خانه » جدیدترین » از فتیرفروشی تا کافی شاپ

از فتیرفروشی تا کافی شاپ

شنبه ۴ آذر ۱۴۰۲ شماره ۱۷۶۹

گفت و گوی وقایع استان با نائب رئیس اتحادیه قناد، بستنی و آبمیوه استان مرکزی

 

فاطمه چاپاری: برای نسل‌های جدید کافه‌ها مامنی برای تجربه زندگی متفاوت است. این روزها در خیابان های فرعی در محلات حاشیه ای گرفته تا خیابان های اصلی مرکز شهر کافه های بزرگ و کوچکی را می بینیم، اما در واقع کافه چه جور جایی است؟ مردم در سراسر جهان با چه انگیزه هایی در کافه ها جمع می شوند؟ آیا کافه در تهران، پاریس و اراک یک تعریف دارد؟
طبق پیمایش مستقلی که در سال ۱۳۹۷ با عنوان «سنجش ذائقه کافه نشینان تهرانی» توسط محمد آقاسی انجام شده است، ۵۰٫۳ درصد پاسخگویان برای تفریح، ۴۳٫۴ درصد برای خوردن نوشیدنی یا قهوه، ۳۹٫۵ درصد برای وقت گذارندن، ۳۱٫۸ درصد برای داشتن قرار، ۲۸٫۷ درصد برای خوردن غذا، ۱۸٫۷ درصد برای دور شدن از جامعه و آرامش فکری، ۱۰ درصد برای منتظر کسی بودن و ۸٫۲ درصد برای دیدن آدم های جدید و تنوع به کافه ها می روند.
دکتر نعمت الله فاضلی در کتاب فرهنگ و شهر، کافی شاپ ها را بخشی از فرآیند جهانی شدن فرهنگی در چندهه گذشته می داند که به تمام عالم از جمله ایران گسترش یافته اند. فاضلی یکی از ویژگی های کافی شاپ ها را شهری بودن شان می داند و می گوید: « فرهنگ روستایی، فرهنگی است که در ارتباط با تولید، کشاورزی و صنایع دستی و سنتی است و در چنین فضایی کافه به آن معنایی که امروز در تهران متولد شده است، نمی توان به وجود آید ».
به گفته نائب رئیس اتحادیه قناد، بستنی و آبمیوه استان مرکزی تا دو سال گذشته بیشترین متقاضیان جواز کسب اتحادیه، فتیرفروشان بودند اما طی این دو سال بیشترین درخواست های جواز کسب برای ایجاد کافه بوده است. اینجا با یک دوگانگی مواجه می شویم در اراک که تا دیروز کسب و کار آن هنوز به امور روستایی چون پخت و پز سوغات محلی تکیه داشته یکباره از فضای مدرنی چون کافی شاپ ها استقبال می شود این علی رغم آنچه فاضلی می گوید به دلیل فضای پست مدرن جامعه ایران نیست بلکه به دلیل جهان بی مرزی است که انسان در دنیای امروز به طور کلی تجربه می کند.
محسن شمس نائب رئیس اتحادیه قناد، بستنی و آبمیوه استان مرکزی در گفت و گو با خبرنگار وقایع استان اظهار می کند: امروز جوانان با حضور در فضای مجازی از فرهنگ دیگر کشورها متاثر می شوند و بسیاری از افراد قهوه را جایگزین چای کرده اند، در این زمینه دو موضوع مطرح است یکی فواید قهوه که به صورت علمی ثابت شده و دیگر اینکه مصرف قهوه در جامعه ما یک نوع کلاس اجتماعی به شمار می رود که افراد به ویژه جوانان به دنبال اش هستند.
وی ادامه می دهد: این روزها جملاتی مثل «من اگر صبح قهوه نخورم از خانه بیرون نمی روم» را از زبان اقشار کم سن و سال تر جامعه زیاد می شنویم، این قشر از جامعه اغلب عصرها بیرون می زنند و به کافه ها مراجعه می کنند.
شمس می گوید: به طور کلی می توان گفت در سال های اخیر متقاضیان کافه ها زیاد شده چرا که ۸۰ درصد جوازهای کسب در اتحادیه برای ایجاد کافی شاپ صادر می شود در حالی که تا دو سال گذشته بیشتر متقاضیان ما برای جواز کسب، فتیرفروش ها بودند. این میزان از تقاضا نشان از استقبال مردم به ویژه جوانان از وقت گذرانی و تفریح در کافه ها دارد.
رئیس اتحادیه قناد، بستنی و آبمیوه استان مرکزی خاطرنشان می کند: کافه داران با مشکلاتی هم روبرو هستند برای نمونه تجمع اتومبیل مراجعان جلوی کافه ها باعث مشکلات ترافیکی در شهر می شود که ما در این خصوص اخطارهای زیادی داده ایم.
شمس توضیح می دهد: اما به طور کلی در شهری چون اراک که هیچ فضای تفریحی ندارد کافه ها ظرفیت های خوبی هستند که باعث اشتغالزایی هم شده اند و استقبال مردم از این مراکز باعث خوشحالی ما است و سعی داریم مشکلات کافه ها را به حداقل برسانیم و امیدواریم برخی از موانع هم که خارج از حیطه وظایف اتحادیه است تسهیل و برطرف شود.
وی در ادامه با اشاره به دیگر کسب و کارهای اتحادیه می گوید: از کافه ها که بگذریم بازار آجیل و سیرنی رونق ندارد و تقاضا نسبت به سال گذشته تا ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است چرا که مردم کم بضاعت شده اند و کالاهای اساسی تری مثل گوشت گرانتر شده و مردم اگر هم پولی داشته باشند صرف خرید مایحتاج اساسی خود می کنند.
شمس می افزاید: از تیرماه نرخ نامه ای به قنادی ها ارسال شد که در پی آن قیمت ها به طور میانگین ۱۰ الی ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است.
وی توضیح می دهد: در آجیل هم اقلامی مثل پسته کاهش قیمت و فندق و مغز فندق افزایش قیمت داشتند و قیمت تخمه ژاپنی، تخمه کدو، کشمش هم نسبت به گذشته تغییر نکرده و در مجموع می توان گفت قیمت آجیل تقریبا ثابت مانده و در مواردی به طور میانگین ممکن است تا ۱۰ درصد افزایش داشته باشد
رئیس اتحادیه قناد، بستنی و آبمیوه استان مرکزی تصریح می کند: در تمام صنف ها با رکود بازار مواجه شده ایم که این موضوع یک بار روانی برای مردم ایجاد کرده که با خود می گویند « صبر می کنیم شاید کالاها ارزانتر شد» در نتیجه بازار در تمام سطوح کساد شده است.
شمس بیان می کند: کسانی که قدرت خرید کافی دارند همچنان آجیل را در رژیم غذایی شان دارند اما با توجه به پایین بودن کیفیت مواد غذایی بسیاری از پزشکان آجیل و مغزیجات را به عنوان مکمل یا جایگزین هایی برای بیماران یا زنان باردار تجویز می کنند و اقشار کم بضاعت جامعه بیشتر به همین دلیل آجیل می خرند.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.