خانه » پیشنهاد سردبیر » «حسین مرعشی» از برنامه های «آیت الله هاشمی رفسنجانی» برای انتخابات گفت/بازی با چند برگ/یاسر هاشمی در اراک: پدرم هیچگاه دست از آرمان های انقلاب برنداشت

«حسین مرعشی» از برنامه های «آیت الله هاشمی رفسنجانی» برای انتخابات گفت/بازی با چند برگ/یاسر هاشمی در اراک: پدرم هیچگاه دست از آرمان های انقلاب برنداشت

چهارشنبه ۱۱ اسفند ۹۵ شماره ۵۴۲
وقایع استان-علی امیدی:
فرزند کوچک آیت الله هاشمی رفسنجانی، یاسر است. وی در میان فرزندان آیت الله کمترین نزدیکی با سیاست را داشته و پدر را در دانشگاه آزاد همراهی می کرد. رییس دفتر هیات امنای دانشگاه آزاد و البته رییس دفتر آیت الله در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام بود.
یاسر پیش از درگذشت پدر، چندان علاقه ای به حضور در رسانه ها نداشت و بیشتر از خواهر و برادرانش رسم سکوت را از پدر به ارث برده است. دانشگاه آزاد اسلامی اراک در مراسمی که برای گرامیداشت آیت الله هاشمی رفسنجانی برگزار کرد از وی دعوت به عمل آورد تا در این دانشگاه حضور یابد.
یاسر هاشمی در این مراسم با اشاره به ویژگی های آیت الله هاشمی رفسنجانی افزود: لحظه ای از زندگی ۸۲ ساله آیت الله هاشمی رفسنجانی به بطالت سپری نشد و ایشان همه عمر خود را در راستای تحقیق، تربیت و توسعه کشور صرف کرد.
فرزند آیت الله گفت: آیت الله هاشمی رفسنجانی در سخت ترین شرایط با امید زندگی می کرد و انتظار است دانشجویان و جوانان نیز امید را سرلوحه کارهای خود قرار دهند و برای پیشرفت و توسعه هر چه بیشتر کشور بکوشند. وی اظهار داشت: سفارش مکرر آیت الله هاشمی رفسنجانی به دانشجویان کسب علم و غافل نشدن از حوزه های اجتماعی و فرهنگی بود.
یاسر هاشمی بیان کرد: مرحوم پدرم در دوران قبل از انقلاب شکنجه های زیادی را متحمل شد اما هیچ زمانی دست از آرمان های انقلاب برنداشت.
همزمان با این سخنان یاسر هاشمی، حسین مرعشی از نزدیک ترین یاران آیت الله و از اقوام همسر وی، در گفتگویی با ایسنا به بیان نکات شنیده نشده ای از هاشمی رفسنجانی پرداخت.
حسین مرعشی در گفتگوی خود با ایسنا بیان داشت: بعد از ارتحال آیت‌الله، حسن روحانی محور تصمیم‌گیری برای انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم است البته در عین حال تاکید می‌کند: با گذشت زمان مشخص می‌شود که چه کسی می‌تواند هدایت جریانی را بر عهده بگیرد که توسط آقای هاشمی راهبری می‌شد. باید دید در آینده و در کوران حوادث چه شخصیت‌هایی بیشتر می‌درخشند، اکنون نمی‌توان گفت که کدام فرد خاص جانشین آیت‌الله هاشمی است، این یک جریان فکری و باز است و حوادث آینده و نوع تعامل هریک از این افراد و یا افراد جدید دیگری، تعیین می‌کند که چه کسی می‌تواند هدایت این جبهه را بر عهده گیرد.
پسر عموی عفت مرعشی، همسر آیت‌الله، درخصوص برنامه آیت‌الله هاشمی برای انتخابات ۹۶، گفت: آقای هاشمی در آخرین صحبتی که با هم داشتیم به من گفتند که با آقای روحانی صبحت کردند و ایشان قول داده که کاندیدای ریاست جمهوری آینده ایران شود. آقای هاشمی از این امر راضی بود و گفت که توافق کلی بر این است که در کنار آقای روحانی، افراد دیگری نیز به عنوان کاندیدای در سایه وارد عرصه شوند تا دست این جبهه نیرومند مردمی در هیچ شرایطی بسته نباشد. تأکید آقای هاشمی این بود که در انتخابات پیش رو، در کنار آقای روحانی، افراد دیگری هم باشند که به ایشان در مسائل تبلیغاتی و در اختیار گرفتن فضاهای رسمی کمک کنند. از سویی بهتر است با یک برگ بازی را شروع نکنیم که خدایی ناکرده به هر دلیلی پشیمانی بیاورد.
این نماینده پیشین مجلس در رابطه با افراد احتمالی حاضر در کنار آقای روحانی نیز اظهار کرد: آقای هاشمی در این رابطه بحثی نداشت. هر چند اشاراتی کردند اما اکنون همه ما تصمیم گرفتیم آقای دکتر روحانی درباره این مسائل تدبیر کند چون بعد از ارتحال آقای هاشمی، آقای روحانی محور تصمیم‌گیری برای انتخابات ریاست جمهوری است.
این نماینده مجالس پنجم و ششم خاطر نشان کرد: بزرگترین جفا به خرد مملکت‌داری بود که افرادی نمی‌توانستند دریای وجودی آقای هاشمی را درک کنند، او داشت کشور را تدبیر می‌کرد اما آنها از منفعت شخصی و گروهی خود نگاه کرده و آقای هاشمی را تخطئه می‌کردند. به هر حال آقای هاشمی ایستاد و صبوری کرد تا مقدار زیادی از افکارش فراگیر شد. این نکته مهم و قابل توجهی است. به طور مثال روزی مشارکت و کار با سایر کشورهای دنیا مخالفان زیادی داشت اما امروز همه معتقدند که باید با دنیا کار کنیم. تقویت بخش خصوصی مخالفان جدی داشت اما حالا همه به تقویت بخش خصوصی و ایجاد رقابت اعتقاد دارند. در حال حاضر بسیاری از افکار آقای هاشمی به سیاست‌های کلی نظام و به فهمی مشترک تبدیل شده است.
مرعشی با بیان اینکه “روش و منش آقای هاشمی امروز به سیاست، ‌ قانون، ‌روش و منش تبدیل شده است”، افزود: جمعی به سفارت عربستان حمله کردند و باعث تیره شدن روابط دو کشور شدند اما عامه مردم متوجه هستند که سیاست آقای هاشمی مبنی بر روابط دوستانه ایران و عربستان درست بوده است و در حال حاضر کسی از وضع موجود راضی نیست. قطعاً عربستان با ما متفاوت است اما نه عربستان قادر به تغییر است و نه ایران. دو واقعیت در منطقه هستند که باید با یکدیگر زندگی کنند. بنابراین آنچه روزی آقای هاشمی دنبال می‌کرد اکنون تبدیل به فرهنگ شده و من از این جهت نگران آینده نیستم.
این عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در پایان درخصوص تلاش‌های آیت‌الله هاشمی برای حل مسائل بعد از انتخابات سال ۸۸ نیز گفت: ایشان مسئولیتی نداشتند که در رابطه با مسئله‌ای همچون حصر تصمیم‌گیری کنند اما نظرات خود را به مسئولین منتقل کردند و چون فکر نمی‌کردند انتشار آنها کمکی به حل مسأله کند، منتشر نکردند. به هر حال نظرات روشن و صریحی درباره حل معضل باقی مانده مشکلات ۸۸ داشتند. ان‌شاءالله به زودی با انتشار خاطرات ایشان، این موضوع هم بازتر خواهد شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.