چهارشنبه ۹ تیر ۹۵ شماره ۳۵۶
یکی از واضح ترین سوالاتی که در ذهن مردم وجود دارد، مقایسه بازار خودرو ایران با سایر کشورهاست. سطح درآمدها در ایران در مقایسه با کشورهای پیشرفته پایین تر است و هزینه خرید خودرو بسیار بالاتر. هربار که تصمیم به خرید خودرو می گیریم، به خودمان اعتراض می کنیم که چرا باید با همین قیمت در کشور های دیگر خودروهایی با سطح کیفی بسیار بالاتر به فروش برسد.
اما چاره چیست؟ گویا مردم با این مشکل عجیب و غریب کنار آمده اند. اما بی تفاوتی خودرو سازان به دلیل نداشتن رقیب و اختصاصی بودن بازار برای خودشان، باعث شده است علاوه بر تولیدات بی کیفیت با قیمت های بالا در بحث خدمات پس از فروش نیز هیچ ارزشی برای مشتریان قائل نباشند. گارانتی هایی که عمدتا هیچ چیز را شامل نمی شود و خدماتی که ارائه شان روزها طول می کشد.
در شرایطی که کیفیت پایین برخی قطعات به کار رفته در تولید خودروهای داخلی باعث ایجاد مشکلاتی برای خریداران میشود، براساس یک قانون جدید خودروسازان ملزم به جبران خسارتهای وارده شدند. به گزارش وقایع استان، مردم اطمینانی به سالم بودن خودروهای صفرکیلومتر تولید داخل ندارند بهگونهای که براساس نظرسنجی که سال گذشته در رابطه با «نیازها و خواستههای مشتریان ایرانی از فرایند فروش خودروهای داخلی» صورت گرفت، پاسخدهندگان «سلامت» خودروی صفرکیلومتر خریداری شده را به عنوان یکی از دغدغهها و خواستههای اساسی خود از خودروسازان داخلی مطرح کردند.
این وضعیت در حالی است که وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز چندین بار از پایین بودن کیفیت خودروهای داخلی انتقاد کرده است. در یکی از این انتقادات محمدرضا نعمتزاده اظهار کرده که «چرا خودروی صفرکیلومتر تولیدی قبل از ۱۰ هزار کیلومتر کارکرد باید خراب شده و به تعمیرگاه مراجعه کند؟ »
این وضعیت در تدوین اصلاحیه آییننامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان خودرو مورد توجه قرار گرفته است بهگونهای که براساس این قانون خودروسازان ملزم به جبران خسارت ناشی از پایین بودن کیفیت قطعات یا تعمیرات شدهاند.
در این زمینه در ماده ۲۵ این قانون تاکید شده است: «چنانچه به تشخیص مراجع مربوطه در قانون به علت عدم کیفیت تعمیرات، سهلانگاری و یا استفاده از قطعات غیر استاندارد توسط عرضهکننده، واسطه خدمات پس از فروش و نمایندگی مجاز، خسارتی متوجه مصرفکننده شود، عرضهکننده خودرو موظف به جایگزین کردن قطعات، رفع نقصان خدمات بدون دریافت وجه و جبران خسارت وارده است».
اصلاحیه آییننامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان خودرو چندی پیش از سوی معاون اول رییسجمهوری به وزارت صنعت، معدن و تجارت و شرکتهای عرضهکننده خودرو ابلاغ و اجرای آن آغاز شد.
معلوم نیست یکه تازی خودروهای بی کیفیت و گران تولید داخل تا چه زمانی می خواهد ادامه داشته باشد و نبود بازار رقابتی مردم را مجبور به خرید این محصولات کند اما آنچه پیداست دوران قربانی کردن حقوق مردم برای نگه داشتن بازار خودروی داخلی به پایان رسیده است و دولت مردان می بایست پاسخ نیاز های به حق جامعه در عرصه خودرو را بدهند.