خانه » جدیدترین » به سوی تکامل

به سوی تکامل

شنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۱  شماره ۱۵۸۰

مسعوده غلامی

کارشناس سلامت نوجوانان،جوانان و مدارس شهرستان اراک

انتخاب همسر از مهمترین تصمیمات در زندگی انسان است. تشکیل خانواده سالم، متعادل وپایدار مانند هر امر مهم دیگری، به تفکر منطقی وتلاش وکوشش نیازمند است. جوان می بایست بر اساس معیارهای اصولی ومنطقی، همسر آینده خود را انتخاب نماید وازدواج تنها راه مشروع وسالم تشکیل خانواده است. بهار ازدواج دوران جوانی است.در این دوران فرد با شور ونشاط خاصی رو به رو می باشد وآمادگی برای ساختن فردای بهتری را برای خود وخانواده اش دارد.
ازدواج سالم زمینه ساز ارتباطات اجتماعی مناسب وبه هنجاراست وافرادی که ازدواج می نمایند از نظر احساسی سالم ترند وکمتر قربانی خشونت های گوناگون اجتماعی می شوند. لازم به ذکر است که علاوه بر موارد یاد شده، آرامش واعتماد به نفس بیشتری نیز در این افراد دیده می شود وتعهد واحساس مسئولیت بیشتری نسبت به افراد مجرد دارند.
ازدواج مناسب‌ترین زمینه برای تأمین نیازهای روانی، عاطفی وجنسی جوانان و تنها راه مطمئن و مشروع برای بقا و تربیت نسل صالح و شکل‌گیری جامعه سالم است و با ارضای مشروع غریزه جنسی از مسیری سالم و پاک، مانع گسترش فساد در اجتماع بوده و از این نظر نقشی مهم را در سلامت و امنیت جامعه نیز ایفا می‌کند. ازدواج همچنین راهی برای اعلام بلوغ و درخواست خودکفایی و استقلال از سوی جوانان است تا با تحقق مسئولیت‌ پذیری جدید، راه تکامل و تعالی را بپیمایند. تنها در این صورت است که فرد می‌تواند برنامه‌های اختصاصی خود را مستقل از والدین به گونه‌ای سالم و مطمئن به اجراء درآورد و به احساس لیاقت، شایستگی و اعتماد به نفس بیشتری دست یابد. همچنین پژوهش‌ها و تجارب متعددی نشان‌دهنده آن است که مجرّد زیستن، زمینه را برای ابتلاء به انواع اختلالات روانی و بیماری‌های جسمانی فراهم می‌کند. در مقابل، پژوهش‌ها نشان می‌دهد که سلامت جسمانی و روانی افراد متأهل بیش‌تر است و عموماً عمر طولانی‌تر و وضعیت اقتصادی بهتری دارند.
از موانع ازدواج می توان به این موارد اشاره کرد: برخی از دختران و پسران ادامه تحصیل را بهانه‌ای برای به تأخیر انداختن ازدواج می‌دانند. پسرانی که با وجود اتمام تحصیلات هنوز به سربازی نرفته اند.
وجود برخی مشکلات خانوادگی مانند: بیماری والدین، تاکید بر ازدواج فرزندان بزرگتر و تکفل خانواده. در آخر نیز با مساله چشم و هم چشمی مواجه هستیم که در مواردی مانع ازدواج می باشد. در موارد ذکر شده خانواده به همراه جوان بایستی با مدیریت و همفکری و حمایت، اضطراب جوان مدیریت کرده و او را در این امر مهم یاری رسانند.
با وجود این می بایست در شرایط اضطرار و عجله ، مراقب انتخاب عجولانه بود. انتخاب عجولانه، سریع، بی هدف و بی سازمان، امکان اشتباه کردن در آن حتمی و قطعی و چند برابر است و احتمال دارد فرد به واسطه آن انتخاب ناآگاهانه و ضرب العجل با بسیاری از مصائب و مشکلات جبران ناپذیر مواجه شود.
برای کاهش درصد خطا و افزایش احتمال موفقیت در انتخابتان، سعی کنید بر خصلت عجولانه خود یا دیگران فائق آیید و شرایط فوری و فوتی و موقت امروز را بر خوشبختی و سعادت فردایتان ترجیح ندهید. اجازه دهید زمان کارتان را با حوصله پیش ببرد.
با توجه به مسائل فوق الذکر و مطرح نمودن موضوع جمعیت بیش از یک دهه توسط رهبرحکیم انقلاب اسلامی، مجلس یازدهم مطرح و با حمایت قاطبه نمایندگان، تلاش و کارشناسی مشاوران، فعالان جمعیتی، «قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» تصویب شد. که مواد قانونی مرتبط با ازدواج آن شامل:
ماده ۶۸: اعطای وام ۲۰۰ میلیون تومانی به زوجین جوان ( زوج زیر ۲۵ سال و زوجه ۲۳ سال) و وام ۱۴۰ میلیونی به زوجین با سنین بالاتر با ضمانت های آسان
ماده۱۶: افزایش ۷٫۵ برابری حق عائله مندی در مدت ۵سال
ماده ۷: تامین بودجه ایجاد و بهسازی خوابگاه های متاهلان در کلیه مراکز آموزش عالی برای دانشجویان زن و مرد بومی و غیربومی
ماده ۶۹: اختصاص وام ۵۰ میلیون تومانی ودیعه، خرید یا ساخت مسکن برای زوجین بدون فرزند و فاقد مسکن با بازپرداخت ۱۰ ساله.
ماده ۸: تامین ۵۰% ودیعه مسکن ۷۰ متری شهرهای بالای ۵۰۰ هزار نفر و ۱۰۰ متری سایر شهر ها برای دانشجویان وطلاب.
ماده۱۵: افزایش محدوده سنی در استخدام جدید یک سال به ازای تاهل.
امید است با این حمایت های قانونی و توجه بیشتر خانواده ها و البته قشر جوان، شاهد افزایش نرخ ازدواج و تشکیل کانون های گرم خانواده های جدید و پایداری زندگی مشترک باشیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.