خانه » جدیدترین » تحلیل فنی دیدار آلومینیوم اراک و نساجی مازندران در هفته بیست و پنجم لیگ برتر فوتبال کشور

تحلیل فنی دیدار آلومینیوم اراک و نساجی مازندران در هفته بیست و پنجم لیگ برتر فوتبال کشور

دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱  شماره ۱۵۵۳

گره ای که باز نشد

مهرداد یاری

داستان این دیدار نیز دقیقا مشابه آن چیزی بود که در فینال جام حذفی شاهد بودیم آلومینیوم موقعیت های زیادی ساخت، بارها تا فروپاشی دروازه نساجی پیش رفت اما باز هم نتوانست قفل دروازه این تیم را بشکند تا باز هم این آه و افسوس باشد که نسیب هواداران اراکی می شود. از آلومینیوم نمی شود انتظار داشت که از این بهتر بازی کند اما هرجور که شده باید این تیم بتواند گل بزند چرا که دقیقا تا قبل از زدن ضربه آخر همه کارها به خوبی انجام می شود. با اینکه نساجی برای کسب همین تک امتیاز وارد اراک شده بود و سیستمی کاملا تدافعی را در دستور کار تیمش قرار داده بود اما باز هم این آلومینیوم بود که توپ و میدان را در دست داشت و با تکیه بر توان بدنی و تکنیکی بازیکن هایش بارها خطوط دفاعی نساجی را شکست و تـــوانست موقعیت های خوبی بسازد. البته آلومینیوم به نسبت بازی که در فینال حذفی انجام داد بیشتر مالک توپ بود و راحت تر آن را به گردش در می آورد. مثلث های موفقی که آریاکیا، قاید رحمتی و علینژاد در چپ و فخرالدینی، نقی زاده و شریفات در راست تشکیل می دادند بسیار زهردار و سریع توپ را به یک سوم دفاعی نساجی می رساند. محمدرضا آزادی نیـز به عنوان مهاجم نوک جابجایی های زیادی داشت و به خوبی هر چه تمام تر پشت به دروازه حریف توپ را برای ســـایر هم تیمی هایش نگه می داشت یا با سر می ساباند. در خط دفاع نیز به جز دو صحنه در انتهای هر دو نیمه به نساجی هیچ فرصتی داده نشد و در تمام مدت بازی مهاجمین نساجی توانی برای حفظ توپ و با حوصله بازی کردن را نیافتند.
آلومینیوم در این دیدار شناورترین بازی خود را به نمایش گذاشت به گونه ای که توپ به بهترین شکل و بسیار روان در زمین به گردش در می آمد حتی در بعضی صحنه ها پاس های سریعی ارسال و یک دوهای با کیفیتی انجام می شد به طور مثال در دقیقه ۹ قاید رحمتی و علینژاد یک دوی بسیار زیبایی انجام دادند که نهایتا با شوت خوب نقی زاده همراه شد‌. به طور کلی هرگاه آلومینیوم به بازی سرعت بخشید توانست خلق موقعیت کند این امر با تکیه بر این همه بازیکن سریع و تکنیکی که در تیم حضور دارند انجام می شود البته کادر فنی آلومینیوم می تواند با تمرکز بیشتر روی بازی با سرعت بالا، تیمی به مراتب بهتر و زهردارتر بسازد که حتی در برابر بهترین خطوط دفاعی نیز بتواند موفق عمل کند.
نکته بارز بازی آلومینیوم در بازی چهارشنبه شب، موفقیت بسیار بالای بازیکن ها در توپ گیری بود که تقریبا در هیچ مقطعی از بازی اجازه بازیسازی به نساجی را نداد. پرس های خوب، فاصله منظم بین خطوط، جابجایی های فراوان و البته هوش بالای بازیکن های آلومینیوم باعث شد که مدام پاس های نساجی چی ها لو برود و به سرانجام نرسد. آلومینیوم به واسطه داشتن تیمی متوازن در همه خطوط و در دو جناح توانایی ضربه زدن و خلق موقعیت از تمامی راه ها را دارد در این دیدار به خوبی شاهد بودیم که آلومینیوم انواع و اقسام موقعیت ها را ساخت و راهی نماند که از طریق آن خلق موقعیت نکرده باشد‌ البته همچنان نقاط قوت این تیم در جناحین است و موقعیت سازی از کانال های مرکزی قوت زیادی نگرفته است هر چند به نسبت گذشته پیشرفت داشته و توپ صرفا در کناره ها به حرکت در نمی آید پاسی که امیر نوری در دقیقه ۷۲ برای نقی زاده ارسال کرد نمونه خوب حرکت از مرکز و به نوعی پاس خط شکن بود که بازیکن هم دسته را در فضاهای بین مدافعین نساجی صاحب توپ کرد. جا دارد که تیمِ توانمندی مثل آلومینیوم در ارسال این نوع پاس ها بهتر عمل کند.
در دیدارهای گذشته دیده ایم که توانایی خلق موقعیت‌ و زهر دار بودن سمت چپ آلومینیوم از سمت راست آن بیشتر است به گونه ای که اغلب موقعیت ها توسط علینژاد یا آریاکیا خلق می شوند در حالی که در سمت دیگر فخرالدینی و شریفات به زمان بیشتری برای گرم شدن‌ و راه افتادن نیاز دارند در همین دیدار نیز دیدیم که سمت راست آلومینیوم در نیمه دوم راه افتاد و بیشترین حمله های آلومینیوم در نیمه دوم از سمت راست شکل گرفت. خیلی اوقات پیش می آید که برای ایجاد توازن در هر دو سمت، جای بازیکن های هجومی دو‌ جناح را برای دقایقی بــا یکدیگر عوض می کنند تا شاید از این طریق قدرت نفوذ تیم از هر دو سمت به یک توازن مطلوب برسد به عقیده نگارنده کادر فنی می توانست این تغییر را پیش از تعویض کردن شریفات انجام دهد تا شاهد یک بازی متوازن تر باشیم. در دیدارهایی که بازی گره می خورد بهتر آن است که بازیکن های تکنیکی در درون محوطه جریمه بیشتر حفظ توپ کرده و اقدام به دریبل زنی کنند تا شاید از این طریق با گرفتن پنالتی گره بازی باز شود دقیقا همان کاری که آریاکیا انجام داد و اگر تنها یکی دو متر جلوتر بود خطای صورت گرفته، پنالتی می شد.
همانند چند دیدار گذشته هر چقدر از آلومینیوم تعریف کنیم باز هم حق مطلب را ادا نکرده ایم هواداران هر چیزی که برای لذت بردن نیاز دارند را می توانند ببینند و لذت ببرند اما آنچه اجازه نمی دهد این لذت تکمیل شود ضعف بازیکن های خط حمله در زدن ضربات آخر است از دست دادن آن همه موقعیت در این دو بازی به راحتی یک جام و دو امتیاز از آلومینیوم گرفت. نساجی طی این دو بازی نه لایق قهرمانی در جام حذفی بود و نه کسب این تک امتیاز ! در هر دو دیدار آلومینیوم این فرصت را داشت که در دقایق ابتدایی بازی به گل برسد و روند بازی را تغییر دهد. بدون شک اگـر این اتفاق می افتاد شاهد دو پیروزی پر گل نیز می شدیم که کام هواداران را بسیار شیرین می کرد. در هر حال باید به کادر فنی آلومینیوم بابت ساختن چنین تیم هجومی و قدرتمندی تبریک گفت آلومینیوم اکنون تیمی شده که همه از آن می ترسند چه در ورزشگاه امام خمینی (ره ) و چه در هر زمین دیگری.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.