خانه » جدیدترین » بلای جان میراث

بلای جان میراث

چهارشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۸   شماره ۱۱۱۶

بلای جان میراث

پلاستیک، قاتل خاموش محیط زیست است

ستاره فرهمند

محیط زیست از اساسی ترین ارکان ادامه حیات بشر است و از اینرو است که بر حفظ محیط زیست بــه عنوان میراث گرانبهای بشر تاکید می شود. محیط زیست مهمترین میراثی است که بشر از بدو تولد تاکنون از طبیعت دریافت کرده است. وظیفه بشر برای حفظ این میــراث گرانبها و انتقـال آن به نسل های بعدی نیز بر کسی پــوشیده نیست. کوه ها، زمین، آب ها، دشت ها، گیاهان و جانداران همه و همه شامل این میراث ارزشمند می شوند.
اما متاسفانه بشر در پاره ای از موارد رفتاری مهرگونه با این هدیه خدادادی نداشته و در زمان هایی با بی احتیاطی، عدم آگاهی و یا میلی خودخواهانه نسبت به این هدیه به محیط زیست آسیب های فراوانی را وارد آورده و همین آسیب ها امروزه تبدیل به تهدیدی جدی برای ادامه حیات انسان ها و حتی حیوانات شده است.
یکی از آسیب هایی که انسان هــا بــدون تفکر و بی محابا به محیط زیست وارد می کنند استفاده بیش از حد از پلاستیک و رها کردن آن در طبیعت است که این خود آسیبی جدی به ادامه حیات زمین و محیط زیست و در نتیجه به زندگی موجودات زنده وارد خواهد کرد.
پلاستیک با محیط زیست سازگاری ندارد و اگر در طبیعت رها شود شاید صدها سال برای تجزیه نیاز داشته باشد و وجود آن در طبیعت باعث بروز آلودگی و ایجاد خطراتی برای زندگی سایر جانداران خواهد شد.
گرفتار شدن حیوانات در پلاستیک های رها شده در طبیعت توسط انسان، جلوگیری از رشد و نمو گیاهان خودرو در طبیعت و گاها ایجاد آتش سوزی همه و همه از خطراتی است که انسان ها بواسطه مصرف بی رویه از پلاستیک و رها کردن بی محابای آن در طبیعت بوجود می آورند.
هنگامی که کیسه های پلاستیکی به عنوان زباله دور ریخته می شوند پس از جابجایی بوسیله باد وارد رودخانه ها و کانال های آب شده و باعث گرفتگی آبراهه ها شده و در بسیاری موارد به علت ساکن ماندن آب، زاد و ولد انواع حشرات را نیز افزایش می دهند. گاهی این کیسه ها با ورود به زنجیره غذایی جانوران دریایی سبب مرگ و میر هزاران گونه از جانوران آبزی از قبیل وال، دلفین، فک و لاک پشت و نیز پرندگان دریایی نیز می شوند.
۲۱ تیرماه روز جهانی بدون پلاستیک نامگذاری شده بود و بسیاری از کشورها برای کاهش مصرف پلاستیک و احترام به محیط زیست پاکت های کاغذی را جایگزین پلاستیک کردند.
به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی، متاسفانه ایرانیان در زمره پنج کشور اول مصرف کننده مواد پلاستیکی در دنیا هستند که همین الگوی غلط رفتاری آسیب های جدی را برای محیط زیست ایجاد کرده است.
رضا میرزایی معتقد است: انباشت و ماندگاری بالای پلاستیک ها در طبیعت، مشکلات بازیافت و دشواری در استفاده مجدد این مواد، گرفتاری جدی زیست محیطی است و این درشرایطی است که مردم عادات رفتاری غلطی را در استفاده از پلاستیک ها در سال های اخیر پیدا کرده اند که باید این مشکل در سایه فرهنگ سازی اصلاح شود.
وی ادامه داد: صرف نظر از آلودگی هایی که ظـروف و کیسه های پلاستیکی برای محیـط زیست ایجــاد می کنند، استفاده بی رویه از پلاستیک ها توسط خانواده ها تاثیر نامطلوبی نیز بر سلامت افراد می گذارد و باعث ایجاد عوامل بیماری زا نیز می شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ابراز کرد: کیفیت پسماندهای عادی دارای ترکیبی شامل ۶۵ درصد پسماند تر و ۳۵ درصد پسماند خشک است که ۱۰ درصد از پسماندهای خشک را پلاستیک ها شامل شده اند.
میرزایی با بیان اینکه اگر هر ایرانی در هفته یک پلاستیک کمتر مصرف کند سالانه ۸۱۶ میلیون کیسه کمتر مصرف می شود و این کمک بزرگی به مسایل زیست محیطی است، افزود: استفاده از دستمـال و کیسه های پارچه ای برای نان و حذف پلاستیک ها از موضوعاتی است که اداره حفاظت محیط زیست استان بر آن تاکید دارد و امسال در روز بدون پلاستیک در رایزنی با اتحادیه خبازان و چند فروشگاه عمومی در اراک توزیع کیسه های پارچه ای و مشوق های لازم در این زمینه اجرایی شد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان معتقد است: خانواده ها باید با تغییر رویه رفتاری ظروف بادوام را جایگزین یک بار مصرف های خطرآفرین کنند؛ چرا که غذای داغ و یا بسیار سرد در ظرف پلاستیکی بیماری زا است.
در این رابطه یکی از شهروندان گفت: بــا توجه به زیان هایی که مصرف پلاستیک دارد چندین سال است که برای خرید از کیسه های پارچه ای استفاده می کنم و از دریافت کیسه های پلاستیکی از فروشندگان تا جای ممکن امتناع می کنم. این خانم میانسال افزود: برای خرید وسایلی که نیاز به کیسه پلاستیکی دارد تا جای ممکن از کیسه های پلاستیکی که از قبل در منزل داشته ام استفاده می کنم.
وی ادامه داد: صرف نظر از موارد آسیب زایی که پلاستیک ها برای سلامت محیط زیست و انسان ها ایجاد می کنند، معتقدم در صورتی که افراد نیازی به این کیسه ها ندارند نباید آنها را دریافت کنند چرا که بحث اسراف نیز در این رابطه مطرح می شود.
آگاه سازی مردم از خطرات مصرف بی رویه پلاستیک و آموزش صحیح استفاده از پلاستیک مهمترین اهداف نامگذاری روز جهانی بدون پلاستیک بوده است، بنابراین مردم باید با تغییر و اصلاح روش های استفاده از پلاستیک، کاهش مصرف نایلکس در جامعه را رقم بزنند و بدین ترتیب به حفظ سلامت محیط زیست کمک کرده و امانتداران خوبی برای نسل های آتی باشند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.