خانه » پیشنهاد سردبیر » بی عملی استاندار در ماجرای لغو کنسرت ها و پلمپ سالن امام علی/گنه کرد در بلخ آهنگری

بی عملی استاندار در ماجرای لغو کنسرت ها و پلمپ سالن امام علی/گنه کرد در بلخ آهنگری

سه شنبه ۲۸ دی ۹۵ شماره ۵۰۸
سحر یاری-وقایع استان:
این روزها وضعیت فرهنگ و هنر این شهر خیلی مطلوب نیست، چند هفته پیش واکنش های مختلفی در خصوص تک خوانی زن در شهر اراک به وجود آمد که همین امر بهانه را به دست عده ای فرصت طلب داد تا تمامی برنامه های فرهنگی و هنری این شهر را تحت شعاع قرار دهد. البته برگزاری هر برنامه ای که با نص صریح قانون مغایرت داشته باشد قطعا باید مورد بررسی و برخورد قرار بگیرد ولی اینکه به بهانه یک اشتباه که ممکن است عمدی هم نبوده و هیچ ذهنیت پشت آن نباشد نمی توان برای تمام مجموعه فرهنگ و هنر این شهر حکم صادر کرد. لغو تمامی کنسرت های اراک تا بعد از ایام فاطمیه در حالی که حتی برخی از آن ها بلیت فروشی شده بودند به بهانه آرام کردن جو اولین واکنش بی ارتباط به این اقدام بود. البته همین اقدام و انتشار اخبار لغو کنسرت ها و گزارش ها ی آن بهانه ای به دست رسانه های خارج از کشور داد تا با موضع گیری نسبت به این ماجرا چهره مخدوشی از وضعیت فرهنگ و هنر در ایران نشان بدهند به طوری که سایت رادیو فردا با انتشار مصاحبه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با ایلنا در مقدمه خود آورده است « مدیر کل ارشاد استان مرکزی می‌گوید در پی اجرای برنامه‌ای که از نظر او «دو خواننده زن» در آن حضور داشتند، اما «داشت به معضلی برای استان تبدیل می‌شد»، تصمیم گرفته شد فعلا در شهر اراک کنسرتی برگزار نشود. به گفته این مقام دولتی استان مرکزی، قرار شده پس از «ایام فاطمیه دوم» در مورد این موضوع «تصمیمات جدیدی گرفته شود». مهدی حقیقی، ۲۲ دی ماه، به خبرگزاری ایلنا گفته «استان مرکزی یکی از استان‌های طرفدار موسیقی است و در این مدت نیز تلاش شده با رعایت خط قرمزها برنامه‌های مختلفی برگزار شود». او در ادامه افزوده «تاکنون هیچ‌یک از برنامه‌هایی که از سوی اداره کل مجوز برای آن‌ها صادر شده مشکلی نداشته‌اند و ما به دغدغه‌های مردم شهر و امام جمعه احترام گذاشته‌ایم». به گفته آقای حقیقی «امضای یک طومار» و «دلواپسی برخی دوستان» در حال تبدیل شدن به «معضلی برای استان مرکزی» بود و به همین دلیل نیز کنسرت‌ها لغو شده‌اند.
او جزئیاتی در مورد این «معضل» ارائه نکرده و در عین حال در مورد ادامه لغو کنسرت‌ها یا برگزاری آن‌ها نیز توضیح بیشتری نداده‌است.» همین خبر و انتشار آن در سایت های مشخص نشان از این دارد که به راحتی می توان از این موضوع بهره کشی سیاسی، فرهنگی و اجتماعی کرد.
بعد از ماجرای لغو کنسرت ها به تعویق افتادن نمایشی به کارگردانی یکی از پیشکسوتان شهر اراک که قبل از آن هم اجراهای متعددی با همین عنوان در قالب صفر و صفای یک، دو و سه به روی صحنه برده بود رخ داد و حالا در آخرین واکنش به این موضوع به دستور دادستان مجتمع فرهنگی امام علی (ع) پلمپ شد.
به گزارش وقایع استان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی بعد از اعلام این خبر با اشاره دوباره به ماجرای تک خوانی خانم در یکی از مراسم های برگزار شده در این سالن گفته است: آنچه که به دست ما رسیده فیلم تهیه شده با تلفن همراه از فاصله دور است. به عنوان کارشناس به نظر می‌رسد باید فیلم اصلی پیدا شود تا موضوع تک‌خوانی مشخص شود.
مهدی حقیقی تاکید کرد: با فرض اینکه تک خوانی هم انجام شده باشد باز هم مسئله مرتبط با ارشاد نیست، اما با این حال شاهد هجمه‌ای علیه اداره کل فرهنگ و ارشاد استان بودیم.
حقیقی خاطر نشان کرد: از ابتدای سال تا به حال پنج بار همین برنامه در پنج مکان دیگر اجرا شده و از مدیران ارشد استان در آن حضور داشته‌اند و تشویق کرده‌اند اما اعتراضی در این خصوص مطرح نشده است.
وی ادامه داد: اعتراض به این موضوع آن هم ۱۵ روز بعد از اجرای برنامه نشان می‌دهد که دغدغه مذهبی، ولایت، فرهنگ و هنر در میان نبوده است و بحث این است که یک دستگاه فرهنگی و مدیر این دستگاه را زیر سوال ببرند.
حقیقی با بیان اینکه آخرین نگاه این است که چرا ارشاد مجوز می‌دهد که آموزش موسیقی انجام شود، افزود: متاسفانه نگاه در این حوزه سیاسی شده است.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی خاطر نشان کرد: آنچه که وظیفه ما بوده است به عنوان دستگاه نظارتی تشکیل شورای فرهنگی در این اداره کل دو روز بعد از برگزاری این برنامه بود. در این شورا گروه بانوان و آموزشگاهی که گفته می‌شد گروه مربوط به این آموزشگاه است و … برای ارائه توضیحات دعوت شدند، اخطار لازم در این خصوص داده شد و موضوع به پلیس امنیت و نیروی انتظامی جهت بررسی منعکس شد.
حقیقی با بیان اینکه در این ۱۰ روز اتفاقاتی افتاد که فضای انتقام‌جویی به جای نگاه اصلاح‌گرایانه بر آنها حاکم بود، افزود: در این خصوص مصاحبه‌هایی با سازمان‌های مختلف انجام شد با این حال ما در قالب اطلاعیه‌ای اعلام کردیم این موضوع خط قرمز ماست و اگر آموزشگاه مقصر باشد لغو موقت تا دائم فعالیت آن پیگیری می‌شود. البته با تحقیق و بررسی پلیس امنیت مشخص شد آموزشگاه نقشی دراین جریان نداشته است.
بعد از اعلام خبر پلمپ سالن امام علی (ع) دادستان در خبری از رفع پلمپ این سالن در روزهای آینده بخر داد و گفت: در پی برگزاری یک کنسرت پر حاشیه در سالن امام علی(ع) و به دنبال آن اعتراض مردمی دستور پلمب سالن امام علی اراک صادر و طی روزهای گذشته نسبت به پلمب این سالن اقدام شد.
فرشید طاهری تصریح کرد: درخواست تعهد از مسئولان سالن مطرح شده و چنانچه مسئولان سالن طی روزهای آینده تعهد بدهند، نسبت به رفع پلمب اقدام خواهد شد.
آنچه در میان تمام این اخبار مهم است تحت شعاع قرار گرفتن فرهنگ و هنر به یک بهانه است، قطعا فرهنگ و هنر صحنه تاخت و تاز سیاسی یا دفاع و مقصر جلوه دادن یک مسئول و مجموعه نیست و باید دست افراط و تفریط از آن کوتاه شود زیرا این موارد روح انسانی هنر را خدشه دار می کند. به نظر می رسد در این زمینه استاندار باید سریعا وارد عمل شوند و اجازه ندهند با تعلیق ها و اقداماتی از این دست به یک ماجرا بیشتر دامن زده شود زیرا تجربه ثابت کرده است واکنش های قهری در برابر موضوعات همیشه نتیجه عکس داشته است. هنرهای چون موسیقی و تئاتر به نوعی تنها مامن و مفر مردم این شهر برای رهایی از رخوت هر روزه شان در میان هجمه مشکلات آلودگی، اقتصادی و اجتماعی است و قطعا هرچقدر بیشتر این مسائل ادامه پیدا کند از منظر روانشناسی اجتماعی اثرات بسیار دارد. یکی از اثرات مهم این مسئله ایجاد ناامیدی در جامعه است و یادآور این ضرب المثل که « گنه کرد در بلخ آهنگری به شوشتر زدند گردن زرگری»

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.