خانه » جدیدترین » حاشیه های یک سفر

حاشیه های یک سفر

سه شنبه ۴ مرداد ۱۴۰۱ شماره ۱۵۹۶

سفر ابراهیم رئیسی به استان مرکزی باعث شد تا مشخص شود اصولگرایان تا چه میزان با یکدیگر اختلاف دارند. بلافاصله با اتمام سفر رئیس جمهور اولین بیانیه اعتراضی از سوی اصولگرایان صادر شد. این بیانیه تحت عنوان انتقاد جمعی از نیروهای انقلابی در خصوص برنامه ریزی سفر هیات دولت به استان مرکزی خطاب به ابراهیم رئیسی در فضای مجازی منتشر شده است. در این بیانیه آمده است: «بدینوسیله مراتب امتنان و سپاسگزاری از درگاه ایزدمنّان در توفیق میزبانی و خدمتگزاری از میهمان ارجمند استان؛ ریاست محترم جمهوری حضرت آیت الله رئیسی و هیات محترم وزیران و همراهان گرامی ایشان، معاونان محترم ریاست جمهوری و کلیه دست اندر کاران این سفر اعم از مسئولین محترم که تلاش شبانه روزی برای سفر داشته، نیروی انتظامی ،سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سربازان گمنام امام زمان (عج) که سعی بلیغ در تامین امنیت آن مصروف داشته و مردم شریف استان و استقبال کنندگان از سفر تاریخی دولت محترم در استان مرکزی که منشا خیرات و برکات برای استان خواهد شد را اعلام می داریم.
اما این سفر نواقص و کاستی های بشرح زیر داشت که قابل پیش بینی و پیشگیری بود:
الف- کمرنگ بودن تعداد جمعیت در سالن پنجم مرداد ؛ حاضرین در این سالن عمدتا توسط اتوبوس هایی از سطح استان و شهرستانها آمده بودند و استقبال مردم اراک بسیار اندک بود! که این امر نیاز به آسیب شناسی دارد.
ب- یکی از دلایل عدم حضور مردم متدین و فهیم شهر اراک و سایر شهرها در این همایش، نارضایتی مردم از وضعیت اقتصادی و شتاب نامناسب طرح حذف ارز ترجیحی واثر آن بر سفره مردم بوده و از سویی مدیریت ارشدسیاسی استان دارای توان همگرایی و درهم آمیختگی با مردم را نداشته و از جنس آنها نیست. در واقع افکار عمومی بدلیل نارضایتی و نبود نشاط سیاسی دراستان، نوعی اعتراض خاموش نسبت به این مسائل داشتند!
ج- تبعیض محرز و گزینشی در انتخاب خانواده معظم شهداء، ایثارگران، فعالان اجتماعی، اقشار و اصناف برای جلسه دیدار با نخبگان و فرهیختگان مشهود بود. به طوری که صدای انقلابیون و نیروهای جهادی و جوانان مومن مستقیما به سمع ونظر ریاست محترم جمهور نرسید. اگر چه با تلاش برخی از دبیران فعال نهادهای مدنی در حاشیه سفر و جلسه صمیمانه با معاونت محترم اجرایی ریاست محترم جمهور بخشـی از اعتراض ها وانتقادها گفته و قول مساعد انعکاس و رسیدگی به این موارد داده شد.
د- حذف کامل نهادهای مدنی و مردمی از جلسات و عدم توجه به دغدغه ها و نقدهای دلسوزانه این عزیزان. این عمل منحصر به فرد و برای اولین بار در استان اتفاق افتاد و ضعف حوزه سیاسی استانداری را کاملا نشان داد و بر خلاف مشی مقام عظمای ولایت و مشی دولت محترم این نیروهای دلسوز و دغدغه مند عمدا از صحنه سفر حذف گردیده و روشن ساخت، مدیریت ارشد استان و حوزه سیاسی سنخیتی با رفتار بزرگان نظام و سعه صدر و پذیرش نظرات دیگران را نداشته و با اعمال روحیه استبدادی و ایجاد خوف، سوء مدیریت خود را در پیشبرد، انتظام وتمشیت اموراستان پنهان نموده و با حذف جریان مومن انقلابی و حتی ممانعت از حضور اصحاب رسانه و رفتار نامتعارف انتظامی با مراجعین و شرکت کنندگان در جلسه استانداری، چنان وضعیت نامناسبی را بوجود آورد که موجبات بدبینی همگان از دولت را در پی داشت.
امید است دولت محترم بالاخص شخص ریاست محترم جمهوری برای برون رفت استان از این شرایط نگران کننده، با تغییرمدیریت ارشد و برخی کارگزاران ضعیف و ناکارآمد استان مرکزی، زمینه ترمیم اعتمادعمومی را بیش از پیش فراهم آورند.
بموالاتکم علّمنا الله معالمَ دیننا واصلح ماکان فسد من دنیانا
جمعی از نیروهای انقلابی و ارزشی استان – تیرماه ۱۴۰۱»
این بیانیه انتقادی البته واکنش های بسیاری به همراه داشت. یکی از این واکنش ها بیانیه ای بود که روابط عمومی شواری ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی استان مرکزی صادر کرد: « پیرو انتشار دو بیانیه مشابه از یک منبع با نام های احزاب و تشکل های انقلابی و جمعی از نیروهای انقلاب علیه مدیریت ارشد استان، شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی استان مرکزی ضمن برائت از بیانیه های مذکور اعلان میدارد با هرگونه تضعیف مدیران ارشد استان که نمایندگان دولت مردمی آیت اله رئیسی میباشند مخالف بوده و استاندار محترم استان مرکزی را فردی بومی ، متعهد ، انقلابی و ولایت مدار میدانیم. لازم به ذکر است تخریب های صورت گرفته نشان دهنده عدم توجه ایشان به برخی سهم خواهی های نا معقول میباشد که همین امر سبب گردیده مورد هجمه افراد مغرض قرار گیرند تا آنجا که در هنگام حضور ریاست محترم جمهوری در استان، سعی در تخریب وجهه مدیریتی ایشان نمایند. آنچه مشهود است عمده ی مشکلات، ناشی از سوء مدیریت در گذشته بوده که در مدت کوتاه قابل حل نخواهند بود بنابراین نسبت دادن این مشکلات به مجموعه استانداری نشان از بغض و کینه برخی افراد است که به حول و قوه الهی به نتیجه ای نخواهند رسید.
بدین وسیله شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی استان مرکزی ضمن برائت از بیانیه های مذکور و حمایت از استاندار محترم مرکزی و مدیران انقلابی درخواست مینماید با سرعت و دقت هرچه بیشتر نسبت به حل مشکلات مردم در راستای نظام مقدس جمهوری اسلامی و منویات رهبری تلاش نمایند.»

اعتراض دانشجویان استان مرکزی به بی‌برنامگی در سفر رئیسی
اما این فقط سیاسیون نبودند که به یکدیگر تاختند؛ دانشجویان نیز در قالب شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی و هشت دفتر این تشکل در دانشگاه‌های استان مرکزی در نامه‌ای به معاون اجرایی رئیس جمهور نسبت به اینکه به دانشجویان برای حضور و سخنرانی در دیدار رئیس جمهور، اجازه داده نشد، اعتراض کردند.
شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی و هشت دفتر این تشکل در دانشگاه‌های استان مرکزی در نامه‌ای به سیدصولت مرتضوی، معاون اجرایی رئیس جمهور و سرپرست نهاد ریاست جمهوری نسبت به بی برنامگی در سفر رئیس جمهور به استان مرکزی اعتراض و اعلام کردند: با ناهماهنگی‌هایی که بوی مهندسی شدگی از آن به مشام می‌رسید، دست اندر کاران برنامه نه تنها نگذاشتند که ریاست محترم جمهوری صدای دانشجویان بسیجی را بشنوند، بلکه تا لحظه آخر حتی حضور ایشان در جلسه را نیز صلاح ندانستند!
در این نامه آمده است: «سفر اخیر ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران به استان مرکزی امید‌های زیادی را در دل علاقه‌مندان و دوستداران انقلاب ایجاد کرد که تشکر کارگران مجموعه هپکو از تلاش‌های ریاست محترم جمهور که منجر به نجات آن مرکز مهم از ورطه نابودی شد، یکی از جلوه‌های زیبای این سفر بود که تخریب‌های سازمان یافته رسانه‌های خاص هیچگاه نمی‌تواند چنین صحنه‌های زیبایی را به حاشیه ببرد.
اما متاسفانه در برنامه ریزی سفر اتفاقاتی رخ داد که لازم دانستیم با شما در میان بگذاریم:
گویا هنوز بعضی مسئولین به اهمیت بسیج دانشجویی واقف نبوده و لازم است فرمان امام خمینی (ره) در تشکیل بسیج دانشجو و طلبه را مجددا مطالعه کنند.
علی الخصوص آنجایی که روح خدا به فرزندان بسیجی اش فرمود: «من دست یکایک شما پیشگامان رهایی را می‌بوسم و می‌دانم که اگر مسئولین نظام اسلامی از شما غافل شوند، به آتش دوزخ الهی خواهند سوخت»
معاون محترم اجرایی رئیس جمهور!
بسیج دانشجویی امروز بازوی توانمندی است که قادر به حل مشکلات بزرگی است و مطالبه گری را همراه با ارائه راهکار توام ساخته است و دولت می‌تواند از این ظرفیت بزرگ استفاده کند، اما از بعضی رفتار‌ها اینگونه بر می‌آید که برای بعضی مسئولان استانی، دانشجویان بسیجی فقط آن جایی اهمیت پیدا می‌کنند که زینت المجالس جلساتی تحت عنوان «نشست صمیمانه با دانشجویان» و امثالهم باشند و بعد از آن جلسات نیز به انتقادات و پیشنهادات و راهکار‌های بیان شده بی توجهی شود. در سفر اخیر ریاست محترم جمهور، ناهماهنگی‌هایی بین مسئولان مربوطه و عدم رعایت شان بسیج دانشجویی مشهود بود که از بیان مطالب بیشتر صرف نظر می‌کنیم.
ما با ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران حرف‌هایی داشتیم که اطمینان داشتیم ایشان حتماً سخنان ما را شنیده و مورد توجه قرار می‌دهند، اما با ناهماهنگی‌هایی که بوی مهندسی شدگی از آن به مشام مـی‌رسید، دست اندر کاران برنامه نه تنها نگذاشتند که ریاست محترم جمهوری صدای دانشجویان بسیجی را بشنوند، بلکه تا لحظه آخر حتی حضور ایشان در جلسه را نیز صلاح ندانستند!
بنا بود نماینده بسیج دانشجویی در خصوص مطالبی چون، دخالت بعضی نمایندگان مجلس در انتصابات و تعلل استانداری و وزرا در برکناری بانیان وضع موجود صحبت‌هایی را مطرح کند. قرار بود بسیج دانشجویی از تشکیل دولت سوم روحانی در بعضی از ادارات کل صحبت کند.

قرار بود بسیج دانشجویی از وضعیت فرهنگی دانشگاه‌ها بگوید.
جنس مطالبه ما با مطالبه بعضی از سهم خواهان مناصب مختلف و گروه‌های خاص سیاسی در استان متفاوت است. باوجود تقدیر و تشکر از زحمات شبانه روزی و جهادی استاندار محترم مرکزی از ایشان و بعضی از وزرا بدلیل سرعت کم انتصابات و تعلل در برکناری بانیان وضع موجود گلایه داریم.
سرپرست محترم نهاد ریاست جمهوری!
عزت و احترام به این شجره طیبه توسط امامین انقلاب اعطا شده است و با چنین رفتار‌هایی تنها گام‌های ما مصمم‌تر خواهد شد، اما با دلی پر خون این نامه را نوشتیم بلکه در سفر‌های آتی دولت انقلابی چنین برخورد‌های توهین آمیزی با دانشجویان بسیجی صورت نگیرد.»
بنظر می آید حاشیه های سفر رئیس جمهور به استان فعلا پایان ندارد ولی چیزی که مشخص است این است که اختلافات بین سیاسیون استان از اصولگرا گرفته تا اصلاح طلب آن ها را به گروه ها و دسته های بی تاثیری مبدل کرده که دیگر توان اثرگذاری بر روی مردم را نداشته و اگر قرار باشد به همین رویه ادامه دهند بی شک دیگر نمی توان برای گرم کردن تنور انتخابات بر روی احزاب اصولگرا و اصلاح طلب حسابی باز کرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.