خانه » پیشنهاد سردبیر » خاموشی های دردسرساز

خاموشی های دردسرساز

شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۹ شماره ۱۳۷۴

وقایع استان در گفتگو با دادستان عمومی و انقلاب اراک و رییس پلیس راهنمایی و رانندگی استان مرکزی به بررسی مشکلات ناشی از خاموشی های سطح شهر پرداخته است

خاموشی های دردسرساز

مریم رسولی

چندی است که نیروگاه های کشور از سوخت مازوت استفاده می کنند و همین امر با اعتراض مردم روبرو شد. همزمان دولت اعلام کرد که در صورت عدم استفاده از مازوت توسط نیروگاه ها شاهد کاهش تولید برق و خاموشی در فصل زمستان خواهیم بود. البته متاسفانه هم اکنون نیروگاه شازند همچنان مازوت می سوزاند و مردم اراک هم شاهد خاموشی هستند!
به دنبال همین خاموشی ها در برخی مناطق شهر گزارش های مردمی نشان می دهد که خاموشی ها دردسرهای جدیدی برای شهروندان به ارمغان آورده است. مشکلاتی نظیر تصادفات خیابانی و جاده ای در اثر کاهش دید و همچنین نا امنی هایی که برای کودکان، سالمندان و بانوان در اثر این خاموشی هـا ایجاد شده است دغدغه اکثر شهروندانی است که در پیام های شان به دفتر روزنامه خواستار انتقال آن ها به مسئولان شدند.
پروین محمدی یکی از شهروندان اراک در این باره به وقایع گفت: در هنگام رانندگی از مسیر راستگرد پل شریعتی، پیچ های فراوانی که در این مسیر قرار دارد را با خاموشی چراغ های روی پل نمی توان تشخیص داد و راننده مجبور به استفاده از نور بالا می شود که این موضوع باعث بروز تصادفات خواهد شد.
حسین صالحی از دیگر شهروندان اراک نیز گفت: کوچه ای که منزل ما در آن واقع است کاملا تاریک است برای همین ما و خیلی از همسایگان چراغ سردر خانه ها را روشن می گذاریم تا حداقل عابرین برای تردد دید نسبتا کمی پیدا کنند.
فاطمه که در شهرک صنعتی خیرآباد مشغول به کار است، در تماس تلفنی به دفتر روزنامه به خبرنگار ما گفت: کار من تا ساعت ۶ غروب طول می کشد از طرفی خانه ما در شهرک قائم واقع است، شهرک هایی مثل شهرک ما که از مرکز شهر دور اند در این ساعات خیلی خلوت می شوند. زنانی که مثل من مجبور هستند در ساعت تاریک به خانه هایشان برگردند و یا برای انجام خرید یا کارهای دیگر از خانه خارج شــوند از وقتی چراغ های شهر خاموش شده احساس ناامنی می کنند.
دادستان عمومی و انقلاب اراک اما در این باره در گفتگو با وقایع استان بیان کرد: خاموشی خیابان‌های این شهر، موجب تصادفات رانندگی و برخی ناامنی‌ها و مزاحمت‌ها از سوی اراذل و اوباش می‌شود که مسئولان امر باید در اسرع وقت نسبت به رفع این مشکل اقدام کنند.
عباس قاسمی افزود: خاموشی برق بسیاری از خیابان‌های اصلی شهر اراک و از طرفی ناهمواری‌ها و چاله‌ها در برخی معابر موجب بروز حوادث و تصادفات در شهر اراک شده و آسیب‌هایی به شهروندان وارد کرده که پرونده‌هایی نیر دراین خصوص تشکیل شده است.
وی اظهارکرد: خاموشی معابر اراک با توجه به فعالیت حداکثری نیروگاه حرارتی شازند زیبنده و پسندیده استان مرکزی به خصوص شهر اراک نیست و این خاموشی‌ها در حالی است که همکاری زیادی از سوی دستگاه قضایی با نهادهای مسئول در خصوص سوخت نیروگاه شازند انجام شده است.
قاسمی افزود: دستگاه های استخراج مجاز و غیر مجاز ارز دیجیتال در کشور در مصرف برق نقش موثری دارند و مردم و متولیان باید برای شناسایی و معرفی آنها همکاری کنند و دستگاه قضایی نیز بدون مسامحه به وظیفه پیگیری و برخورد با تضییع‌کنندگان حقوق مردم عمل خواهد کرد.
سرهنگ حسینی رییس پلیس راهنمایی و رانندگی استان مرکزی نیز در خصوص احتمال ایجاد تصادفات در اثر تاریکی که بر شهر سایه افکنده است، به خبرنگار وقایع استان گفت: در حال حاضر نمی توانیم بگوییم که خاموشی های سطح شهر بر روی تصادفات تاثیر گذار بوده است یا خیر ولی خاموشی برق ها در تصادفات و رانندگی قطعا تاثیرگذار است.
وی افزود: یکی از ملزومات اصلی رانندگی روشنایی بوده و به همین دلیل برای خودروها چراغ درنظر گرفته شده است و چراغ ها هم باید اشیاء را از فاصله ۱۵۰ متری و درصورت نیاز از نور پایین، فاصله ۳۵ متری را برای راننده قابل رویت کنند، به همین دلیل نور و روشنایی معابر بخصوص در شهرها با توجه به وجود کاربران متعدد و همچنین وجود تقاطع های زیاد داخلی که اغلب آنها هم تقاطع های فرعی به اصلی و تقاطع هایT شکل می باشند، می تواند تاثیر مهمی بر وقوع تصادفات داشته باشد.
وی افزود: پس از اعمال خاموشی ها در شهر در بعضی نقاط نیز دوربین ها خاموش و غیرفعال شده و با تاریکی شهر آن عملکرد دوربین های دیگر نقاط شهر هم نسبتا ضعیف شده است.
رییس راهنمایی و رانندگی استان مرکزی گفت: به همین منظور ماده ۲۱۹ آیین نامه راهنمایی و رانندگی که برگرفته از قانون می باشد، شهرداری را موظف کرده است که برای افزایش ایمنی عبور و مرور با همکاری وزارت نیرو، برای تامین روشنایی معابر اقدام کنند.
وی تصریح کرد: یعنی اینکه قانون به صراحت موضوع را معین کرده و در واقع شاید وجود نور و روشنایی سبب و علت اصلی تصادفات نباشد ولی جزو علل واسطی برای به وجود آمدن تصادفات قرار دارد.
وی ادامه داد: همانطور که گفته شد در شهرها کاربران متعدد که اکثر آنها عابرین پیاده هستند، حرکت می کنند و بعضی از عابرین پیاده هم در فصل سرما از رنگ های تیره استفاده می کنند و دیده شدن لباس تیره در شب بسیار سخت و مشکل است، بخصوص اینکه شرایط بارندگی هم وجود داشته و انعکاس و شکست نور هم زیاد باشد، دید راننده نسبت به عابرپیاده خیلی کم می شود و به همین دلیل است که ما به رانندگان توصیه می کنیم در زمان بارندگی به دلیل دید کم، حتما با سرعت پایین حرکت کنند تا با عابرپیاده برخوردی نداشته باشند.
سرهنگ حسینی با اشاره به اینکه معابری که تاریک هستند می توانند برای عابر پیاده خطرآفرین باشند گفت: اگر نور به اندازه کافی در سطح معابر وجود نداشته باشد عابرین پیاده دیده نمی شوند و قطعا همین موضوع مشکل ساز خواهد شد و اتفاقاتی ناگواری را برای عابر پیاده به وجود خواهدآورد.
وی با اشاره به اینکه در فصل زمستان مدت تاریکی هوا نسبت به تابستان خیلی زیاد است و در این شرایط روشنایی معابر می تواند کمک شایانی در کاهش تصادفات داشته باشد گفت: بیشتر تصادفات در فصل زمستان و پاییز به سبب کوتاه شدن طول روز باعث افزایش تصادفات شبانه می شود. زمانی که در فصل زمستان میزان تصادفات را رصد می کنیم متوجـــه می شویم که اوج تصافات فصل زمستان در ساعات تاریکی هوا رخ داده است.
رییس راهنمایی و رانندگی استان مرکزی درخصوص کاهش میزان تصادفات اظهار کرد: به رانندگان حتما توصیه می کنیم اگر در طول شب قصد رانندگی دارند و یا اینکه در زمان رانندگی با تاریکی هوا مواجه می شوند، (از غروب آفتاب تا طلوع آفتاب هر راننده ای که قصد رانندگی دارد) حتما چراغ های خودرو را روشن کنند که الزاما باید چراغ های بزرگ و نور بالا روشن باشد، اما اگر به سبب وجود شرایط لازم مانند روشنایی معبر که نیاز هست از نور پایین استفاده کنند تعویض چراغ انجام دهند که البته باید این نکته را در نظر بگیریم که در معابر شهری حتما باید روشنایی وجود داشته باشد.
همچنین در مسیری و معابری که حرکت می کنند که از نور کافی برخوردار نیست و ناچارا باید از چراغ های بزرگ استفاده کنند که بیشتر میدان دید داشته باشند و اگر با خودرویی در روبه رو مواجه شدند و یا به خودروی جلویی نزدیک شدند به فاصله ۱۵۰ متری که رسیدند حتما باید تعویض چراغ انجام دهند و از نور پایین استفاده کنند تا میدان دید راننده مقابل ازبین نرود .
وی ادامه داد: در شرایط معمول باید از نوربالا استفاده کنند که متاسفانه در این مدت اخیر خاموشی های بسیاری در سطح معابر داریم که همین علت خطرآفرین شده است بخصوص در سمت کمربندی های شهر اراک و حد فاصل میدان امام حسین(ع) تا میدان امام حسن(ع) که کمربندی شمالی است. و چندین نقطه دیگر مانند بلوار کشاورز، که از نور کم برخوردار هستند و متاسفانه چون حالت بزرگراهی دارند سرعت زیاد است و حتما باید نور کافی وجود داشته باشد.
وی افزود: توصیه بعد اینکه روشن کردن چراغ های بزرگ خودرو علاوه بر دید راننده باعث دید موتور سوار و عابرپیاده هم می شود اما اگر چراغ ها روشن نباشد ممکن است خطرآفرین باشد و متاسفانه یکی از تخلفاتی که در سطح شهرها انجام می شود این است که خیلی از رانندگان چراغ های خودرو را روشن نمی کنند.
وی گفت: توصیه بعدی برای عابرین پیاده است که در فصل زمستان به دلیل اینکه اغلب لباس ها تیره است حتما بخشی از لباس روشن باشد، یا کافشنی که برتن می کنند تیکه های سفید و شبرنگ داشته باشد و یا از کفشی که استفاده می کنند رنگی روشن داشته باشد و یا اینکه از مچ بندهای رنگی استفاده کنند.
رییس راهنمایی و رانندگی استان مرکزی در خطاب اولیا و مربیان و مسئولان آموزش و پرورش استان گفت: عاجزانه تقاضا داریم به این نکته توجه داشته بـاشند بچه هایی که امیدهای آینده ما هستند، حتما درخصوص ایمنی آنها در مورد تردد، یک بازنگری داشته باشند بخصوص لباس های آنها که اغلب تیره است و بازتاب های نوری روی لباس دانش آموزان دیده نمی شود و به راحتی این را می توان روی کیف و یا مچ بند لباس ها تهیه کرد تا در زمانی که هوا تاریک است دید کافی داشته باشند.
وی افزود: نکته بعدی که می تواند هم برای ما و هم برای مسئولان باشد این است که از الزامات رانندگی در شب، روشنایی معابر است. و همانطور که گفته شد طبق قانون یک تاکید مشخص شده است و امیدواریم مسئولان به این نکته توجه داشته باشند که خدای نکرده اگر شخصی در اثر این غفلت آسیب ببیند جبران آن دیگر به سادگی محقق نخواهد شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.