خانه » پیشنهاد سردبیر » جایی برای تغییر

جایی برای تغییر

شنبه ۴ آذر ۱۴۰۲ شماره ۱۷۶۹

وقایع استان بررسی می کند؛ لزوم نظارت دقیق بر امنیت کمپ ماده ۱۶ شهر اراک

زهرا مدنی: اعتیاد به مواد مخدر یکی از مهمترین مشکلات اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی است که عوارض ناشی از آن تهدیدی جدی برای جامعه محسوب میشود. وابستگی به موادمخدر در اکثر جوامع یک مشکل سلامت عمومی محسوب می‌شود و تلاش برای درمان و پیشگیری سوء مصرف مواد از طریق اعمال مجازات‌های سخت‌گیرانه موفق نخواهد بود زیرا این رویکردها تغییرات عصب شناختی را که سوء مصرف مواد روی مسیرهای عصبی ایجاد می‌کنند در نظر نمی‌گیرند. چرخه تکراری دستگیری معتادان متجاهر و طی دوره درمان و رهاشدگی بعد از خروج از ترک کمپ اعتیاد و نبود مراقبت های بعدی منجر به گرفتاری مجدد افراد به دام اعتیاد می شود. راه‌اندازی کمپ ماده ۱۶ با دستورالعمل اصلی اسکان، جمع‌آوری و ساماندهی معتادان متجاهر در دستور کار قرار گرفت اما متاسفانه در بسیاری از شهرها به دلیل عدم نظارت درست این گونه کمپ ها به اسارت کده هایی تبدیل شد که تاثیر سوئی بر معضل اعتیاد داشت. در شهر اراک هم به تازگی مرکز ترک اعتیاد اجباری و محل نگهداری معتادان متجاهر موسوم به مرکز ماده ۱۶ ایجاد شده است و می طلبد نهادهای ذی ربط با استفاده از تجربه سایر شهرها در این خصوص نظارت جدی تری بر عملکرد این مرکز داشته باشند و اجازه ندهد که اقداماتی خارج از استاندارهای پیش بنیی شده در این مرکز رخ دهد.

معرفی کمپ ماده ۱۶
تا اطلاق عنوان متجاهر بر یک معتاد و ارجاع آن به مراکز اجباری موضوع ماده ۱۶ مراحل متعددی باید طی شود به عبارتی در صورتی‌که فرد معتاد با وجود بستر مناسب برای درمان و وجود همه امکانات حاضر نشد برای ترک اقدام کند، متجاهر شناخته شده و در چنین شرایطی ناگزیر باید او را به مراکز درمان اجباری ارجاع داد. مسئولیت اجرای ماده ۱۶ قانون مبارزه با موادمخدر یعنی درمان اجباری معتادان متجاهر به سازمان بهزیستی واگذار شده و چگونگی اجرای این ماده قانونی همیشه مورد انتقاد کارشناسان حوزه اعتیاد است. به عنوان معتاد متجاهر، از توی پاتوق‌ها دستگیر و به کمپ ترک اعتیاد ماده ۱۶ آورده می‌شوند بعد هم براساس حکم قاضی بین سه تا ۶ ماه باید در این مراکز بمانند، درمان شوند و توانمند، آن‌ها بعد از درمان یک شهروند عادی هستند که می‌توانند یک زندگی معمولی را تجربه کنند، اما بیشتر آن‌ها پس از آزادی به دردی مشترک مبتلا هستند، آغوشی گرم برای بازگشت به خانواده و جامعه در انتظارشان نیست.
بهنام نظری معاون سیاسی استاندار مرکزی با اشاره به راه‌اندازی کمپ ماده ۱۶ در استان مرکزی، اظهار می کند: کمپ ماده ۱۶ باید ۱۰ سال گذشته در استان مرکزی راه اندازی می‌شد اما به تازگی شروع بکار کرده است. برای جلوگیری از تعطیلی کمپ ماده ۱۶ باید با هم‌افزایی دستگاه‌ها ادامه داشته باشد و کمپ‌ها باید در قالب سطح یک، دو سه نیز سطح‌بندی شوند.‌ وی می افزاید: ارتقای سیستم ایمنی اقدامی مطلوب اما زمانبر است، دستگاه‌ها یک حداقل‌ها و الزاماتی برای ایمنی پوشش دهند، ارتقا سطح ایمنی مراکز و کمپ‌های ترک اعتیاد در این استان با هدف جلوگیری از حوادث احتمالی در دستور کار قرار گیرد، برای این مهم فرمانداری‌های استان گزارشی از وضعیت این مراکز تهیه کنند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی تصریح می کند: بهتر است ظرفیت استان برای ساخت کمپ ماده ۱۶ به کار گرفته شود، مجموعه‌هایی که باید سهم فرهنگی خود را پرداخت کنند باید پای کار باشند همچنین در این زمینه باید اعتبارتی از تهران دریافت شود، باید برای ساخت کمپ ماده ۱۶ از ظرفیت اعتبار موجود به مبلغ ۵ میلیارد تومان استفاده شود.
نظری عنوان می کند: باید کمپ‌های ترک اعتیاد شناسایی شوند و مراکز غیر مجاز تعطیل شوند، همچنین کمیته توانمند سازی در حوزه پیشگیری ایجاد شود تا سطح مقابله و پیشگیری افزایش پیدا کند، در جلسات شورای مبارزه با مواد مخدر یک چهارم مباحث مربوط به مقابله با مواد مخدر است و باید در موارد دیگر از جمله سلامت و پیشگیری ورود داشت، پیشگیری به عنوان یکی از موضوعات مهم باید مد نظر دستگاه‌هایی مانند ورزش و جوانان، آموزش و پرورش و دستگاه‌های مرتبط با قشر فعال جامعه قرار گیرد. وی ادامه می دهد: دستگاه‌هایی مانند آموزش و پرورش و صدا و سیما نباید در انتظار اعتبار برای این موضوع باشند، اگر نیاز به اعتبار دارند باید از طریق وزارتخانه پیگیری داشته باشند، همه برنامه‌های پیشگیری لزوما نیازمند اعتبار نیستند بلکه باید در این زمینه برنامه‌ریزی وجود داشته باشد، دستگاه‌ها در دوجبهه سلبی و ایجابی در حوزه مواد مخدر باید کار خود را آغاز کنند، اگر آگاه‌سازی خانواده‌ها از آسیب‌های مواد مخدر انجام نشود ممکن است مشکلات بسیاری پدید آید بنابراین پیشگیری بهتر از درمان است.

از هفته گذشته کار جمع آوری و استقرار معتادان متجاهر انجام شد
علی اکبر شاسته فرد، دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی اظهار می کند: در حال حاضر کمپ ماده ۱۶ در استان راه اندازی شده است و از هفته گذشته کار جمع آوری و استقرار معتادان متجاهر انجام شد، با توجه به حوادث اخیر کشور در بحث آتش سوزی کمپ ماده ۱۶ نیز در این زمینه نیز باید موضوعات ایمنی در سطح کمپ‌ها پیگیری شود و تمامی کمپ‌ها مورد رصد قرار گیرند.
وی افزاید: بالای ۹۰ درصد کمپ‌های ماده ۱۶ استیجاری هستند و باید در راستای ارتقای سیستم ایمنی کمپ‌ها نیز کمیته‌ای تشکیل و موارد مورد بررسی قرار گیرد و این کمیته تمام مراکز ماده ۱۶ را رصد و مورد ارزیابی ایمنی قرار دهند. همچنین با توجه به بازگشایی مدارس جمع آوری معتادان در دستور کار قرار گرفته است.

امسال بیش از ۴۰۰ نفر خرده فرش از سطح استان جمع اوری شده است
سرهنگ ناظمی، رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی هم دراینباره اظهار می کند: امسال بیش از ۴۰۰ نفر خرده فرش از سطح استان جمع اوری شده است همچنین بیش از ۶۰۰ نفر معتاد متجاهر در سطح استان جمع آوری شده است، طرح‌های زیادی در راستای مبارزه با مواد مخدر در استان اجرای شده و با قاطعیت این موضوع دنبال می‌شود تا بتوان در سطح استان و مناطق آلوده امنیت ایجاد کرد همچنین مناطق را برای خرده فروشان ناامن کرد. وی افزاید: گرایش مصرف مواد مخدر ماری جوانا (گل) در سطح مدارس دخترانه بیشتر از مدارس پسرانه است که باید این موضوع مورد پیگیری قرار گیرد. از ابتدای سال به صورت روزانه کارشناسان در مدارس حضور پیدا می‌کنند و برنامه ریزی برای آموزش خانوده‌ها در دستور کار پلیس قرار دارد.
رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی تصریح می کند: در کنار راه اندازی کمپ ماده ۱۶ انتظار این است که کیفیت کمپ‌ها افزایش پیدا کند، کمپ‌های ماده ۱۶ استاندارهای لازم و ظرفیت لازم را ندارد، سر ریز کمپ‌های ماده ۱۶ باید در مراکز تبصره ۲ جمع آوری شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.