خانه » پیشنهاد سردبیر » حداد عادل باز هم خودش را به تیتر اخبار تبدیل کرد /خسته نبـاشی دلاور/نان داغ شکلات داغ با ریحان و نوشابه اضافه

حداد عادل باز هم خودش را به تیتر اخبار تبدیل کرد /خسته نبـاشی دلاور/نان داغ شکلات داغ با ریحان و نوشابه اضافه

شنبه ۱۹ تیر ۹۵   شماره ۳۶۲

وقایع استان: غلامعلی حداد عادل را باید به عنوان یک شخصیت بزرگ فرهنگی بشناسیم. زحمات او در فرهنگستان زبان و ادب فارسی برای نجات زبان از هجمه خارجی ها که همه تلاش و هزینه شان را به کار می گیرند تا با نفوذ فرهنگی زبان فاخر فارسی را هدف بگیرند بر هیچکس پوشیده نیست. مردی که لباس رزمش را پوشیده و هر روز هنری از خود بروز می دهد. جا دارد یک خسته نباشید جانانه به او بگوییم. خسته نباشی دلاور.
داستان از جایی شروع شد که فرهنگستان زبان و ادب فارسی به ریاست غلامعلی حدادعادل طی نامه ای به نیروی انتظامی خواستار برخورد با نوتلا بار شد و پیشنهاد داد زین پس به جای واژه نوتلا بار از «نان داغ، شکلات داغ» استفاده کنیم. در این نامه که در زیر آن را می خوانید آمده است: چنانچه صاحبان مغازه ها موافق باشند از نام «نان داغ، شکلات داغ» استفاده شود. این نامه بلافاصله می گوید با توجه به ممنوعیت استفاده از نام های بیگانه لازم است نیروی انتظامی دستور رسیدگی بدهد. حالا تصورش را بکنید نوتلا باری با تغییر نام گذاری اش موافق نباشد یا پیشنهاد فرهنگستان زبان را نپذیرد.
«بسمه‌تعالی
سردار سرتیپ پاسدار حسین اشتری
فرمانده محترم نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران
با سلام، متأسفانه اخیراً اماکنی با عنوان Nutellabar در سطح شهر تهران گسترش یافته است. در این مغازه‌ها شکلات را همراه با نان خاصّی (کرپ) عرضه می‌کنند و علاوه بر آن ممکن است بستنی و از این قبیل مواد خوراکی نیز عرضه شود. این نام را از نام تجاری محصولی با عنوان Nutella گرفته‌اند. پیشنهاد فرهنگستان برای این مغازه‌ها «نان داغ، شکلات داغ» است، که چنانچه صاحبان آن‌ها موافق باشند می‌تواند به‌جای نوتلابار به کار رود. به‌هرحال، نام‌گذاری این مغازه‌ها مغایر با قانون ممنوعیّت به‌کارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه است و لازم است تغییر یابد. تقاضا دارد دستور فرمایید رسیدگی شود.
غلامعلی حدّاد عادل»
در جامعه ای که اختلافات طبقاتی در آن حرف اول را می زند و شعارهای طبقاتی احمدی نژاد گونه سبب می شود سکان قوه مجریه کشور به دست افراد تمامیت خواه بیافتد بستنی های شکلاتی ای که هرکدام پانزده هزار تومان به فروش می رسد سوژه این روزها شده است. اگر چشممان را بر منافع شخصی ببندیم خواهیم دید که در کشور افرادی هستند که از بیکاری با وجود تحصیلات مناسب رنج می برند. جوان های تحصیل کرده که بنابر شرایط مجبورند به کارهای سنگین با حقوق پایین تن بدهند. مستمندانی که هرچند تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند اما قسط عقب افتاده وام مسکنشان که کمتر از یک میلیون تومان است دستور قطع یارانه شان را از بانک مذکور باعث شده است. و دیگر مجموعه علت هایی که کشور را به سمت تضاد فاحش و دردناک طبقاتی کشانده است.
در این هیاهو مردم باید قدر این دغدغه های فرهنگی را بدانند. اگر از این موضوع بگذریم که واژه شکلات نیز واژه ای بیگانه و خطرناک است باید بدانیم دغدغه های عجیب فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی نه تنها موفق نبوده بلکه باعث شده است اعتماد مردم به زبان از دست برود. شوخی ها و تمسخر هایی که روزهای اخیر با تغییر این نامگذاری در بین مردم رواج پیدا کرده مصداقی است بر این مدعا.
«یه بازی جدید هم داریم به اسم نون بیار، نوتلا ببر. دو پرس نان داغ شکلات داغ میخوام با گوجه اضافی. داداش اون سماق رو لازم نداری بده اینور، از فردا در نوتلابارهای سراسر کشور. -مامان دارم میرم نوتلا بار، بشین خونه ببینم. -مامان دارم میرم نون داغ شکلات داغ، برو خدا پشت و پناهت. آقا قبول نیست، شکلات داغ هم باید بشه مایع غلیظ قهوه ای داغ»
سپاس از فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی که واژه آرامه را معرفی کرده است با این توضیح: بادی که با سرعت کمتر از نیم متر بر ثانیه می وزد. هرچند تمامی شعرای بی سواد کشور به این باد نسیم می گویند. فلاسک را گفت دمابان. هدفون را گفت دو گوشی. کراوات را گفت دراز آویز زینتی. واقعا اگر این اقدامات انجام نمیشد معلوم نبود تا کنون زبان ما توسط مهاجمان غربی که بودجه های میلیاردی شان را برای ضربه زدن به زبان فارسی به کار بسته اند به چه چیز تبدیل میشد. حالا عباس کیارستمی خدا بیامرز هم که نقشی در تعالی و شناساندن فرهنگ کشور نداشته است، لابد دیگر.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.