خانه » جدیدترین » به بهانه برگزاری نمایشگاه عکس آوای میقان/هنر ناجی محیط زیست می شود

به بهانه برگزاری نمایشگاه عکس آوای میقان/هنر ناجی محیط زیست می شود

شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۴      شماره ۳۲۸

گروه فرهنگی-سمیه انصاری فر:

نمایشگاه عکس آوای میقان کاری مشترک از علی کریمی و محمود کل نگری به مناسبت روزجهانی تالاب ها در نگارخانه ماندگار اراک برگزار شد، فرصتی تا علامندان و مخاطبان با ظرفیت ها و حیات وحش تالاب میقان آشنا شوند. در ادامه هفنه نامه وقایع استان با این عکاسان حافظ محیط زیست گفتگوی داشته تا در زمینه عکاسی حیات وحش و عکاسی طبیعت و شب توضیحاتی بدهند.
محمود کل نگری مدیر موسسه زیست محیطی آوای درنای خاکستری و عکاس حیات وحش در خصوص ایده برگزاری این جشنواره گفت: ایده برگزاری این نمایشگاه را آقای علی کریمی که در زمینه طبیعت عکاس حرفه ای و همکار ما در موسسه هستند را دادند.
وی با بیان اینکه در این نمایشگاه ۳۶ عکس از حیات وحش و فضای تالاب میقان نمایش داده شد، افزود: برپایی این نمایشگاه ما را در هدف خود جهت جلب توجه عمومی مردم یاحداقل بخشی از مردم نسبت به تالاب میقان یاری می کرد.
کل نگری در ادامه در مورد ویژگی های عکاسی حیات وحش اظهار کرد: عکاسی حیات وحش یکی از سخت ترین شاخه های عکاسی است که در آن علاوه بر اینکه باید عکاس خوبی بود بایستی رفتار حیوانات را نیز بشناسید.
وی اضافه کرد: علاوه بر این ها عکاس حیات وحش باید صبر و شکیبایی بسیاری داشته باشد و از قدرت بدنی و تحمل جسمانی بالایی برخوردار باشد که بتواند در فصول مختلف در شرایط آب و هوایی مختلف دوام بیاورید.
کل نگری ادامه داد: این مسئله از آن جهت حائز اهمیت است که گاه برای شکار یک لحظه و به دست آمدن شرایط مناسب و ایده آل باید چندین ساعت منتظر ماند و وقتی در طبیعت زمان و طولانی سپری شود ممکن است اتفاق های ناگواری برای شما و تجهیزاتتان بیفتد.
وی توضیح داد: مواجه با بعضی حیوانات آسیب رسان و خصوصا در تالاب میقان وجود ریزگردهای سولفات سدیم وسایل و تجهیزات عکاسی را مستعد خراب شدن می کند.
این عکاس حیات وحش با اشاره به سختی های عکاسی طبیعت نسبت به عکاسی درون شهر اظهار کرد: این ژانر عکاسی قابلیت ها و آمادگی های متفاوتی می خواهد برای این است که کمتر کسی در این حوزه وارد می شود و اگر وارد شود معمولا برای تفنن است.
کل نگری با بیان اینکه عکاسی و تصویربرداری از تالاب میقان در راستای تهیه کتاب حیات وحش میقان بوده، تصریح کرد: موسسه آوای درنای خاکستری پروژه ای جهت تهیه آرشیو مناسب و قوی از تالاب میقان برای استفاده در پوستر، کتاب و کتابچه ها داشت و مهم تر از این ها کتاب حیات وحش میقان بود که متنش آماده بود و تصویر نیاز داشت.
وی توضیح داد: ما می خواستیم در این کتاب عکس های خود حیوانات تالاب باشد نه از عکس های اینترنی شان استفاده کنیم، این کار از سه سال پیش آغاز شد و در این مدت تصاویر گونه های زیادی از تالاب ثبت شد و دیگر احساس نیاز نمی شود که با این هدف در این منطقه عکاسی شود.
مدیر موسسه زیست محیطی آوای درنای خاکستری گفت: قطعا از سال آینده عکاسی از مناطق بکر و مرکز تجمع حیات وحشِ دیگر استان در برنامه قرار خواهد گرفت.
کل نگری با بیان اینکه ذیل عکاسی حیات وحش، شناخت گونه هم مهم است، اضافه کرد: در مدت سه سال ۴۰ گونه جدید برای تالاب میقان شناسایی کردیم که تعدادیشان برای استان مرکزی جدید بود بعنوان مثال آخرین آن غاز پیشانی سفید کوچک بود که تا کنون در مرکز کشور دیده نشده بود،.
وی ادامه داد: مسئله دیگری که در عکاسی حیات وحش مهم است این است که عکاس با ورود به زیستگاه حیوانات با مسائل و مشکلات این حوزه و رفتارهای حیوانات آشنا می شود و اگر آن عکاس کمی دغدغه داشته باشد به تدریج وارد حوزه حفاظت از حیوانات می شود.
کل نگری گفت: همواره پاکی و گرایش طبیعت شما را به سمت خودش می کشد و خود به نوعی می گوید که با توجه به تهدیدات طبیعت و تنوع زیستی به من کمک کنید.
وی توضیح داد: برخی اتفاقات در تالاب میقان جلوی چشمان عکاس رقم می خورد که سطح آگاهی او را بالا می برد، برق گرفتگی و مرگ پرندگان بر روی کابل های فشار قوی برق، حضور شکارچیان، پیشروی زمین های کشاورزی به سمت تالاب، گردشگرهایی که محیط را پر از زباله می کنند این ها همه موجب ایجاد حساسیت می شود.
کل نگری اضافه کرد: دیدن آشفتگی پرندگان از حضور پرنده نگرها و عکاس ها و احساس بی اعتمادی در زیستگاه و مکان استراحتشان، دیدن پرندگان زخمی و نبود یک دامپزشک جهت تیمار آن ها تمام این موارد اگر حتی در یک عکاس از ده عکاس حیات وحش ایجاد دردمندی و دغدغه کند و او را به سمت حفاظت از حیات وحش و محیط زیست بکشاند، اتفاق مبارکی است.
وی اهمیت عکاسی از طبیعت را در جاذبه و گیرایی آن عنوان و تصریح کرد: طبیعت متنوع ترین پدیده برای عکاسی است، نباتات و حیوانات، مجموعه ای از بافت خاک، پدیده های جاندار و بی جان، جاندارهای کوچک جثه، متوسط جثه و بزرگ جثه در اشکال مختلف در واقع تنوع حیات و رنگ در طبیعت عکاس را جذب می کند.
کل نگری تالاب میقان را یکی از بهترین نقاط برای عکاسی خواند و گفت: در تالاب میقان هم پرنده ها با بیش از دویست گونه بار تنوع را به دوش می کشند، گونه هایی چون درنای خاکستری، پرندگان شکاری نایاب، غازهای کمیاب و گونه های بسیار متفاوت که زادآور و زمستان گذران هستند و یا مهاجر عبوری در فصول مختلف.
وی اظهار کرد: ما هم اکنون شاهد نسلی از عکاسان هستیم که هم تراز با عکاسی تاریخی، اجتماعی و خبری به عکاسی طبیعت و حیات وحش علاقه مند هستند و تالاب میقان نیز یکی از مکان های مورد علاقه شان است و این یک فرصت ارزنده برای معرفی این تالاب است.
کل نگری ادامه داد: نقش فعالین محیط زیست و حوزه هنر هم این است که در خلال این نوع برنامه ها در مورد تنوع زیستی میقان صحبت و باعث علاقمندی برخی به عکاسی در این حوزه شود و به تبع آن دغدغه حفظ محیط زیست ایجاد شود.
علی کریمی نیز عکاس جوانی است که عکس هایش در این نمایشگاه حضور داشت. وی از سال ۸۸ به طور حرفه ای عکاسی را آغاز و هم اکنون عکاسی از طبیعت و عکاسی شب ژانر مورد علاقه اوست.
وی در گفتگو با وقایع استان گفت: با توجه به عکاسی های مداوم من و همکارم از حیات وحش تالاب میقان، برایمان مهم بود که کارمان یک خروجی داشته باشد و مردم با چنین ظرفیت و پتانسیلی در قالب عکس آشنا شوند.
کریمی با بیان اینکه اراک شهری صنعتی است، افزود: اراک با توجه به عمر دویست ساله اش مانند شهرهای تاریخی چون اصفهان و تبریز جاذبه تاریخی و میراث فرهنگی ندارد که بتواند برند باشد بنابراین ما تصمیم رفتیم روی تالاب میقان تمرکز کنیم و جاذبه های توریستی آن را نشان دهیم.
وی با بیان اینکه علاوه بر عکاسی حیات وحش از آسمان شب تالاب میقان نیز عکاسی کرده است، ادامه داد: عکاسی شب، در واقع عکاسی از مناظری است که نمی توان به راحتی دید و ثبت آن سخت است.
کریمی توضیح داد: مناظری در شب وجود دارد که گاه با چشم هم نمی توان دید و به دلیل نوردهی طولانی به آن عکس میتوان رسد و برخی حتی باور نمی کنند که آن عکس واقعی باشد.
وی اظهار کرد: برای عکاسی شب باید جایی را انتخاب کرد که آلودگی نوری نداشته باشد؛ ولی متاسفانه تالاب میقان به دلیل نزدیکی به شهر اراک از این آلودگی رنج می برد و عکاسی شب در آن را به دلیل ممانعت از دیدن ستاره ها، سخت کرده است.
این عکاس جوان اراکی گفت: در کشورهای دیگر برای آلودگی نوری تمهیداتی وجود دارد به عنوان مثال در آنجا لامپها و چراغ ها رو به آسمان نیستند یا دورشان را می پوشانند تا فقط نور به سطح زمین برخورد کند.
کریمی تاکید کرد: با توجه به وجود صنایع مختلف در اراک انتظار می رود، این موارد رعایت شود، در استان مرکزی ظرفیت ها و مکان های بکری برای عکاسی است که واقعا نیاز به پشتوانه وحمایت جهت عکاسی دارد. وی با بیان اینکه این نمایشگاه فرصتی برای تعامل بود اظهار کرد: هدف اصلی ما از برگزاری این نمایشگاه نشان دادن تالاب میقان بود هرچند با یک نمایشگاه این امکان به وجود نمی آید و نیاز به تکرار و اهمیت سازی دارد.
کریمی گفت: تمامی این عکس ها در یک مداومت سه ساله گرفته شده است و اینطور نیست که با رفتن به تالاب میقان بلافاصله این پرندگان دیده شوند، من و همکارم گاه بارها در فصل های مختلف برای دیدن یک پرنده در یک مکان حضور پیدا کردیم و یا ساعت ها در کومه هایی که می ساختیم منتظر می ماندیم.
وی با گلایه از صنایع افزود: با توجه به وجود صنایع آلاینده در اراک انتظار می رود که برای انجام فعالیت های زیست محیطی اقدامات و حمایت های حداقلی از سوی صنایع بشود و ما برای برگزاری این نمایشگاه واقعا نباید به دنبال حامی و اسپانسر می گشتیم.
کریمی تصریح کرد: نیروگاه اراک برای برگزاری این نمایشگاه به ما قول حمایت داده بود ولی دقیقا یک هفته مانده به برگزاری نمایشگاه از این کار سرباز زد و ما مجبور شدیم این نمایشگاه را با هزینه شخصی برپا کنیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.