خانه » پیشنهاد سردبیر » به بهانه اولین برف زمستانی «وقایع استان» تاثیر لغزندگی جاده ها را بر میزان تصادفات بررسی می کند/مخاطرات لغزندگی

به بهانه اولین برف زمستانی «وقایع استان» تاثیر لغزندگی جاده ها را بر میزان تصادفات بررسی می کند/مخاطرات لغزندگی

دوشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۶   شماره ۷۶۱

فرشته غلامی: تصادفات جاده ای از عوامل بسیار مهم مرگ و میر و صدمات شدید جانی و مالی بوده و آثار سنگین اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی آن جوامع بشری را به شدت مورد تهدید قرار داده است. از میان عواملی که در بروز تصادفات جاده ای نقش دارند، سهم پدیده های اقلیمی چون لغزندگی در سطح جاده، برف،کولاک، مه، بارندگی، یخبندان، بهمن و شرایط آفتابی کم نیست. اکنون پس از مدت ها که از شروع فصل سرما می گذرد و سوز آن در برخی از روزها تا پوست استخوانمان هم نفوذ می کرد و روزها منتظر بارش برف یا حتی باران نشسته بودیم اما همین چند روز پیش با وجود آنکه نیمی از دی ماه هم گذشته بود شاهد بارش برف سبکی در اراک و دیگر شهرهای کشور بودیم این پدیده اقلیمی با وجود تمام مواهبش اما خطراتی را با خود به همراه آورد که تصادفات جاده ای در شهرستان ساوه نمونه ای از آن بود که به دنبال این تصادف یک کشته و یازده مجروح برجای گذاشت.

این تصادف در حالی به وقوع پیوست که از مدت ها قبل از شروع بارش مسئولان استانی آمادگی خود را برای مواجه با برف و لغزندگی جاده ها اعلام کرده بودند. در آذرماه و پیش از ورود به فصل زمستان مدیرکل حمل و نقل و پایانه های استان مرکزی گفته بود ۲۵۰ گروه راهداری متشکل از ۴۰۰ نفر راهدار و عوامل انسانی در طرح زمستانی امسال این استان برای خدمت رسانی به مسافران در جاده های استان حضور دارند.
به گزارش وقایع استان به نقل از ایرنا علی زندی فر افزود: در هنگام بارش برف و کولاک امکان افزایش ۵۰ گروه راهداری بخش خصوصی با مشارکت ۱۰۰ نیروی انسانی برای خدمت رسانی و برف روبی در جاده های استان مرکزی وجود دارد.
وی، نبود تقسیم بندی برای برف روبی و خدمت رسانی در محورهای استان مرکزی را یکی از مشکلات سال های گذشته دانست و ادامه داد: به منظور تسریع در خدمات راهداری و برف روبی محورهای استان به صورت ۲۵ کیلومتر به ۲۵ کیلومتر تقسیم بندی و به گروه های راهداری واگذار شده است.
مدیرکل حمل و نقل و پایانه های استان مرکزی طول محورهای استان را ۶ هزار و ۳۰۰ کیلومتر عنوان کرد و گفت: چهار هزار و ۴۰۰ کیلومتر این راه ها روستایی و بقیه محورهای اصلی، شریانی و آزاد راه است. وی ادامه داد: ۹۷ درصد ماشین آلات و تجهیزات راه سازی برای خدمت رسانی در طرح زمستانی آماده هستند و بقیه نیز تا ابتدای فصل زمستان آماده می شوند.
مدیرکل حمل و نقل و پایانه های استان مرکزی گفت: ۶۰ هزار تن مخلوط شن و نمک و ۴۰ هزار تن نمک ذخیره سازی در این اداره کل ذخیره سازی شده است.
زندی فر از فعالیت ۳۲ راهدارخانه ثابت و هفت راهدارخانه سیار در طول راه های استان مرکزی در طول طرح زمستانی استان خبر داد و افزود: تمامی راهدارخانه های این اداره کل برای خدمت رسانی در طرح زمستانی به اقلام و تجهیزات مورد نیاز تجهیـز شده اند.
وی ادامه داد: برای جلوگیری از بسته شدن راه های روستایی در هنگام بارش نزولات آسمانی با دهیاری ها و بخشداری های هماهنگی های لازم به عمل آمده است و در صورت بسته شدن این مسیرها از ظرفیت این نهادها به منظور پاکسازی و برف روبی استفــاده می شود.
شرایط رانندگی در بارندگی
رانندگی در برف و باران مهارت بیشتری نسبت به روزهای آفتابی می خواهد چرا که خیابان های خیس یکی از عوامل مهم تصادفات رانندگی هستند و حال که برخلاف وعده مسئولان تلاش های آنها نمی تواند از میزان تصادفات و لغزندگی جاده ها بکاهد تنها رعایت نکات ایمنی است که می تواند از بروز حوادث جلوگیری کند. دلیل عمده افزایش تصادفات رانندگی در روزهای برفی کاهش ضریب اصطکاک لاستیک ها با زمین و همچنین کاهش دید رانندگان است که به دنبال این موارد راننده کنترل ماشین را از دست می دهد و منجر به تصادف می گردد. نگه داشتن خودرو در شرایط خوب فنی و تعمیر به موقع، احتمال حادثه را هنگام رانندگی کاهش می‌دهد. برای آماده کردن خودرو در فصل سرما به این موارد توجه کنید:
۱٫ سیستم‌های الکتریکی و برق خودرو: اگر باتری خودرو ضعیف است، آن را شارژ یا تعویض کنید. سیستم احتراق و سیم‌های رابط و محفظه توزیع بنزین (انژکتور) را بررسی کنید. همه چراغ‌ها شامل چراغ جلو، چراغ بغل‌ها، فلاشرها، چراغ عقب، چراغ راهنما و چراغ ترمز را بررسی کنید.
۲٫ سیستم ترمز: چرخ‌ها، لنت و سیستم ترمز را به دقت بررسی و کنترل کنید.
۳٫ لاستیک: انتخاب لاستیک مناسب بسیار مهم است. در مناطقی که برف سبک می‌بارد، تنها از لاستیک‌های چهار فصل رادیال استفاده کنید. در مناطقی که برف سنگین می‌بارد از لاستیک‌های مخصوص برف استفاده کنید و در برف شدید و یخ‌بندان برای هر چهار چرخ از زنجیر چرخ استفاده کنید. فشار باد لاستیک‌ها را بررسی کنید و در صورت لزوم آن‌ها را به مقدار پیشنهادی تولید کننده تنظیم کنید. با هر ۵ درجه سانتی‌گراد کاهش دما فشار باد حدود ۱ PSI کمتر می‌شود. لاستیک‌های رادیال را با انواع دیگر ترکیب نکنید. لاستیک‌ها را بالانس کنید. تراز بودن چرخ‌ها را بررسی کرده و در صورت لزوم آن را اصلاح و میزان فرمان کنید.
۴٫ سیستم اگزوز: اگزوز را از نظر وجود سوراخ بررسی کنید. سیستم مناسب اگزوز از مسمومیت با مونواکسید کربن پیشگیری می‌کند. در صورت گیر کردن در برف، پنجره‌ها را به آرامی باز کنید و موتور و بخاری را روشن بگذارید. مراقب باشید لوله اگزوز با برف و یخ مسدود نشود. مسدود شدن لوله اگزوز ممکن است موجب ورود مونواکسید کربن به داخل خودرو شود.
۵٫ سیستم گرمایشی: رادیاتور و شیلنگ‌ها را از نظر وجود سوراخ و نشتی بررسی کنید. مطمئن شوید که خودرو به مقدار مناسب ضد یخ دارد. گرم‌کن‌های شیشه جلو و عقب خودرو را بررسی کنید و از کارکرد صحیحشان مطمئن شوید.
۶٫ برف پاک‌کن‌های شیشه جلو: مطمئن شوید که برف پاک کن‌های شیشه جلو درست کار می‌کنند. اگر کهنه و فرسوده شده‌اند، آن‌ها را تعویض کنید. مخزن شست‌وشو را با شیشه پاک‌کن ضد انجماد پر کنید و آن را همیشه پر نگه دارید.
۷٫ سوخت: پیش از سفر و رانندگی طولانی سیستم سوخت‌رسانی را بررسی و سرویس نمایید، باک را پر کنید و اجازه ندهید سطح سوخت خیلی پایین بیاید. ممکن است زمان رانندگی تا پمپ بنزین یا پمپ گاز بعدی از آنچه تصور می‌کنید بیشتر طول بکشد. اگر در برف گیر بیفتید موتور خودرو تنها منبع گرمایشی شما خواهد بود.
۸٫ جعبه مخصوص فصل سرما خودرو: وجود جعبه رانندگی به کنترل شرایط اورژانس کمک می‌کند. وسایلی که در این جعبه می‌گذارید شامل زنجیر چرخ مناسب، یک کیسه نمک یا ماسه، یک گونی، بیلچه یا پاروی کوچک، فرچه برف، یخ‌شکن، سیم بوکسل، علایم هشداردهنده مانند چراغ اضطراری، مایع برف پاک‌کن جلو مناسب برای دمای خیلی سرد، یک دستمال کاغذی، چراغ قوه و باطری اضافه، پتو، لباس اضافه شامل کلاه لباس‌های بادگیر و کفش گرم، جعبه کمک‌های اولیه، مقداری آب و غذا کنسرو، بیسکویت و آب، کبریت، شمع و فندک، نقشه جاده، تابلوی احتیاط و پرچم‌هایی با رنگ روشن و قابل دید است.
۹٫ کلید و قفل درها، کمربند ایمنی، بوق، برف پاک‌کن، کیلومتر شمار، دورسنج موتور، درجه بنزین: درجه آب را از نظر سالم بودن بررسی کنید و در صورت معیوب بودن هر یک، آن را رفع نمایید.
۱۰٫ تسمه پروانه: تسمه پروانه را از نظر رگلاژ و سالم بودن و شیلنگ‌های آب را از نظر پوسیدگی، نشتی و خشک شدن مورد بررسی قرار دهید و در صورت نیاز قطعه معیوب را تعویض نمایید.
۱۱٫ فرمان: فرمان را از نظر روان بودن و دقیق بودن (نداشتن خلاصی) و اتصالات آن را از نظر فرسودگی یا آسیب‌دیدگی بررسی کنید. (در صورت نامیزان بودن فرمان باید کل سیستم فرمان توسط یک مکانیک بازدید و رفع عیب گردد.)
با تمام توضیحات داده شده و رعایت این نکات ایمنی نکته آخر اینکه اگر سفر شما در بارندگی لزومی ندارد سفر خود را به تعویق بیاندازید تا هوا برای رانندگی مساعدتر شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.