خانه » جدیدترین » حق طبیعی مغفول مانده

حق طبیعی مغفول مانده

یکشنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۱  شماره ۱۶۱۹

سرویس بهداشتی در اراک نیازی برای ارتقا بهداشت عمومی

عادله یوسفی راد: سرویس‌های بهداشتی عمومی در ردیف تاسیسات و تجهیزات شهری هستند که ساخت آنها در مراکز خرید، پارک ها، خیابان های پرتردد، ترمینال‌ها و ایستگاه‌های اتوبوس به طـور کلی در مراکز عمومی شهرها غیرقابل اجتناب است اما این نیاز بهداشتی در کلانشهر اراک مغفول واقع شده است.
اهمیت موضوع سرویس‌های بهداشتی در جهان به اندازه‌ای مهم است که سازمان ملل متحد ۱۹نوامبر (۲۸ آبان) را به عنوان روز جهانی توالت نام نهاده است.
این مناسبت نمادین برای آگاهی بخشی به جوامع بشری درباره آسیب‌هایی است که استفاده نکردن از سرویس بهداشتی مناسب برای انسان به دنبال دارد.
به همین مناسبت از سال ۲۰۰۱ میلادی سازمان بین‌المللی توالت تاسیس شد تا توسعه سرویس بهداشتی مدرن را در سراسر جهان در دستور کار قرار دهد.
در مورد تأسیسات درمانی و بهداشتی برای شهرهای ایران، با توجه به ضوابط و معیارهای جمعیتی، سرانه‌هایی پیشنهاد می‌شود.
دفع بهداشتی مدفوع انسانی در زندگی جز موارد اولیه و ضروری انسان ها است و از نظر مسائل بهداشتی جز موارد اصلی بهداشت محیط است و سطح بهداشت هر جامعه با استفاده از شاخص درصد خانوارهای استفاده کننده از توالت بهداشتی طبقه بندی می‌شود.
براساس بند ٢١ مـاده ۵۵ قانون شهرداری ها به ازای هر ۱۰ هزار نفر جمعیت شناور در منطقه یک سرویس بهداشتی باید تعبیه شود.
سرانه و نسبت استفاده سرویس های بهداشتی مانند سایر تأسیسات و تجهیزات شهری سرانه پذیر نیستند و اغلب استفاده کنندگان از آن عبوری بوده و قابل محاسبه دقیق نیست بنابراین تــوصیه می‌شود در مکان های تعیین شده ابتدا چشمه‌های توالت بر حسب آمارگیری و پیش بینی‌های اولیه ساخته شود و فضای توسعه بعدی به نحوی در نظر گرفته شود که جمعیت عبوری را سرویس دهی کنند. فاصله سرویس‌های بهداشتی از محل کار باید حدود یک صد متر فاصله داشته باشد اما در شرکت های بزرگ، تقسیم سرویس های بهداشتی به واحد های کوچکتر مورد توجه است.
اتاقک توالت باید مجهز به قفل از درون، داشتن تهویه، لغزنده نبودن کف، کاشی بودن دیوارها تا ارتفاع ۲ متر، نصب آیینه، قرار گرفتن شیر و شلنگ آب برای شستشو در سمت راست و شیر آب مجهز به آب گرم، ساخت کاسه توالت پشت به قبله، حداقل طول اتاقک هر توالت بیش از ۱۱۰ سانتیمتر، آلومینیومی بودن جنس درب توالت، اندازه عرض آن حداقل۶۰ و حداکثر ۷۵ سانتی و باز و بسته شدن درب توالت از داخل مشخصات سرویس بهداشتی است.

در جستجوی سرویس بهداشتی!
شهروند اراکی گفت: برای انجام کار اداری در یک منطقه شهری اراک نیاز به سرویس بهداشتی پیدا کردم اما موفق نشدم و با وجود داشتن بیماری کلیه مجبور شدم کارم را نیمه رها و به منزل مراجعه کنم.
مجید کاظمی افزود: لازم است تابلو راهنما برای شنــاسـایی سرویس های بهداشتی در شهر تعبیه شود تا مردم برای دسترسی آسان سرگردان نشوند.
وی اظهار کرد: نیاز به سرویس بهداشتی بــــاعث می شود تا فرد هنگام استفاده مبلغی را چند برابر افرادی که مسئول نگهداری است را پرداخت کند اما در رنج نباشد.
خانواده ساوجی نیز گفت: برای معالجه به اراک آمده است و با خروج از مطب و تهیه دارو نیاز به سرویس بهداشتی پیدا کرده و چون با خیابان های شهر آشنا نیست نتوانسته مکان سرویس ها را پیدا کند بنابراین مجبور شده در داخل یک کوچه چند خانه را زنگ بزند و نیاز بهداشتی خانواده خود را مطرح کند.
مرتضی ساداتی پور افزود: اکنون که کووید ۱۹ شایع شده استفاده از سرویس بهداشتی تمیز و رعایت نکات بهداشتی باید مورد توجه مسئولان به ویژه شهرداری و بهداشت محیط قرار گیرد.
زن فرهنگی نیز گفت: در دسترس نبودن سرویس بهداشتی در مرکز شهر اراک باعث شد متاسفانه شاهد صحنه های بسیار زشت برخی مردم باشیم که هم از نظر اخلاقی و هم از نظر بهداشتی مطلوب نیست.
مریم کامرانی افزود: اجابت مزاج در معابر خلوت و رها کردن بقایی آن به انتشار بیماری در شرایط کرونایی منجر می شود و می طلبد هم مردم و هم مسئولان نسبت به این مهم توجه کنند.

نگه داشتن ادرار به سلامتی کلیه آسیب می‌رساند
متخصص ارولوژی نیز گفت: نگه داشتن ادرار به سلامتی کلیه آسیب می‌رساند و فعالیت آن را دچار اختلال می‌کند یکی از وظایف کلیه، دفع مواد زائد بدن است که این مهم از طریق ادرار صورت می‌گیرد.
دکتر «علیرضا نوشاد» افزود: در صورت دفع نکردن این مواد سمی فعالیت کلیه به مرور زمان دچار اختلال شده و باعث از بین بردن کلیه می‌شود.
وی اظهار کرد: نگهداری ادرار باعث سنگ کلیه و عفونت ادراری می‌شود و کسانی که عادت به نگهداشتن ادرار خود برای مدت طولانی دارند بیشتر در معرض قرار می‌گیرند.
این پزشک متخصص گفت: هر فرد در طول شبانه روز باید هشت بار تخلیه مجاری ادرار را تجربه کند که شامل هفت بار در طول روز و یکبار در شب است.
دکتر نوشاد افزود: به افراد توصیه می‌شود قبل از ترک کردن منزل و یا اداره به دستشویی بروند و یا در محیط خارج خانه و یا سفر بسته به مسافت و فراهم بودن امکانات خدمات رفاهی و تفریحی، کمتر از مایعات از جمله مایعات بسیار سرد استفاده کنند.

ساخت ۸۰۰ چشمه سرویس بهداشتی در کلانشهر اراک
سرپرست سابق معاونت خدمات شهرداری اراک گفت: ۱۲۰ پارک در کلانشهر اراک وجود دارد که در همه آنها ۲ تا ۳ چشمه سرویس بهداشتی وجود دارد.
ناصر عسگری افزود: ۸۰۰ چشمه سرویس بهداشتی در کلانشهر اراک برای کمک به رعایت حقوق شهروندی ساخته شده است.
وی اظهار کرد: سرویس‌های بهداشتی خیابان محسنی و پشت مسجد قبله اراک نیز برای ارائه خدمات شهروندان پیش بینی شده است.
سرپرست سابق معاونت خدمات شهرداری اراک گفت: در مرکز شهر اراک نیز مسجد آقا صابر اراکی نیز با همکاری شهرداری در تامین مایع دستشویی و نظافت در تمام طول روز باز است و مردم و کسبه رهگذر از آن استفاده می‌کنند.
عسگری افزود: تابلو راهنما سرویس بهداشتی در پارک ها نصب است و در خیابان محسنی نیز برای آگاهی و راهنمایی شهروندان پیش بینی شده است.
وی اظهار کرد: هرچه شمار چشمه‌های سرویس بهداشتی هم زیاد باشد افراد سالمندان انتظار دارند در نزدیکترین مکان داخل شهر به سرویس بهداشتی دسترسی داشته باشند که این مهم موجب نارضایتی آنان می‌شود.

بازرسی سرویس های بهداشتی
مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت اراک نیز گفت: کلانشهر اراک با احتساب سرویس های بهداشتی ترمینال‌های مسافربری، راه آهن، فرودگاه ۸۰۰ سرویس بهداشتی دارد و بدون احتساب این مراکز به ۵۰۰ چشمه می‌رسد.
غلامرضا میری افزود: بازرسان محیط زیست مرکز بهداشت اراک هر فصل سال از سرویس‌های بهداشتی بازدید می‌کنند و در صورت نداشتن دستورالعمل‌های بهداشتی از متولی مورد نظر درخواست اصلاح و رفع نقص می شود.
وی اظهار کرد: با شیوع کرونا بازرسی از سرویس‌های بهداشتی افزایش یافته تا طبق پروتکل‌های بهداشتی مراجعان بتوانند خدمات در شرایط سلامت را دریافت کنند.
مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت اراک گفت: امسال یک هزار و ۵۰۰ بازرسی از سرویس‌های بهداشتی اراک انجام و با دستور مقام قضایی ۱۰ چشمه سرویس بهداشتی در اراک به علت رعایت نکردن نکات بهداشتی مهر و موم شد.

لزوم افزایش سرویس های بهداشتی هسته مرکزی شهر اراک
عضو شورای اسلامی اراک معتقد است: با توجه به افزایش جمعیت لازم است شمار سرویس‌های بهداشتی در هسته مرکزی اراک افزایش یابد.
حسن قربانی افزود: سال آینده ساخت ۶۰ چشمه سرویس بهداشتی جانمایی شده و توسط پیمانکار درحال ساخت است.
دیگر عضو شورای اسلامی شورای اسلامی شهر اراک نیز گفت: اراک کلانشهر گردشگری است و باید تاسیسات بهداشتی برای آسایش و کمک به توسعه صنعت گردشگری فراهم باشد.
علی چگینی افزود: شمار زیادی سرویس بهداشتی در اراک برای نیاز فوری مردمی که در سطح شهر هنگام خارج از خانه هستند تدارک دیده شده است اما برای این مکان‌ها باید اطلاع رسانی شود و با نصب تابلو راهنما شهروندان را از مکان سرویس‌های بهداشتی آگاه کنند.
وی اظهار کرد: دسترس ترین سرویس بهداشتی درهر شهر پارک ها و مساجد هستند که با شیوع کرونا تعطیل شدن این سرویس‌ها قابل قبول نیست و باید برای رفع نیاز حاجت افراد اهتمام جدی صورت گیرد.
عضو شورای اسلامی شهر اراک نیز گفت: لازم است در شعاع ۲ تا ۳ کیلومتر چند چشمه سرویس بهداشتی برای رفع نیاز وجود داشته باشد و بیشترین مکان مورد نیاز برای جانمایی سرویس بهداشتی مرکز شهر است.
چگینی افزود: شهرداری اراک برای کمک به تامین سرویس بهداشتی هزینه نگهداری برخی سرویس‌های بهداشتی در مرکز شهر مانند مسجد حاج آقا صابر و مسجد قبله را تامین کرده است.
طبق این گزارش مسئولان شهردای معتقدند شمار سرویس های بهداشتی در اراک کافی است و چون سرانه ای برای آن پیش بینی نشده نمی توان ۸۰۰ چشمه را در اراک ناکافی دانست اما در بین عموم مردم این عدد قابل پذیرش نیست زیرا دسترسی به سختی به این سرویس ها ممکن است و در استفاده از سرویس‌ها در مناطق مختلف شهر پراکندگی مناسب وجود ندارد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.