خانه » جدیدترین » حق نفس های ما

حق نفس های ما

دوشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۲  شماره ۱۷۸۷

وقایع استان گزارش می دهد؛ عوارض آلایندگی اراک به درستی پرداخت و هزینه نمی شود

زهرا مدنی: اراک از آلوده‌ترین شهرهای کشور است و شفاف‌سازی فرایند دریافت و نحوه هزینه‌کرد عوارض آلایندگی در این کلان‎شهر اهمیت زیادی دارد تا راهکارهای موثری به منظور کاهش آلودگی مدنظر قرار گیرد؛ در این راستا مدیریت شهری اراک در دوره ششم گام‌های موثری برداشته است. تعیین عوارض آلایندگی با هدف کنترل و رفع مضرات آلاینده‌ها در نظر گرفته شده، اما اجرای آن با چالش‌هایی همراه است. این عوارض در حال حاضر به شهرداری‌ها پرداخت می‌شود تا آن را صرف بهبود وضعیت حمل‌ونقل شهری، توسعه فضای سبز شهری و بهبود کیفیت هوای شهر کنند، اما بسیاری از فعالان محیط زیست معتقدند که این هزینه‌ها باید در سازوکار و چارچوب‌های مشخص به همان صنعت آلاینده بازگردد تا به رفع منبع آلودگی و تجهیز و به‌روزرسانی صنایع اقدام شود. این فرآیند پیچیدگی‌های خود را دارد و لازم است چارچوب‌های معینی برای آن در نظر گرفته شود تا نتیجه‌بخش باشد، اما در حال حاضر نیز مشکلاتی همچون نبود لیست شفاف از واحدهای آلاینده و ابهاماتی که در محاسبه و پرداخت این عوارض وجود دارد، بحث پرداخت عوارض آلایندگی را با چالش‌هایی مواجه کرده است.
رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر اراک می گوید: آلودگی هوا یک بحث زیست محیطی است که به صورت جمعی و با همکاری مدیران شهری و استانی باید انجام شود. صنایع و کارخانجات آلاینده در وهله اول و بعد از آن اداره کل محیط زیست و حتی منابع طبیعی در این امر نقش دارند و پس از این شهرداری و مدریت شهری هم وظایفی دارد که باید به انجام برساند.
وحید میرنظامی می افزاید: شهرداری وظیفه دارد عوارض آلایندگی را در مباحث مرتبط با آلودگی هوا هزینه کند برای مثال در توسعه فضای سبز و افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی و کاهش رفت و آمد ماشین های تک سرنشین یا تقاطع هایی که گره های ترافیکی را باز می کند.
وی در خصوص نصب دستگاه های سنجش آلودگی در سطح شهر توضیح می دهد: محیط زیست متولی اصلی این موضع است و شهرداری هم بنا بر تعهداتی که به شورا دارد مناقصه ای برای خرید این دستگاه ها برگزار کرده اما از آن جا که شرکت های ساخت این دستگاه ها محدود است این کار کمی با تاخیر مواجه شد است.
رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر اراک خاطرنشان می کند: گلایه بزرگتری که در زمینه عوارض آلاینده ها داریم اینجا است که با اینکه اراک از جمله آلاینده ترین شهرهای کشور به شمار می رود اما در آلایندگی نسبت به استانی مثل خوزستان عوارض کمتری دریافت می کند و لازم است مدیران استانی این موضوع را پیگیری کنند و حق استان را بگیرند چرا که هر چند عوارض آلایندگی مشکل آلودگی هوا را حل نمی کند اما برای استفاده در جهت کاهش این آلودگی کمک کننده خواهد بود.

سهم ۷۰ میلیاردتومانی اراک از عوارض آلایندگی
محمود مرادی مدیرکل دفتر شهری و شوراهای استانداری مرکزی نیز در اینباره اظهار می کند: مجموع عوارض آلایندگی سال جاری استان ۸۰ میلیارد تومان بوده که از این میزان ۷۰ میلیارد تومان سهم شهرداری اراک است.
وی تصریح می کند: همچنین از مجموع ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان ارزش افزوده پرداخت شده به شهرداری‌ها، حدود یک هزار میلیارد تومان سهم شهرداری اراک است.
مدیرکل دفتر شهری و شوراهای استانداری مرکزی عوارض آلایندگی را یکی از منابع درآمدی شهرداری‌ها اعلام کرد و می افزاید: شهر اراک به‌دلیل وجود صنایع آلاینده مشمول دریافت مالیات است.
مرادی با بیان اینکه محیط زیست موظف به شناسایی صنایع آلاینده است، می گوید: صنایع آلاینده موظظف هستند بین ضریب نیم تا یک ونیم را به عنوان عوارض آلایندگی پرداخت کنند.
وی ادامه می دهد: بر اساس مصوبه هیئت وزیران شهرداری مکلف به اعلام هزینه و گزارش سالانه حداقل ۵۰ درصد از عوارض آلایندگی برای بهسازی، توسعه و نگهداری فضای سبز، توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی با اولویت‌های فناوری‌های نوین، مدیریت پسماند، کاهش و رفع آلودگی، پایش آلودگی و تصفیه و بازچرخانی فاضلاب، بهینه‌سازی مصرف آب و انرژی در ساختمان‌ها و اماکن عمومی است.
وی می فزاید: امسال همچنین شهرداری اراک سهمیه ۸۰ نفری از مجوز جذب ۱۲۰ نفری را به خود اختصاص داده است.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.