خانه » پیشنهاد سردبیر » خانه تکانی در اتاق

خانه تکانی در اتاق

دوشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۷   شماره ۱۰۵۵

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان هیات نمایندگان دوره هفتم خود را شناخت

خانه تکانی در اتاق

مجید ایزدی، بهروز محمدی و محمدرضا جعفری از چهره هایی هستند که نتوانستند جایگاه خود را در هیات نمایندگان اتاق حفظ کنند

عماد مردانی رییس خانه صنعت و معدن استان، در حوزه بازرگانی رای نخست را آورد

حامد امینی بیشترین رای را در انتخابات اتاق بدست آورد

عباس لعل بار

انتخابات هفتمین دوره اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاروزی در سراسر کشور برگزار شد. در ۱۶ مهر ماه سال ۱۳۰۵ شمسی، اولین اتاق تجارت ایران در وزارت بازرگانی در تهران تشکیل شد و در سال ۱۳۰۹ قانون اتاق های تجارت در ۵ فصل و ۳۵ ماده به تصویب رسید. به موجب ماده اول این قانون، تاسیس اتاق های تجارت در مراکز تجاری مهم مملکتی، بر حسب تقاضای تجار محل و پیشنهاد وزارت اقتصاد ملی و با تاسیس اتاق تجارت در مراکز تجاری مهم مملکتی بر حسب تقاضای محل و پیشنهاد وزارت اقتصاد ملی و با تصویب دولت، واقع می شود. در ماده دوم نیز عده اعضای اتاق تجارت بر حسب اهمیت هر محل، از ۶ تا ۱۵ نفر تعیین شده بود. ضمناً طبق ماده ۳۵، وزارت اقتصاد ملی مامور اجرای این قانون بود. در سال ۱۳۱۰، دولت با وضع قانون خاص، انحصار تجارت خارجی کشور را در دست گرفت. این امر خشم و نگرانی تجار را بر انگیخت و برای لغو این قانون به تلاش پرداختند. دولت هم به تلافی، اتاق های بازرگانی موجود را به حالت تعلیق در آورد. البته دولت پس از پنج سال حالت تعلیق را لغو کرد، ولی تعداد اتاق های تجارت را به ۱۶ اتاق تقلیل داد، با اعمال تغییراتی در قانون، عملا نظارت خود را بر فعالیت آنها شدت بخشید، مثلاً مقرر شد: در نقاطی که دولت مقتضی بداند، اتاق تجارت تشکیل می شود، یا عوارضی که به نام اتاق تجارت از شرکت ها و تجار اصناف و دلال و حق العمل کار گرفته می شود، معادل است با صدی یک مالیاتی که به عنوان مالیات بر شرکت ها و تجارت به دولت می پردازند.
با توجه به موقعیت جغرافیایی و همچنین تولید فرش های نفیس و دیگر محصولات شهر اراک و نیاز بازرگانان، در این شهر نیز در سال ۱۳۱۰ اولین اتاق تجارت تحت عنوان اتاق تجارت عراق عجم ایجاد شد. در سال ۱۳۱۴ با ادغام اتاق های تجارت در اتاق های صنایع و معادن عنوان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران را گرفت و تا سال ۱۳۵۳ به کار خود ادامه داد، آخرین اصلاحیه و الحاقیه و آیین نامه های اتاق در آذرماه سال ۱۳۷۴ تصویب گردیده است، اتاق بازرگانی اراک در سال ۱۳۷۵ با نام اتاق بازرگانی و صنایع و معادن اراک و با توجه به تبصره یک ماده ۴ قانون تأسیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران تشکیل گردید. اکنون اتاق بازرگانی اراک (تا پایان سال ۱۳۹۰) با مجموع ۱۵۰۰عضو اعم از حقیقی و حقوقی خدمات مورد نیاز اعضا را ارائه می دهد و توانسته است فعالیتهای داخلی و خارجی خود را به صورت چشمگیری افزایش دهد.
هم اکنون در استان مرکزی هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک شامل ۱۵ نفر است. با برگزاری انتخابات دوره هفتم برخی چهره های جدید جایگزین نفراتی شدند که در دوره ششم حضور داشتند. از جمله افرادی که در این دوره رای نیاوردند محمدرضا جعفری است که در حوزه صنعت سابقه ریاست بر اتاق را نیز داشته است. در این بین مجید ایزدی و بهروز محمدی هم نتوانستند رای لازم را بدست آورند.
نتایج انتخابات اتاق که هر چهار سال یک بار برگزار می شود صبح روز گذشته نهایی شده و ۱۵ نماینده از بخش های بازرگانی، صنعت ، معدن و کشاورزی در آن برگزیده شدند. ۲۹۱ نفر از فعالان بازرگانی، صنعتی، معدنی و کشاورزی در این انتخابات شرکت کردند که از این تعداد سه نفر رای سفید و بقیه به نامزدهای مورد نظرشان رای دادند.
۴۸ نفر از طرف انجمن هیات نظارت انتخابات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کشوری برای نامزدی در این انتخابات تایید شده بودند که از این تعداد ۶ نفر انصراف و مابقی در انتخابات شرکت کردند.
با پایان شمارش آرا، «عماد مردانی» با ۱۵۴ رای، «حیدر پیمانفر» با ۱۳۳ رای، «منوچهر توسطی» با ۱۱۸ رای، «محمدرضا محمدی» با ۱۰۱ رای و «بهرنگ عقیلی نسب» با ۹۵ رای در بخش بازرگانی انتخاب شدند.
در بخش صنعت نیز «علیرضا بشارت» با ۱۴۹ رای، «حمید رضا مهدی نیا» با ۱۳۲ رای، «علیرضا خلیلی» با ۱۲۴ رای، «ابوالفضل بابایی» با ۱۲۱ رای و سید «سعید رضوانی» با ۱۰۹ رای انتخاب شدند.
«محمدحسین حیدری» با ۱۷۰ رای و «بهنام نیکفر»با ۱۱۲ رای در بخش معدن و «حامد امینی مصلح آبادی» با ۱۷۷ رای، «ناصر بیگی» با ۱۲۴ رای و «مجتبی جلالونی» با ۱۱۰ رای در بخش کشاورزی نیز از دیگر منتخبان نهمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان مرکزی هستند..بعد از ارسال اعتبارنامه منتخبان از اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کشور بلافاصله انتخابات داخلی برگزار و اعضای هیات رئیسه و دیگر اعضا مشخص می شود.
بی شک در این میان حضور چهره های جوان و فعالی چون عماد مردانی (منتخب اول حوزه بازرگانی هیات نمایندگان دوره هفتم)، حامد امینی (منتخب اول هیات نمایندگان دوره هفتم) و مجتبی جلالوندی در کنار افرادی چون حمیدرضا مهدی نیا و منوچهر توسطی باعث پویاتر شدن اتاق خواهد شد و آینده خوبی را می توان برای آن پیش بینی کرد.
اتاق بازرگانی با حضور بخش خصوصی نقش تاثیرگذاری بر اقتصاد ایران دارد و براساس آمارها ۷۰ درصد بودجه کشور از مالیات این بخش تامین می شود. بنابراین از سویی دولت باید از این ظرفیت به نحو احسن استفاده نموده و از سویی دیگر اتاق های بازرگانی بتوانند نقش خود را تمام و کمال ایفا نموده و یاریگر دولت در توسعه و بهبود فضای اقتصادی و کسب و کار کشور باشند.
برندگان و بازندگان اصلی نهمین دوره انتخابات اتاق تهران
اما از اراک که بگذریم، انتخابات اتاق در تهران که از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد همواره مورد توجه سایر فعالان این حوزه در سراسر کشور بوده است. در این دوره تحول بسیاری در اتاق تهران ایجاد شده و چهره های جدید و جوانی به میدان آمدند. از برندگان این دوره انتخابات اتاق تهران می توان به این افراد اشاره کرد:
گروه ائتلاف برای فردا، علت: کسب ۱۰۰% کرسی‌های هیات نمایندگان اتاق تهران
پدرام سلطانی، علت: در انتخابات ثبت‌نام نکرد اما لیست او و مسعود خوانساری پیروزی خیره‌کننده‌ای را در انتخابات بدست آورد، حتی بهتر از دوره قبل
هاله حامدی‌فر، در اولین حضور خود در انتخابات اتاق تهران نفر اول بخش صنعت شد
ناصر ریاحی، علت: نفر چهارم در بین ۴۰ نفر راه یافته به هیات نمایندگان اتاق تهران و پیشرفت رای خیره‌کننده نسبت به دوره قبل (تقریبا دو برابر)
سجاد غرقی، علت: ورود یک معدنکار جوان به هیات نمایندگان اتاق تهران در کنار طیف سنتی این بخش
استارت‌آپ‌ها، علت: ورود برخی از مدیران استارت‌آپ‌ها مانند علی‌بابا به هیات نمایندگان اتاق تهران برای نخستین بار
و اما بازندگان:
یحیی آل اسحاق، علت: نفر اول انتخابات دور قبل که در این دور حتی به جمع ۴۰ نفر هم راه نیافت
اسدالله عسگراولادی، علت: ورود به هیات نمایندگان اتاق تهران در دور قبل با رای ضعیف و حذف کامل در این دوره انتخابات
دروغ‌پردازان، تهمت‌زنندگان و هوچی‌گران، علت: شکست سنگین در انتخابات به‌علت افزایش آگاهی رای‌دهندگان نسبت به پوچ بودن این نوع رفتارها

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.