خانه » جدیدترین » جولانِ بی هنری

جولانِ بی هنری

شنبه  ۱۳ مهر ۱۳۹۸   شماره ۱۱۵۸

جولانِ بی هنری

تعطیلی دانشگاه علمی کاربردی فرهنگ و هنر اراک و تبدیل آن به دبیرستان پسرانه با اعتراض اهالی هنر روبرو شده است

طاهره قهیه ای

فرهنگ و هنر دو مقوله تاثیرگذار در جذب جوانان به سمت انجام فعالیت های هنری و فرهنگی است، فرهنگ گام تاثیرگذاری در روند رو به رشد و همه جانبه یک جامعه دارد و از آنجایی که با زبان فرهنگ و هنر بهتر و تاثیرگذارتــر می توان نواقص و مشکلات جامعه را گوشزد کرد و تلخی ها و ناهنجاری ها را با زبان شیرین هنر به گوش مسئولان رساند، حمایت از این مقوله ها توسط مسئولان امر بسیار حائز اهمیت است.
در شهر اراک سالها است که هنرمندان در بخش های مختلف از نبود مکانی برای تمرین و کار کردن فغان سر داده و ناله ها می کنند به امید آنکه گوشی شنوا در این میان صدای فریاد آنها را بشنود و وعده ای قابل تحقق و عملیاتی بدهد تا این هنرمندان در مکانی امن و آرام بهتر بتوانند دغدغه های جامعه را مطرح کنند و حتی فضای شادی را به مردم هدیه دهند.
این روزها علی رغم تمام فغان های اهالی هنر مبنی بر نبود مکانی برای تمرین و علی رغم تمامی شعارها مبنی بر حمایت از اصحاب فرهنگ و هنر شاهد وقوع اتفاقی نادر و تلخ در شهر اراک هستیم، اتفاقی که نه تنها دل اهالی هنر بلکه شهروندان هنردوست را نیز به درد آورده و سئوالات بی پاسخ بسیاری را در اذهان برجای گذاشته است.
تعطیلی دانشگاه علمی کاربردی فرهنگ و هنر اراک و تبدیل آن به دبیرستان پسرانه خبری بود که حاکی از بی تدبیری و بی علاقگی مسئولان امر به مقوله فرهنگ و هنر است و نشان می دهد که تا چه میزان بی توجهی به فرهنگ و هنر در این استــان جولان می دهد.
تعطیلی یکباره این مکان فرهنگی که متعلق به فرهنگسرای آیینه است و تحویل آن به آموزش و پرورشی که خود سالیان متوالی است از وجود خیران مدرسه ساز بهره می برد و هر ساله شاهد ساخت و ساز مدارس خیرساز و یا تحویل مکان هایی برای تبدیل به مدرسه است علامت سئوال بزرگی را ایجاد کرد.
دانشگاه علمی کاربردی فرهنگ و هنر اراک به عنوان مکانی علمی، فرهنگی و هنری که دانشجویان بسیاری نیز از آن استقبال می کردند، امروزه با سرگردانی این قشر و اساتیدی که سالها است در این دانشگاه فعالیت داشته روبرو شده است. برای اطلاع بیشتر از چند و چون این ماجرا با معاونت هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی، روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی و چند نفر از هنرمندان به گفتگو نشستیم و نظریات آنها را در این خصوص جویا شدیم که در ادامه می خوانید.

معاونت هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی در این خصوص به وقایع استان گفت: تعطیلی دانشگاه علمی کاربردی فرهنگ و هنر اراک و تبدیل این مرکز به مدرسه پسرانه در شورای آموزش که در آن شورا اداره کل فرهنگ و ارشاد استان عضو نیست به دلیل آماده نبودن یکی از مدراس پسرانه به صورت موقتی تصویب شده است.
افشین حسینی با اشاره به اینکه این امر به دستور استاندار انجام شده و الزاما مصوبه شورای آموزش است، افزود: این در حالی است که اهالی فرهنگ و هنر در استان با مشکل کمبود مکان مواجه هستنـــد و می شد با بهره گرفتن از این مکان بسیاری از کمبودهای این عرصه را که هنرمندان به اطلاع ما می رسانند را رفع کرد.
آرش زرنیخی، کارگردان تئاتر استان مرکزی در این رابطه گفت: در اراک سالها است که اهالی تئاتر از فقدان بلک باکس گلایه مندند و این در حالی است که این سالن برای اهالی فن بسیار کم هزینه است و سالها است اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی در این زمینه قول مساعد داده و اتفاقی نیز نیفتاده است.
وی با بیان اینکه اهالی تئاتر استان بلک باکسی همچون تالار وحدت نمی خواهند، افزود: الان وقتی مرکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر اراک خالی شده است می توانستند حداقل سالن پروفسور حسابی آن را به یک بلک باکس تبدیل کنند.
وی ابراز کرد: هر جا که برای ارائه گزارش از تخلفات به اداره ارشاد مراجعه می کنیم، پاسخ ارشاد این است که بازوی اجرایی نداریم؛ بنابراین مسلم است وقتی مرکزی بازوی اجرایی نداشته باشد نتیجه اش ایــن می شود که مکانش را از دست بدهد.
عباس اباذری، رییس انجمن موسیقی استان مرکزی نیز با بیان اینکه اهالی هنر همچون انجمن موسیقی در فرهنگسرای آیینه با کمبود فضا مواجه هستند، گفت: انجمن موسیقی استان در فرهنگسرا یک دفتر بسیار کوچک و یک اتاق حدود ۱۵ متری برای تمرین دارد که اگر یک گروه موسیقی بزرگتر بخواهد در آن مکان تمرین کند دیگر جایی برای نشستن وجود ندارد.
وی ادامه داد: از این مکانی که الان به یک مدرسه پسرانه اجاره داده شده استفاده هــای بسیـــاری را می توانستند برای رفع کمبود فضای اهالی هنر انجام بدهند که این اتفاق نیفتاد.
اباذری اظهار کرد: این مکانی که الان به یک مدرسه پسرانه اجاره داده شده سالها است که بلااستفاده در فرهنگسرا باقی مانده است و نه خود ارشاد و فرهنگسرا از آن استفاده کرده و نه به اهالی هنر سپرده اند؛ لذا این ساختمان دیگر مستهلک شده و ارشاد نیز برای تامین هزینه ها چاره ای جز این کار را به نظرم نداشته است؛ اما می شد بخش هایی از این ساختمان که دارای سالن و کلاس های متعددی است را به اهالی هنر سپرد.
عبدالمجید یوسفی، رییس روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی نیز در این خصوص گفت: یکی از هنرستان های پسرانه ما به دلیل اینکه تامین بودجه آن دیر انجام شد و این هنرستان نیاز به بازسازی و تعمیر داشت به ناچار با رایزنی که با مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان داشتیم این مکان را به مدت ۴ ماه از آنها اجاره کردیم تا با تکمیل بازسازی آن هنرستان مکان را به آنها تحویل داده و به هنرستانمان نقل مکان کنیم.
وی افزود: این فضا، مکانی تعطیل و بلااستفاده و رها شده بود که به صورت امانت و اجاره ای برای ۴ ماه در اختیار یکی از مدارس آموزش و پرورش قرار گرفته است.
یوسفی در پایان اظهار کرد: در ابتدا با این درخواست ما مخالفت شد و استاندار به عنوان پدر استان از اداره کل ارشاد خواستند تا با این درخواست ما موافقت شود و این کار انجام شد و این در حالی است که بعد از ۴ ماه این مکان به اداره کل ارشاد و فرهنگسرا بازگردانده خواهد شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.