خانه » جدیدترین » تابستان سیاه اراک

تابستان سیاه اراک

شنبه ۷ مرداد ۱۴۰۲  شماره ۱۷۳۰

گفتگوی وقایع استان با رئیس اداره آزمایشگاه‌های اداره محیط زیست استان مرکزی و کارشناس سلامت محیط معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اراک

زهرا مدنی: تداوم خشکسالی، گرمای بیش از حد هوا و تغییرات اقلیمی و آب و هوایی، به مشکل پدیده گرد و غبار در اراک دامن زده و سلامت مردم را در معرض تهدید قرار داده است. این پدیده جوی آثار و پیامدهای زیست محیطی نامطلوب بر جای می گذارد و اثرات مضری بر سلامت، اقتصاد جامعه و اقلیم دارد لذا شناخت ماهیت، منشاء و اثرات گرد و غبار برای اتخاذ راهکارهای بلند مدت و همچنین توجه به توصیه های بهداشتی به عنوان راهکارهای کوتاه مدت ضروری می نماید.

اراک ۲۸ روز آلوده را در ۴ ماه اخیر تجربه کرده است
به گفته رئیس اداره آزمایشگاه‌های اداره محیط زیست استان مرکزی از ابتدای سال تا کنون ۲۸ روز آلوده را در شهر اراک سپری کرده ایم و در یکم مرداد ماه به طور بی سابقه ای شاخص آلودگی به ۳۷۰ رسید و شهر در ۲۴ ساعت در وضعیت خطرناک قرار گرفت همچنین بالاترین شاخص آلودگی لحظه ای هم ۵۰۰ بوده که در همین روز به ثبت رسید و ذرات کمتر از ۱۰ میکرون تا ۷ برابر استاندارد هم افزایش پیدا کرد و این اتفاق در سطح کشور فقط در شهر اراک رخ داد که بی سابقه بود.
علیرضا محرابیان در اینباره به خبرنگار وقایع استان می گوید: منشا اصلی آلودگی های اخیر در استان مرکزی کویر مرکزی کشور و کویر قم و پس از آن هم تالاب میقان است که متاسفانه به موجب بروز خشکسالی در چشمه های گرد و غبار و عدم واکاری (کاشتن دوباره قسمت هایی از زمین) در این محدوده ها و برداشت بیش از حد از چاه های این منطقه رخ داد و این عوامل در آینده فرونشست زمین را هم در پی خواهد داشت.

توصیه های بهداشتی برای مقابله با آلودگی ریزگرد ها
مهدی خدایاری کارشناس سلامت محیط معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز دراینباره می گوید: ایران در کمربند خشک و نیمه خشک قرار گرفته و در سال های اخیر به دلیل تغییرات اقلیمی شکل گرفته با پدیده گرد و غبار کویر مرکزی ایران و جریاناتی که از سمت غرب به کشور وارد می شود روبرو شده ایم که به دلیل موقعیت جغرافیایی شهر اراک با طوفان های محلی همراه شده و در روزهای اخیر شهروندان را با مشکل مواجه کرده است.
وی ادامه می دهد: بر اساس شاخص کیفیت هوا که دستگاه های سازمان محیط زیست به ثبت می رساند و همچنین پیش بینی های اداره کل هواشناسی کارگروه آلودگی هوا و کمیته اضطرار تشکیل و تصمیمات لازم اتخاذ می شود با این همه لازم است شهروندان توصیه های بهداشتی مناسبی را در این روزها رعایت کنند.
خدایاری اظهار می کند: ذرات ریز گرد غبار که به اعماق مجاری تنفسی و ریه نفوذ می کند و گذشته از تاثیراتی که این نوع از آلودگی بر ساختار اکوسیستم و گیاهان و همین طور چرخه اقتصادی دارد تاثیرات زیادی روی سلامتی افراد خواهد داشت.
وی می افزاید: حساسیت ها در مواقع آلودگی به ویژه در سنین پایین و در افراد دارای بیماری زمینه ای تشدید می شود و اولین علائم در تماس با گرد و غبار تحریک چشم، ایجاد سرفه و علائمی از این نوع است به طوری که مراجعات افراد به اورژانس در مواقع آلودگی به طور معناداری افزایش پیدا می کند.
کارشناس سلامت محیط معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خاطرنشان می کند: اقداماتی که در مواجهه با این پدیده می توان انجام داد در وهله اول کاهش ترددها در خارج از منزل است همچنین توصیه می شود با بستن در و پنجره ها و استفاده از سیستم تهویه یا بخور سرد هوای منزل را در شرایط مناسبی نگهداریم و نظافت روزانه و استفاده از جارو برقی نیز از مواردی است که توصیه می شود.
وی ضمن اشاره به اینکه در صورت بروز علائمی چون خس خس سینه برای بررسی های بیشتر باید به پزشک مراجعه کرد، توصیه می کند: در تغذیه نیز با توجه به وضعیت اقتصادی موجود نمی توان استفاده از ماهی یا گوشت آب پز را توصیه کرد اما تا جای امکان باید از انواع آنتی اکسیدان، میوه، سبزیجات و مایعاتی چون آب و شیر استفاده نمود. در این روزها نباید از فروشنده های دوره گرد مواد غذایی را تهیه نکنیم چرا که حتی با چند بار شست و شو هم گرد و غبار روی این مواد از بین نخواهد رفت.
خدایاری در پا یان اشاره می کند: در صورت ضرورت برای خروج از منزل سعی کنیم به صورت تک سرنشین با ماشین تردد نداشته باشیم و شیشه های اتومیبل را بالا برده و از سیستم تهویه ماشین استفاده کنیم و در محیط نیز حتی الامکان از ماسک های مناسب فیلتردار استفاده کنیم اما استفاده از ماسک های معمولی هم به طوری که اطراف دهان و بینی را کامل بپوشاند بی تاثیر نخواهد بود.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.