خانه » جدیدترین » جلسه تبیین برنامه‌های طرح ارتقای امنیت غذایی و تبیین برنامه های جهش تولید در دیمزارهای استان برگزار شد

جلسه تبیین برنامه‌های طرح ارتقای امنیت غذایی و تبیین برنامه های جهش تولید در دیمزارهای استان برگزار شد

شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۰   شماره ۱۴۷۶

جلسه تبیین برنامه‌های طرح ارتقای امنیت غذایی و تبیین برنامه های جهش تولید در دیمزارهای استان برگزار شد

جلسه تبیین برنامه‌های طرح ارتقای امنیت غذایی و تبیین برنامه های جهش تولید در دیمزارهای استان مرکزی با حضور مسئولان اداره  تولیدات گیاهی شهرستان ها و مدیریت زراعت سازمان در سالن جلسات سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی برگزار شد.
به گزارش وقایع این اولین جلسه کشت پاییزه در سال ۱۴۰۰ بود که در مهرماه رقم خورد، به گفته کامران بیدل معاون زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی، در این نشست شهرستان هایی که طی جلسات امنیت غذایی در سال گذشته توانسته بودند به طور کامل طرح را به اجرا برسانند نتایج طرح را به صورت پاورپوینت ارائه دادند، که واحد شهرستان آشتیان در این زمینه بسیار موفق عمل کرده و نتایج مطلوبی در مقابله با خشکسالی و بهبود عملکرد کشتزارها رقم را زده بود.
بیدل به خبرنگار وقایع گفت: در سازمان جهاد کشاورزی استان، هر ساله در پاییز، برنامه ریزی کشت دانه هایی چون گندم، جو و کلزا را در پیش رو داریم که با توجه به شرایط آب و هوایی این برنامه هر ساله متغیر خواهد بود.
وی تصریح کرد: از این رو با توجه به شرایط آب و هوایی موجود و خشکسالی های اخیر، سطح زیر کشت گندم دیم را از ۲۰۰ هزار هکتار به ۱۸۰ هزار هکتار کاهش دادیم، تا بتوانیم به کنترل شرایط بپردازیم.
بیدل اظهار کرد: از آن جا که در سال جاری، به دلیل وجود خشکسالی ها نتوانستیم به میزان کافی گندم  به عنوان بذر کاشت خریداری کنیم، میزان تولید این محصول نیز کاهش یافته است. اما هزار تن ازکسری گندم دیم استان از آذربایجان غربی تامین شده و هزار تن گندم مرغوب نیز از داخل استان علاوه بر بذر رسمی استان که به میزان ۱۱۰۰ تن گندم دیم و ۲۴۰۰تن گندم آبی و ۱۱۰۰ تن جو آبی می باشد، خریداری شده است.
وی افزود: در پی افزایش قیمت ناگهانی جو وگندم در سال گذشته، قیمت بذر نیز افزایش یافت. با توجه به این مــوضوع ممکن است برخی کشاورزان از گندم های خود به عنوان بذر استفاده کنند و برخی کشاورزان نیز بذرهای بی کیفیتی را بــا قیمتی پایین تر از دلالان تهیه نمایند، از همین رو در این جلسه در خصوص توجیه کشاورزان بـــرای تهیه بذرهای اصلاح شده از سازمان که دارای کیفیتی مطلوب می باشند نیز صحبت شد.
معاون زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی همچنین گفت: در این نشست دو طرح «جهش تولید» و «امنیت غذایی» با آیتم های مختلف با هدف بهبود عملکرد مناسب در کشتزارهای گندم و جو به ویژه برای مقابله با بحران کم آبی مورد بررسی قرار گرفت. افزون بر آن در خصوص ۲۴ پروژه بسیار گسترده در زمینه گندم، صحبت شد و جداول آن به کارشناسان تولیدات گیاهی استان ها ارسال شد تا هر چه زودتر طرح ها آغاز شده و گزارش های مربوطه به دست مدیریت زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان برسد.
وی در پایان افزود: از دیگر مباحث مطرح شده در این جلسه نیز چالش های تولید کلزا بود که در این مورد هم تاکید شد که تا زمان باقی است سطح کشت ابلاغ شده در خصوص این محصول تکمیل گردد تا در استان با کمبود کشت این دانه روغنی مواجه نشویم، اما در خصوص بذر این دانه مشکلی نبوده و به اندازه کافی تامین شده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.