خانه » جدیدترین » تلاش برای سعادت ابدی

تلاش برای سعادت ابدی

یکشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۸   شماره ۱۱۱۸

آغاز پیش لرزه های انتخابات اسفند در میانه تابستان

تلاش برای سعادت ابدی

معاون سیاسی استاندار: فعالیت های انتخاباتی در فضای مجازی به دقت رصد می شود

سهراب جان بزرگی

با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی، اخبار رسمی و غیر رسمی بسیاری در حوزه های مختلف مربوط به انتخابات به گوش می رسد. انتخابات مجلس فرآیندی است که طی آن نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی انتخاب می شوند. در نخستین مجلس ملی پس از انقلاب اسلامی، نام این مجلس به مجلس شورای اسلامی تغییر پیدا کرد و اولین دوره انتخابات آن اسفند ماه سال ۱۳۵۸ برگزار گردید. تاکنون ده دوره از برقراری مجلس می گذرد و اسفند ماه امسال یازدهمین دوره انتخابات مجلس برگزار خواهد شد. وزارت کشور تاریخ دقیق برگزاری این دوره از انتخابات را دوم اسفند ماه اعلام کرده است. مطابق قوانین ایران وزارت کشور مجری برگزاری انتخابات است و شورای نگهبان ضمن بررسی صلاحیت داوطلبان نامزدی و تایید صحت برگزاری انتخابات (به جز شوراهای شهر و روستا) باید با تاریخ برگزاری آن هم موافقت کند. دوره دهم قانونگذاری مجلس شورای اسلامی در خرداد ماه ۱۳۹۹ به پایان می رسد و مطابق قوانین و مقررات انتخابات دوره بعد باید چند ماه قبل از پایان کار دوره فعلی مجلس برگزار شود.
انتخابات دوره قبل مجلس شورای اسلامی در حالی برگزار شد که اصلاح طلبان که مدعی بودند با رد صلاحیت گسترده روبرو شدند و با کاندیداهای دست چندم شان وارد کارزار انتخابات شدند. اگرچه به نظر می رسید چهره های شناخته شده نتوانستند به عنوان کاندیدا در انتخابات حاضر شوند اما تشکیل لیستی با عنوان لیست امید و حمایت چهره های شناخته شده اصلاحات مانند محمد خاتمی باعث شد تا این لیست بتواند با اقبال خوبی در میان مردم مواجه شــود. تجربه ای که برای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا نیز با موفقیت به نتیجه رسید. اما حالا پس از گذشت بیشتر از سه سال از دوره دهم مجلس، به نظر می رسد کسانی که در انتخابات شرکت کرده اند رضایت چندانی از تصمیم شان ندارند. عملکرد ضعیف لیست امید و اجرایی نشدن شعارهای انتخاباتی شان باعث ایجاد بی اعتمادی و از دست رفتن اندک اعتبار باقی مانده اصلاح طلبان از سالهای پیش هم بر باد رفت. به طوری که رییس دولت اصلاحات در صحبت هایی گفته بود بعید است دیگر مردم با حرف ما پای صندوق ها بیایند. این چهره سیاسی که همواره نقش پررنگی در افزایش آمار شرکت در انتخابات و همینطور نتیجه آن داشته است با حمایت از حسن روحانی نیز باعث شد تا شانس موفقیت او برای رسیدن به صندلی ریاست جمهوری افزایش چشمگیری پیدا کنند.
عملکرد ضعیف لیست امید باعث شده است تا این روزها اصلاح طلبان بصورت چراغ خاموش به دنبال گزینه هایی برای جانشینی اعضایی باشند که به نام این لیست وارد مجلس کردند. در استان نیز اصلاح طلبان شهرستانها در حال مذاکره با افرادی هستند که شانس بیشتری برای رای آوری دارند.
تجربه ناموفق لیست امید در استان مرکزی باعث نارضایتی شهروندانی شده است که به آنها رای داده اند. باید دید آیا مردم در این دوره به لیست های اصلاح طلبان و اصولگرایان اقبالی نشان می دهند؟ یا بــه چهره های مستقل روی خوش نشان خواهند داد. شنیده های وقایع از حضور ۵ چهره مطرح اصلاح طلب در انتخابات مجلس بصورت مستقل حکایت دارد که از ۳ شهرستان استان مرکزی، خارج از لیست امید کاندیدا خواهند شد. اکبر منتجبی از روزنامه نگاران اصلاح طلب درباره لیست امید می نویسد: اگر نگوییم اعضای فراکسیون امید، اصلاح طلب نما هستند، در خوش بینانه ترین حالت آنها را باید ضعیفترین حلقه اصلاح طلبی دانست و رسما اعلام کرد که به هیچ یک از آنها دوباره رای نخواهیم نداد. ضمنا باید احزابی که این افراد را معرفی کردند مواخذه کرد تا دوباره قصور چهار سال پیش تکرار نشود.
این اتفاق هرچند باعث توهم خشنودی در اردوگاه اصول گرایان شده است اما آنها نمی دانند که تکلیف آنها سالها پیش از اصلاح طلبان برای مردم روشن شده است و به دلیل بلد نبودن بازی خیلی زودتر از جبهه رقیب شان دست را باخته اند و حالا کاندیداها از هر دو جناح به دنبال حضوری مستقل در انتخابات هستند تا شاید با خارج شدن از زیر پرچم این به اصطلاح احزاب سیاسی چپ و راست بتوانند اندک آبرویی در میان مردم برای خود دست و پا کنند.
به نظر می رسد انتخابات دوره یازدهم مجلس برای کاندیداها فرصت بهتری را نسبت به دوره های قبل برای حضور در مجلس فراهم کند، چراکه بی اعتمادی مردم ممکن است منجر به کاهش تمایل برای شرکت در انتخابات شود و در شرایطی که تعداد آرای واصله کاهش پیدا کند رقابت چندانی وجود نخواهد داشت و با کمی تلاش و ذکاوت می توان به سعادت ابدی حضور در مجلس دست یافت. همین امر باعث شده تا فرصت طلبان بسیاری از همین روزها فعالیت هایشان را در فضاهای حقیقی و مجازی برای تبلیغ و تخریب آغاز کنند. اقداماتی که به گفته معاون سیاسی استاندار مرکزی توسط مجموعه آنها به دقت رصد می شود.
بهروز اکرمی گفته است: فعالیت کاندیداهای احتمالی در فضای مجازی نیز همانند فضای واقعی رصد میشود و به طور حتم مستندسازی خواهد شد. البته چارچوبهای تبلیغات انتخاباتی در این فضا توسط ستاد انتخابات کشور و هیأت نظارت در کل کشور تدوین میشود تا کاندیداها در موعد مقرر از فضای مجازی برای تبلیغات استفاده و در این زمینه موارد قانونی را رعایت کنند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی با تاکید بر اهمیت عمل به قانون بیان کرده: اولین قدم برای اینکه مجریان و ناظران انتخابات در چارچوب قانون عمل کنند آشنایی کامل آنها با قانون است، مقرر است تمامی دست اندرکاران از فرمانداران تا نمایندگان شعب، بخشداران و… آموزش ببینند و جزئیات قانون انتخابات برای آنها تشریح شود. در جلسات به فرمانداران تاکید شده است از موضع گیری و جهت گیری دوری کرده و از هر نوع فعالیت که شائبه برانگیز باشد خودداری کنند. رفتار تمام مجریان هم توسط ستاد انتخابات رصد و تذکرهای لازم به آنها داده میشود.
این صحبت های اکرمی در حالی صورت می گیرد که چندی پیش شائبه هایی در استانداری در خصوص استعفا یا برکناری مدیرکل دفتر سیاسی و انتخابات استان مرکزی و اختلافش با معاون سیاسی استاندار به گوش رسید و نشان از وضعیت نه چندان مطلوب و آرام در قلب انتخابات استان داشت.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی در ارتباط با استعفادهندگان استان برای حضور در انتخابات مجلس یازدهم نیز گفته: افرادی که استعفا میدهند به استانداری یا فرمانداری مراجعه نمیکنند که آمار دقیقی در این خصوص داشته باشیم، همچنین ممکن است برخی در خارج از استان استعفا داده باشند، اما بر اساس ارزیابی کلی، آمار افراد استعفا داده از سمت (مشمولین ماده ۲۹ قانون انتخابات) در استان هشت نفر است.
به نظر می رسد دوره یازدهم انتخابات مجلس شورای اسلامی با حساسیت های ویژه ای روبرو باشد. تلاش اصلاح طلبان برای بازیافتن آبروی از دست رفته شان از یکسو و شکست اصول گرایان در چند دوره انتخابات اخیر از رقیب دیرینه شان در کنار مردمی که دیگر اعتمادی به هیچ کدام از احزاب چپ و راست سیاسی کشور ندارند، شرایط خاصی را رقم زده و فرصت خوبی را برای کاسبان انتخابات که در استان مرکزی تعدادشان کم هم نیست فراهم کرده است. بدون شک در روزها و ماه های پیش رو شاهد اتفاقات و اخبار جالب توجهی در این حوزه خواهیم بود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.