خانه » جدیدترین » توریست ها پا به رکاب می شوند

توریست ها پا به رکاب می شوند

شنبه ۷ دی ۱۳۹۸  شماره ۱۲۰۳

توریست ها پا به رکاب می شوند

۲۰ دستگاه دوچرخه کوهستان، آماده خدمات رسانی به توریست های تالاب میقان خواهند شد

طاهره قهیه ای

تالاب کویری میقان از جمله تالاب‌ های مهم ایران است که در ۱۵ کیلومتری شمال شرق اراک واقع شده و به عنوان یکی از زیستگاه‌ های مهم ۱۴۰ گونه پرنده است. دریاچه فصلی آن علاوه بر نقش محوری در حوزه تنوع زیستی، اثرات مستقیم در مهار کانون‌ های تولید شن، نمک و آلایندگی هوای اراک نیز دارد.
این تالاب در سال های با بارندگی مناسب، دارای آب قابل توجهی است و در سال های کم آبی عموما سطح آن خشک شده و به حالت کویری در می‌آید. همچنین تالاب میقان دارای ویژگی‌های بوم‌شناسی خاصی است که از آن جمله می توان به حضور پرندگان مهاجر آن هم هر ساله در این تالاب اشاره کرد که به خودی خود یکی از زیباترین و ناب ترین لحظات دیدنی تالاب را رقم می زنند و حضور این پرندگان مهاجر همچون درناها سبب حضــور توریست هایی نیز در این منطقه می شود. از دیگر جاذبه های تالاب میقان باید به پوشش گیاهی منطقه که بیشتر از نوع گیاهان شورپسند یا هالوفیت است نیز اشاره کرد که این تالاب را تبدیل به یکی از ذخیره گاه ‌های مهم گیاهان شور کشور کرده است، همینطور حضور گونه‌های پستانداران، آرتمیا و انواع جلبک‌ آب شور از دیگر جانداران تالاب و محیط اطراف آن بشمار می روند.
تالاب از نظر گردشگری، یکی از مراکز مهم طبیعت گردی و پرنده نگری کشور نیز محسوب می‌شود. از آن گذشته این تالاب دارای بزرگترین منبع سولفات سدیم در کشور است که شرکت املاح معدنی ایران حق برداشت از معادن این تالاب را اخذ کرده‌ است، این شرکت در سال ۶۳ با هدف اکتشاف، استخراج و فرآوری نمک های صنعتی بخصوص سولفات سدیم و کلرور سدیم تاسیس و در سال ۷۵ در سازمان بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته و به شرکت سهامی عام تبدیل شد. این شرکت در حال حاضر دارای گواهینامه تایید صلاحیت آزمایشگاه در سطح کشور در زمینه آزمایشات مختلف نمک و سولفات سدیم از طرف سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران است.
البته در اینکه برای جذب توریست بیشتر در تالاب میقان نیاز به انجام کارهای بیشتر و برنامه ریــزی دقیق تری است تا در حالی که این منطقه تبدیل به منطقه زیبای گردشگری شود به خودی خود بکر بودنش را نیز از دست ندهد حرفی نیست. نکته قابل توجه دیگر این است زمانی که تالاب به منطقه گردشگری تبدیل شود برای بومیان آن منطقه ایجاد اشتغال نیز خواهد کرد و جاذبه ای برای جوانان و خانواده های اراکی برای گذراندن اوقات فراغتشان نیز فراهم خواهد شد.
دکتر علی رستمی مدیر عامل شرکت معدنی املاح ایران در خصوص اقدامات این شرکت برای حفاظت از تالاب میقان و حضور توریست های داخلی و خارجی در این منطقه به خبرنگار وقایع گفت: شرکت معدنی املاح ایران در راستای ایجاد منطقه گردشگری و حضور بیشتر توریست در این منطقه اقدام به تهیه ۲۰ دستگاه دوچرخه کوهستان کرده است که مراجعه کنندگان می توانند با در اختیار داشتن کارت شناسایی به صورت رایگان از این دوچرخه ها برای گردشگری در منطقه تالاب و اطراف میقان استفاده کنند، ضمن اینکه محدودیتی برای تهیه تعداد بیشتر دوچرخه براساس تقاضا نداریم.
وی افزود: برای ارایه خدمات بهتر به گردشگران در تالاب میقان انتهای کارخانه آبخوری و سرویس بهداشتی نیز احداث کرده ایم و در حال رایزنی با جهاد کشاورزی و استانداری برای اخذ مجوز درختکاری در این منطقه نیز هستیم.
مدیرعامل شرکت معدنی املاح ایران ابراز کرد: شرکت آمادگی لازم را برای ایجاد زیرساخت های توسعه گردشگری میقان دارد و در صورتی که سازمان های متولی موافقت خود را در خصوص ایجاد منطقه گردشگری میقان اعلام کنند شرکت همکاری های لازم را در این زمینه انجام خواهد داد تا در آینده نزدیک شاهد رشد حضور گردشگران در منطقه باشیم.
رستمی با بیان اینکه در ایجاد طرح توسعه گردشگری تالاب اهدافی همچون جذب توریست و ایجاد اشتغال را دنبال می کنیم، اظهار کرد: در طرح توسعه گردشگری تالاب میقان قصد ایجاد بازارچه ای برای فروش سوغات اراک و منطقه، ایجاد اشتغال برای بومیان منطقه، جذب توریست داخلی و بین المللی و ارایه خدمات مطلوب به گردشگران را دنبال می کنیم که در صورت موافقت متولیان امر این مهم محقق خواهد شد.
وی ادامه داد: امسال شرکت جاده دسترسی به کویر و تالاب میقان را به طول ۶ کیلومتر بازسازی و نوسازی کرد و یکی از درخواست های مردم شریف روستاهای طرمزد و راهزان را جامه عمل پوشاند.
مدیرعامل شرکت معدنی املاح ایران بیان کرد: پایش‌ پیوسته آلایندگی هوا، بوته‌کاری سالانه ۵۵ هکتاری، نصب آب‌راه‌های مناسب در مسیر جاده دسترسی به معدن و بهبود شرایط جاده دسترسی به معدن و نوسازی از دیگر اقدام ‌های زیست محیطی است که توسط این شرکت صورت گرفته است.
رستمی یادآور شد: در راستای صیانت از محیط ‌زیست میقان و اقدامات حرفه ‌ای در این زمینه، طرح‌های مطالعاتی مختلفی با دانشگاه اراک و شرکتهای مورد تایید محیط‌ زیست استان مرکزی صورت گرفته و در حال اجرا است.
وی در پایان گفت: اجرای طرح توسعه گردشگری میقان نیازمند مساعدت مسئولان است تا این منطقه تبدیل به منطقه گردشگری بی نظیری در استان مرکزی شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.