خانه » جدیدترین » جا ماندن مدیران شهری از نوروز ۱۴۰۳

جا ماندن مدیران شهری از نوروز ۱۴۰۳

پنجشنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۲  شماره ۱۸۰۶

وقایع استان گزارش می دهد؛ برنامه های استان مرکزی برای استقبال از نوروز

فاطمه چاپاری: استان مرکزی در صنعت گردشگری ضعف های بسیاری دارد، شهرهایی چون نراق، دلیجان یا محلات با طبیعت بکر و دست نخورده شان جاذبه های بسیاری برای جذب گردشگر در فرصت هایی چون عید نوروز دارند اما از آن جا که همه این استان را در وهله اول به مرکز آن یعنی اراک و پس از آن ساوه می شناسند که هر دو شهرهایی صنعتی به شمار می روند، با این حال به نظر می رسد عملکرد ضعیف ارگان ها و سازمان ها همچون شهرداری اراک باعث شده نه تنها ساکنان خود این شهر از امکانات رفاهی و تفریحی بی بهره بمانند بلکه جوی را بر تفکر عموم غالب کرده که همه فکر می کنند موقع سفر به استان مرکزی باید از بین یک مشت کارخانه بگذرند و به تعبیری جذابیت های دیگر نقاط استان نیز در سایه قرار گرفته و آن طور که باید دیده نمی شود.
اگر منصفانه نگاه کنیم دوره ششم شورا عزمی جدی برای ایجاد تفریحگاه در شهر اراک داشته و دارد و اعتبارات خوبی هم به این مهم اختصاص داده اما متاسفانه تا کنون شهرداری در دوره های مختلف مدیریتی خود نتوانسته به این وعده جامه عمل بپوشاند و چندی است که رسانه ها نتواسته اند اخبار جدیدی از مجموعه شهرداری را بازتاب دهند، مجموعه ای که روزگاری هر هفته یک پروژه فرهنگی، عمرانی، اجتماعی داشت چنان در رکود فرو رفته که الان که کمتر از ۱۵ روز تا عید مانده هنوز برنامه مشخصی برای نوروز ندارد، حرفی از المان های نوروزی یا نوروزگاه به میان نمی آید این در حالی است که در سطح استان تمامی برنامه ها تدارک دیده شده و ارگان هایی چون میراث فرهنگی و گردشگری در حال برنامه ریزی برای ارائه خدمات به نوروز هستند، با توجه به اینکه استان مرکزی در مسیر کریدور شمالی جنوبی و شرق به غرب کشور قرار دارد سال ها مدیران استان در تلاش بوده اند تا به عنوان یک گذرگاه از از مسافران استقبال کنند اما مدیریت جدید سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان که سابقه کار شهری را هم دارد با تاکید بر اینکه استان مرکزی از لحاظ تاریخی، طبیعی، گردشگری، صنایع دستی و سوغات جاذبه‌ها ظرفیت‌های خوبی دارد می گوید این استان باید به مقصد مسافران نوروزی مبدل شود.

استان مرکزی باید مقصد مسافران نوروزی شود
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی می گوید: این استان باید از محل عبور گردشگران به محل حضور گردشگران تبدیل شود.
محمود مرادی با اشاره به بهار و عید نوروز که یکی از مهمترین فرصت ها برای سفر در کشور است، بیان می کند: یکی از نیازهای جامعه امروز سفر است و باید زمینه و زیرساخت های آن در کشور فراهم شود، تشکیل ستاد خدمات سفر در آستانه نوروز نشان از اهمیت این موضوع برای حاکمیت دارد.
وی با اشاره به جایگاه استان مرکزی در سفرهای نوروزی، می گوید: جای تاسف است که با وجود جاذبه های طبیعی، فرهنگی، آداب و رسوم خاص و… مقصد سفر نیستیم و به حوزه گردشگری اهمیت بالایی داده نشده است.
مرادی تصریح می کند: برخی از شهرستان های استان مرکزی مانند محلات و دلیجان پایتخت طبیعی و تاریخی کشور قلمداد می شوند و غار چال نخجیر دلیجان سرآمد غارهاست، اما به هر دلیلی موفق به استقرار گردشگر نشده ایم که این امر خود عدم رشد اقتصاد گردشگری و اشتغالزایی در استان را رقم زده است.
وی به تشکیل کارگروه ها ذیل ستاد خدمات سفر استان اشاره کرده و می افزاید: کمیته خدمات شهری، امداد و نجات، انتظامی و امنیتی، شهرداری ها و دهیاری ها، اسکان و نظارت و آمار، تنظیم بازار و خدمات رفاهی، خدمات بهداشتی و سلامت و محیط زیست، اطلاع رسانی و تبلیغات، ساماندهی و نظارت بر فضای اقامه نماز، کمیته ۳۰۶۰ با محوریت اداره کل راهداری کمیته‌های ده گانه ذیل ستاد هستند که فعال شده و مسئولان کمیته ها نیز مشخص شده اند و جلسات شهرستانی نیز تشکیل شده است.
وی با اشاره به تاکید وزارت میراث فرهنگی بر نظارت بر اماکن گردشگری و اماکن عمومی و پارک ها مانند سرویس های بهداشتی و باز بودن مساجد، می گوید: میراث فرهنگی فعال سازی کیوسک های تبلیغاتی و اطلاع رسانی در ورودی شهرها و استقبال از مسافرین نوروزی را دنبال خواهد کرد، همچنین شهرداری ها باید امکانات احداث کمپ های اسکان موقت را درشهرها فراهم کنند و تمامی ادارات نیز باید لیست کشیک خود را تهیه و به ستاد ارسال کنند و نماینده خود را نیز معرفی کنند.
مرادی در خصوص آخرین وضعیت شهر زیرزمینی تفرش که فرماندار شهرستان خواهان بازگشایی آن برای نوروز است، می گوید: بین میراث فرهنگی و شهرداری و کارشناسان رسمی دادگستری اختلاف فنی ایجاد شده است، میراث فرهنگی بر مسئله امنیت و ایمنی گردشگر تاکید دارد و دلیل عدم فعالیت فعلی دستکند مسائل ایمنی است. اگر ایرادات وارده به سازه این مجموعه توسط شهرداری رفع شود برای نوروز قابل بهره برداری خواهد بود.
وی در خصوص استفاده از کاروانسرای خشکرود زرندیه بیان می کند: شهرداری خشکرود متقاضی فعالیت این کاروانسراست، اما بنا و محوطه دارای مشکل است و نیازمند مرمت، بازسازی و احیاست و ورود گردشگر در این شرایط به کاروانسرا به صلاح نیست، روز گذشته با صندوق احیای بناهای تاریخی در خصوص این کاروانسرا صحبت شد، امروز اسناد مزایده این کاروانسرا بازگشایی شد، اما متقاضی نداشت و اگر مزایده تعیین تکلیف شود و فرآیند قانونی طی شود با رفع مشکل قابل بهره برداری خواهد بود و قطعا در صورت نداشتن متقاضی، واگذاری به شهرداری در اولویت خواهد بود.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی اظهار می کند: ده کارگروه را مشخص کردیم که اعضای این کارگروه ها احکامشان توسط استاندار مشخص شده بود و دراین جلسه به آنها تحویل داده شد و مقرر شد جلسات تخصصی خود را برگزار نمایند و ظرف دو هفته آینده تا شروع فصل مسافرت مسافرانی نوروزی به کارگروه استانی ارسال نمایند. اما مهمترین بخش مصوبات ما بخش ایمنی سفر، تامین اقلام، نیازها را در برمی گیرد و در صدد آمادگی شهرها برای استقبال از مسافران نوروزی نبوده ایم الان درحال برنامه ریزی هستیم.

اهمیت توسعه فضای گردشگری
به گفته علی اکبر اسدی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار هفت سین نوروز باید متناسب با رسوم استان گسترده شود.
وی با اشاره به گستردن سفره های هفت سین در ورودی شهرها و نقاط خاص در استان، می گوید: پیشنهاد می شود که برای سفره هفت سین از آداب و رسوم مرتبط با استان استفاده شود و در صورت امکان فضایی به نمایشگاه صنایع دستی انتخاب شود که این امر به معرفی استان کمک مناسبی خواهد داشت.
اسدی در خصوص اسکان مسافرین خواستار اطلاع رسانی کامل و جامع شد و می افزاید: در حوزه راه، بارندگی اخیر آسیب بسیاری به برخی از راه ها زده است که باید حتما مجموعه راهداری استان اقدام به رفع آسیب ها کند. در سفرهای نوروزی، مسئله ایمنی مسافرین و گردشگران و در کنار آن توسعه فضای گردشگری بسیار اهمیت دارد.
اسدی تاکید می کند: سرویس های بهداشتی، نمازخانه ها و رستوران ها باید توسط گروه های بازرسی و نظارت، مورد بازدید قرار گیرد و گزارش آن به ستاد در جلسه آینده ارائه شود.

عوامل اجرایی شهرداری در حال پاکسازی و جمع‌ آوری‌ پوسترهای تبلیغات انتخاباتی اند
به گفته شهردار اراک هم عوامل اجرایی شهرداری در حال پاکسازی و جمع‌ آوری‌ پوسترهای تبلیغات انتخاباتی و نمک و ماسه هایی که در سطح شهر مورد استفاده قرار گرفته هستند تا شهر برای استقبال از بهار قرآن و بهار طبیعت آماده شود.
علیرضا محمودی می گوید: در هفته گذشته به واسطه شرایط جوی و بارش‌های خوبی که داشتیم، پرسنل شهرداری در حد توان سعی در پاکسازی معابر و بازگشایی معابر برای تردد آسان شهروندان داشتند و با نسبت قابل قبولی معابر پاکسازی شد.
وی با بیان اینکه پروژه های عمرانی در دست اجرا هستند، ادامه می دهد: تقاطع غیرهمسطح میدان امام خمینی(ره) به دلیل نامساعد بود شرایط جوی با وقفه ۱۰ روز مواجه و کمی دچار عقب ماندگی است و امید می‌رود بتوانیم این زمان از دست رفته را جبران و تا قبل از سال جدید آن را به صورت کامل به بهره برداری برسانیم. پروژه مجتمع تجاری و پارکینگ طبقاتی آفتاب واقع در میدان شهدا در حال اجراست و در صورت تعیین نحوه استفاده از پارکینگ ها، می توانیم پارکینگ‌های آن را قبل از سال جدید راه اندازی کنیم.
شهردار اراک در پایان اشاره می کند: عوامل پرتلاش شهرداری اراک هم اینک در حال پاکسازی و جمع‌آوری‌ پوسترهای تبلیغات انتخاباتی و نمک و ماسه هایی که در سطح شهر مورد استفاده قرار گرفته هستند تا شهر برای استقبال از بهار قرآن و بهار طبیعت آماده شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.