خانه » پیشنهاد سردبیر » بـاج بـزرگ/اعتـراض فـرماندار اراک بـه باج دادن به یک نماینده و تضییع حق ۶۰۰ هزار اراکی

بـاج بـزرگ/اعتـراض فـرماندار اراک بـه باج دادن به یک نماینده و تضییع حق ۶۰۰ هزار اراکی

در برنامه‌های سوم، چهارم و پنجم توسعه صنایع موظف شده‌اند تا بخشی از درآمد خود را به شهرهایی که در آن مستقر هستند، پرداخت کنند که میزان این پرداخت به مسافت، سهم جمعیت، میزان آلایندگی و… بستگی دارد.
بر اساس آیین نامه اجرایی ماده (۱۲۳) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه عوارض وصولی ارزش افزوده و عوارض آلودگی واحدهای تولیدی در هر شهرستان به نسبت جمعیت بین شهرداری ها و دهیاری های همان شهرستان توزیع می شود و به منظور توزیع عوارض آلودگی واحدهای بزرگ تولیدی (پنجاه نفر و بیشتر) موضوع قانون که آلودگی آنها به بیش از یک شهرستان در یک استان سرایت می کند، کمیته ای با ترکیب، معاون برنامه ریزی استانداری (مسئول کمیته)، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان (دبیر کمیته)، مدیر کل امور مالیاتی استان و فرمانداران شهرستان های تحت تأثیر آلودگی تشکیل می شود و سهم هر یک از شهرستانها مشخص می شود.
تقسیم ناعادلانه برگ افتخار نماینده
بنابراین در سال های گذشته عوارض آلایندگی سه واحد صنعتی پالایشگاه، پتروشیمی و نیروگاه بر اساس مصوبه ای به صورت ۲۰ درصد اراک، ۱۰ درصد خنداب و ۷۰ درصد به شازند تقسیم بندی شد، که این نوع تقسیم بندی به عنوان برگ افتخاری در دفتر فعالیت سیاسی یکی از نمایندگان استان در دوره قبل مجلس ثبت شد و پیرو این تصمیم تحولات شگرفی برای شهرستان شازند به وجود آورد.
این در حالی بود که بسیاری از مسئولان شهرستان اراک معتقد بودند با توجه به جهت وزش باد منطقه شازند به سمت اراک، باید سهم بیشتری از عوارض آلایندگی این واحدهای تولیدی برای روستاهای اراک در نظر گرفته شود.
پس از گذشت چندین سال و افزایش اعتراض ساکنین روستاییان بخش مرکزی اراک که تحت تاثیر آلودگی های این واحدها قرار داشتند و افزایش بیماری های ناشی از این آلودگی ها در بین اهالی این روستاها، کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک انجام تحقیقات برای مشخص شدن سهم آلودگی این واحدها بر روی شهرستانهای استان را تصویب کرد.
پیرو مصوبه کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک تحقیقات در این مهم انجام گرفت و بر اساس مطالعاتی که از سوی دانشگاه تهران صورت گرفت ۸۶ درصد از آلایندگی واحدهای صنعتی پتروشیمی، پالایشگاه و نیروگاه شازند به سمت اراک سرازیر می شود.
اعلام نتایج این مطالعات باعث شد تا مسئولین شهر به دنبال احقاق حق مردم اراک و پیگیری تقسیم عادلانه این عوارض تلاش بیشتری داشته باشند، و در تمامی نشستهای خود با مدیریان ارشد و درخواستهای خود پیگیری این مهم و احقاق حق مردم را در اولویت قرار دهند و بارها و بارها خواستار تعیین تکلیف این سهم و تشکیل کمیسیون ماده ۱۲۳ قانون پنجم توسعه بشوند، تا جایی که اعضای شورای کلانشهر اراک در دومین میزبانی خود از فرماندار اراک باز هم خواستار پیگیری این حق شدند.
احقاق حق مردم اراک را به انتخابات گره نزنید
رئیس شورای کلانشهر اراک در این نشست با تاکید بر ضرورت پیگیری خواسته به حق مردم و احقاق حق شهروندان اراکی از اعتبارات عوارض آلایندگی گفت: سهم شهر اراک از عوارض آلایندگی نباید سیاسی شود و به مسئله انتخابات گره بخورد.
اسماعیل تاج‌آباد افزود: سهم اراک از عوارض بر اساس یک مرجع ذی‌صلاح و دانشگاهی به صورت کارشناسی شده مشخص شده، اما متأسفانه مشخص نیست پشت کدام درب برای اجرا مانده است و تاخیر ۸ ماهه اجرای آن چیست.
وی افزود: پیگیری حق مردم اراک از وظایف اعضای شورای شهر است و شورای شهر در پیگیری این حق تمام تلاش خود را انجام می‌دهد.
رئیس شورای کلانشهر اراک ادامه داد: اعضای شورای شهر به عنوان نمایندگان مردم خواستار احقاق این حق هستند و در صورتی که سهم اراک بر اساس کمیسیون ماده ۱۲۳ تخصیص نگیرد باید مردم اراک را قانع کنند که چرا حق آنها تضییع شده است.
اراک به لحاظ امکانات درمانی از ضعیف‌ترین مراکز استانی است
وی در ادامه با تشریح مشکلات بخش درمانی اراک بیان کرد: استان مرکزی کمبودهای بسیاری از لحاظ تجهیزات و امکانات پزشکی و بهداشتی، کلینیک‌ها و درمانگاه‌ها و مراکز درمانی دارد.
رئیس شورای کلانشهر اراک تصریح کرد: بیمارستان‌ها و مراکز درمانی اراک شرایط مطلوبی ندارند و اغلب فرسوده هستند که این مهم نیازمند تدبیر و نگاه ویژه است.
تاج‌آباد در ادامه با اشاره به اینکه بیمارستان ولی عصر(عج) اراک به عنوان بزرگترین مرکز درمانی استان نیازمند تأمین ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار است از فرمانداری اراک درخواست پیگیری ویژه به منظور تأمین اعتبار و تکمیل این پروژه به عنوان مهم‌ترین مطالبه مردم را کرد.
وی پیگیری احداث فاز دوم بیمارستان آیت‌الله خوانساری اراک را یکی دیگر از مطالبات مردم در بخش درمان عنوان کرد و ادامه داد: فرمانداری در صورت امکان، بخشی از اعتبارات کاهش آلودگی هوا را به منظور تکمیل این بیمارستان اختصاص دهد.
صدور مجوز احداث دو کلینیک ویژه در اراک
رئیس شورای کلانشهر اراک از صدور مجوز احداث دو کلینیک ویژه در اراک خبر داد و اظهار کرد: مقرر است جانمایی دو کلینیک توسط شهرداری با هماهنگی علوم پزشکی و فرمانداری انجام شود که با احداث این کلینیک بخشی از مشکلات حوزه درمان شهر کاهش می‌یابد.
تاج‌آباد در خصوص کمبود تخت‌های بیمارستانی برای بیماران روانی در استان نیز گفت: استان از لحاظ تعداد تخت برای بیماران اعصاب و روان با کمبودهایی مواجه است که این مهم نیز نیازمند پیگیری و توجه است.
هفته فرهنگی در اراک ضعیف برگزار شد
وی در بخش دیگری از سخنان خود با گلایه از برگزار شدن ضعیف هفته فرهنگی در اراک افزود: برنامه‌های اجرا شده در هفته فرهنگی اراک در شأن اراک نبود و جای کار بیشتری داشت.
رئیس شورای کلانشهر اراک اظهار کرد: با توجه به هجمه فرهنگی که امروزه جامعه را تهدید می‌کند برگزاری کارهای فرهنگی باید با جدیت بیشتری پیگیری و به صورت کارشناسی انجام شود.
تضیع حق ۶۰۰ هزار نفر اراکی با باج دادن به یک نماینده
فرماندار اراک نیز در ادامه این نشست گفت: مسئولین وقت، با باج دادن به یک نماینده حقوق ۶۰۰ هزار نفر از شهروندان اراک را نادیده گرفته و عدالت را رعایت نکردند.
دکتر حسین بختیاری با اشاره به اینکه بسیاری از مشکلات شهر اراک ریشه در گذشته دارد گفت: در بحث اعتبارات عوارض آلایندگی واحدهای پتروشیمی، پالایشگاه و نیروگاه مسئولین و مدیران وقت به خوبی از حق مردم اراک دفاع نکردند وبا باج دادن به یک نماینده مشکلاتی را برای شهر اراک رقم زدند.
وی با بیان اینکه از لحاظ جغرافیایی وزش باد در اراک از غرب به شرق است و آلودگی این واحدها مستقیماً از طریق بادها به اراک منتقل می‌شود، افزود: مسئولان وقت در دفاع برای احقاق حق مردم اراک کوتاهی کردند و یک نظر غیرکارشناسی با واسطه نفوذ نماینده ثبت شده است.
فرماندار اراک بیان داشت: جایگزین کردن نظر کارشناسی و تغییر یک روند غیرکارشناسی که روال شده است، سختی بسیاری دارد و مدیریت ارشد استان و فرمانداری اراک به جد پیگیر حقوق مردم اراک هستند.
بختیاری ادامه داد: با توجه به تحقیقات کارشناسی انجام شده، سهم اراک از عوارض آلایندگی ۸۶ درصد مشخص شده است، احقاق این حق مردم نقش بسیار بزرگی را در توسعه و آبادانی کلانشهر اراک خواهد داشت.
وی با تاکید بر اینکه اینک با توجه به همدلی و همزبانی موجود، زمان مناسب برای کار کارشناسی است، تصریح کرد: مدیریت ارشد استان برای کلانشهر اراک ارزش ویژه قائل است و معتقد است اگر اراک آباد شود استان هم آباد می‌شود.
کلانشهر شدن اراک تنها یک مصوبه است
فرماندار اراک در ادامه با بیان اینکه کلانشهر شدن اراک تنها مصوبه‌ای بیش نیست، گفت: اراک از نظر قانون و به منظور برخورداری از امتیازات کلانشهرها، کلانشهر شد، اما برای تبدیل شدن به یک کلانشهر واقعی باید مسیر طولانی را طی کند.
بختیاری اظهار کرد: برای تبدیل شدن کلانشهر اراک به یک کلانشهر واقعی باید تلاش شود تا زیرساخت‌های لازم برای استفاده از همه امتیازات فراهم و با پیگیری‌های مجدانه این مهم محقق شود.
وی با بیان اینکه شورای شهر اراک به عنوان یک پارلمان محلی و نمایندگان مردم می‌تواند به تمام مسائل شهر ورود کند و تمام مدیران دستگاه‌ها موظف به پاسخگویی به شورای شهر هستند، بر ضرورت تعامل مدیران دستگاه‌ها با اعضای شورا به منظور رفع مشکلات تاکید کرد.
فرماندار اراک با بیان اینکه به عنوان یک عضو شورا آمادگی کامل دارم تا در کنار اعضای شورا به مردم خدمت کنم، افزود: استفاده از فرصت خدمتگزاری و حل مشکلات شهروندان از مهم‌ترین اولویت‌های شورا و فرمانداری است.
ضعف مدیریت مهم‌ترین مشکل است
رئیس کمیسیون فنی و عمران شورای اسلامی کلانشهر اراک نیز در ادامه با گلایه از تکرار مطالبات و مشکلات شهر و به نتیجه نرسیدن آنها گفت: در حال حاضر حل بسیاری از مشکلات نیازمند پول نیست و مهم‌ترین مشکل ضعف مدیریت است.
علیرضا نوربهشت افزود: مطرح کردن مشکلات در هر جلسه بی‌فایده است و باید عزم جدی برای رفع مشکلات وجود داشته باشد.
وی ادامه داد: در پیگیری سهم اراک از عوارض آلایندگی، شهرداری با توجه به وضعیت اقتصادی نامطلوبش هزینه مطالعات علمی را پرداخت کرد و تحقیقات علمی و کارشناسی انجام داد، اما این مهم متأسفانه اجرایی نشده است.
راه و شهرسازی برای احداث پل سنجان مردم را سر کار گذاشته است
سخنگوی شورای کلانشهر اراک نیز با گلایه از عملکرد راه و شهرسازی در احداث تقاطع غیرهمسطح سنجان بیان کرد: راه و شهرسازی برای احداث این پل سه سال است که مردم منطقه را سر کار گذاشته و متأسفانه هر روز شاهد تصادفات شدیدی در ورودی شهر هستیم.
غلامعباس آجرلو با گلایه از ضعف مدیریت ارشد استان در پیگیری یا عدم پیگیری مشکلات اراک، گفت: اکنون دو سال از فعالیت دولت و شورای چهارم می‌گذرد، اما خروجی پیگیری مدیریت ارشد استان برای مردم شهر مشهود نیست.
اشتباه شورا در تصویب بودجه هزار ۲۱ میلیاردی
خزانه دار شورای اسلامی کلانشهر اراک نیز در نطق پیش از دستور خود با تاکید بر اینکه تصویب بودجه هزار و ۲۱ میلیاردی یک اشتباه از سوی شورای شهر بود گفت: اعضای شورا به تجربه ۶ ساله دو عضو دوره قبل توجه نکرده و بودجه ای که از ابتدا تحقق آن غیر ممکن بود را تصویب کردند.
منوچهر کاظمی افزود: در حال حاضر پس از گذشت ۷ ماه از سال تنها ۱۲۰ میلیارد تومان از بودجه ۴۰۰ میلیاردی شهرداری محقق شده که در این بخش نیز از برنامه پیش بینی شده عقب هستیم.
وی با بیان اینکه شورای شهر باید اشتباه خود را در تصویب بودجه هزار و ۲۱ میلیارد تومانی شهرداری بپذیرد و نسبت به اصلاح آن اقدام کند چرا که تا کنون در مورد ۶۰۰ میلیارد تومان بودجه ای قرار بوده با فروش اوراق مشارکت و وام محقق شود هیچ اقدامی صورت نگرفته است.
وی در ادامه با اشاره به آغاز فعالیت پیمانکار پروژه میدان امام حسین (ع) گفت: قرار گاه سازندگی خاتم الانبیاء در این پروژه فعالیت خود را آغاز کرده و بر اساس گزارش های واصله ۱۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که با این وضعیت بودجه شهرداری در پرداخت ۵۰۰ میلیارد تومان به این پیمانکار نیز دچار مشکل می شود.
تاوان تاخیر در اجرای پروژه ۵۵ متری را مردم می دهند
خزانه دار شورای اسلامی کلانشهر اراک در ادامه با بیان اینکه تاخیر در اجرای پروژه ۵۵ متری ۱۳ سال است که مردم منطقه را سرگردان کرده بر ضرورت تسریع و پیگیری اجرای پروژه تاکید کرد.
دکتر کاظمی ادامه داد: بسیاری از پلاکهای این طرح توسط شهرداری تملک شده ولی متاسفانه شهرداری حتی بر انجام گام اول هنوز اقدامی جهت تخریب این پلاکها نکرده و املاکی که تملک شده را در اختیار افراد غیر قرار داده.
وی افزود: تخریب این تعداد پلاک باعث می شود که گام اول پروژه انجام و ساکنین منطقه امید وار به اجرای این پروژه شده و در تملکات با شهرداری همکاری کنند.
این عضو شورای شهر در اعتراض به تاخیر اجرای کارت بلیط اتوبوسها و تاکسی های شهر نیز گفت: شهرداری ساوه از شهرداری اراک به عنوان مرکز کلانشهر در این زمینه پیشرو بوده و علاوه بر اتوبوسها تاکسی های شهری نیز پرداخت الکترونیک انجام می شود.
قیمت واحدهای تجاری شهرک خودرو گران است
وی در ادامه به روند اجرای شهرک خودرو نیز اعتراض کرد و بیان داشت: بر اساس قرار داد می بایست بخشی از واحدهای این پروژه تا آخر مهر ماه تحویل شود ولی متاسفانه تنها ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و اماکن رفاهی و خدماتی این مجموعه اعم رستوران، مسجد و فضاهای شهری هماهنگ با فضاهای تجاری ساخته نشده است.
کاظمی قیمت تعیین شده متری ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان را برای واحدهای تجاری این مجموعه زیاد دانست و بیان داشت این قیمت برای بالکن و زیر زمین واحدها که تجاری نیستند قیمت بالایی است و مغازه داران سطح شهر توانایی خرید این واحدها را ندارند.
وی ادامه داد: این شهرک به منظور خروج واحدهای مرتبط با خودرو از سطح شهر به خارج شهر پیش بینی شده است که با این قیمت بالا اکثر کسبه نمی توانند نسبت به خرید این واحدها اقدام کنند.
مخالفت با پرداخت کمک ۱۵ میلیون تومانی شهرداری به ستاد عتبات عالیات، موافقت با تفویض اختیار و استقلال مناطق شهرداری به منظور هر گونه پرداخت تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان و تصویب تسریع در انعقاد قرارداد شهرداری با قرارگاه خاتم‌الانبیاء طبق روال قانونی با اخذ مجوز شورای اسلامی شهر از مصوبات این نشست بود.
دلیلی سستی در جذب اعتبارآلایندگی چیست؟؟؟
اما آنچه که مهم و سوال بر انگیز است علت تشکیل نشدن کمیسیون ماده ۱۲۳در استان و تاخیر در مشخص شدن حق واقعی اراک از عوارض آلایندگی است و اینکه مدیریت ارشد استان چرا در برگزاری این کمیسیون و بررسی نتایج تحقیقات انجام شده و مشخص نمودن سهم عادلانه و کارشناسی هر یک از شهرستانها تردید به خرج داده و احتیاط می کند، چرا که بهانه بوجود آمدن بار سیاسی با توجه به وضعیت آلودگی و نیاز ساکنان روستاهای بخش مرکزی اراک واقع در منطقه به بسیاری از امکانات اعم از درمانی و … آنچنان قابل قبول نیست.

شنبه ۲۵ مهرماه      شماره ۳۱۲     گروه اجتماعی- پروانه کاوسی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.