خانه » جدیدترین » دانشگاه صنعتی اراک در جایگاه نخست دانشگاه‌های صنعتی کشور

دانشگاه صنعتی اراک در جایگاه نخست دانشگاه‌های صنعتی کشور

شنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۰  شماره ۱۴۶۴

دانشگاه صنعتی اراک در جایگاه نخست دانشگاه‌های صنعتی کشور

رئیس دانشگاه صنعتی اراک: دانشگاه صنعتی اراک تنها دانشگاه در غرب کشور است که دارای ۳ دانشکده تخصصی است و امسال ۳ کنفرانس ملی برگزار می کند

نشست خبری رئیس و معاونان دانشگاه صنعتی اراک با اصحاب رسانه در محل این دانشگاه برگزار و از پوستر سه کنفرانس ملی این دانشگاه تحت عناوین «داده کاوی در علوم زمین»، «فناوری صنعتی در مهندسی مکانیک» و «کاربردهای نوین در حوزه الکترومغناطیس» رونمایی شد.
به گزارش وقایع استان، در این نشست رئیس دانشگاه صنعتی اراک گفت: طبق آخرین بررسی ها از لحاظ رتبه علمی، این دانشگاه در جایگاه نخست دانشگاه های صنعتی کشور قرار دارد. حمیدرضا رضایی آشتیانی افزود: از نظر قراردادهای پژوهشی نیز این دانشگاه در جایگاه هفتم کشور قرار دارد، دانشگاه صنعتی اراک در حالی این موفقیت ها را رقم زده که از کمترین میزان امکانات و تجهیزات برخوردار است.
وی در ادامه گفت: برای تحقق توسعه پایدار نیاز به اقتصادی دانش بنیان داریم و این امر مستلزم یک مجموعه زیست بوم ها و اکوسیستم ها است که از حلقه های پیشین و پسینی تشکیل شده اند که دانشگاه ها مهمترین حلقه محسوب می شوند، در واقع اساس تولید علم در دانشگاه ها است و همان طور که مقام معظم رهبری نیز بیان نموده اند دانشگاه ها بایستی پرچمدار علم در کشور باشند.
رضایی آشتیانی با اشاره به وجود ۳ هزار صنعت کوچک و بزرگ در استان مرکزی این امر را از دلایل مهم لزوم توسعه دانشگاه صنعتی اراک دانست و افزود: در حال حاضر بالغ بر ۴۰ شهرک صنعتی در این استان مشغول به فعالیت هستند، و بزرگترین صنایع مادر نیز در این استان قرار دارند، تنوع صنعتی در استان مرکزی نیز بسیار بالا است به طوریکه ۸۰ درصد انرژی کشور در این استان تولید می شود.
وی خاطرنشان کرد: از ۵۷ ماده معدنی که در کشور شناسایی شده است، تعداد ۴۲ ماده معدنی در استان مرکزی وجود دارد این در حالی است که تا کنون کار علمی شاخصی در این زمینه شکل نگرفته و تا کنون تنها ۳۵ ماده به استخراج رسیده است و می توان اطمینان داشت که اگر در این زمینه دانشگاه مجهزتری وجود داشت می توانستیم بیش از این فعالیت داشته باشیم.
رئیس دانشگاه صنعتی اراک افزود: استان مرکزی در این زمینه ظرفیتی دارد که می تواند به عنوان رنگین کمان معدنی کشور شناخته شود، در سند آمایش سرزمین به عنوان مهمترین سند بالادستی در این زمینه استان مرکزی یک قطب ملی و فراملی در صنعت و معدن شناخته شده است، و در آموزش عالی استان مرکزی به عنوان قطب منطقه ای آموزش فنی مهندسی مشخص شده است.
وی تاکید نمود: فراموش نکنیم که دانشگاه صنعتی اراک نیز، دانشگاه جوانی است و تا چند سال اخیر تنها ۱۰ هیات علمی داشته و در حال حاضر این میزان به ۸۰ هیات علمی رسیده است، این دانشگاه علیرغم محدودیت ها و کمبود تجهیزاتی که داشته طـی این سال ها خروجی های اثرگذاری را به کشور ارائه داده است، بنابراین با توجه به ظرفیت های دانشگاه و استان در حوزه صنعت و معدن جا دارد این دانشگاه بیشتر مورد توجه قرار گیرد و این دانشگاه توانایی رقـابت بـــا دانشگاه های مطرح در سطح دنیا را خواهد داشت.
حمیدرضا رضایی آشتیانی اظهار کرد: در شوراهای تصمیم ساز، نماینده ای از یک دانشگاه به عنوان یک مرکز علمی وجود ندارد، این در حالی است که کمترین فساد و بیشترین تولید علم در دانشگاه صورت می گیرد و عموم مردم اعتماد بسیاری به این نهاد دارند. دانشگاه یک بنیاد علمی است و ضروری است دانشگاه در شوراهایی چون شورای معادن استان حضور داشته باشد، حدود ۳۰۰ معدن در استان در حال اکتشاف است که تعداد ۱۰۰ عدد از این معادن به دلیل مشکلاتی بلااستفاده مانده است، مقرر شده دانشگاه صنعتی ۱۰۰ عدد از این معادن را فعال کند و در حال حاضر ۶۰ الی ۷۰ عدد از این معادن در حال فعال شدن می باشند.
وی گفت: سرانه ارائه مقاله در این دانشگاه در سال گذشته به سه و یک دهم درصد رسید و پیش بینی می شود امسال بالای ۵درصد باشد. همچنین ارزش قراردادهای صنعتی دانشگاه با صنایع و معادن استان و کشور در سال گذشته۲ میلیارد تومان بوده که امسال به بیش از ۸ میلیارد رسیده و تا پایان سال به ۱۲ میلیارد تومان هم خواهد رسید.
رئیس دانشگاه صنعتی اراک بیان کرد: در حال حاضر ۱۴ مرکز تحقیقاتی در دانشگاه فعال است و دارای قراردادهای صنعتی و معدنی ملی هستند، دانشگاه صنعتی اراک تنها دانشگاه در غرب کشور است که دارای ۳ دانشکده تخصصی است و امسال ۳ کنفرانس ملی برگزار می کند.
وی افزود: با وجود این موفقیت ها بودجه دانشگاه صنعتی اراک در سال جدید تنها ۳۵ درصد افزایش پیدا کرده در حالیکه بودجه یکی از دانشگاه های تهران که در حال حاضر چندین برابر دانشگاه مــا اعتبارات دارد ۶۰ الی ۷۰ درصد افز ایش می یابد، این درحالی است که دانشگاه صنعتی اراک با کمترین تجهیزات بیشترین اثربخشی را داشته، از همین رو در نظر گرفتن تمامی این موارد در سنجش اثربخشی دانشگاه ها ضروری است.
وی در پایان توسعه مراکز تحقیقاتی مورد تقاضا و با مشارکت صنایع را راهکاری برای توسعه علمی این دانشگاه اعلام کرد و در ادامه به ایجاد ۱۶ مرکز تحقیقاتی در صنایع استان با مشارکت این دانشگاه اشاره نمود.

۱ دیدگاه

  1. واقعا دچار توهم شده این دانشگاه، از شریف هم رفت بالاتر

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.