خانه » پیشنهاد سردبیر » حلقه مفقوده

حلقه مفقوده

دوشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۹  شماره ۱۳۱۵

وقایع استان در گفتگو با علی اکبر مصدقی، مجسمه ساز بررسی می کند؛ نقش مجسمه ها و تندیس های شهری در تقویت هویت فرهنگی و هنری شهر

حلقه مفقوده

عباس لعل بار

یک مجسمه ساز و مدرس دانشگاه با بیان اینکه مجسمه ها و تندیس های شهری نقش محوری در تقویت هویت فرهنگی و هنری شهر دارند، گفت: متاسفانه در برخی کلانشهرها مجسمه ها و تندیس های شهری حلقه مفقوده توسعه شهری هستند
علی اکبر مصدقی، مجسمه ساز و مدرس رشته تجسمی در گفتگو با وقایع استان اظهار کرد: تندیس و مجسمه سازی یکی از محورترین مباحثی بوده که از دوران گذشته تا کنون در شهرسازی و تمدن شهری مطرح بوده است بر خلاف اینکه تصور می شود مجسمه سازی و استفاده از آن خواستگاهش در کشورهای اروپایی از جمله ایتالیا بـــوده است، مجسمه سازی و استفاده از آن در فضای شهری از کشورمان شروع و به کشورهای دیگر این هنر انتقال یافته است.
وی ادامه داد: مجسمه و تندیس سازی در فضای شهری علاوه بر اینکه کارکرد زیبا شناسی داشته است بیشترین رویکرد را در تقویت هویت فرهنگی شهروندان آن شهر دارد به همین خاطر است وقتی به مجسمه ها و تندیس هایی که در فضای شهری شهرهای تاریخی کشورمان باقی مانده است، آن مجسمه در وهله اول بیانگر هنر، رسوم و فولکور مردم آن شهر است.
این مجسمه ساز و مدرس رشته تجسمی تصریح کرد: به خاطر همین کارکردها مهم مجسمه ها هست که در طی سال های اخیر بحث مجسمه سازی و استفاده در فضای شهر از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند، امروزه بسیاری از کلان شهرهای بزرگ برای تقویت هویت شهری شهروندان کارگروه ها و تیم های تخصصی برای ساخت و نحوه جانمایی این مجسمه ها صورت می گیرد.
وی ادامه داد: طراحی و ساخت مجسمه ها و تندیس شهری از مهمترین مباحثی است که باید در مبحث المان های شهری باید به آن توجه شود، متاسفانه در برخی از کلان شهرها از جمله اراک این امر به درستی صورت نگرفته است و بیشتر طرح ها مجسمه ها کپی برداری از سایر شهرها و مدل کشورهای دیگر بوده است.
مصدقی تاکید کرد: مجسمه و تندیس همانطور که گفته شد کارکرد هویتی و حس تعلق شهری برای مردم منطقه دارد به همین خاطر باید در طراحی هر مجسمه ای بر اساس فرهنگ و ساختار شهری آن منطقه طراحی گردد. متاسفانه امروزه در برخی از کلان شهرها از جمله شهر اراک المان و مجسمه شهری یا به قدری نازل طراحی و ساخته می شود که برای مخاطب حس بی ارزش بودن اثر را القا می کند و یا به قدری دور از فهم شهروندان طراحی می گردد که شهروندان متوجه نمی شوند این نماد یا مجسمه چه هست و دارای چه مفهومی است.
این مجسمه ساز و مدرس رشته تجسمی گفت: به همین خاطر است که بیشترین رفتارهای وندالیست شهری بر روی مجسمه ها و تندیس های شهری صورت می گیرد زیرا شهروند هیچ تعلق و‌حسی به آن اثر ندارد و آن اثر بیشتر برای او کارکرد بیگانه و اضافه دارد.
وی در پایان بیان کرد: آسیب دیگری که در بحث تندیس ها و مجسمه های شهری وارد است، بحث جانمایی آنان است، متاسفانه در کلانشهر اراک این امر به درستی صورت نگرفته و حتی گاها دیده می شود در یک میدان کوچک دو تندیس و مجسمه با فاصله کمی قرار گرفته اند در صورتیکه اگر بخواهیم یک مجسمه و تندیس از اثرگذاری مطلوبی بر روی شهروندان برخوردار باشد، باید جانمایی درستی نسبت به این امر صورت گیرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.