خانه » جدیدترین » تکیه بر توان داخلی علاج قطعی تحریم است نه عقب نشینی

تکیه بر توان داخلی علاج قطعی تحریم است نه عقب نشینی

شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۹  شماره ۱۳۷۸

آیین تقدیر از واحدهای برتر تحقیق و توسعه و خدمات فنی و مهندسی استان مرکزی برگزار شد

تکیه بر توان داخلی علاج قطعی تحریم است نه عقب نشینی

در مراسمی با حضور تعدادی از صنعتگران و تولیدکنندگان از از ۱۳ واحد تولیدی استانی و ۲ واحد تولیدی فعال کشوری که از واحد های برتر تحقیق و توسعه و خدمات فنی و مهندسی استان مرکزی شمرده می شدند، تجلیل شد.
در این مراسم که با حضور فرخی معاون اقتصادی استان مرکزی و سعید جعفری کرهرودی رییس سازمان صنعت، معدن وتجارت استان، عماد مردانی رییس خانه صنعت و معدن استان مرکزی و بهنام آزادی راد رییس انجمن تحقیق و توسعه استان، زهرا آخانی معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری مرکزی برگزار شد از شرکت املاح معدنی ایران، شرکت فراپتروساز انرژی، باریج اسانس، شرکت مهندسی شایان برق، شرکت صنایع شیرآلات گاز گداختار، شرکت وارثان راه ملل، شرکت سالیان درب ماندگار، شرکت آسیا گستر دلیجان، شرکت فرافن کسری، شرکت خوشه چینان مرکزی، شرکت آونگان مرکزی، پالایشگاه نفت امام خمینی شازند، پتروسازه میهن، ساینا دلیجان، ماشین سازی اراک، صنعتی گام اراک ، شرکت تعاونی برفره، شرکت سازه های فلزی یاسان و شرکت کهکشان رایانه الوند تجلیل به عمل آمد.
سعید فرخی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مرکزی در آیین تقدیر از واحدهای برتر تحقیق و توسعه و خدمات فنی و مهندسی استان با اشاره به شرایط سخت اقتصادی کشور گفت: سال گذشته در ده ماهه ابتدای سال بالغ بر ۵ هزار و پانصد کارگر در استان مرکزی با حقوق معوق داشتیم در حالی که طبق آخرین آمار تعداد کارگران با حقوق معوق با کاهش ۸۰ درصدی به ۱۲۰۰ نفر رسیده است،این موضوع نشانگر آن است که از شرایط کنونی اقتصادی کشور با تکیه بر دانش و نیروی انسانی متخصص می توان عبور کرد.
وی افزود: قطعا واحد هایی موفق هستند که به جای تکیه صرف بر منابع و امکانات بر سرمایه های انسانی تکیه داشته باشند. راه برون رفت از شرایط فعلی، تزریق فناوری و نوآوری به واحدهای تولیدی می باشد، تعدادی از واحدهای منتخب در سال جاری، شرایط سختی را در سال های گذشته سپری کرده اند، گذشتن از این شرایط سخت صرفا نتیجه تکیه بر متخصصین و پیش گرفتن راه تحقیق و توسعه بوده است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مرکزی با تاکید بر توجه به واحدهای تحقیق و توسعه در صنعت استان اظهار کرد: در استان مرکزی حدود ۳ هزار واحد صنعتی وجود دارد که از این تعداد حدود ۲۵۰ شرکت دارای واحد تحقیق و توسعه هستند، فرهنگ توجه به واحدهای تحقیق و توسعه باید در تمام واحدهای صنعتی تزریق شود. انجمن تحقیق و توسعه باید در فرهنگ سازی برای تکیه به دانش در صنعت و همچنین سیاست های بلند مدت و راهبردهای استان در فضای صنعتی به مسئولین و دست اندرکاران کمک کند.
وی با بیان این موضوع که واحدهای منتخب عمدتا از شهر اراک بوده اند گفت: این موضوع نیاز به ارزیابی و آسیب شناسی دارد، جای شرکت های شهرستان های دیگر استان مرکزی در لیست منتخبین خالی بود که این موضوع، بررسی های لازم را می طلبد.
سعید جعفری کرهرودی رییس سازمان صنعت، معدن وتجارت استان نیز در حاشیه این مراسم اظهار کرد: ۲۶۰ واحد صنعتی و معدنی استان مرکزی دارای واحد تحقیق و توسعه است.
سعید جعفری گفت: هرساله در دو سطح ملی و استانی شرکت هایی که دارای واحد تحقیق و توسعه و فنی و مهندسی هستند در حوزه هایی که برتری و نوآوری در راستای جهش تولید، افزایش صادرات، کاهش واردات، بهره وری و نیزایجاد نوآوری هایی که در توسعه اقتصادی کشور نقش داشته اند ارزیابی شده و شرکت های برتر مورد تقدیر واقع می شوند.
وی افزود: در همین راستا ۶۶ شرکت مورد ارزیابی واقع شده و ۱۸ شرکت برتر دراین دو حوزه به وزارت صمت معرفی و ازاین تعداد دو شرکت در سطح ملی برتر شناخته شدند.
رییس سازمان صنعت، معدن وتجارت استان مرکزی درادامه افزود: در این آیین از واحدهای برتر تحقیق و توسعه که توانسته بودند در سطح ملی و استانی حائز رتبه برتر شوند تقدیر شد.
وی خاطر نشان کرد: در نهمین جشنواره پژوهش و فناوری بخش صنعت، معدن و تجارت و براساس ارزیابی از شرکت های فنی و مهندسی، شرکت فنی مهندسی تعاونی برفره، توانست با کسب امتیارات لازم رتبه برتر را در بین واحد های فنی مهندسی کشوری کسب کند.
جعفری کرهرودی درادامه افزود: همچنین شرکت شیرآلات گاز گداختار توانست رتبه برتر شرکت های دانش بنیان کشور را در نهمین جشنواره پژوهش وزارت صمت کسب نماید.
رییس سازمان صنعت، معدن وتجارت استان مرکزی گفت: در چهار ساله گذشته دراستان شاهد رشد ۵ برابری درایجاد واحدهای تحقیق و توسعه شرکت های صنعتی هستیم و امروز ۲۶۰ واحد صنعتی دارای این واحد می باشند که امیدواریم شرکت های تولیدی برای پویایی روند تولید و فعالیت صنعتی و اقتصادی خودشان واحدهای تحقیق و توسعه را ایجاد کنند.
وی همچنین متذکر شد اداره آموزش و پژوهش سازمان صمت استــان مرکزی بعنوان اداره برتر سازمان های صمت کشور برگزیده و از کارکنان این اداره در این آیین نیز تقدیر به عمل آمد.
بهنام آزادی راد رییس انجمن تحقیق و توسعه استان مرکزی نیز ضمن گرامیداشت سالگرد انقلاب اسلامی اظهار کرد: جا دارد تشکر ویژه ای از ریاست سازمان صنعت، معدن وتجارت استان مرکزی و همکارانشان در این جلسه داشته باشیم که برای اولین بار به بخش خصوصی اعتماد کرده و ارزیابی واحدهای تحقیق و توسعه را به انجمن تحقیق و توسعه واگذار کردند که در دستاورد این امر امسال ۱۳ شرکت منتخب شدند در حالی که سال گذشته تنها ۶ شرکت منتخب از استان داشتیم.
وی تصریح کرد: از بین شرکت های منتخب ۳ شرکت در حوزه محصول برتر،۳ شرکت در حوزه مرکز برتر تحقیق و توسعه انتخاب شده اند و برای اولین بار چند شرکت در اقدامی نوآورانه با تلاش دوستان در واحد تحقیق و توسعه توانستند کالاهای تحریم شده را، در داخل کشور تولید کرده و به خودکفایی در این زمینه برسند، همچنین یک شرکت هم در حوزه مبارزه با کویید ۱۹- منتخب شده، شرکت آونگان نیز از دیگر شرکت های منتخب بوده که در نتیجه تحقیق و توسعه مجدد به چرخه اقتصاد استان مرکزی برگشته است.
وی افزود: از بین ۶۲ شرکتی که در این رزیابی شرکت کرده اند، این شرکت ها منتخب شده و خوشبختانه ۲ شرکت توانستند در این ارزیابی در سطح ملی رتبه اول را کسب کنند.
رییس انجمن تحقیق و توسعه استان مرکزی در آیین تقدیر از واحد های برتر تحقیق و توسعه و خدمات فنی و مهندسی عنوان کرد: به فرموده مقام معظم رهبری علاج قطعی تحریم تکیه بر توان داخلی است نه عقب نشینی در برابر امریکا و هم پیمانش، در کنار جریان تحریم جریان تحریف هم وجود دارد تا اروپا و آمریکا و هم پیمانانش را بزرگ و ظرفیت داخل را کم و ناتوان جلوه دهد.
وی افزود: جریان تحریف توسط رسانه های بیگانه و برخی عوامل داخلی مدام تبلیغ می کند که در کشور ما رشد و توسعه اقتصادی نیست و وضعیت و عملکرد نخبگان، اختراعات ، سطح علمی و … را کوچک و ناتوان جلوه می دهد و برخی از ضعف ها را بزرگ و دائم بدنبال ایجاد فضای نا امیدی و کشاندن ذهن مردم به حواشی است تا به مقاصد خود برسد .
آزادی اظهار کرد: جریان تحریف باید شکست بخورد والا خود تحریم با تکیه به توانایی های داخلی و استفاده از ظرفیت جوانان خوش فکر و خلاق کشور شکست پذیر است. درست است که امروز تحریم مشکلاتی برای اقتصاد کشور و معیشت مردم ایجاد کرده است ولی باعث شد توجه مسولین و سیاست گذاران به جای نفت به ظرفیت نخبگان کشور بیشتر جلب کنند
وی افزود: شاهد هستیم، کالا ها و قطعات استراتژیکی که تا دیروز وارد کننده آن بودیم به مدد و تلاش همین جوانان به تولید کننده آنها با همان کیفیت و هزینه کمتر تبدیل شویم و امروز کشور ما از وارد کننده فناوری به یک کشور تولید کننده فناوری تبدیل شده است.
رییس انجمن تحقیق و توسعه استان مرکزی گفت: خیلی از پروژه ها که به کشور های خارجی داده شده بود پس از تحریم کار را نیمه کاره رها کردند و رفتند، توسط توان مهندسی جوانان ایرانی مجدد شروع به حرکت کرد و یک نمونه آن در پارس جنوبی ساخت پترو پالایشگاه سیراف است که در حال حاضر توسط شرکت ماشین سازی اراک در حال انجام می باشد.
زهرا آخانی معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری مرکزی هم در جریان این آیین یکی از مهم ترین عوامل تولید را سرمایه و نیروی انسانی دانسته و گفت: آن چیزی که در کل دنیا برای ثـــروت آفرینی مطــرح می باشد و می تواند کشورها را از عقب افتادگی نجات دهد تحقیق و توسعه است، تجربه ثابت کرده است کشوری که نتواند تحقیق و توسعه را در درون خود نهادینه کند قطعا از رقبای خود عقب می ماند.
وی افزود: باید به این مجموعه ها تبریک گفت که توانسته اند این رسالت را به خوبی انجام دهند و قطعا مجموعه ای که بتواند شرایط تحقیق و توسعه را فراهم آورد، علاوه بــر اینکه از رقبای خود پیشی می گیرد، می تواند برای مردم خود ثروت آفرینی کند.
زهرا آخانی بیان کرد: نکته ای که دوستان به درستی اشاره کردند بحث بکار گیری جوانان تحصیل کرده در موضوع تحقیق و توسعه است چون این موضوع با دانش روز سروکار دارد و می تواند شرایط کاری را برای همه قشر تحصیل کرده کشور که علاقمند به خدمت هستند فراهم کند ودر تولید ثروت و افزایش تولیدات در حوزه های مختلف کمک کننده باشد.
وی افزود: امیدواریم برتعداد صنعت گرانی که وارد این عرصه شده اند افزوده شود تا انشاالله استان و کشورمان و از لحاظ کیفی وکمی ارتقا پیدا کرده و در تولیدات سرآمد شود. ما تولیداتی در سطح جهان داریم که حرفی برای گفتن دارند امیدواریم پژوهشگران با قدرت راه خود را ادامه دهند تا از این طریق بتوانیم شرایطی را فراهم آوریم که کیفیت زندگی را برای همگان افزایش دهد.
عماد مردانی رییس خانه صنعت و معدن استان مرکزی نیز در این باره گفت:بعضی از شرکت های حاضر در جلسه در آستانه تعطیلی و نابودی بودند که به لطف ارکان استانداری به چرخه تولید بازگشتند که این اتفاق خوبی برای استان محسوب می شود.
وی اشاره کرد: با تهیه یک بانک اطلاعاتی در استان سعی در پیوند متخصصین قدیم و جدید در حوزه صنعت داشته ایم که این موضوع برکت های زیادی را برای صنعت استان خواهد داشت.
در جریان تجلیل، مدیرعاملان چند شرکت منتخب به بیان اظهارات خویش در خصوص فعالیت های خود و تاثیر واحدهای تحقیق و توسعه بر روند این فعالیت ها در شرکت پرداختند.
علی خلیلی نایب رییس شرکت گداختار با اشاره به حضور این شرکت در نمایشگاهی که اخیرا برگزار شده بود گفت: با توجه به تجربه ۴۰ساله شرکت گداختار در صنعت نفت و گاز با سختگیری های وزارت نفت در یک سال اخیر تغییرات بنیادی در مجموعه انجام شده است. در چهار روز نمایشگاه آقای جهانگیری وقالیباف اختصاصی برای بازدید از همین دستاوردها درنمایشگاه حضور پیدا کردند.
غلامحسین کاتوزیان مدیرعامل شرکت فراپتروسازان انرژی گفت: در این شرکت نگاهمان به ظرفیت های سخت افزاری منطقه بوده تعداد زیادی کارگاه به طور مستقیم با ما در حال همکاری هستند، مستقل از انبوه ظرفیت های سخت افزاری و ماشین آلات موجود در منطقه یک امکان بزرگ در منطقه وجود دارد وآن نیروی انسانی خارق العاده می باشد.
وی با اشاره به پروژه ستاره نفت گفت: ما در این پروژه ریسک کردیم و با کمک اساتید دانشگاه صنعتی اراک طراحی را انجام داده ایم که در حال حاضر ۷۵درصد از آن اجرا شده است.
عباس هادی پورمدیرعامل شرکت کهکشان رایانه الوند گفت:این شرکت از سال ۸۰ فعالیت خود را آغازنموده و کار تخصصی این شرکت ارائه خدمات فنی مهندسی در زیرساخت های فناوری اطلاعات و پشتیبانی سخت افزاری شرکت ها است.
وی افزود:کهکشان رایانه الوند درهفت استان ؛بوشهر،مازندران،کرمان،کردستان،قزوین و تهران، فعالیت دارد که بنا به تعهدی که سعی داشتیم نسبت به استان خود داشته باشیم، تنها شرکتی هستیم که علارقم کسب رتبه یک کشوری همچنان دفتر مرکزی مان را در اراک حفظ کردیم و دفتر تهران را شعبه قلمداد می کنیم.
هادی پور اظهار کرد: شرکت کهکشان رایانه این موفقیت را مدیون همه دوستانی است که می دانیم در وضعیت فعلی اقتصادی IT را به عنوان اساس کار سازمانشان در نظر گرفته اند و ما را مورد لطف قرار دادند.
مدیرعامل شرکت باریج اسانس نیز گفت: واحد تحقیق و توسعه این شرکت در حال حاضر ۵۵پروژه دانش بنیان برای تولید گیاهان دارویی دارد.
وی افزود: ۶۰پروژه تحقیقاتی برای تولید داروهای گیاهی که از خارج وارد می شده در حال انجام است وتحقیقات گسترده ای برای تولید آمینو اسیدهایی که ازخارج وارد می شدند و همچنین در حوزه مکمل ها در جریان است.
مجتبی عباسی مدیرعامل شرکت برفره گفت: شرکت برفره طی ۴۰سال گذشته در دهک های مختلف، مقام هایی مثل شایسته برتر ملی یا کارآفرین برتر و مواردی مشابه را کسب نموده است. امسال نیز به لطف وزارت صمت و مسئولین ذی ربط، این شرکت توانست در زمینه برتر فنی مهندسی به این موفقیت نائل گردد.
وی افزود: تعاونی برفره در زمینه صنایع فلزی به خصوص در بیست سال اخیر در زمینه صنعت ریلی فعالیت داشته و توانسته به عنوان یکی از بزرگترین مجموعه های بازسازی و نوسازی در کشور جایگاه داشته باشد.
عباسی گفت: می توانیم ادعا کنیم در سطح کشور مجموعه ای مثل مجموعه برفره به صورت کاملا خصوصی وجود ندارد، بخش فنی مهندسی مجموعه با توجه به زیرساخت های از قبیل سخت افزارها و نرم افزارها،آزمایشگاه ها،کتابخانه و ایجاد فضای مناسب بابت انجام یک واحد فنی مهندسی کاملا مستقل و مجرب در این زمیمه و استفاده از نیروهای آکادمیک و متخصص در این زمینه و برای اولین بارامسال توانستیم شناسنامه فنی قطعات راه آهن جمهوری اسلامی را به راه آهن ارائه دهیم که راه آهن بر مبنای این شناسنامه فنی قطعات تولیدی خود را به تمام سازندگانشان ارائه دهند.
خانمحمدی مدیر بخش تحقیق و توسعه شرکت آونگان گفت: آونگان نوید مرکزی به تازگی متولد شده و با پیگیری ها و حمایت های آیت الله دری نجف آبادی در دو سال گذشته، مجموعه ورشکسته و تعطیل آونگان مجددا با حمایت های آقای فرخی معاون استاندار از سازمان ورشکستگی احیا شد و به مجمع خاتم الانبیا واگذار شد و حمایت ها باعث شد یک هیات مدیره خیلی قوی مهیا شده و امروز آونگان نوید مرکزی که زمانی بزرگترین مبدع، طراح و سازنده در حوزه انتقال نیرو و مخابراتی در کشور و منطقه بود مجدد با تفکر جدید روی پای خود ایستاده است.
وی افزود: امروزه صنایع متفاوت از گذشته باید مدیریت شوند، همه برندهایی که امروز در جلسه حضور دارند روی توسعه و دانش بنیان کردن محصولات خود کار کرده و امروز به این مرحله رسیده اند.
خانمحمدی بیان کرد: زیرساخت های بزرگ نزدیک ۱۰۰ هزار متر مربع زمین برای آونگان اراک در نظر گرفته شده که ۴۶هزار متر مربع آن فضای مسقف و مجهز به تجهیزات سنگین می باشد.
وی در پایان گفت: علارقم اتفاقات رخ داده برای مجموعه که در نتیجه آن ها آوردهای علمی و مسائل صنعتی اش طی ۱۰ سال به یغما رفت، این شرکت مجدد روی پای خود ایستاده و ما توانستیم یکی دو شرکت دانش بنیان را به مجموعه الحاق کنیم، در حال حاضر نیز دست تمنا به سمت همه دوستان حاضر در جلسه داریم اگر در هر حوزه ای می توانند از فضاهای موجود در آونگان استفاده کنند این مجموعه را خانه خود بدانند ما آمادگی مشارکت سرمایه ای و زیرساختی را داریم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.