خانه » جدیدترین » تشدید نظارت بر سلامت و بهداشت استخرهای شنا در فصل تابستان/افزایش نظارت بر استخرها

تشدید نظارت بر سلامت و بهداشت استخرهای شنا در فصل تابستان/افزایش نظارت بر استخرها

دوشنبه ۱۰ خرداد ۹۵   شماره ۳۴۰

گروه ورزش-وقایع استان:
فصل تابستان و گرما در راه است یکی از تفریح ها و ورزش های رایج این فصل شنا است، هر چند شنا یکی از ورزش های مفید و مفرح است و در درمان بسیاری ازبیماری های مفصلی توصیه می شود؛ ولی گاه همین ورزش جذاب باعث ایجاد برخی ناراحتی ها و بیماری ها خواهد شد، نوع محیط این ورزش و حضور شناگران متعدد در یک سانس گاه ممکن است باعث ایجاد برخی آلودگی ها در آب استخر شود و در نهایت موجب انتقال بیماری به شناگران شود، البته کلر زنی آب استخرها و گردش آن یکی از مهم ترین اقدامات در رفع آلودگی های مختلف محیط استخر است؛ ولی در نهایت باز هم رعایت نکردن اصول بهداشتی از سوی شناگر و برخی کوتاهی ها در بهداشت محیطی می تواند این موارد را ممکن شود، هم اکنون با توجه به شروع فصل گرما و شلوغی استخرها هم امکان آلودگی محیط استخرها و هم اینکه ضرورت نظارت بر این اماکن بیشتر شده است، ضرورت اهمیت بهداشت این محیط ما را بر آن داشت تا جویای اقدامات صورت گرفته در این حوزه باشیم.
ناصر طاهری رییس هیئت شنا در این باره می گوید: هم اکنون ۲۲ استخر فعال در استان مرکزی وجود دارد.
وی ادامه می دهد: نظارت بر بهداشت استخرها از طریق بازرس های بهداشت و ادارات شهرستان ها انجام می شود و در صورت تخلف با آن ها برخورد می شود.
دبیر هیئت شنا و مدیر استخر پنجم مرداد نیز می گوید: رسیدگی و نظارت بر سلامت و بهداشت استخرها معمولا از طریق ناظرین و بازرسان اداره بهداشت انجام می گیرد و نقش هیئت شنا بیشتر در زمینه فنی، مربیگری و امور آموزشی پررنگ است.
حسین فرشاد اضافه می کند: هم اکنون در شهرستان اراک نزدیک به دوازده استخر دولتی و خصوصی وجود دارد که به غیر از استخر پنجم مرداد باقی استخرها چند روز برای خانم ها و چند روز درهفته برای آقایان سانس دارند و مجزا نیستند.
وی جدا نبودن استخر آقایان و خانم ها را نیز در انتقال آلودگی ها موثر عنوان و ادامه می دهد: این مسئله یکی از مواردی است که می تواند در انتقال بیماری ها تاثیر داشته باشد و بارها بر آن تاکید شده است.
مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه ای مرکز بهداشت استان مرکزی نیز در این باره می گوید: با آغاز فصل گرما نظارت بر استخرها توسط بازرسین مرکز بهداشت استان مرکزی افزایش یافته است.
مهندس حسن مهر علی ادامه می دهد: بازرسین ما که همگی دارای کارت بهداشت از مرکز جامع سلامت هستند در موارد متعدد بهداشت و سلامت استخر را مورد بررسی قرار می دهند.
وی توضیح می دهد: طبق آیین نامه مقررات استخرهای شنا در بخش های بهداشت فردی، چون ناجی، عوامل استخر وشناگران، بخش ابزار و تجهیزات چون سیستم تزریق کلر و گردش آب و بخش ساختار استخر چون خود ساختمان استخر، فضای آن، دیوارها و موارد سخت افزاری چون سیستم گرمایشی و سرمایشی، دمای محیط و … مورد بررسی قرار می گیرد.
مهرعلی با بیان اینکه بازرسین در واقع شرایط استخرها را با مقررات آئین نامه انطباق می دهند، می افزاید: برای این نظارت برخی موارد با مشاهدات عینی، برخی با نمونه برداری از آب استخر و آزمایشهای میکروبیولوژی، شیمیایی و فیزیکی روی نمونه ها انجام می شود.
وی می گوید: در بحث آب استخر ۱۸ پارامتر چون میزان کلر باقیمانده، pH، درجه حرارت، شمارش و شناسایی سودوموناس، استرپتوکوک، اشریشیاکلی و کلیفرم با نمونه برداری از مناطق مختلف خصوصا عمیق استخر مورد بررسی قرار می گیرد.
مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه ای مرکز بهداشت استان مرکزی تصریح می کرد: در صورت مشاهده هرگونه آلودگی در آب استخر بلافاصله اخطار و دستور تعطیلی آن صادر می شود و ادامه کار و فعالیتش منوط به رفع مشکل و آلودگی است.
مهرعلی ادامه می دهد: در مورد نواقص و اشکالات فیزیکی در ساختمان استخر نیز در صورت دیدن مشکل، اخطار و تذکر به مدیر استخر داده شده و وی متعهد می شود در فرصتی ۱۵ روزه در رفع آن مشکل بکوشد.
وی می گوید: در واقع هر آنچه سلامت شناگر را به خطر بیندازد با برخورد جدی از سوی بازرسین مراکز بهداشت روبه رو می شود.
مهرعلی توضیح می دهد: با شروع فصل گرما نظارت و بازدیدها در تعداد بیشتر و با فواصل کمتر انجام می شود و این فاصله کمتر از ۴۸ ساعت خواهد بود.
وی ادامه می دهد: تا کنون مواردی بوده است که استخرهایی به دلیل تخلف پلمپ شده اند؛ ولی با رفع آلودگی دوباره فعالیت خود را آغاز کرده اند.
مهرعلی در خصوص مجزا بودن حوضچه استخرهای زنان و مردان گفت: اگر هر استخری بخش های مجزا برای زنان و مردان داشت قطعا بهتر بود؛ ولی حالا که این امکان برای استخرها نیست و چند روز در هفته استخر در اختیار آقایان و چند روز در اختیار زنان است در صورت رعایت استاندارد آب مشکلی در خصوص بیماری ایجاد نمی شود.
وی می گوید: آب باید یک استاندارد بهداشتی داشته باشد و اگر این شاخصه ها رعایت شود مشکل خاصی در این زمینه وجود نخواهد داشت، در واقع میزان کلر و گردش آب استخر از مهم ترین مسائل در بهداشت آب استخر است.
مهرعلی اضافه می کند: البته بهداشت استخر و رعایت سلامت آب یکی طرف قضیه است در بسیاری موارد رعایت نکردن بهداشت از سوی شناگران محیط استخر را بسیار آلوده می کند، بنابراین یک سری موازین باید از سوی شناگر رعایت شود که این محدودیت ها در مورد خانم ها بیشتر است مثلا نباید خانم ها با آرایش وارد استخر شنا شوند.
وی می گوید: اگر شناگر موازین وضع شده را رعایت نکند این وظیفه مدیر استخر است که از ورود این شناگران به آب ممانعت کند.
مهرعلی تاکید می کند: اگر شهروندان از استخری به دلیل نامناسب بودن وضعیت بهداشتی شکایتی دارند می توانند مورد خود را به مراکز جامع خدمات سلامت ارجاع داده و مرکز بهداشت در کمتر از ۲۴ ساعت این مورد را بررسی و اقدام می کند.
بی شک به دلیل حضور شناگران و استقبال این روزها از این ورزش هم اکنون استخرهای شنا محل بسیار مناسبی برای انتقال بیماری های پوستی و عفونی هستند. استفاده از استخرهای شنا همیشه با مسائل و خطرات بهداشتی همراه بوده است.آلودگی اکثر استخرهای عمومی به اجرام میکروبی ضرورت نظارت دقیق تر مسوولین و متولیان امور بهداشت محیط بر کنترل بهداشتی این استخرها خصوصا در فصل تابستــان را می طلبد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.