خانه » پیشنهاد سردبیر » تبعات پروژه سردار

تبعات پروژه سردار

پنجشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۹   شماره ۱۲۸۰

گفتگوی وقایع استان با معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی درباره طرح خیابان ۵۵ متری اراک که به پروژه شهید سلیمانی تغییر نام یافت

تبعات پروژه سردار

تا زمان بررسی پیوست‌های اجتماعی، فرهنگی، زیست‌محیطی پروژه شهید قاسم سلیمانی توسط شهرداری اراک، عملیات این پروژه متوقف شد
یکی از ایرادات دادگستری به اجرای پروژه شهید سلیمانی این است که گفته می‌شود این پروژه از طرح جامع شهری شهر اراک حذف‌شده است
اجرای این پروژه دمای کانونی شهر اراک را افزایش خواهد داد
مشکلات در خیابان شریعتی پابرجاست چرا که پل
خیابان شریعتی باید بزرگ‌تر احداث می‌شد

عباس لعل بار

محسن خیرمند، معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی در گفتگو با خبرنگار وقایع استان اظهار کرد: طرح خیابان ۵۵ متری یا به اصطلاح پروژه شهید سلیمانی که شهرداری اراک به‌عنوان یکی از رینگ‌های تکمیلی ترافیک شهری آن را کلنگ زنی و وارد عملیات عمرانی کرده است، دارای یک سری تبعات اجتماعی و زیست‌محیطی برای شهر اراک است. با توجه به این تبعات معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مکاتبه‌ای را با شهردار اراک انجام داد و از وی خواسته‌شده است در وهله اول پیوست‌های اجتماعی،فرهنگی، زیست‌محیطی این پروژه بررسی و نتایج آن برای این معاونت تشریح گردد. وی ادامه داد: همان‌طور که اطلاع دارید شهر اراک یکی از شهرهای کشور است که میزان گستره و سرانه فضای سبز آن بالا نیست و به خاطر پروژه شهید سلیمانی قرار است یک بخش دیگر از این فضای سبز حذف شود، هرچند شهرداری عنوان می‌کند که درختان در مسیر این پروژه به‌جایی دیگر انتقال می یابد، ولی نکته قابل‌تأمل این است که باید فهمید این جابه‌جایی فضای سبز کجا قرار می‌گیرد، زیرا وقتی‌که سطح آسفالت در شهر اراک افزایش پیدا کند، دمای محیطی شهر و آن منطقه بالأخص در فصل تابستان افزایش پیدا خواهد کرد. همه این موارد به کنار شهری را تصور کنید که هسته اصلی آن آسفالت شده باشد، هرچند تعدادی درخت در اطراف این شهر کاشته شود این میزان سطح آسفالت باعث می‌شود دمای کانونی شهر به‌شدت افزایش پیدا کند.
خیرمند تصریح کرد: به همین خاطر از شهردار اراک خواسته شد تا زمانی که این پیوست‌‌های اجتماعی، فرهنگی، زیست‌محیطی در پروژه شهید سلیمانی بررسی و لحاظ نگردد، کار عملیات پروژه متوقف شود. ضمن اینکه قرار است امروز اعضای ترافیک شهرداری اراک جلسه‌ای را با معاونت پیشگیری از وقوع جرم استان داشته و طرح‌های اصلاحی که برای شهر اراک در نظر دارند را به این معاونت ارائه و توضیح دهند، درواقع به دنبال این هستیم طرح‌های ترافیکی شهر اراک از جهت اجتماعی، ترافیکی و فروانی موردبررسی قرار گیرد.
معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اظهار کرد: یکی از بحث‌هایی که در شهر اراک مطرح می‌شود این است که مدیریت شهری شهر اراک چقدر توانسته ترافیک را در این شهر روان‌کرده و هم باعث ایجاد همگونی در کل سطح شهر شود؟ این‌طور نباید باشد که به‌عنوان‌مثال در یک منطقه مرفه شهر اراک همه خیابان‌ها را توسعه دهیم، گذرگاه، پل عابر پیاده و… ایجاد کرده اما در یک سری از مناطق محروم شهر بالأخص مناطق حاشیه‌نشین شهر هیچ‌کدام از این اقدامات اتفاق نیفتاده است.
وی بیان کرد: مورد دیگر که بنده به شهردار تأکید کردم این بود که شهرداری در کنار پرداختن به موضوعات عمرانی، موضوعات رغبتی مردم را در نظر بگیرد، به‌عنوان‌مثال پروژه خیابان شریعتی، آنی نبود که باید می‌شد درواقع پل خیابان شریعتی باید بزرگ‌تر احداث می‌شد، هم‌اکنون مشکلات در این خیابان پابرجاست.
معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان در پاسخ به این سؤال که در صورت اینکه شهرداری نتوانست این معاونت را برای پیوست‌‌های اجتماعی، فرهنگی و زیست‌محیطی این پروژه اقناع کند، امکان لغو این پروژه وجود دارد یا خیر؟ گفت: در صورت عدم اقناع‌سازی این معاونت پیشنهاد لغو این پروژه را به دادستان اراک خواهیم داد و دادستان اراک از جنبه حفظ حقوق بیت‌المال و پیشگیری از وقوع جرم دستور قضایی برای لغو این پروژه را خواهد داد.
خیرمندگفت: یکی از ایرادات دادگستری به طرح شهید سلیمانی این است که این پروژه از طرح جامعه شهری حذف‌شده است و برای اینکه از صحت این موضوع مطمئن شویم استعلامی از معاونت عمرانی استانداری استان مرکزی گرفته‌شده است و منتظر پاسخ آنان هستیم در کنار آن مسئله‌ای که باید مدنظر قرارداد این است که طرح‌های جامع چندساله است و چه افقی را در این طرح دیده‌شده است، اگر قرار باشد طرح‌های جامعی در شهر اراک آغاز و به بهره‌برداری برسد، این طرح‌ها جوابگوی نیازهای شهر اراک نیست، ایرادی ندارد طرح جامع در شهر اراک کامل اجرا شود اما با توجه به وضعیت بودجه‌ای و مشکلات حاضر شهر اراک بهتر نیست به‌جای هزینه گزاف برای اجرای پروژه‌ای که شاید تا سه سال دیگر جوابگوی نیازهای شهر اراک است، این بودجه و اعتبار برای رفع مشکلات حوزه شهری شهر اراک هزینه شود.
وی در پایان: به‌عنوان‌مثال شهرداری اراک مصوبه‌ای دارد که در کمربندی شمال بعد از آرامستان، دوربرگردان و تقاطع غیر هم‌سطح ایجاد شود، انجام این کار خوب است اما ضرورت این کار فقط پنجشنبه‌ها بعدازظهر به مدت سه ساعت است ولی برای اجرای آن نیاز به ده میلیارد تومان اعتبار است و یا قرار است در میدان امام خمینی زیرگذر ایجاد شود ، این اقدام خوب است اما اجرای آن ۵۰ تا ۷۰ میلیارد تومان هزینه می‌برد، این سؤال مطرح شود به‌جای انجام هزینه‌های بالای با اصلاح هندسی میدان، این هزینه‌ها در سایر مشکلات حوزه شهری شهر اراک هزینه شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.