خانه » جدیدترین » تحلیل فنی بازی پیکان تهران و آلومینیوم اراک در هفته چهاردهم لیگ برتر فوتبال ایران

تحلیل فنی بازی پیکان تهران و آلومینیوم اراک در هفته چهاردهم لیگ برتر فوتبال ایران

دوشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۰   شماره ۱۵۲۲

گریز از شکست

مهرداد یاری

بازی با پیکان، بازی عجیبی شد. بهترین بازیکنان تیم از فرم ایده آل شان دور شده بودند یا بد بازی می کردند یا نمی توانستند کمکی به تیم بکنند! روزی که شریفات، احمدی، علینژاد و قاید رحمتی یکجا تعویض شوند ناگفته معلوم است که آلومینیوم چه روز سختی داشته است تازه اگر تعویض کردن دروازبان امری مرسوم بود بدون شک پورحمیدی نیز مجبور بود نیمه دوم را از روی نیمکت ذخیره ها تماشا کند؛ از پورحمیدی که همیشه مانند عقاب از دروازه حراست می کرد بعید بود که در یک دیدار این همه اشتباه داشته باشد و در برابر مهاجمین حریف ضعف نشان دهد البته امیدواریم که این وقایع تنها به این یک دیدار ختم شود و همانند گذشته شاهد درخشش بازیکن های تیم باشیم.
آلومینیوم در این دیدار برای پر کردن جای خالی نقی زاده از امیرمحمد هوشمند استفاده کردند و میثم آقایی را نیز در خط حمله به بازی فرستاده بودند. در سیستم ۴-۲-۳-۱ که همواره سیستم پیش فرض آلومینیوم بوده بازیکن ها از نظر چینش مانند بازی های گذشته در زمین قرار داشتند اما شرح وظایف آقایی و هوشمند متفاوت از بازی های گذشته بود. در این دیدار آقایی که به ظاهر تک مهاجم تیم بود و انتظار می رفت فضای درون محوطه جریمه را اشغال کند در تمام دقایقی که در میدان حضور داشت مـدام عقب می آمد و در تمام نقاط زمین می چرخید و تـــوپ می گرفت و اصطلاحا به عنوان ۹ کاذب به بازی گرفته شده بود او حتی گاها تا زمین خودی عقب می آمد و از مدافعین و هافبک دفاعی ها توپ دریافت می کرد.
در غیاب آقایی هنگامی که خط حمله خالی می شد این امیرمحمد هوشمند بود که یک خط جلوتر می رفت و به عنوان مهاجم هدف تیم مورد استفاده قرار می گرفت البته این اضافه شدن هوشمند صرفا موقع ارسال ها صورت می گرفت و این گونه نبود که برای او پاس در عمق و … نیز ارسال شود. بارها تاکید کرده ایم که کادر فنی بهتر است به امیرمحمد هوشمند بیشتر بازی بدهد و از خلاقیت و دید خوبی که دارد در میانه میدان استفاده شود اما این بسیار دور از ذهن و دور از تصور بود که کادر فنی انتظار داشته باشند هوشمند که اساسا یک دفاع آخر تخصصی است بتواند در پست هافبک پشت مهاجم و مهاجم نوک‌ که به تکنیک و ویژگی های فنی خاص خود نیازمند است نیز به خوبی بازی کند و عملکرد قابل قبولی داشته باشد! خیلی هم سخت نبود حدس زدن اینکه هوشمند در این پست احتمالا نخواهد توانست مثمر ثمر واقع شود. یکی از بارزترین ویژگی های خوب کادر فنی آلومینیوم این است که در طول نیمه نخست متوجه اشتباهات فاحش خود و یا تاکتیک های اصلی حریف می شوند و در بین دو نیمه تصمیمات خوبی را اتخاذ می کنند آن گونه که همواره تفاوت قابل توجهی میان کیفیت نیمه اول و دوم این تیم دیده می شود ‌و تیم به طور محسوسی در نیمه‌ های دوم بهتر بازی می کند. درمیان آن همه تعویض، یکی از تصمیمات خوب کادر فنی نگه داشتن هوشمند در زمین بود چرا که با عقب رفتن هوشمند آلومینیوم به راحتی توانست تغییر سیستم داده و به تغییر نتیجه امیدوار شود. البته جابجایی یک بازیکن از خط حمله تا قلب دفاع تا حدودی عجیب به نظر می رسد هر چند این جابجایی نشان می دهد بازی دادن به هوشمند در خط حمله از همان ابتدا اشتباه بوده است. هر چند که به عقیده نگارنده، در نحوه بازی گرفتن از میثم آقایی که نوعی خلاقیت و ابتکار را چاشنی بازی تیم کرده بود کادر فنی حق داشت و تصمیم شان مناسب بود. که با توجه به توان تاکنیکی و بدنی آقایی این نحوه بـازی توانمندی های او را بیش از گذشته به نمایش می گذارد. آقایی بد شانس هم بود که بازی خوب او همراه شد با بازی نه چندان خوب بقیه بازیکن هایی که اطراف و در نزدیکی او به بازی گرفته شدند آقایی را می توان همواره در نقش بازیکن آزاد به بازی گرفت او به همه جا سرک می کشد و در درگیری هـا بر ســـر توپ می جنگد، تکنیکی است و قدرت شوتزنی خوبی دارد و همچنین هنگام ارسال ها بازیکن خطرناکی است و در سر زدن نیز مهارت دارد او به عنوان یک مهاجم در خدمت تیم بازی می کند.
پیکان نیز در بازی بعد از ظهر شنبه اهداف مشخصی در دفاع و حمله داشت که تا حد زیادی هم توانست از همان برنامه هایش نتیجه بگیرد. هر گاه خط دفاع و دروازه آلومینیوم در مسیر گردش توپ، آن را استپ یا برای لحظه ای متوقف می کردند بلافاصله یک بازیکن حریف آن ها را پرس می کرد. پیکان از تحت فشار قرار دادن پورحمیدی توانست به یک‌ کرنر دست پیدا کند و با پرس کردن مصطفی احمدی توانستند توپ گیری کرده و به سرعت آن را به گل تبدیل کنند آن ها به دفعات پورحمیدی و بقیه مدافعین را به زحمت انداختند. این درست است که بازیکن های آلومینیوم روزی خوبی نداشتند اما این هوشیاری و پرس به موقع مهاجمین پیکان نیز مزید بر علت شده بود.
از طرفی پیکان هنگام دفاع کردن به ویژه در نیمه دوم با همه نفراتش در زمین خودی حضور می یافت و فاصله بین خط دفاع و هافبک پر تعدادشان بسیار کم بود به گونه ای که انجام کارهای ترکیبی در آن منطقه غیر ممکن به نظر می رسید.‌کادر فنی آلومینیوم نیز برای مقابله با این دفاع اتوبوسی دست به تغییر سیستم زد و سیستم بازی از ۴-۲-۳-۱ به ۳-۵-۲ تبدیل شد هوشمند در کنار سلیمان زاده و محمدزاده در دفاع قرار گرفت امیر نوری تک هافبک دفاع تیم، آقایی و یحیی بیگی نیز جلوتر از او قرار داشتند، فخرالدینی و آریاکیا در راست و چپ آن ها به عنوان وینبک های تیم در رفت و آمد بودند، میثم مجیدی و اسدی نیز دو مهاجم بلند قامت و سرزن تیم بودند. البته پیش از آنکه تیم بخواهد از این سیستم در فاز هجومی به نتیجه ای برسد امیر نوری ارسال آقایی را با ضربه سر تبدیل به گل کرد و تیم در ادامه برای دفاع کردن از گل زده و امتیاز به دست آمده عقب کشید و همه جوره مقاومت کردند در مجموع دو تیم بازی فنی اما کم موقعیتی را به نمایش گذاشتند.
کادر فنی آلومینیوم باید به این نکته توجه داشته باشد که هم در سمت چپ و هم در راست فخرالدینی و شریفات، آریاکیا و علینژاد همکاری های خوبی با یکدیگر دارند اما اگر نفر سومی به آن ها نزدیک نشود و در گردش و انتقال توپ به آن ها کمک نرساند به راحتی توسط مدافعین حریف تحت فشار قرار گرفته و توپ را از دست می دهند یا به سختی پیش خواهند رفت.
در این دیدار همکاری فخرالدینی و شریفات در دقیقه ۶۲ و رد و بدل کردن چند پاس کوتاه که نهایتا به یک شوت نسبتا خطرناک ختم شد و همچنین تکل بی نظیری که هوشمند در دقیقه ۶۵ در مقابل شوت مهاجم پیکان در درون محوطه جریمه زد از زیباترین حرکات بازیکن های آلومینیوم بود.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.