خانه » پیشنهاد سردبیر » خرابکارها

خرابکارها

چهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۸   شماره ۱۱۳۴

از پیامد های لغو ۵۵ متری تا حاشیه های پیاده راه سازی خیابان حصار در گفتگوی «وقایع استان» با «مهدی زندیه وکیلی» معاون عمرانی استانداری مرکزی

خرابکارها

الهه فراهانی

مهدی زندیه وکیلی یکی از مدیران خوشنام و محبوب در حوزه عمرانی و مدیریت شهری است. وی در طول مدتی که به دعوت سیدعلی آقازاده، استاندار مرکزی، به عنوان معاون امور عمرانی استان مشغول به کار شده است توانسته عملکرد خوبی از خود به جای بگذارد و نشان دهد که محبوبیت وی در استان سمنان به جهت عملکردش به عنوان معاون عمرانی آن استان، اتفاقی نبوده است. زندیه وکیلی متولد سال ١٣۵۴ در اراک و دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته عمران است. مدیرکلی مسکن و شهرسازی استان مرکزی، قائم مقام وزیر و مدیرکل راه و شهرسـازی استان هرمزگان، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکـزی و معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری سمنان از جمله سـوابق وی است. با وی درباره مزایا و معایب لغو طرح جنجالی ۵۵ متری اراک و همچنین حاشیه های پیاده راه سازی خیابان حصار به گفتگو نشستیم که مشروح آن را در ادامه می خوانید:
مهدی زندیه وکیلی درباره سرانجام طرح پرحاشیه ۵۵متری بیان کرد: متاسفانه طرح ۵۵ متری به عنوان یک طرح توسعه ای در شهر اراک لغو شد. این طرح به شورای عالی معماری وشهرسازی رفت و همان جا هم توسط این شورا چندی پیش لغد شد.
وی افزود: با لغو این پروژه اکنون در اراک هیچ پروژه بزرگ مدیریت شهری نداریم و این طرح تنها پروژه بزرگ این شهر بود که لغو گردید.
معاون عمرانی استاندار تاکید کرد: قطعا هر کس به شهر اراک وارد شود تصور می کند، اراک همان شهر ۴۰ سال پیش است که در واقع چنین نیست. در صورتی که تنها مرکز شهر اراک تغییر نکرده و فضای سبز در مرکزیت شهر کاهش یافته است. به موازات آن توسعه شهـرسازی در شهرک های اطراف اراک به صورت جدی صورت گرفته تا جاییی که فضای سبز موجود در این شهرک ها و نیز کیفیت معابر نقطه قوت توسعه این شهر است.
وی در ادامه بیان کرد: متاسفانه تمامی معابر شهری در مرکزیت شمالی – جنوبی بوده و معابر شرق و غربی بسیار کمی داریم. تنها معابر شرقی و غربی اصلی مربوط به خیابان امام و خیابان ملک است که آن هم یک طرفه می باشد و مردم به ناچار از مسیر کوچه های این معابر برای تردد استفاده می کنند. طرح ۵۵ متری برای کاهش ترافیک مرکزیت شهر اراک بسیار لازم بود که به دلیل لغو طرح اینک پیش بینی می شود برای ۲۰ سال آینده با توجه به نبود شبکه معابر صحیح در مرکزیت، ترافیک باعث قفل شدن این محدوده گردد. وی اضافه کرد: طرح ۵۸ متری به عنوان یک روان ساز ترافیکی در نظر گرفته شده بود، با این وجود اما اگر بتوان یک طرح مناسب جایگزین آن نمود تا ترافیک را در مرکزیت کنترل کند می توان نبود این پروژه را جبران کرد. زندیه وکیلی گفت: البته طرح پیشنهادی، جایگزین صد در صدی ۵۵ متری نخواهد بود و ما قطعا با لغو ۵۵ متری در سال های آینده به مشکل برخواهیم خورد. اکنون یک طرح جایگزین در حال بررسی است که تنها ۳۰ درصد اهداف ۵۵ متری را محقق می کند. برای هر طرح جایگزین دو سال زمان لازم است تا اجرا شود و این یعنی اتلاف وقت در این همه سال.
معاون عمرانی استانداری مرکزی افزود: حقیقتا شورای پنجم اراک در زمینه لغو ۵۵ متری بسیار بد عمل کرد چرا که ما باید پاسخگوی آیندگان باشیم. شهر اراک در بخش هایی که مربوط به توسعه شهری می شود به خوبی عمل نمی کند و بازیگر اصلی به کل در باغ نیست که بایستی چه کارهایی را انجام دهد.
زندیه وکیلی در ادامه به پیاده راه شدن خیابان حصار هم اشاره نمود و گفت: پیاده راه شدن خیابان حصار یکی از اهداف کاهش ترافیک است که برخلاف برخی اظهار نظرها، جایگزین مناسبی برای طرح ۵۵ متری نیست چرا که جهت های جغرافیایی و معابری با هم در یک راستا نبوده و نمی تواند جبران کننده باشد.
معاون استاندار بیان کرد: معمولا در پیاده راه بایستی ابتدا و انتهای آن هم وسیله نقلیه ای وجود نداشته باشد و به صورت پیاده راه ایجاد شده باشد اما ابتدای این خیابان و انتهای آن که به میدان ارگ ختم می شود سیل عظیمی از تردد ماشین ها را می بینیم.
زندیه وکیلی افزود: مشاورهای ترافیکی معمولا نقاطی را به عنوان پیاده راه پیشنهاد می دهند که کاربری تجاری دارند و خانه های مسکونی مردم نیست نه اینکه با این تعداد مردم ناراضی از این طرح روبرو شویم.
وی عنوان کرد: پیاده راه شدن برخی خیابان ها در دستور کار مسئولان شهری برای انسان محور کردن مرکزیت شهر قرار دارد، چرا که این موضوع برای سلامت انسان لازم است اما باید در ابتدا به حقوق افراد توجه کرد و زیرساخت ها را فراهم نمود.
زندیه وکیلی گفت: پیاده راه برخی امور زیرساختی لازم دارد که بایستی سیرکولاسیون و تغییرات سخت افزاری مانند سنگ فرش، فضای سبز، آلاچیق ، صندلی، آبنما و ایجاد جذابیت های محوری برای پیاده روی در آن مهیا نمود.
وی افزود: سیکل پیاده روی باید رعایت شود اگرقرار است خیابان حصار پیاده راه شود بایستی سر بازار، میدان شهدا و خیابان محسنی هم تبدیل به پیاده راه شوند در غیر این صورت این طرح کارشناسی نشده است.
معاون عمرانی استاندار تصریح کرد: اجرای این طرح باید در راستای دسترسی آسان به کوچه سعدی باشد و چند پلاک توسط شهرداری به منظور ایجاد پارکینگ خریداری شود. هر طرحی مقدماتی لازم دارد ولی متاسفانه ارائه دهندگان این طرح با سرعت یک طرح را انتخاب می کنند و به همان سرعت هم شکست می خورند و از ادامه راه منصرف می شوند. این افراد کار را خراب می کنند و اگر در آینده کسی به صورت اصولی و کارشناسی بخواهد آن را انجام دهد همه به او گوشزد می کنند که قبلا این اتفاق افتاده و با شکست مواجه شد.
وی تاکید داشت: من اعتقادم این است که این کار به عنوان ایجاد یک پیاده راه خوب است اما بایستی مقدمات آن در ابتدا انجام می شد. این طرح اساسا مصوبه شورای ترافیک هم ندارد و عملا قانونی نیست و اجرای آن صحیح نبود چرا که در ابتدا لازم بود مصوبه شورای عالی ترافیک را اخذ و سپس اقدام نمایند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.