خانه » پیشنهاد سردبیر » بهنام براتی، مسئول اکران فیلم محمد رسول ا… (ص) در استان مرکزی: /سینما به جغرافیا محدود نمی شود

بهنام براتی، مسئول اکران فیلم محمد رسول ا… (ص) در استان مرکزی: /سینما به جغرافیا محدود نمی شود

بهنام براتی، مسئول اکران فیلم محمد رسول ا… (ص) در استان مرکزی:

سینما به جغرافیا محدود نمی شود

شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۴   شماره ۳۲۷

گروه فرهنگی- سمیه انصاری فر

سینما هنری است که با زندگی مردم در ارتباط است و در بسیاری از زمان ها بیشتر از بقیه هنرها توانسته با مخاطب ارتباط برقرار کند؛ با این وجود شرایط کنونی سینما در کشور به گونه ای است که جایگاه این هنر و امکان دیدن فیلم برای همه به شکلی یکسان فراهم نیست. به طور مثال در شهرستان هایی با حداقل جمعیت ۱۰۰ هزار نفر که امروز صاحب سینما نیستند و در گذشته نیز شرایط تاسیس سینما در آنها وجود نداشته، بسیاری از مخاطبان سینما به طور بالفعل از دایره ی اکران بیرون می مانند. متاسفانه در کشور ما نبود زیرساخت ها برای همگانی کردن این هنر با وجود گرایش و علاقه مخاطبان مختلف به آن بسیار کم است. از سویی در حال حاضر تعداد سالن های سینمایی در کشور ما صرفنظر از کمبودهای کیفی، یک دهم سالن های کشورهای همپایه از لحاظ اقتصادی، فرهنگی، جمعیتی و …است. حال در این میان استان مرکزی نیز وضعیت مساعدی ندارد، چرا که استان مرکزی جز چهار استانی است که فقط در مرکز آن سالن های مجهز سینما وجود دارد.
بدون در نظر داشتن گفته های فوق، این روز ها اتفاق های خوبی در استان در حال روی دادن است. چندی پیش، طرح سینمای سیار با نام اکران گسترده فیلم های سینمایی در سالن های غیر سینمایی توسط “محرم براتی” از فعالان فرهنگی و رسانه ای سابق استان مرکزی که تجربه حضور در فیلم سینمایی “شهر موشها۲ ” در بخش تبلیغات و اکران سراسری این فیلم در کشور، اکران گسترده فیلم” شیار ۱۴۳ و همچنین مدیریت پخش موسسه بامداد فیلم را در کارنامه دارد برای شهرستان های فاقد سینما به بنیاد سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشنهاد شد. هنوز مدتی از مطرح نمودن این طرح نگذشته بود که موسسه سینما شهر، سه دستگاه سرور دیجیتال به همراه سه دستگاه ویدئو پروجکشن در اختیار وی گذاشت.
به دلیل اوضاع نامساعد اکران فیلم در شهرستان های استان مرکزی و تعطیلی دومینو وار سینماهای خمین، شازند، محلات و در نهایت ساوه و توجه بی اندازه و علاقه مثال زدنی مخاطبان این شهرستان ها به فیلم های روز سینما یکی از دستگاه ها به استان مرکزی انتقال داده شد که در ادامه علی رغم مخالفت های بسیار در اجرای این طرح اولین قدم های آن در استان مرکزی با اکران گسترده فیلم محمد رسول الله(ص) در شهرستان ها و چندین روستای پرجمعیت آغاز شد؛ به همین بهانه گفتگویی با بهنام براتی که سابقه اکران گسترده فیلم های “شیار۱۴۳″، “شهرموشها۲″، “رستم و سهراب” و … را در استان مرکزی در کارنامه خود می بیند، ترتیب دادیم.
بهنام براتی مسئول مستقیم اکران فیلم محمد رسول الله(ص) در استان مرکزی در این باره گفت: علی رغم مخالفت سرسختانه از سوی برخی افراد که به سختی می توان آنان را با حوزه های فرهنگی مرتبط دانست، طی قراردادی با شرکت نور تابان تهیه کننده و پخش کننده فیلم محمد رسول ا… (ص) در دو مرحله این فیلم در استان اکران شد.
وی ادامه داد: یکبار تقریبا همزمان با اکران سراسری این فیلم در سینماهای کشور از ۲۰ شهریور تا ۲۰ آبان و در مرحله دوم، از ۳۰ آذر تا ۳۰ اسفند که هم اکنون نیز در حال انجام است، به نمایش فیلم محمد رسول ا… (ص) مبادرت ورزیده ایم.
براتی اضافه کرد: از ابتدا بنا داشتیم فیلم را علاوه بر نمایش در شهرستان های بدون سینما و سالن های غیرسینمایی در روستاهای حداقل با ۲ هزار جمعیت نیز نمایش دهیم، که تا حدود زیادی عملیاتی شد.
وی گفت: با نمایش این فیلم در شهرستان های اراک، آشتیان، کمیجان، خمین، مهاجران، شازند و روستاهایی چون خنجین، داود آباد، ابراهیم آباد و … تا حد قابل قبولی اهدافمان را محقق کردیم و به نوعی اولین قدم های طرح سینمای سیار برداشته شد.
براتی در خصوص طرح سینمای سیار گفت: این طرح خرداد ماه امسال با کمک های شایان علی سرتیپی مدیرعامل موسسه پخش فیلمیران و منیژه حکمت به ثمر نشست.
وی افزود: نگاه کارشناسی در این طرح به دنبال تجربیات منجر به شکست دولت در دهه ۷۰ موجب شد که با تجمیع نظرات اصحاب سینما پیشنهادی طبقه بندی شده و کاملا اجرایی به وزارت خانه بدهیم.
براتی تصریح کرد: در حقیقت با اجرای طرح سینمای سیار در هر شهرستان چند اتفاق مثبت رقم می خورد، اولا بخش خصوصی در صدد اجرای این طرح برمی آید که به طور قطع بازدهی این فرآیند را دوبرابر می کند و ثانیا با در نظر داشتن آیتم هایی چون وضعیت فرهنگی، تعداد جمعیت، اوضاع معیشتی، موقعیت جغرافیایی و … زمان های مشخصی برای اکران فیلم در هر شهرستان به شکل ادواری در نظر گرفته می شود.
وی اینگونه ادامه داد: چنانچه قصد ارتقای سطح سینما را داشته باشیم، بایستی از هر حرکتی در این راستا استقبال کرده و بستر اجرای آن را به سهل ترین شکل فراهم نماییم.
براتی افزود: با قانون های یک شبه و من درآوردی و کج سلیقگی های فرهنگی نمی توان مردم را به مشارکت در این طرح دعوت نمود. چرا که مردم شهرستان به مراتب مخاطبان جدی تری نسبت به مردم مراکز استان برای فیلم های سینمایی هستند و کارشکنی تنها باعث عقب ماندن آنها از جریان روز سینما می شود که بی شک اساس حیات آن است.
وی اظهار داشت: با توجه به اینکه تمامی ادارات ارشاد شهرستان ها حداقل مجهز به یک سالن آمفی تئاتر یا همایش هستند، بنابراین برای بهره برداری جهت اکران فیلم شرایط قابل قبولی دارند.
براتی توضیح داد: البته مسئله مهمی وجود دارد که طبق قانون هر سالنی اگر بخواهد تبدیل به سالن سینما شود بایستی کمیسیون بند پنج را دریافت و صلاحیت هایی مانند استحکام بنا، سیستم اطفا حریق و حداقل شرایط معمولی سالن سینما چون صندلی مناسب، آبسردکن و سرویس بهداشتی را داشته باشد.
وی تصریح کرد: متاسفانه به دلیل عدم شرایط فوق در سالن های ادارات ارشاد این بند قابلیت اجرا نداشته و عدم به کارگیری آن باعث شده که تا کنون مردم و مخاطبان سینما در شهرستان ها از مواجهه با جادوی قرن محروم باشند.
براتی با اشاره به اینکه در استان مرکزی فقط دو سالن سینما آن هم در اراک وجود دارد، ادامه داد: قطعا اجرای این طرح در استان ضروری است؛ چرا که به این شکل با از دست دادن این حجم از مخاطب، تنها سینما متضرر می شود و بس.
براتی ادامه داد: اجرایی نمودن کمیسیون بند پنج جدی ترین مشکل ما برای اکران فیلم حضرت رسول در شهرستان های استان است. بطور مثال در خمین که به اکران این فیلم در آنجا امید بسیاری داشتیم خیلی حادتر جلوه کرد.
وی توضیح داد: اینکه هیچ کدام از سالن های موجود در استان وابسته به اداره فرهنگ و ارشاد شرایط اجرای این بند را دارا نیستند، غیر قابل انکار است؛ ولیکن بایستی قدم به قدم جلو برویم به این شکل که ابتدا با نگاهی فرهنگی شرایط اکران را در شهرستان ها محیا کنیم سپس برای تجهیز آنها از همه دستگاه ها مدد بجوییم.
براتی با اشاره به استقبال بی نظیر مردم شهرستان از فیلم حضرت محمد اضافه کرد: تجربه اکران محمد رسول ا… (ص) در شهرستان ها و روستاها نشان داد که مخاطب سینما در این مناطق چقدر زیاد هستند و وجود سینما می تواند برایشان یک ضرورت باشد.
وی با اشاره به اشتیاق مخاطبان شهرستانی و روستایی اظهار کرد: از سویی این میل و گرایش مردم در شهرستان ها به سینما نسبت به شهرستان های پر جمعیت می تواند انگیزه خوبی برای ساخت سینمای خصوصی در شهرستان ها باشد.
مسئول مستقیم اکران فیلم محمد رسول ا… (ص) در استان مرکزی ادامه داد: بنابراین چنانچه بخواهیم سینما رونق پیدا کند و به جایگاه واقعی خود برسد باید از طرح های خصوصی استقبال کنیم.
براتی گفت: باید توجه داشت که میزان استقبال مخاطبان سینما در تهران و مراکز استان ها به تنهایی نمی تواند معیار خوبی برای سنجش حضور تماشاگر در سالن ها باشد و اینکه خونی که در رگ های سینما می جوشد به فروش منطقی و بازگشت سرمایه در آن بستگی دارد.
وی بیان کرد: وقتی سینما را به جغرافیایی خاص محدود کنیم مخاطب از دست می رود و اگر مخاطب نباشد انگیزه ساخت فیلم از میان رفته، کارگردان دلسرد، تهیه کننده بی میل، بازیگران ناامید و سوپراستارهای با تجربه از میدان هنر به در می شوند.
براتی تاکید کرد: این حق مردم شهرستان ها است که از امکانات هنری بهره مند باشند، در این میان تاسیس سینما و اجازه اکران فیلم به شکل حداقلی می تواند حرکتی بزرگ در این زمینه باشد.
براتی در پایان گفت: از آنجایی که مدیر کل کنونی اداره فرهنگ و ارشاد استان فردی سینمایی است می توان با استفاده از دانش و آگاهی وی در زمینه طرح اکران فیلم در شهرستان ها البته با همدلی همه ارگان ها و دستگاه های خصوصی و دولتی قدم های بزرگی در این راستا برداشته و استان مرکزی را به نمونه ای موفق برای اجرای این طرح بزرگ در کل کشور تبدیل کرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.