رسیدگی به مشکلات مشترکین و تکریم ارباب رجو ع در انجام وظایف خود تلاش می کنند اظهار داشت: مشترکان در صورت عدم تمایل به دریافت پیامک‌های تبلیغاتی می‌توانند با مراجه حضوری به اداره امور مشترکین و پر کردن فرم نسبت به قطع این پیامک‌ها اقدام کنند.
وی با اشاره به حذف پیامک‌های تبلیغاتی و ارزش افزوده اظهار کرد: مشترکان می‌توانند از طریق شماره ۹۹۹۰ و اتصال به اپراتور و یا با ارسال پیامک به ۸۹۹۹ نسبت به درخواست حذف پیامک‌های تبلیغاتی اقدام نمایند.
مدیر بازاریابی شرکت مخابرات استان مرکزی ادامه داد: مشترکان چنانچه خواستار قطع تمام پیامک‌های تبلیغاتی نباشند در زمان رسیدن پیامک تبلیغاتی ارزش افزوده با ورود کلمه off یا خاموش به همان شماره تبلیغاتی درخواست حذف پیامک‌های تبلیغاتی خود را اعلام کنند و به این صورت از ادامه رسیدن آن پیامک جلوگیری می‌شود.
وی با بیان اینکه چنانچه مشترکین در بازه زمانی دو هفته ای و در زمان رسیدن پیامک تبلیغاتی ارزش افزوده نسبت به لغو همان سامانه اقدام کند تعداد پیامکهای تبلیغاتی دریافتی وی به روزانه ۲ یا ۳ پیامک کاهش می یابد.
قطع سرویس ابزار تنبیه در دست مشترکان
به هر حال با توجه به اینکه ارسال پیامک درآمدهای قابل توجهی برای شرکت مخابرات دارد و با خصوصی بودن شرکت مخابرات، به دست آوردن سود اهمیت ویژه ای دارد ولی نباید رفاه مردم نادیده گرفته شود و ارسال پیامکهای تبلغاتی بدون اجازه مشترک انجام گیرد و در ابتـــدا پیامک های تبلیغاتی ارسال و ذهن و اعصاب مشترکین را درگیرکنند سپس حق لغو برای مشترک ایجاد شود، پس بهتر است پیامکهای تبلیغاتی با رضایت و اجازه مشترک و با رعایت حریم خصوصی ارسال شود وپیامک های تبلیغاتی و اطلاع رسانی، مزاحم هایی نباشند که قبل از ورود در نمی زنند.
از سوی دیگر بررسی محتوای پیامکها اگر چه از الزاماتی است که اپراتور همراه اول چندان توجه ای به آن ندارد و سودآوری سیستم روی قالب سکه است ولی اهمیت محتوای فرهنگی و اطلاع‌رسانی پیامکها و نظارت بر کیفیت محتوای سرویس‌های پیامکی ارزش افزوده در مقابل هزینه‌ای که از مشترک دریافت می‌شود، نباید نادیده گرفته شود چرا که بهترین ابزار در اختیار مشتری، قطع سرویس است و بدترین تنبیه برای شرکت ارائه‌دهنده سرویس، این است که مشترک از سرویس خارج شود و درخواست لغو دهد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.