خانه » پیشنهاد سردبیر » خلاهای قانون در حمایت از کودکان بدسرپرست/کودکان در مجلس گیر افتاده اند

خلاهای قانون در حمایت از کودکان بدسرپرست/کودکان در مجلس گیر افتاده اند

یکشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۵ شماره ۴۹۵

روشنک مشتاق
وقایع استان

سید حسن موسوی چلک، رییس انجمن مددکاری کشور در دی ماه سال جاری اعلام کرد: «لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان پنج سال است که در مجلس شورای اسلامی معطل مانده است که در صورت تصویب این لایحه در مجلس شورای اسلامی ایران جزو پیشروترین کشورها در خصوص حمایت از حقوق کودک خواهد بود.
بهزیستی براساس قانون حمایت از کودکان بدسرپرست وظایف خود را به صورت کامل انجام می‌دهد. هیچ مانع قانونی برای حمایت از این کودکان وجود ندارد. هر زمانی کودکی به هر دلیل بدسرپرست گزارش داده شود و به اورژانس ارجاع داده شود، موضوع او از طریق سیستم قضایی موضوع بررسی می‌شود.»

کودک بدسرپرست قربانی خلاهای قانونی
رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: لایحه حمایت از حقوق کودک که شامل کودکان بدسرپرست نیز می‌شود در دوره قبلی فعالیت مجلس شورای اسلامی مطرح شد که با پایان کار مجلس نهم این لایحه به صحن مجلس شورای اسلامی راه نیافته است.
در این رابطه با شروع مجلس جدید بررسی‌هایی انجام شد و مجلس به این نتیجه رسید که در رابطه با حمایت از کودکان نیاز به طرح این موضوع در مجلس وجود ندارد.
زندگی شهرنشینی در جهان معاصر همراه با مسائل و مشکلات زیادی است. تغییر دنیای امروزی، قدرت سازگاری و انطباق افراد در گروه های اجتماعی را در جامعه شهری کاهش داده است که در این میان برخی اقشار از آسیب پذیری بیشتری برخوردار هستند از جمله این گروه ها می توان به کودکان اشاره کرد.خانواده یکی از بنیادهای اساسی و کانون رشد و تعالی انسان است.
شرایط امروز جوامع سبب شده بسیاری از کودکان از نعمت خانواده محروم باشند. در گذشته شبکه قوی فامیلی در صورت بی سرپرستی یا بدسرپرستی کودک، سرپرستی او را برعهده می گرفتند اما در جامعه امروز برای کودکانی که از سمت خانواده دچار مشکل هستند روابط فامیلی در اکثر مواقع کاری نمی کند و این کودکان باید به مراکز حمایتی سپرده شوند.
گسیختگی خانواده و نیز عوامل مختلف در جامعه ایران خانواده های زیادی را با بی سرپرستی کودکان رو به رو ساخته است.
کودکان بی سرپرست به دلایل مختلفی به این مراکز سپرده می شوند که مهم ترین آنها فوت والدین، زندانی بودن والدین، طلاق، سر راه گذاشتن کودک، نامشروع بودن و رها کردن آنهاست. عمده ترین تقسیم بندی آنها به دو دسته بی سرپرست و بدسرپرست می باشد.
کودکان بدسرپرست و بی سرپرست چه در خانه خود یا در مراکز شبانه روزی نگهداری شوند با مشکلات زیادی رو به رو هستند.

مشکلات اجتماعی:
در گزارشی از کودکان کانون اصلاح وتربیت مشخص شده است که%۹۹کودکان بزهکار دارای والدین زود خشم و مهاجم بوده اند و کودکانی که دست به خودکشی زده اند مورد شکنجه وآزار قرار می گرفتند. در این زمینه وجود کودک آزاری جسمی وعاطفی بیشترین آمار را به خود اختصاص داده است.
گزارشات نشان می دهد این کودکان نسبت به کودکانی که در خانواده هایی با سرپرستی مناسب و با عشق و علاقه بزرگ می شوند میزان گرایش به فرار از خانه، خودکشی و بزهکاری بیشتری دارند.بسیاری از این کودکان از رفتن به مدرسه محروم می شوند.
این کودکان با آسیب های جدی روبه رو می شوند روزانه مواردی در خصوص کودکان بدسرپرست که مورد آزار جسمی وعاطفی قرار می گیرند گزارش می شود که به قاچاق مواد مخدر و فروش مواد مخدر،کارهای سخت و زیانبار، ممانعت از تحصیل ، اخراج از خانه ،فرار ازخانه،عدم دسترسی به خدمات درمانی بهداشتی و ده ها معضل دیگر گرفتار و محکوم می شوند.

مشکلات روانی:
همچنین این کودکان با مشکلات روانی فراوانی رو به رو هستند از جمله این مشکلات می توان به مشکلات هویتی، تفریحات آنها، رابطه آنها با دیگر کودکان و مربی ها، عدم تامین نیازهای عاطفی، افسردگی، اعتماد به نفس پایین، دوری از خانواده، رفتارهای دوگانه، تزلزل و ناهماهنگی در رفتار اشاره کرد.تحقیق بابایی و همکاران(۱۳۶۹)در مراکز شبانه‌روزی استان تهران و تحقیق صوفی‌وندی(۱۳۷۵)در شبانه‌روزی استان کرمانشاه نشان می‌دهد فرزندان‌ شبانه‌روزی‌ها دارای سطح اعتماد به نفس پایین،هستند.

مشکلات جسمی و جنسی
این کودکان اغلب در دوران کودکی تجربه خشونت جسمی و جنسی را دارند. در برخی مراکز نگهداری کودکان بدرفتاری های جسمی و جنسی به وضوح دیده می شود. سازمان ملل در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد که هم اکنون ۲۸ میلیون کودک در جهان به خاطر درگیری ها و خشونت مجبور به ترک خانه هایشان شده اند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.