خانه » پیشنهاد سردبیر » اولین نمایشگاه حرفه ای چاپ دستی در اراک برگزار شد/«تیـراژ» هنـری سـه زن

اولین نمایشگاه حرفه ای چاپ دستی در اراک برگزار شد/«تیـراژ» هنـری سـه زن

شنبه ۱۹ تیر ۹۵   شماره ۳۶۲

وقایع استان: چاپ دستی در حیطه هنرهای تجسمی مجموع اعمال و اندیشه های هنرمند است که منجر به ساخت واسط یا کلیشه چاپی می شود که قابلیت تکثیر نسخه های متعددی را از این طریق امکان پذیر می کند.
این نوع هنر شاخه‌ای از هنرهای تجسمی است که در آن اثر هنری از طریق چاپ تصویر بر روی یک سطح، عموماً کاغذ یا گاهی پارچه، چرم، پلاستیک و سطوح دیگر، توسط هنرمند خلق می‌گردد. چاپ آثار هنری می‌تواند به روش‌های مختلفی از جمله چاپ فلزی، چاپ سنگی، چاپ چوب، چاپ دیجیتال و فرایندهای هنری مبتنی بر انواع حکاکی صورت پذیرد.
نمایشگاه گروهی چاپ دستی «تیراژ» با ارائه آثار چاپ دستی هنرمندان سیما فرهادی، پریسا نجفی و نسترن پیل وری در اراک نگارخانه آشتیانی فرهنگسرای آینه اراک برگزار شد.
در این نمایشگاه سعی شده که با استفاده از استانداردهای علمی و عملی اصول ارائه آثار هنری و بخصوص چاپ از طریق مدیای چاپ دستی به نمایش گذاشته شود.
این آثار در دو دسته چاپ لینولئوم و حکاکی روی فلز (درای پوینت) هستند.
نسترن پیل وری فارغ التحصیل رشته نقاشی اولین نمایشگاه گروهی خود را تجربه می کند، وی گفت: چاپ دستی در واقع روشی برای ایجاد هر نوع نقش بر روی سطوح و اجسام با متریال های مختلف هست که در ابعاد بزرگ و کوچک و در ترکیب های سفید و سیاه و رنگی انجام می شود.
وی در خصوص آثار خود گفت: من در این نمایشگاه ده کار چاپ لینو دارم، این شیوه ای از چاپ دستی با استفاده از یک ورقه لینولئوم است که ابتدا طرح مورد نظر را با مغار بر روی لینو در آورده و کلیشه آماده شده را مرکب زده و با دستگاه چاپ آن را پرس می کنند.
پیل وری با بیان اینکه آثار او در سه گروه طبیعت بی جان، طبیعت و منظره و فیگوراتیو به نمایش گذاشته شده است، ادامه داد: علاقمندی شخصی من درحوزه فیگوراتیو است، آثار فیگور نمایش داده شده طرحی از خطوط محیطی است که دفرمه شده، من در طراحی فیگور خود اصولا به کاغذ نگاه نمی کنم و تمام تمرکزم بر روی مدل است و سعی می کنم آن دریافت ذهنی را بدون هیچ دخل و تصرف چشمی به روی کاغذ منتقل کنم.
وی در پاسخ به این سوال که در آثارش بیشتر چه مضمونی را دنبال می کند، افزود: قبل ترها بیشتر دغدغه من نگاه به مسائل زن و محدودیت ها و مشکلاتش بود ولی حالا تمام تمرکزم بر این مسئله است که نگاهی همه جانبه به مسائل اطرافم داشته باشم و با مطالعه قدرت تحلیل خود را بالا ببرم.
این هنرمندجوان افزود: هم اکنون مسائل عام انسان برای من مهم است در واقع آنچه که اجتماع و مسائل دیگر بر روی شخصیت و حالت روحی یک انسان تاثیر می گذارد و فیگور هم یک راه برای پرداخت به این مسئله است.
پیل وری گفت: یکی از دغدغه های کنونی هنرمندان تجسمی نبود گالری مختص این هنرمندان است، متاسفانه برای برپایی نمایشگاه در گالری فرهنگسرا هیچ کارشناسی درستی وجود ندارد.
وی توضیح داد: در واقع هیچ تمایزی بین نمایشگاه هنری و حرفه ای و نمایشگاه های بازاری که به عرضه کارهای کپی می پردازند نیست و همین باعث شده که خیلی از مخاطبان به دلیل پایین بودن کیفیت برخی نمایشگاه ها دیگر از هیچ نمایشگاهی استقبال نمی کنند.
پیل وری با انتقاد از عدم حمایت مسئولین از هنرمندان گفت: ما از بسیاری از مسولین فرهنگی شهر برای دیدن آثارمان دعوت کردیم ولی هیچ کدام در نمایشگاه حاضر نشدند که این نشان از بی اهمیت بودن هنر برای آن ها دارد.
سیما فرهادی دانشجوی رشته تصویرسازی یکی دیگر از هنرمندان حاضر در نمایشگاه تیراژ است، آثار وی در زمینه چاپ فلز و درای پوینت است، فرهادی گفت: من در این نمایشگاه هشت کار چاپ با فلز دارم، من طرح های اولیه را بر روی فلزهایی چون مس یا آلومینیوم حک کرده و طی چند مرحله بر روی مقوا چاپ می کنم.
وی افزود: من در آثارم به دنبالم آرامش و روشنایی هستم و این در تک تک آن ها دیده می شود، خصوصا در آثاری که سوژه اصلی یک زن است.
این هنرمند جوان توضیح داد: در واقع من از تکنیک تصویرسازی برای طرح های خود استفاده کرده ام و تخیل نقش اصلی در این آثار داشته است.
فرهادی گفت: این نمایشگاه اولین نمایشگاه چاپ دستی حرفه ای در اراک است؛ ولی با توجه به تبلیغات هدفمند و حجم بالای آن توانستیم مخاطب های بسیاری را برای حضور ترغیب کنیم.
وی تاکید کرد: قطعا هنرمند باید خود هنرش را به مردم عرضه و معرفی کند، ما برای معرفی این نمایشگاه با توجه به نو بودنش از ظرفیت فضای مجازی برای تبلیغ بسیار استفاده کردیم که خوشبختانه نتیجه نیز داد.
وی تصریح کرد: از هر اثر پنج تیراژ گرفته شده که به جز این تعداد یک نسخه برای خود هنرمند نگه داشته می‌شود و باقی به فروش می‌روند.
فرهادی که سومین نمایشگاه گروهی خود را تجربه می کند، افزود: در خصوص فروش آثار نیز استقبال بوده؛ ولی با توجه به اینکه هنر کمتر در هزینه زندگی عادی مردم جریان دارد ما با قیمتی خیلی کمتر از آنچه ارزش آثار بود آن ها را ارائه دادیم.
پریسا نجفی دیگر هنرمند حاضر در این نمایشگاه نیز در خصوص آثار خود گفت: من نیز هشت اثر چاپ لینو لئوم در این نمایشگاه دارم .
این دانشجوی رشته گرافیک افزود: آثار من بیشتر انعکاس دهنده فضای شخصی اتاق خودم و مکان هایی است که با آن ها ارتباط خوبی برقرار کردم.
نجفی ادامه داد: این نوع چاپ خیلی شناخته شده نیست و تعداد کمی در اراک در این زمینه کار می کنند؛ این رشته در هنرستان و دانشگاه ها تدریس می شود ولی خیلی در کشور ما به آن توجه نمی شود، خصوصا در اراک البته چاپ سیلک هم اکنون به دلیل تجاری بودنش در شهر ما رونق خوبی دارد.
وی اظهار کرد: به دلیل عدم حمایت مالی و معنوی مسئولین از هنرمندان بیشتر آن ها دچار دلسردی می شوند و ترجیح می دهند که برای ارائه آثار خود و برپایی نمایشگاه های خود به تهران بروند. نمایشگاه تیراز تا شانزدهم تیرماه در فرهنگسرای آیینه برپا بود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.