خانه » پیشنهاد سردبیر » حال این روزهای ورزش استان/پاس کاری های سیاسی

حال این روزهای ورزش استان/پاس کاری های سیاسی

پنجشنبه ۲۹ مهر ۹۵ شماره ۴۴۳

وقایع استان:
چندی پیش بعد از حاشیه ها و حرف و حدیث های بسیار مدیریت تربیت بدنی کل استان تغییرکرد و محسن غفاری که سابقه مدیریت ورزشی و آشنایی با فضای عمومی ورزش را داشت، جایگزین سعید ملکی شد و سرپرستی این امر را بر عهده گرفت؛ ولی از همان ابتدا مجمع نمایندگان استان مخالفت خود با این تغییر را اعلام کردند زیرا اعتقاد داشتند که این اتفاق بدون هماهنگی با آن ها صورت گرفته و توافق با مسئول ارشد استان و وزارت ورزش و جوانان با مجمع چیز دیگری بوده است، بهر حال این روزها بازار گمانه زنی ها و پیشنهادات برای مدیرکلی تربیت بدنی استان داغ است و به نظر می آید برخی نیز باز این عرصه را با عرصه سیاست اشتباه گرفته اند و می خواهند نگاه و فشار سیاسی خود را بر این بخش وارد کنند و هر طور شده گزینه مورد نظر خود را بر این مسند بنشانند.
حساسیت دوری از نگاه سیاسی به ورزش از آنجایی اهمیت دارد که همه ما می دانیم که ورزش اراک هم همانند دیگر زمینه های اجتماعی و فرهنگی آنطور که باید و شاید مورد توجه قرار نمی گیرد، ورزش استان علی رغم برخی از موفقیت ها در دوران مدیریت سابق هنوز نتوانسته جایگاه خوبی در عرصه ملی و بین المللی داشته باشد و به جرات می توان گفت نمی توان عملکرد مدیر قبلی را یک عملکرد فوق العاده دانست زیرا نتایج آن دوران حتی نیمی از توان ورزشی این استان استراتژیک هم نبود، توان و پتانسیلی که بی شک با نگرشی متفاوت در سطوح مدیریت به ورزش پدیدار خواهد شد.
بنابراین در میان تمام مشکلات کنونی ورزش و عدم موفقیت های مورد انتظار این یک خواست منطقی است که جدای از سیاسی بازی ها یک مدیر کاملا ورزشی و آشنا به فضای عمومی ورزش استان و چالش های آن انتخاب شود و نباید از این نکته غافل بود که یک انتخاب سفارش شده و جبری وضعیت ورزش استان را به پایین تر از سطح کنونی اش خواهدبرد، به هرحال انتظار این است که اگر با حضور مدیر ورزشی چون غفاری به هر دلیلی موافق نیستیم انتخابی نزدیک به ورزش استان داشته باشیم.
بی شک تکیه بر مسند مدیریت ورزش در استانی که سرشار از ثروت است ولی همیشه برای خود چیزی ندارد همیشه با چالش هایی رو به رو بوده است.
همانند فضای کلی ورزش کشور، استان مرکزی نیز خصوصا در دولت تدبیر و امید به هیچ وجه بصورت شایسته ای مورد توجه قرار نگرفت، تمرکز دولت بر حوزه های سیاسی و اقتصادی به طرز عجیبی موجب غفلت از حوزه ورزش گردید استان مرکزی هم از این قاعده مستثنی نبود و هم از حیث بودجه و هم از حیث زیرساخت ها مهجور ماند.
در ادامه نگاهی داریم به آنچه این روزها جای خالی اش در سطوح مختلف ورزش استان دیده می شود.
استعدادیابی
ورزش استان مرکزی نشان دهنده این است که این استان منبعی عظیم از استعداد های گوناگون ورزشی است و نمی توان با قطعیت گفت فلان رشته در استان فاقد استعداد است البته ممکن است این موضوع در برخی رشته ها خصوصا رشته های محیطی شدت و ضعفی داشته باشد؛ ولی همیشه سوابق نشان داده می توان استعداد های بکری در زمینه های مختلف و رشته های گوناگون در استان پیدا کرد. منظور از رشته های محیطی آن ورزش هایی است که با فضای زیستی ارتباط مستقیم دارند برای مثال قطعا در استان هرمزگان استعداد های بهتر و فراوان تری در فوتبال ساحلی یافت می شود تا استان مرکزی یا تهران. بنابراین می توان نتیجه گرفت تشکیل یا تقویت کمیته های استعداد یاب در تربیت بدنی امری ضروری به نظر می رسد تا بوسیله خروجی تحقیقات در این کمیته استعداد های ناب در رشته های مختلف را شناسایی و برای تربیت هر چه بهتر آنها برنامه ریزی نمود.
تقویت زیرساخت ها
بهبود فضای ورزشی در استان مرکزی قطعا یکی از برنامه های عمده مدیریت ورزش استان می باشد، هرچه سرانه فضای ورزشی در استان مرکزی بهبود یابد می توان به پیشرفت ورزش امیدوارتر بود سوای تاثیرات مستقیم در سرانه سلامت جمعیت استان بهبود زیرساخت ها و فضای ورزشی به یافتن استعداد های پنهان مانده از دید مربیان و کارشناسان نیز کمک می کند.
نزدیکی و همدلی بیشتر با تیم های استان
حضور و همراهی پر رنگ تر مدیریت ورزش با تیم های ورزشی خصوصا تیم های حاضر در سطح اول ورزش بدون شک به بهبود نتایج این تیم ها کمک می کند. این نزدیکی و حمایت باعث شناخت دقیق مدیریت استان از مشکلات و معضلات تیم های فوق شده و موجب می گردد تیم ها سوای باشگاه متولیان ورزش استان نیز در کنار خود ببینند و با تلاش و جدیت بیشتری در مسابقات حاضر شوند. باید این موضوع را در نظر گرفت که صرف حضور در جایگاه ویژه در بازی های خانگی تاثیر چندانی بر روند روحی و فنی تیم ها ندارد و همراهی و حضور در تمرینات و برگزاری نشست های هم اندیشی و شنیدن مشکلات و خواسته های باشگاه ها و ورزشکاران به مراتب تاثیرات بیشتری را خواهد داشت.
تلاش برای توجیه دولت و اخذ بودجه کلان تر
هرچه منابع مالی بیشتری در اختیار تربیت بدنی باشد این سازمان با طیب خاطر بهتری به ساماندهی اوضاع ورزش می پردازد تلاش برای ارائه دلایل منطقی جهت دریافت بودجه بیشتر با استفاده از مطالعات و تحقیقات گسترده و مستمر در اداره کل تربیت بدنی و بررسی تمام جوانب و زوایای فضای حاکم بر ورزش استان می توان ابزار مناسبی برای اعتلای وضعیت ورزش باشد.
تحلیل ها و بررسی های دقیق و هوشمندانه
در هر سیستم و سازمان مدیریتی حضور یک تیم تحقیقاتی برای بررسی خروجی ها و میزان بهره وری ضروری است، ورزش استان و در راس آن مدیریت اداره کل تربیت بدنی بایستی با تشکیل تیم های تحقیقاتی و با استفاده از ابزار های تحلیلی و آماری بصورت مستمر و داِیمی نتایج کار ورزش استان را در حوزه های مختلف بررسی و با ارائه گزارش های آماری و داده های اطلاعاتی قابل لمس مدیریت این سازمان را در پیشبرد اهداف خود یاری رساند.
آشتی مسئولان رده بالای استان با ورزش
قطعا ورزش همانند دیگر حوزه های اجتماعی تاثیر مستقیم بر زندگی جمعیت استان دارد، شور و نشاط حاصل از نتایج تیم بسکتبال شهرداری اراک را به وضوح در فصل گذشته ملاحظه کردیم، دیدیم که چگونه نتایج این تیم جوانان اراکی را به استادیوم کشانده و چقدر در بهبود روحیه این قشر از جامعه تاثیر مثبت داشت، پس باید تلاش کرد تا این دیدگاه در مسئولان ارشد استان همانند استاندار و فرمانداران شهرستانها بوجود آید که از پل ورزش می توان به بسیاری از ناهنجاری های اجتماعی پایان داد. ورزش می تواند نزدیکی اقشار مختلف جامعه را بهمراه بیاورد، همچنین با نتایج تیم های ورزشی استان می توان شاهد شکوفایی استعداد های روز افزون در دیگر زمینه ها بود.
استان مرکزی همانند بعد صنعتی خود که حرف های بسیاری در کشور دارد، در ورزش نیز می تواند بعنوان یک قطب جدید معرفی گردد و این میسر نمی گردد به جز درایت و تلاش مدیران ارشد ورزش این خطه و جلب توجه ویژه مسئولان بلند پایه استان به حیطه ورزش.
در پایان بسیار خوشبین به فرارسیدن روزهای روشن تر و درخشان تر در ورزش استان هستیم و بعنوان بخشی از فضای رسانه ای این استان همراهی خود را با مدیریت جدید اداره کل تربیت بدنی اعلام داشته و به امید بهبود روزافزون تمامی سطوح ورزش قلم خواهیم زد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.