خانه » جدیدترین » تشکیل انجمن ناشران استان مرکزی در هاله ای از ابهام

تشکیل انجمن ناشران استان مرکزی در هاله ای از ابهام

دوشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۱  شماره ۱۵۷۲

شاید وقتی دیگر

زهرا مدنی

روزنامه وقایع استان پیش از این به بهانه های مختلفی چون برگزاری نمایشگاه کتاب به پیگیری مشکلات ناشران استان و همچنین مشکلات اساسی در زمینه حوزه چاپ و نشر استان مرکزی پرداخته است و در آخرین گزارشی که در این زمینه کار شده بود معاون امور فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی از تشکیل انجمن صنفی ناشران خبر داده بود در حالی که به نظر می رسد تشکیل این انجمن در حالت تعلیق قرار گرفته و حتی ممکن است منتفی شود.
علیرضا حاجی علی بیگی معاون امور فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی به خبرنگار وقایع استان گفته بود: مقرر شده در این انجمن به پیگیری منافع صنفی، مشاوره در تصمیمات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه نشر و صدور مجوز برگزاری نمایشگاه های کتاب در استان، برگزاری دوره های آموزشی، برگزاری نشست های صنفی و طرح مشکلات با مسئولات امر چون اداره مالیات، اداره کار، سازمان صمت و.. پرداخته شود.
حال که بیش از یک ماه از این تاریخ گذشته به نظر می رسد ایجاد این تشکل مورد استقبال ناشران استان مرکزی قرار نگرفته است و در حالت تعلیق قرار دارد.
ابوالفضل بیرقی مدیرعامل تعاونی ناشران استان مرکزی در اینباره به خبرنگار روزنامه وقایع استان می گوید: یکی از قوانین اولیه برای تشکیل انجمن صنفی ناشران این است که حداقل ده نفر از ناشران باید متقاضی عضویت در انجمن باشند در حالی که تنها چهار نفر برای عضویت در این انجمن اعلام آمادگی کرده بودند.
وی می افزاید: دلیل این عدم استقبال هم این بوده که ناشران اغلب پس از طی روند اداری طولانی درخواست های خود را مطرح نموده اند اما عملا اتفاق بزرگی در این زمینه رخ نداده و مشکلات همچنان گریبانگیر فعالان این صنف است.
مدیرعامل تعاونی ناشران استان مرکزی اظهار می کند: در حال حاضر مشکل اصلی ناشران گرانی کاغذ است، کاغذ نزدیک به ده برابر افزایش قیمت داشته است و قدرت مردم برای خرید کتاب نیز کاهش یافته و همین مساله ناشران سراسر کشور را با مشکل مواجه کرده است.
وی ادمه می دهد: با این همه استان هایی چون تهران و قم با تشکیل انجمن صنفی ناشران توانسته اند اتفاقات خوبی رقم بزنند و این حرکت مزایای خوبی را برایشان به همراه داشته است. اما ناشران استان مرکزی معتقد هستند جلسات و تشکل های مختلفی شکل گرفته که پاسخگوی مشکلات نبوده است و از همین رو از تشکیل این انجمن نیز استقبال نمی کنند.
بیرقی معتقد است: مشکل اساسی در عدم تشکیل انجمن بروکراسی های اداری است برای مثال مراحل اداری و اولیه تشکیل انجمن حداقل شش ماه طول می کشد و همین امر باعث شده تشکیل انجمن در حالت تعلیق قرار بگیرد ولی اگر اعضا کمی با انگیزه تر عمل کنند و این بروکراسی های اداری نیز از میان برداشته شود وضعیت کمی بهتر خواهد شد.
مدیرعامل تعاونی ناشران استان مرکزی در پایان اضافه می کند: در وضعیت اقتصادی حال حاضر کالاهای غیرضروری چون کتاب از سبد خرید مردم حذف شده و اداره کل ارشاد استان مرکزی هم نمی تواند حمایت ویژه ای را از ناشران داشته باشد چرا که بودجه چندانی ندارد تا از این طریق به حمایت ناشران بپردازد و همین امر حوزه نشر را با مشکل مواجه ساخته است.
سینا دلشادی مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در گفت و گو با خبرنگار وقایع استان مشکلات حوزه چاپ و نشر را معلول مسائل مختلفی چون گرانی کاغذ و .. دانسته بود و معتقد بود باید تدبیری اساسی در این زمینه اتخاذ شود.
وی با اشاره به حمایت جدی وزارت خانه از حوزه چاپ و نشر معتقد بود که حوزه چاپ، نشر و کتاب از حوزه های زیرساختی و زیربنایی محسوب می شود و طبیعی است که باید مورد حمایت جدی تری قرار بگیرد، اما اصلاح وضعیت، کار زمان بری است و باید با دقت نظر به آن ورود کرد.
به گفته دلشادی سال ۱۴۰۱ وضعیت بهتری نسبت به گذشته رقم خواهد خورد. وی بخشی از آن چه الان با آن مواجه هستیم را معلول سیاست های حمایتی دولت قبلی دانسته و معتقد بود شرایط اجتناب ناپذیر کلی کشور و منطقه و تاثیرات آن را نیز نباید در این زمینه نادیده گرفت.
به گزارش وقایع استان، مشکلاتی که استان مرکزی در حوزه چاپ و نشر با آن مواجه است بر همگان روشن و مبرهن می باشد، چرا که این استان سابقه طولانی مدتی در حوزه چاپ و نشر ندارد و با این وجود در همسایگی شهرهایی چون تهران و قم قرار گرفته که از قطب های چاپ و نشر در سراسر کشور محسوب می شوند و در شرایطی که نشرهای بزرگ کشور با مشکلاتی چون گرانی کاغذ و .. دست و پنجه نرم می کنند نمی توان از نشرهای استان مرکزی انتظار بسیار بزرگی داشت اما با این همه انتظار می رود متولیان فرهنگ در استان مرکزی با ایجاد حمایت های حداقلی از تعطیلی معدود انتشاراتی هایی که در سطح استان فعال هستند جلوگیری کنند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.