خانه » پیشنهاد سردبیر » نگاه وقایع استان به اعتراضات آتش نشان ها در گفتگو با معترضان و مسئولان/آتش خشم مردان آتش به شورای شهر اراک رسید

نگاه وقایع استان به اعتراضات آتش نشان ها در گفتگو با معترضان و مسئولان/آتش خشم مردان آتش به شورای شهر اراک رسید

شنبه ۲۱ فروردین ۹۵    شماره ۳۳۲

گروه اجتماعی- سمیه انصاری فر

امنیت یکی از مهم ترین مسایلی است که انسان از ابتدا به دنبال آن بوده است، امنیت جانی، مالی، روانی و شغلی همه و همه در بهبود و داشتن یک زندگی آرام موثر است. برخی شغل ها اما در ارتباط مستقیم با امنیت دیگران هستند، آتش نشانی یکی از شغل های پر خطر دنیاست که اهمیت و ضرورتش بـــرای همه مشخص است. مـاموران آتش نشانی بی شک در اولین لحظات یک حادثه، تنها کسانی هستند که می توانند برای فرد آسیب دیده ایجاد امنیت کنند؛ ولی این مسئله نیز در گرو این است که خود ماموران آتش نشانی در آرامش وامنیت بتوانند به کار خود بپردازند و دغدغه های مختلف باعث دلمشغولی شان نشود، در هفته ای که گذشت عده ای از ماموران عملیاتی ایستگاه های آتش نشانی اراک با پست کارمندی به نشانه اعتراض به پایین بودن حقوق و مزایا و همچنین همدل نبودن مدیرعامل و افزایش تبعیض در این مجموعه با حضور در مقابل ساختمان شورای شهر به دنبال رسیدگی سئولین شهری به این موضوع بودند.
این افراد که تعدادشان به حدود ۴۰ نفر می رسید خواستار رفع تبعیضات پرسنلی و برقراری عدالت از سوی مسئولان امر شدند، البته نیمی دیگر از معترضین به دلیل حساسیت شغلی پست های خود را ترک نکرده و در شیفت های خود باقی مانده بودند و این تعداد به نمایندگی از آن ها حضور داشتند. ا این افراد طوماری با امضای ۵۱ نفر برای پیگیری وضعیت به رئیس شورای اسلامی کلانشهر اراک ارائه دادند. مجموعه آتش نشانی در هر شهر زیرمجموعه ای از شهردار آن شهر است و برخی قوانین می تواند در سطح همان شهر قوانین متفاوتی داشته باشد و همین باعث شده تا برخی قوانین سلیقه ای باعث ایجاد نارضایتی هایی شود.
یکی از اعتراض کنندگان حاضر در این جمع گفت: مسئله اصلی و مشکل ما حقوق و مزایا است، اراک یک کلانشهر است و با توجه به مخاطرات و سختی کار نسبت به خیلی از شهرهای اطراف و کلانشهرها پرسنل عملیات از حقوق پایین تری برخوردار است.
وی با بیان اینکه مسئولین شهری در این خصوص خیلی پیگیر و جدی نیستند، اضافه کرد: نگاه مسئولین به این شغل جدی نیست.
این مامور آتش نشانی افزود: در بخش عملیات دو پست کارمندی و کارگری وجود دارد و بخش کارگری با توجه به پست شغلی دارای حقوق و مزایای بهتری است. بیشتر این اعتراض از سوی هفتاد تا هشتاد نفر از پرسنل کارمندی عملیات آتش نشانی شهر است.
یکی دیگر از حاضرین معترض نیز گفت: شاید خیلی طبیعی به نظر نیاید ولی در بخش عملیات در سازمان ما ممکن است سه نفر یک کار مشابه را انجام دهند؛ ولی هر کدام دریافتی متفاوتی داشته باشند چون یکی کارگری، یکی کارمندی و یکی قراردادی است.
وی افزود: مسئله آزاردهنده تر این است که در کل سازمان بخش های مهم و مدیریتی در دست افراد بدون تجربه و تحصیلات مرتبط است، معمولا فرماندهان و معاونت ها باید در رشته‌های مدیریت عملیات امداد و سوانح، مدیریت عملیات امداد و نجات، مدیریت امور امداد، ایمنی و آتش نشانی، مدیریت عملیات حریق و حوادث و… تحصیل و تجربه داشته باشند؛ ولی متاسفانه افرادی بعنوان فرمانده ایستگاه یا فرمانده عملیات تعیین شده اند که گاه چنین تخصصی ندارند.
این مامور آتش نشان ادامه داد: همین مسئله باعث شده تا فردی که شایستگی، تحصیلات و سال ها تجربه دارد در رده پایین بماند، مشکل دیگر این است که همکاران اداری ما که آن ها نیز پست کارمندی دارند بر اساس روابط بدون هیچ دغدغه ای فقط چند ساعتی در اداره حضور دارند و از مزایا و حقوق بیشتر برخوردارند در حالیکه ما باید سختی و خطرات حادثه را به جان بخریم، روزهای تعطیل هم بر سر شیفت باشیم، ولی حق شیفت و تعطیلات و حقوق شبکاریمان محسوب نشود.
وی تاکید کرد: هرچند هیچ کدام از این سختی ها باعث نمی شود که ما در برابر وظیفه خود در مقابل همشهریان و حس مسئولیت خود کوتاهی کنیم چون آن بخش وجدان کاری و تعهدی است که داریم؛ ولی کاش مسئولین و مدیران نیز این نگاه را داشتند و می دانستند که ایجاد امنیت شغلی و روانی برای آتش نشان یعنی ایجاد امنیت بیشتر برای شهر و همشهریان.
یکی دیگر از ماموران آتش نشانی گفت: ما بارها از سوی مدیران بالا دستی خود شنیده ایم که می گویند مگر آتش نشان ها چه می کنند؟ کار خاصی انجام نمی دهند، هرگز اینطور نیست ما در تمامی حادثه هایی چون چاه، آسانسور، تصادفات، آتش سوزی، گاز گرفتگی و … باید حضور داشته باشیم این حرف بی انصافی است هرچند که کاش واقعا ما بیکار بودیم چون کم کاری ما مساوی با کم بودن حادثه در شهر است.
وی افزود: مشکل دیگر ما شیفت کاری مان است در تمامی کشور شیفت کاری بیست و چهار- چهل و هشت است ، یا دوازده – بیست و چهار ولی در اراک این ساعت کاری دوازده- دوازده است و این باعث ایجاد مشکل برای کارکنان و حتی استهلاک نیروی سازمان شده است.
این مامور آتش نشان توضیح داد: ما تقریبا در اراک ۱۵۰ نیروی عملیات هستیم ولی از این تعداد حدود هشتاد نفر کارمندی و بقیه کارگری هستند، ما وظایف مشابه داریم ولی سختی کار و بازنشستگی پیش از موعود فقط برای پست کارگری در آتش نشانی است و هنوز پیگیری این موضوع برای پرسنل عملیات با پست کارمندی نشده است.
همچنین آنها از همدل نبودن مدیرعامل این سازمان با کارکنانش، نبود تخصص لازم در زمینه آتش نشانی و وجود تبعیض در این سازمان سخن گفتند.
آنها تاکید نمودند : اگر هم اعتراضی شود برخورد و توبیخ در انتظار آن پرسنل است، ما بارها پیش مدیر عامل خود به عنوان پدر مجموعه رفته ایم و خواسته ایم با مدیران بالادستی در خصوص مشکل ما صحبت کند ولی هنوز اتفاق خاصی نیفتاده است.
یکی دیگر از معترضان نیز گفت: ما نزدیک به شش ماه است که به طور جدی پیگیر مشکل خود هستیم و امیدواریم مسئولین شورای شهر و شهرداری اراک رسیدگی کنند.
رییس شورای شهر اراک در پاسخ به وقایع استان در خصوص پاسخگویی به در خواست و اعتراض پرسنل عملیات آتش نشانی گفت: مشکلات آتش نشان ها مشکلات ساختاری است، همانطور که می دانیم وزارت کشور برای پست سازمانی شهرداری دو پست کارگری و کارمندی را تعریف کرده است.
اسماعیل تاج آباد افزود: از آنجاییکه آتش نشانی زیرمجموعه شهرداری است در زمان آزمون استخدامی برخی پست کارگری و برخی پست کارمندی را انتخاب کرده اند و اینطور نبوده که خود سازمان بخواهد پست ها را جابجا کند، البته این دو پست تفاوت هایی دارد ولی تبعیض نیست چون مزایا متفاوت است به عنوان مثال عیدی پست کارگری با توجه به ابلاغ دولت متفاوت از کارمندی است.
وی ادامه داد: در پست های کارمندی پرسنل می توانند شصت و چهار ساعت اضافه کار بمانند ولی اضافه کار همکاران ما معمولا تا صدو ده ساعت است.
تاج آباد در پاسخ به اینکه مجموعه آتش نشانی علاوه بر مشکلات حقوقی با عملکرد مدیریت نیز مشکل دارند، افزود: قطعا اگر مشکلی بوده باید به شورای شهر مراجعه و با ارسال نامه و فرستادن نمایندگان خود آن را از کانال خود پیگیری کرد نه اینکه مقابل شورای شهر تجمع کرد.
وی توضیح داد: آتش نشانی زیر مجموعه شهرداری است و شورای شهر خانه اش است و قطعا ما پیگیر حل مشکلات آن هستیم و اگر مشکلی باشد که مربوط به مدیریت سازمان باشد به طور قطع پیگیری می شود.
شهردار اراک نیز در پاسخ به وقایع استان در این خصوص گفت: من خیلی با این اقدام همکاران آتش نشان موافق نیستم، مجموعه شهرداری مدیر دارد و بهتر بود در ابتدا مشکل خود را طی نامه ای یا با حضور نمایندگان با من مطرح می کردند.
ابراهیم عباسی افزود: بحث حقوق و مزایای پرسنل شهرداری در تمامی کشور با چالش رو به رو است و من خودم به شخصه پیگیر اصلاح حقوق تمامی پرسنل و سازمان های زیرمجموعه شهرداری با رایزنی با استاندار و معاون ویزر کشور هستم.
وی ادامه داد: اگر همکاران ادعا دارند که مشکلشان از طریق مدیرعامل پیگیـری و منتقل نشده باید پیش تر این مشکل را به ما منتقل می کردند تا بهترین تصمیم گرفته می شد.
به نظر می آید بخشی تغییرات در مدیریت سازمان آتش نشانی شهر اراک بتواند کمی از این مسائل را مرتفع کند، بهرحال هنوز وضعیت این تعداد از آتش نشانان مشخص نیست و آن ها منتظر پیگیری از سوی مدیران بالادستی خود هستند؛ اینکه این اقدام آتش نشانان درست بود یا غلط خیلی مسئله را تغییر نمی دهد زیرا مسئله اصلی این است که چطور می توان کاری کرد تا کارمندان و پرسنلی که در ارتباط مسقیم با خدمات دهی به مردم هستند با خیالی آسوده و انگیزه بیشتر و نه تنها بر اساس حس انسان دوستی کار خود را انجام دهند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.