خانه » پیشنهاد سردبیر » با رای مثبت ۶ تن از اعضای شورای شهر اراک پروژه ۵۵ متری از بلاتکلیفی در آمد/تیر خلاص

با رای مثبت ۶ تن از اعضای شورای شهر اراک پروژه ۵۵ متری از بلاتکلیفی در آمد/تیر خلاص

دوشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۶   شماره ۷۶۱

***

وقایع استان

علی امیدی

***

سرانجام پس از مدت ها کش و قوس در شورای شهر اراک موضع اکثریت این شورا درباره این پروژه مشخص و رسما موافقت شورای شهر با اجرای آن اعلام شد. دکتر کاوه فلک افلاکی رئیس شورای شهر اراک با بیان اینکه هفته گذشته شورای شهر در یک رای گیری در جلسه ای غیرعلنی مشخص کردند که چه موضعی در برابر پروژه ۵۵ متری بگیرند، افزود: ۶ نفر از اعضای شورای شهر اراک بر اجرای پروژه ۵۵ متری رای مثبت دادند. در ماه های اخیر معترضان به اجرای این پروژه بارها با حضور در جلوی ساختمان شورای شهر و یا برگزاری جلسات در سطح شهر خواستار پایان یافتن بلاتکلیفی شان و البته به طور مشخص خواستار لغو این طرح بودند ولی بر خلاف انتظارشان اکثریت شورای شهر به اجرای طرح رای دادند تا تیر خلاصی بر امیدهای موافقان لغو طرح شلیک شود.
موافقان اجرای طرح می گویند این طرح باید در هر صورت اجرا می شد چرا که طرح هزینه های اجتماعی خود را داده و دیگر برگشت به عقب غیر ممکن است، زیرا خیلی از خانواده های درگیر در طرح هزینه معنوی و یا مادی به پای این طرح داده اند و برای این طرح که بخش ناچیزی از ۳طرح بزرگ تفضیلی اراک هست، حداقل۴ شرکت مشاور با ۳ قالب پیوست ترافیکی، شهرسازی، محیط زیستی و بیش از ۲۰هزارنفر ساعت در شهرداری و معاونت عمرانی استان و اداره مسکن و شهرسازی کارکردند و در نهایت به تصویب شورای شهر و شورای شهرسازی استان و شورای عالی شهرسازی کشور رسیده است.
موافقان اجرای ۵۵ متری همچنین می گویند: بخاطر وجود طرح تاکنون در حاشیه آن بیش از ۶هزارواحد آپارتمان ساخته شده که همه اینها بخاطر مجاورت با این طرح مجوز ساخت گرفته اند. منطقه میدان ولیعصر تا پارک امیرکبیر موسوم به ۵۵متری امیرکبیر در راستای احیای بافت مرکزی و ایجاد دالان هوایی غربی شرقی شهر طراحی شده است و برای کم کردن میزان آلاینده های مرکز شهر است تا بین دو پارک ملت و امیرکبیر با ایجاد این فضا هوای تازه به میان شهر دمیده شود. پروژه های زیرگذر جهاد، پل ورزش ، تقاطع غیر هم سطح شریعتی همه بخاطر این طرح می باشد و حذف این بخش خیانت به سرمایه ملی است، ضمنا این طرح رینگ مرکزی دسترسی سریع به مرکز در مواقع بحران است که لزوم آن بیش از پیش هست.
آنها همچنین معتقدند بهترین زمان برای اجرای طرح با توجه به حضور مهندس زندیه وکیلی معاون عمرانی استاندار و تاجران به عنوان یک شهردار با تجربه هم اکنون است و نباید این فرصت را از دست داد.
اما، در صحن رسمی شورای شهرا ارک علاوه بر اعلام موضع رسمی شورا درباره ۵۵ متری، به حوادث اخیر کشور نیز اشاره شد. دکتر فلک‌افلاکی در صحن رسمی شورای شهر اراک با اشاره به اتفاقات و ناآرامی‌های اخیر در کشور و شهر اراک عنوان کرد: وقوع چنین رخدادهایی جای ناراحتی و تاسف دارد. وی با بیان اینکه مشکلات اقتصادی و اجتماعی فراوانی در کشور و به تبع آن در استان مرکزی وجود دارد، گفت: وجود مشکلات کشور ناشی از علل مختلفی همچون سوءمدیریت‌های قبلی و یا تحریم‌های وضع شده علیه کشور است که سبب بروز برخی نارضایتی‌های عمومی شده است.
رئیس شورای شهر اراک با تاکید بر بیان اعتراضات و نارضایتی در چارچوب قانون تصریح کرد: اغتشاش باعث بروز ناامنی و شرایط را از گذشته بدتر می‌کند و در واقع دست‌مایه منافقان و دشمنان نظام می‌شود.
وی عنوان کرد: امید است در آینده نزدیک اعتماد بین مردم و مسئولان بازگردد و مردم مطمئن باشند که در شرایط فعلی مدیران کشور در صدد رفع مشکلات هستند و از مقام معظم رهبری درخواست داریم افرادی که در اغتشاشات دستگیر شدند و کارشان سازماندهی شده نبوده و تحت تاثیر باقی معترضان قرار گرفتند مشمول عطوفت بیشتر قرار گیرند و آزاد شوند .
فلک‌افلاکی در ادامه با اشاره به اینکه شورای پنجم شهر اراک شهردار را به واسطه تجارت موفق و سوابق کاری انتخاب کردند، گفت: شهردار اراک در اولین حضور خود در شورای شهر اراک مواردی همچون ارائه تجربیات خود به نیروهای جوان شهرداری، ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری اراک و جذب سرمایه‌گذار و نصب تابلوهای روزشمار ویژه پروژه‌های شهری و نیمه تمام را متعهد شد و امید است به سرعت شاهد تحقق این وعده‌ها و موارد باشیم.

درآمد شهرداری اراک ۶۸ درصد رشد یافت
شهردار اراک در صحن رسمی شورای شهر اراک با اشاره به رشد ۶۸ درصد درآمد شهرداری طی دو ماه اخیر گفت: شهرداری اراک ۱۴٫۵ میلیارد تومان از دستگاه‌های دولتی طلب دارد. داوود تاجران به تشریح وضعیت پروژه‌های نیمه‌تمام و اقدامات صورت گرفته توسط شهرداری پرداخت. وی با اشاره به پرداخت ١۶.۵ میلیارد تومان برای پروژه‌های سطح شهر و رفع گره‌های موجود این ارقام را شامل ٨ میلیارد تومان برای دو پروژه میدان شریعتی و میدان ورزش به قرارگاه خاتم‌الانبیا، ٢ میلیارد تومان ویژه پروژه علم الهدی، ٢.۵ میلیارد تومان برای رفع معارضات زیرزمین به شرکت آب و فاضلاب، ٢.۴ میلیارد تومان به شرکت توزیع برق، یک میلیارد تومان به شرکت آذرآب برای ساخت عرشه تقاطع‌های غیرهم سطح شهر عنوان کرد.
تاجران تصریح کرد: سرعت کار در پروژه پل ورزش بالا و قابل قبول است، کار در پروژه میدان شریعتی سرعت گرفته است، اما هنوز قابل قبول نیست و در پروژه پل صیدی نیز سرعت کار مطلوب است و یک لاین خط تولید شرکت آذرآب به ساخت عرشه اختصاص داده است و هشت قطعه از ٢٧ قطعه عرشه نیز آماده است. وی با تاکید بر ارزیابی روند پروژه‌ها افزود: یک هفته در میان با قرارگاه خاتم جلسه تشکیل، ارزیابی پروژه‌ها انجام و براساس زمانبندی صورت جلسه‌ها دنبال می شود و پیمانکاران مکلف به اجرای تعهدات و مفاد قراردادها هستند.
شهردار اراک با اشاره به در حال احداث بودن دو سالن ورزشی در مناطق حاشیه شهر و پایان کار فرهنگسرای بانوان در خصوص بارش برف شنبه شب گفت: از ساعت ۲ بامداد کلیه نیروها برای برف‌روبی و تکاندن درختان آماده و مشغول فعالیت بودند و مشکلی در امر یخ‌زدگی و ترافیک وجود نداشت و حتی مورد از شکستگی شاخه درختان گزارش نشد. وی بیان کرد: هرس درختان در حال حاضر به واسطه ۲۰ اکیپ و کارشناسان خبره از شهرداری تهران و آموزش اکیپ در حال انجام است و برای اولین بار است که هرس درختان شهر اراک با این وسعت انجام می‌گیرند، همچنین در کنار هرس درختان جوانسازی درختان نیز انجام می‌گیرند و در بهار ۹۷ شهروندان شاهد اثرات و شادابی درختان شهر اراک خواهند بود و کار کاملا به شکل کارشناسی علمی پیگیری می‌شود.
تاجران آغاز رنگ‌آمیزی شهر اراک که تا یک ماه آینده چهره شهر اراک تغییر خواهد کرد، طراحی و گلکاری و درختکاری متفاوت که شهر را از حالت یکنواختی خارج می‌کند، نورپردازی نقاط مختلف را بخشی از اقدامات در حال انجام در شهر اراک است را عنوان کرد و افزود: در ورودی منطقه گردو نورپردازی موقتی انجام گرفته است و نورپردازی اصلی آن در حال طراحی و انجام است، همچنین در کوه منطقه احداث آبشار بزرگی طراحی شده است و در بالادست آبشار ایجاد رستوران و تالار و امکان دسترسی برای همه گروه‌های سنی در نظر گرفته شده است. وی با اشاره به ایجاد مسیر دوچرخه و کالسکه‌سواری در دره گردو افزود: به منظور رفاه حال شهروندان سرویس بهداشتی و نماز خانه در منطقه بهره‌برداری شده است و همچنین ساختمان اداری و محلی برای استقرار کمیته امداد کوهنوردان نیز در حال احداث است.
شهردار اراک با تاکید بر امر مدیریت پسماند در شهر اظهار کرد: اخیرا جهت ساخت و خرید دستگاه زباله‌سوز صنعتی و بیمارستانی با شرکت ماشین‌سازی اراک مذاکرات لازم انجام و توافقات اولیه حاصل شده است و دوشنبه هفته جاری توافق‌نامه همکاری امضا خواهد شد و پس از تصویب شورای شهر کار زباله‌سوز در اراک آغاز می‌شود، تمامی ادوات و بیلر و کوره‌های آن در اراک تولید می‌شود و تنها مغز و مرکز این دستگاه از فرانسه وارد خواهد شد و امید است با برد سازی توسط ماشین‌سازی اراک کار تولید زباله‌سوز توسط این شرکت برای کلیه شهرهای کشور عملیاتی شود. وی ادامه داد: تا پایان هفته جاری خرید روزشمار برای کلیه پروژه‌های شهر اراک انجام می‌گیرد. تاجران با اشاره به فرصت یک ماه جهت تصمیم‌گیری پروژه ۵۵ متری خواستار تشکیل جلسه‌ای غیرعلنی با شورای شهر به منظور تعیین تکلیف برای انجام امور شد.
وی در خصوص وضعیت بدهی‌های شهرداری اراک با تاکید بر اینکه رقم بدهی شهرداری بسیار بالاست افزود: با تمهیدات انجام شده حقوق کارگران فضای سبز و خدمات شهری پرداخت می‌شود و طی دو هفته آینده برنامه جدید جهت افزایش درآمد شهرداری تقدیم شورا خواهد شد تا بتوان معوقات کارگری را به صفر برسانیم.
شهردار اراک با بیان اینکه طی ۲ ماهه اخیر درآمد شهرداری به طور میانگین ۶۸٫۴۱ درصد افزایش یافته است که البته قابل قبول نیست و انتظار بیشتری می‌رفت، گفت: با برنامه‌های مناسب و استقلال مناطق و سیستم بهره‌وری از صنوف در جهت افزایش درآمد شهرداری و تحقق اهداف تلاش می‌شود. وی اظهار کرد: در اسفندماه سال جاری ۵۰ میلیارد تومان بودجه نیاز است که نوروزی به معنای واقعی داشته باشیم و کلیه حقوق، مزایا، عیدی و… کارگران و کارمندان پرداخت شود و با وجود فشارهای بسیار در جهت برنامه‌ریزی در این راستا هستیم که بخشی از این بودجه مورد نیاز با وصوف مطالبات انجام خواهد گرفت.
تاجران با اشاره به معوقات ۱۴٫۵ میلیارد تومان شهرداری اراک از دستگاه‌های دولتی که یک تیم جهت وصول آن کار خود را آغاز کرده است؛ افزود: برخی از معوقات شهرداری اراک بسیار کهنه است که با رایزنی با ریاست دیوان عدالت اداری پیگیری وصول آن انجام می‌شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.