خانه » پیشنهاد سردبیر » خانه هایی روی آب

خانه هایی روی آب

پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۹   شماره ۱۳۵۸

وقایع استان بررسی می کند؛ مسئولان چه تمهیداتی اندیشیده اند تا ساکنان حریم رودخانه اراک در صورت بارندگی های شدید با مشکلات گذشته روبرو نشوند؟

خانه هایی روی آب

آخرین وضعیت تعیین تکلیف خانه های واقع در حریم رودخانه منطقه کرهرود

مریم رسولی

بارش ها و بارندگی های سال های گذشته برای شهروندانی که در همسایگی و حریم رودخانه ها هستند، مشکلاتی را به وجود آورد.
با فرا رسیدن فصل زمستان و شروع بارندگی ها این افراد مجددا در معرض خطرات احتمالی ناشی از بارش برف و باران و طغیان رودخانه ها قرار می گیرند.
تعیین تکلیف خانه های واقع در حریم رودخانه منطقه کرهرود چندیست در حال پیگیری است و جلسات متعددی در این خصوص برگزار شده است. وقایع استان در گفتگو با محمد عسگری معاون خدمات شهری شهرداری اراک، سعید نادری سخنگوی شورای شهراراک، مهدی زندیه وکیلی معاون عمرانی استانداری مرکزی و عزت اله آمره ایی مدیر عامل آب منطقه ای درصدد بررسی این موضوع برآمده است که مسئولان چه تمهیداتی اندیشیده اند تا برای ساکنان حریم رودخانه ها مشکلات گذشته بوجود نیاید.
محمد عسگری معاون خدمات شهری شهرداری در گفتگو با وقایع استان اظهار کرد: در حال حاضر حوزه معاونت عمرانی شهرداری برای ترمیم چندین قسمت از رودخانه مرکزی شهر اراک، با جهاد نصر و پیمانکاران دیگر قرارداد بسته است که خوشبختانه بخشی از رودخانه را که بسیار خطرناک و خطرپذیر بوده اصلاح کرده و بخش های دیگر آن در دست تعمیر است، باید بگویم که در حال حاضر رودخانه مشکلات عظیم سنوات گذشته را ندارد.
وی تصریح کرد: رودخانه اراک بیش از ۱۰۰ سال است که در وسط شهر اراک قرار دارد و به دلیل نبود بارندگی و سال های خشک سالی متوالی در حریم آن ساخت و سازهایی انجام شده و ترمیمی هم صورت نگرفته است.
وی ادامه داد: حدود ۱۲ کیلومتر رودخانه فقط در داخل شهر قرار دارد و اگر بخواهیم کل رودخانه را ترمیم کنیم باید کل اعتبار ۱۰ ساله شهرداری را برای آن قرار دهیم. اما قسمت هایی که نیاز به ترمیم فوری داشته اند را شناسایی و اصلاح کردیم.
معاون خدمات شهری شهرداری اراک افزود: برای خانه هایی که در بخش کرهرود هستند کارگروهی تشکیل شده که متشکل از حوزه معاونت عمرانی و آب منطقه ای و سازمان بحران است، قرار شد زمینی را معاونت عمرانی استانداری از طرف مسکن و شهرسازی به ما معرفی کند و اعتباری هم مشخص و خریداری انجام شود، که این مبلغ در بودجه سال گذشته شهرداری نبوده، متاسفانه امسال هم نیست و سال دیگر هم نخواهد بود.
وی در پایان گفت: ما به عنوان شهرداری وظیفه نداریم خانه ای که مجاور رودخانه هست را خریداری کنیم. حفظ حریم و حدود رودخانه با آب منطقه ای می باشد و ارتباطی به شهرداری ندارد و این امر در کارگروهی که استانداری گذاشته است پیگیری خواهد شد.
سعید نادری سخنگوی شورای شهر در گفتگو با وقایع استان با اشاره به اینکه چند ملک در منطقه کرهرود داریم که در معرض خطر قرار دارند، گفت: متولی حریم و بستر رودخانه آب منطقه ای بوده و با توجه به اینکه آب منطقه ای تاکنون اقدامی نکرده است.
وی تصریح کرد: ما با فرماندار و معاونت عمرانی استاندار تفاهمی انجام داده ایم که مسکن و شهرسازی زمینی را در اختیار شهرداری قرار دهد و شهرداری هم یا به عنوان معوض به مالکین بدهد و یا اینکه زمین را هزینه تملک این املاک کند.
نادری ادامه داد: کارهای تغییر کاربری زمین از طرف راه و شهرسازی انجام شده و شهرداری هم اقدامات اولیه تملک را انجام می دهد.
سخنگوی شورای شهر بیان کرد: بعید است که امسال این اتفاق بیافتد و احتمالا تا سال دیگر این کار صورت می گیرد. البته این امر باید توسط آب منطقه ای انجام می شد و شهرداری به دلیل عدم اقدام آب منطقه ای ورود کرد و شورا هم مصوبه ای تصویب کرد که شهرداری از لحاظ بودجه ای و تملکی، دیگر مشکلی نداشته باشد.
مهدی زندیه وکیلی معاون عمرانی استانداری مرکزی نیز در گفتگو با وقایع استان گفت: در بعضی از مناطق استان، از جمله در شهر اراک برخی از مردم در بستر رودخانه ها و یا در حریم رودخانه ها زندگی می کنند و در حال ساخت و ساز هستند.
وی افزود: همانطور که اطلاع دارید مالکیت بستر رودخانه ها برای دولت بوده و عملا کسانی که در بستر رودخانه ها ساخت و ساز انجام می دهند متخلف بوده و عمل غیرمجاز انجام داده اند.
زندیه وکیلی بیان کرد: مسئولان با توجه به اینکه این ساخت و ساز ها مربوط به سال های گذشته بوده و شهروندان هم اطلاعی از قوانین نداشته اند، باید کمک کنند تا جا به جایی صورت بگیرد تا از مال و جان مردم در برابر سیلاب و خطرات احتمالی آن، حفاظت شود.
وی ادامه داد: در سیلاب فروردین ۹۸ کـــه در واقع بی سابقه بود، برخی از این خانه ها در معرض تحدید قرار گرفتند و طبیعتا باید حل این مشکل در دستور کار مسئولان مربوطه قرار بگیرد.
زندیه وکیلی تصریح کرد: مسئولیت حریم رودخانه ها در بیرون و در داخل شهرها با آب منطقه ای است که البته در داخل شهرها شهرداری هم مسئولیت دارد. این دو سازمان باید کمک کنند و مسیری که در بستر و حریم رودخانه ها متصرف شده است از این مسیر خارج کنند.
وی افزود: ساکنان این خانه ها از نظر اقتصادی افراد توانمندی نبوده بنابراین اعمال برخورد قهری درست نیست، از طرفی بنای آن خانه ها بناهای ارزشمندی نیست بنابراین ما برای حل این مشکل، از مسکن و شهرسازی کمک خواستیم تا قطعه زمینی را در اختیار شهرداری قرار دهد و شهرداری بتواند زمین را به آنها بدهد.
معاون استاندار گفت: در نهایت شهرداری پذیرفت که اگر مسکن و شهرسازی زمین را در اختیار آنها قرار دهد، همکاری می کنند. حدود۱۰ الی ۱۲ خانه هستند که در مسیر رودخانه واقع شده اند، گرچه خانه ها در سیل فروردین ۹۸ که سیلی بی سابقه در۵۰ سال اخیر بود، تخریب نشدند ولی اگر باز هم مانند آن سیل بیاید احتمالا تخریب می شوند و باید جلوی خطر گرفته شود.
معاون عمرانی استانداری مرکزی در ادامه گفت: من با شهردار صحبت کردم و شهردار اعلام کرد که در مرحله تملک هستیم و در حال حاضر هم یکی دو مورد انجام شده است.
وی تصریح کرد: علاوه بر شهرداری، آب منطقه ای هم موظف به همکاری است. ما بخاطر اینکه آب منطقه ای در سطح کشور اعتباراتی ندارد که پیش بینی کند از مسکن و شهرسازی کمک گرفتیم. اگر هم در شهرداری می گویند ما بودجه نداریم طبیعتا با توجه به این است که زمین در اختیارشان قرار گرفته است باید تملک را در دستور کار قرار بدهند.
زندیه وکیلی ادامه داد: طی صحبتی که با شهردار داشتم گفتند که زمین در اختیار شهرداری قرار گرفته و در حد و اندازه ای است که بشود یک بلوک آپارتمانی در آن ساخت و به شکلی نیست که به ازای هر نفر یک قطعه زمین تحویل شود. امسال هم دیگر از وقت آن گذشته و به سال آینده موکول می شود. آب منطقه ای هم عمدتا در بیرون شهرها وظیفه دارد و دولت باید برای آن یک اعتبار بگذارد و این موضوع نه تنها در سطح استان بلکه در سطح کشور هم اعتباری ندارد و در ثانی آب منطقه ای دیگر نباید اجازه ساخت و ساز به این قبیل از خانه ها را بدهد هر چند این خانه ها در زمان های گذشته و زمانی که به شکل روستا بوده و تحت نظارت جایی نبوده ساخته شده اند.
عزت اله آمره ای مدیرعامل آب منطقه ای مرکزی هم درگفتگو با وقایع استان در این باره توضیحاتی ارائه داد.
وی گفت: بر اساس مصوباتی که پارسال بعد از سیلاب ۱۳۹۸ داشته ایم، طبق ماده ۵۵ قانون شهرداری ها، حفظ و حراست و احداث دیواره های حفاظت رودخانه های داخل شهرها به عهده شهرداری ها است.
آمره ای تصریح کرد: وظیفه تصدی گری داخل شهرها به عهده شهرداری بوده و آب منطقه ای خارج از شهرها و روستاها را پوشش می دهد.
وی در ادامه گفت: وظیفه آب منطقه ای در داخل شهرها حاکمیتی بوده به این شکل که حریم و بستر رودخانه ها را در داخل شهر تعیین و مشخــص کنیم، میله کوبی را انجام داده و به شهرداری تحویل بدهیم. شهرداری هم وظیفه دارد حریم و بستر رودخانه ها را حفظ کند و اجازه ندهد که افراد در این بستر ساخت و سازی انجام دهند و اگر هم ساخت و سازی انجام شده اینها را در مقابل سیلاب حفظ و مشکلاتشان را حل کند.
مدیرعامل آب منطقه ای مرکزی افزود: از جمله همین خانه هایی که در کرهرود می باشند که در کمیته شورای اداره کل و کارگروه بحران مدیریت بحران استانداری مصوب شد شهرداری بر سر این خانه ها با مالکین شان توافق کند و یک زمین ما به ازای آن از بنیـــاد مسکن برای شان در نظر بگیرد تا خانه هایی که خطر تخریب در اثر سیلاب دارند و در حاشیه و حریم رودخانه هستند تخلیه شوند.
وی افزود: از وضعیت خانه ها اطلاع دقیقی نداریم و نمی دانم ساکنان آنها چه اشخاصی هستند و یا خالی از سکنه و یا پر هستند ولی بنظر می رسد یک بخش از آن که در معرض خطر بوده خالی از سکنه باشد.
آمره ای در پایان افزود: وظیفه شهرداری این است که با تملک خانه ها و با جبران خسارت آنها طبق روابط قانونی و احداث یک خیابان ساحلی در کنار رودخانه کمک رسانی کنند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.